مقام های دفاعی ترکیه: پایگاه اینجرلیک متعلق به نیروی هوایی ترکیه است - کراپ‌شده

برخی مقام‌های وزارت دفاع ترکیه گفته اند که پایگاه اینجرلیک در استان آدانا، یک مکان نظامی متعلق به ترکیه است.

به گزارش مشرق، به دنبال تظاهرات برخی شهروندان ترکیه علیه حضور نظامی آمریکا در یک پایگاه هوایی، برخی مقام‌های وزات دفاع ترکیه اعلام کرده‌اند که پایگاه «اینجرلیک» واقع در استان «آدانا»  متعلق به نیروهای مسلح این کشور است.

وبگاه «احوال» به نقل از شبکه خبری «تی آر تی» نوشت که منابعی در وزارت دفاع ترکیه چهارشنبه گفتند: «پایگاه هوایی اینجرلیک در استان آدانا در جنوب کشور متعلق به نیروهای هوایی ترکیه و یک محوطه نظامی ترکیه است. این بیانیه پس از آن صادر شد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا کشته شدن یک میلیون و ۵۰۰ هزار از ارامنه ساکن امپراتوری عثمانی را در جریان جنگ جهانی اول به عنوان نسل‌کشی اعلام کرد.

برخی مقام‌های وزارت دفاع ترکیه گفتند: «دولت ترکیه به ایالات متحده اجازه می‌دهد در اقدامات مشترک دفاعی در تاسیسات نیروهای مسلح ترکیه در اینجرلیک مشارکت کند.»

بر اساس این گزارش، هم اینک ابهاماتی در مورد آینده پایگاه اینجرلیک، که شماری از کلاهک‌های اتمی ایالات متحده در آنجاست، وجود دارد. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در دسامبر ۲۰۱۹ گفت که ترکیه می‌تواند در واکنش به تهدید به تحریم از سوی ایالات متحده  و قطعنامه سنا در مورد کشتار ارامنه ، این پایگاه را تعطیل کند.

شماری از معترضان ترکیه‌ای نیز سه شنبه با تجمع برابر پایگاه هوایی اینجرلیک  علیه این اقدام دولت آمریکا تظاهرات کردند. معترضان در تظاهرات خود از دولت ترکیه خواستند این پایگاه نظامی را تعطیل و نظامیان آمریکایی مستقر در آن را از ترکیه اخراج کند.

این تجمع اعتراضی را «اتحادیه جوانان ترکیه» برنامه ریزی و سازماندهی کرد. به گفته این اتحادیه، اقدام دولت بایدن در به رسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه» غیرقانونی و فاقد وجاهت قانونی است.

ترکیه که یکی از متحدان اصلی آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شمار می‌آید، بارها به واشنگتن درباره برسمیت شناختن نسل کشی ارامنه هشدار داده و اعلام کرده که این حادثه بخشی از درگیری‌ها در جریان جنگ جهانی اول بوده است.

پارلمان ترکیه روز سه‌شنبه اقدام رئیس جمهور آمریکا در به‌رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ را محکوم کرد.

هوداران حزب وطن در ترکیه نیز چهارشنبه مقابل مقر ناتو در ازمیز تظاهرات کردند. یکی از اعضای این حزب در ازمیر در این رابطه گفت: «پایگاه‌های اینجیرلیک و ایستگاه راداری کوره‌جیک باید بلافاصله تحت کنترل کامل نیروهای مسلح ترکیه قرار گیرند و نیروهای آمریکایی باید ظرف پانزده روز به کشور خود باز گردند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    21 6
    بذارید اینجرلیک بماند اگر از انجیرلیک برود در این وضعیت به ضرر هست منتظر بمانید و به وقتش انجیرلیک را با تمام ادوات بگیرید کلاهک های هسته تا آمریکا و حامیانش سکته کنند
    • IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      5 2
      باشششش. آمریکا هم میگه چش قروونت بمب های اتمی من قابل شما رو نداره. خخخخخ. یعنی نظر میدی منطبق بر آب‌دوغ خیار .
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      0 1
      تو هم قرصاتو با دوغ انداختی داری چرت میگی وقتی کشوری اجازه خروج از خاکش رو نده امریکا میخواد جه غلطی کنه حتما تورو صدا میکنن یا پ ک ک بر گل نشسته رو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس