ایران و عربستان

یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید گفتگوهای دوجانبه میان عربستان و ایران به رقابت میان آنها پایان ‌نمی‌دهد، اما می‌تواند موجب کاهش منازعه در برخی حوزه‌هایی که این دو کشور در آنجا نفوذ دارند، شود.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده استراتفور در مطلبی با اشاره به انتشار اخبار مذاکره میان ایران و عربستان به گمانه‌زنی در خصوص چشم‌انداز احتمالی بهبود روابط میان تهران و ریاض پرداخت و نوشت: گفتگوهای دوجانبه میان عربستان و ایران به رقابت میان آنها پایان نمی‌دهد، اما می‌تواند موجب کاهش منازعه در جاهایی از جمله یمن که این دو کشور در آنجا نفوذ دارند، شود. خبر مذاکرات کم‌نظیر میان دو رقیب بزرگ در خاورمیانه در شرایطی منتشر شد که ریاض و تهران هر دو تلاش دارند ببینند در ارتباط با دولت جدید جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از چه وضعیتی برخوردارند. اشتیاق دولت عراق نسبت به قرار دادن بغداد در جایگاه یک قدرت منطقه‌ای مستقل به جای آوردگاه کشمکش‌های نیابتی نیز احتمالاً موجب گردیده تا توجه رسانه‌ها به این گفتگوها جلب شود.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


آیا ایران و عربستان می‌توانند از حجم تنش‌ها بکاهند؟

ایران و عربستان به دنبال ارزیابی مجدد روابط سیاسی و امنیتی خود

این اندیشکده بر این باور است که تغییر در سیاست آمریکا در دولت بایدن نیز به پیشبرد روند دیپلماسی میان عربستان و ایران کمک کرده است، زیرا راهبرد جدید کاخ سفید در قبال خاورمیانه این دو قدرت منطقه‌ای را وادار می‌سازد تا روابط سیاسی و امنیتی خود را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. در خصوص عربستان، اشتیاق دولت بایدن نسبت به میانجی‌گری و شکل دادن به یک توافق هسته‌ای دیگر با ایران، ریاض را ناگزیر می‌سازد تا اطمینان حاصل کند که چنین توافقی امنیتش را تهدید نمی‌کند. در خصوص ایران، بهبود روابط با عربستان می‌تواند به تهران کمک کند تا به هدف بلندمدت خود مبنی بر شکل دادن به همکاری‌های منطقه‌ای کمک کند، همکاری‌هایی که از انزوای جهانی این کشور می‌کاهند و به بیرون راندن آمریکا از خاورمیانه کمک می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: آمریکا از دیرباز به دنبال آن بوده تا از حضور امنیتی و راهبردی گسترده خود در خاورمیانه جنگ‌زده بکاهد و تمرکز خود را بر روی تهدیدات در آسیا معطوف سازد. به حداقل رساندن حضور آمریکا در منطقه در نهایت موجب به وجود آمدن خلأ قدرت در خاورمیانه می‌شود. قدرت‌های منطقه به شکل عمل‌گرایانه و پیشگیرانه‌ای مشغول دست‌وپنجه نرم کردن با این مسئله هستند و تا حدودی به بررسی ائتلاف‌های چندجانبه و نقاط ضعف خود پرداخته‌اند.

ایران به مدت چند دهه به دنبال شکل دادن به یک شراکت امنیتی در خلیج فارس با همسایگان عرب خود بوده است. اما عربستان، بحرین، و امارات تا حدودی به خاطر پیوندهای امنیتی و سیاسی چشمگیر خود با آمریکا در این خصوص مردد بوده‌اند. روابط رو به رشد کشورهای عرب خلیج فارس با اسرائیل نیز برقراری روابط بهتر با ایران را پیچیده و دشوار می‌سازند.

آیا ایران و عربستان می‌توانند از حجم تنش‌ها بکاهند؟

بی‌ثباتی و نزاع در منطقه همچنان ادامه می‌یابد

اندیشکده اطلاعات جهانی استراتفور در بخش دیگری از گزارش خود به حوزه‌هایی که امکان بهبود شرایط در آن وجود دارد اشاره و عنوان کرد: درک و تفاهم بهتر میان عربستان و ایران شاید موجب بهبود برخی از معضلات امنیتی در منطقه شود، هرچند تکاپوهای منطقه‌ای که از کنترل آنها خارج است، همچنان موجب بروز منازعات خواهد شد. حتی در صورت برقراری آشتی میان عربستان و ایران که نامحتمل به نظر می‌رسد، بی‌ثباتی و نزاع در منطقه همچنان ادامه می‌یابد. اما در مناطق مشخصی که عربستان و ایران در آنجا دارای نفوذ مستقیم هستند، جای پیشرفت وجود دارد. چنین پیشرفتی می‌تواند موارد زیر را شامل شود:

- کاستن از جنگ داخلی در یمن. حملات حوثی‌ها به خاک عربستان تا به اینجای کار تأثیر محدودی بر صنایع اصلی این کشور از جمله بخش انرژی داشته‌اند. اما ریاض نگران افزایش دقت، گستره، و شتاب این حملات است و حمایت اقتصادی و فنی ایران از این گروه یمنی نیز بر میزان این نگرانی‌ها افزوده است. عربستان به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی در جنگ یمن، نقش مستقیمی در مذاکرات سیاسی و تلاش‌های میانجی‌گرانه به منظور برقراری صلح در این کشور دارد. این امکان وجود دارد که ایران در راستای ایجاد فضا جهت بهبود روابط با عربستان از حمایت‌های مادی از حوثی‌ها بکاهد.

- سوق دادن لبنان به سمت تشکیل دولت. حزب‌الله، حزب سیاسی و گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، نفوذ قابل توجهی در دولت لبنان دارد. عربستان نیز در میان رهبران سنی در بیروت از جمله سعد حریری نخست‌وزیر مستعفی این کشور نفوذ دارد. فلج شدن طولانی‌مدت اوضاع سیاسی در لبنان موجب کاهش ثبات فیزیکی و اقتصادی همه طرفین دخیل در نظام سیاسی این کشور شده است. در شرایطی که فلج شدن طولانی‌مدت اوضاع سیاسی در لبنان همچنان موجب تضعیف ثبات فیزیکی و اقتصادی در این کشور می‌شود، توافق مستقیم میان ریاض و تهران بر سر لزوم تشکیل دولت می‌تواند به همکاری میان بازیگران متخاصم در بیروت کمک کند.

- تلاش‌های هماهنگ در جهت مقابله با تروریسم در عراق. احتمال آن نمی‌رود که گفتگوهای مستقیم میان عربستان و ایران موجب تغییر کلی موازنه قدرت در بغداد شود.

این اندیشکده در پایان می‌نویسد: تهران به‌واسطه کنترلش بر گروه‌های شبه‌نظامی قدرتمند عراقی از نفوذ بیشتری در این کشور در مقایسه با عربستان برخوردار است. با این حال، گفتگوها می‌تواند به همکاری در قالب تلاش‌های امنیتی ضد ستیزه‌جویان جهادگرا بیانجامد که از دید هر دوی عربستان و ایران یک تهدید به شمار می‌روند. نیروهای مسلح عربستان بر تلاش‌های خود جهت تعلیم نیروهای عراقی در مناطق مرزی استان الانبار افزوده‌اند، جایی که شبه‌نظامیان شیعه برخوردار از حمایت ایران از نقش کلیدی و فزاینده‌ای در نبرد ضد تروریست‌ها برخوردار شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    8 4
    گفتگو خوبه ولی نباید گول اینارا بخورید همیشه از پشت خنجر میزنند باید با رندی گفتگو کنیم تاماربم ازاد نشه نباید یمن متوقف ککند
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      1 4
      ترمز حاشیه سازی زمانی کشیده میشود که دادستان از بی حالی و تاخیر در اقدام خارج شود چرا بلافاصله آشنا بازداشت نشد تا استعفاندهد؟ چرا وزرای خاطی صمت و کشاورزی احضار نمیشوند؟ چرا وزیر رفاه بدلیل تبدیل وزارت خانه اش به ستادانتخاباتی احضار نمیشود؟ قطعا برخورد با خاطیان دولتی و گزارش به مردم باعث آرامش فضای کشور قبل انتخابات میشود. اما این دادستان از تیم لاریجانی را عوض کنید شما را به خدا!
    • نادری IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      3 4
      خدا کنه طوری بشه که قلب رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم شاد بشه
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    5 2
    این دستوری هست که در وین بایدن مودب به رعیت خودش اصلاح طلبا داده، ظاهرا قرار در ازای نجات عربستان دو تا ابنبات چوبی بده به اصلاح طلبا تا تو انتخابات ازش استفاده کنن.. مارب داره ازاد میشه و عربستان هر روز ضربات سنگین تری میخوره. غلط کردین، محاصره ی یمن رو لغو میکنین و هزینه تمام خسارت هایی که به زیر ساخت این ملت مظلوم وارد کردین رو هم پرداخت می کنین. به ما هم هیچ ربطی نداره. خودتون میدونین و انصارالله. :)
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    0 3
    با وجود بن سلمان .!!؟؟؟؟؟ اگه با توجه به جوانی او بشود او را سر براه آورد و ....
  • النر IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    0 3
    چنگیز با لهستان و زاپن و چین جنگید و در ایران کشتار کرد هیتلر هم صدام با موشک تهران را می زد میدان چنگیز و صدام غیره مجاز ولی لینجا خرج میدان بد است حقوق زشت کلام را زیاد کنید
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      3 0
      خودت فهمیدی چی نوشتی؟
    • RO ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      3 0
      اونارو هم همه بد میدونن دیگه.
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      5 0
      وات ؟ تو رو خدا خودت بخون ببین متوجه میشی چی نوشتی آخه ؟ !!!! انگار رباط نوشته تایپ کرده ..
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    1 3
    اگر دوستان نادان داخلی و دشمنان دانای خارجی بگذارند، تمام به نفع منافع دو ملت خواهد بود.در دنیای سیاست نه دوستی پایدار وجود دارد و دشمنی پایدار. منهی روابط خوب اقتصادی- فرهنگی و....میتواند به پایداری دوستی ها بخصوص در حوزه خارجی کمک شایان کند.
    • NL ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      1 4
      کشورهای ذی نفع از اختلافات عربستان و ایران، اجازه نمیدن که روابط آرمانی شما تحقق یافته به این سادگی نیست آنها را از ایران می ترسانند و به ایران بدبین می کنند تا از تنش ها سود ببرند و عربستان دوست دارد قدرت اول منطقه و ژاندارم و رهبر جهان اسلام باشد و دیگر کشورهای مسلمان را رقیب می داند اوایل انقلاب که ایران با عربستان مشکلی نداشت ولی عراق و عربستان از وقوع انقلاب مشابه ایران در کشورهایشان می ترسید لذا به صف غرب و کمونیسم پیوسته و دشمنی کرده تعداد زیادی زائر بدبخت را کشتند ان وقت هم دوستان نادان داخلی و دانای خارجی بودند یا ترس و احساس بدبینانه سعودی ها؟
  • پوریا IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    3 6
    رابطه با عربستان چه نفعی برای ایران داره بزارید همان رابطه قدیمی بمونه آیا مشکلات ایران حل خواهد شد
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
      3 3
      رابطه خوب با عربستان خیلی از مسائل امنیتی علیه ایران را می کاهد. البته به شرطی که سعودی ها واقعا به دنبال کاهش تنش باشند.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    1 3
    دوباره خیانتی در حال انجام است بایدن اصلاحاتی ها رو فرستاده دنبال برجام یمن مسولان انقلابی و سپاه جلوی این وطن فروشان را بگیرند تا مردم در 28 خرداد این هارو به زباله دان بفرستن
  • احسان معتمدی IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    2 4
    اگر عربستان با همین فرمان راه برود بزودی ریاض توسط چند نفر از رزمندگان یمن به تصرف در خواهد امد
  • عبدالله IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    1 2
    با فرار عربستان از یمن همه چیز درست می شود . البته رابطه ایران و عربستان تابع توافق ایران و غرب هست ، چنانچه بعد از برجام زمان اوباما به به چه چه میکردند اما زمان ترامپ اخ و پیف . فلذا اگر خرجام احیا شد آنها به به و اگر نشد اخ اخ خواهند کرد.
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    1 2
    اگر منظور شما از گفتگو با عربستان شروع مذاکرات برجام منطقه ای هست که کاملا به ضرر ما تمام خواهد شد. بن سلمان تحت فشار آمریکاییها و با تهدید آمریکا در قضیه قاشقچی حاضر به تغییر لحن شده و از اون طرف آمریکاییها از طریق مذاکرات برجام در وین به ایران پیام داده اند که شرط برگشت آمریکا به برجام و رفع تحریمهای ایران شروع مذاکره با سعودیهای حیوان صفت است.
  • سید روح اله IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    1 2
    وزیر خارجه ایران در اوایل جنگ که یمنی ها از در موضع ضعف و تنگنای شدید بودن به درخواست دنیای غرب کشتی حامل کمک های مردمی را که به سمت یمن میرفت ناکام گذاشت. وزیر خارجه ایران حالا در زمانی که یمنی ها در موضع قدرت و در آستانه پیروزی و فتح مارب هستند با عربستان مذاکره میکند برای صلح. یکی به ما بگه ظریف وزیر خارجه ایرانه یا وزیر خارجه آمریکا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    0 2
    لعنت به هر چی اصلاح طلبه وطن فروشه نامردِ میدان دوباره دارد خیانت میکند و به زودی به سزای اعمالش می رسد
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    2 0
    مردم ارامش میخوان که رای بدن ؟ مردم گرسنه ان
    • نیما IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      0 3
      معادله شما اشتباهه،مردم باید در انتخابات رای خوب بدهند تا آرامش داشته باشند و گرسنه نباشند... اگه چشممونو باز میکردیم و کلید و چرخیدن خیالی چرخ این و اون فریبمون نمیداد،الان شرایط اینطور نبود...
  • عمار IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    0 3
    مواظب باشیم این کاهش تنش هم درآستانه انتخابات میوه برجام تلقی نشود
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 3
    سعودی هیچ وقت دوست ایران نبوده فقط در یک برحه از ترس صدام روابطش رو با ایران عادی کرد. الان هم اگه یه جبهه جدیدی از سمت یه کشور دیگه برای باز بشه ممکنه موقتا دست از دشمنی با ایران برداره
  • نیما IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 3
    اگه تمام اتاق فکرهای غرب به همین اندازه سطحی نگر باشند شکست دشمن خیلی خیلی آسانتر و کم هزینه تر میشه...مشکل بی دولتی لبنان بخاطر اختلاف عون و حریریه(بخونیم آینده نگری عقلانی میشل عون)،به حزب ا... ربطی نداره... ایران هرگز یمن رو نمیفروشه به عربستان،همون طور که سوریه و لبنان رو نفروخت... اصلا کدوم عاقلی استراتژی کلانشو(محور مقاومت)به خاطر یک رابطه ناپایدار تغییر میده...؟برای عراق هم نیاز به مصالحه با بن اره نیست،به امید خدا دولت مقاومت و خروج آمریکا دور نیست... اگه یه روز بخوام یه تحلیل آبدوغ خیاری مثال بزنم،همینو انتخاب میکنم... درست مثل تحلیلهای اصلاح طلبها از برجامه،یا دیپلوالتماسی ظعیف،ببخشید ظریف...
  • NL ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 6
    هر وقت عربستان با ایران در افتاده ضربه خورده اگر سیاستمدار عاقلی در عربستان و ایران حاکم شود شاید توازن برگردد و خیلی مشکلات منطقه حل شود ولی عده ای نمی خواهند و پادشاه جوانی ماجراجو و بی تجربه و بلند پروازی های غیر منطقی او خطرناک بوده!
  • !! IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 4
    اصلاح طلبان ؛ فقط بدنبال سازش ، ، برای ماندن دو روز بیشتر در قدرت هستند و در این راه ، تن به هر ذلتی میدهند !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس