اردوغان

یک اندیشکده آمریکایی به دولت این کشور هشدار داد ترکیه در پی به رسمیت شناخته شدن نسل‌کشی ارامنه توسط بایدن می‌تواند به ناتو خیانت کند و یا نیروهای آمریکایی در منطقه را به خطر بیندازد.

سرویس جنگ نرم مشرق - مؤسسه امریکن انترپرایز در یادداشتی به قلم مایکل روبین عضو ارشد این اندیشکده آمریکایی نوشت: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نسل‌کشی ارامنه توسط ترکیه را روز شنبه هفته جاری به رسمیت شناخت. چنین اقدامی فقط به این دلیل دهه‌ها به تأخیر افتاده بود که سازمان‌های یهودی معتقد بودند که به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه از اهمیت هولوکاست خواهد کاست، جامعه یهودی ترکیه را به خطر می‌اندازد و اینکه مقامات آمریکایی از ایجاد خصومت با یک متحد مهم ناتو می‌ترسیدند.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


ترکیه «به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه» توسط آمریکا را چگونه پاسخ خواهد داد؟

لابی‌گسترده ترکیه برای جلوگیری از به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه

این مقام سابق پنتاگون می‌نویسد: این دیپلمات‌ها و مقامات ترکیه به طور سنتی همواره لابی می‌کردند تا از به رسمیت شناخته شدن نسل‌کشی جلوگیری کنند. برخی استدلال می‌کنند که دیپلمات‌های متفقین در مورد مرگ ارمنی‌ها در جنگ جهانی اول اغراق کرده‌اند زیرا امپراتوری عثمانی جانب آلمان و اتریش و مجارستان را گرفته بود. مشکل این استدلال این است که دیپلمات‌های آلمانی همزمان وقوع این نسل‌کشی را مشاهده و در مورد این اتفاق اظهارنظر کرده‌اند.

دیپلمات‌ها و سازمان‌های ترکیه مدت‌هاست که علیه به رسمیت شناختن نسل‌کشی لابی می‌کنند. اردوغان بسیاری از گروه‌های لابی ترکیه و آمریکا را پاکسازی کرده است که تنها نظرات حلقه داخلی او را منعکس کنند تا طیف سیاسی و فکری گسترده‌تر ترکیه و آمریکا.

ترکیه «به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه» توسط آمریکا را چگونه پاسخ خواهد داد؟

ترکیه چگونه واکنش نشان می‌دهد؟

این اندیشکده در ادامه نوشت: پس از آن این سؤال مطرح می‌شود که ترکیه ممکن است چگونه واکنش نشان دهد؟ فرانسه و ایتالیا دو سال پیش به طور رسمی نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت شناختند و ترکیه هر دو را محکوم کرد. در حالی که آن رویداد ممکن است باعث دشمنی اردوغان با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی‌اش شده باشد، اما ترکیه آسیب چندانی به جز تحریم‌های نمادین و اظهارات تند ضدفرانسوی به این کشور وارد نکرد. همین واکنش را باید برای ایالات متحده انتظار داشت.

احتمال گروگان‌گیری آمریکایی‌ها توسط ترکیه

امریکن انترپرایز مدعی شد: جمعیت ترکیه در حال حاضر به خوبی برای ضدآمریکایی بودن آماده شده است. ملی‌گرایان ترکیه پیش از این تنها با یک اشاره مقامات این کشور، ملوانان آمریکایی را در گذشته مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند.

کسب‌وکارهای آمریکایی مثل پیتزاهات، مک دونالدز، و مانند آن می‌توانند مورد حمله قرار یگیرند، حتی اگر ترک‌ها صاحبان آن باشند. گردشگران آمریکایی نیز ممکن است در معرض خطر باشند و عاقلانه خواهند بود که ترکیه را به سرعت ترک کنند.

همان طور که ترکیه کشیش اندرو برانسون را برای اخاذی از آمریکا گروگان گرفت، اردوغان به احتمال زیاد یک کسب‌وکار یا توریست آمریکایی را خواهد گرفت و آنها را به اتهام‌های واهی به عنوان گروگان نگه خواهد داشت.

آمریکا هرچه زودتر پایگاه هوایی اینجرلیک را تخلیه کند

در پی کودتای سال ۲۰۱۶، اوباش ترکیه نیز پس از انتشار شایعاتی توسط طرفداران اردوغان در مورد دست داشتن نیروهای آمریکایی در کودتای ادعایی، به پایگاه هوایی اینجرلیک هجوم بردند. امروزه اینجرلیک دیگر یک دارایی استراتژیک مهم نیست و بیشتر مناسب گروگان‌گیری است که احتمال دارد به زودی اتفاق بیفتد.

اگر آمریکا سلاح‌های هسته‌ای خود را از اینجرلیک تخلیه نکرده باشد، پس باید هر چه زودتر این کار را انجام دهد. به عبارت ساده‌تر، با گزینه‌های جایگزین برای حضور نیروهای آمریکایی در رومانی و یونان، لزومی برای باقی ماندن نیروهای آمریکایی در اینجرلیک وجود ندارد.

ترکیه «به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه» توسط آمریکا را چگونه پاسخ خواهد داد؟

احتمال خیانت ترکیه به ناتو و آمریکا در خاورمیانه

این اندیشکده آمریکایی در پایان گزارش خود به کاخ سفید هشدار داد: مشکل بزرگ‌تر، توانایی ترکیه در فلج کردن ناتو یا خیانت به عملیات آمریکا یا متحدانش در خاورمیانه خواهد بود. ناتو یک سازمان اجماع محور است و بنابراین ترکیه در این میان به سادگی می‌تواند چوب لای چرخ ناتو بگذارد.

ترکیه می‌تواند به ناتو خیانت کند و اسرار ناتو را به روسیه بدهد یا نیروهای آمریکایی در سوریه را به خطر بیندازد. در واقع اردوغان پیش از این اسراری را در مورد نیروهای آمریکایی در سوریه و جاسوسی هسته‌ای اسرائیل در ایران به بیرون درز داده بود.

بایدن و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا باید برای خشم و عصبانیت اردوغان آماده شوند و تصریح کنند که آمریکا مقامات ترکیه را مسئول تحریک کردن و اقدامات عوامل نیابتی آنها خواهد دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 19
  • پوریا IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    11 2
    حقوق کردهای ترکیه رو بده کافی هرچند الانم خوبه20شبکه کرد در ترکیه مانندTRT KURDIوGUN TVو توسعه مناطق کردنشین و وجود روزنامه رادیو تدریس در مدارس وجود حزب کردی در پارلمان خوبه نگنید که خودمختاری اشتباه محضه
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      26 4
      کردهای ترکیه حقوق نمی‌خواهند تجزیه طلب هستند پاسخ تجزیه طلبی در هر نوع حاکمیت برخورد قهرآمیز ، پس لطفا روی تجزیه طلبی اکراد ترکیه ماله کشی نکنیم ،. اگر ترکان عثمانی مرتکب جنایت و نسل کشی شدن باید از سوی تمام منطقه و جهان پذیرفته و به رسمیت شناخته شود ..
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    4 9
    ارمنستان ویلسونی آزاد باید گردد.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    8 10
    میدونین در اسناد ایران هم موجوده ؟ میدونید چه تعداد ارامنه آواره شدند؟ حرف رو میندازه رو دایره ، ترکیه جمعش کنه. عجب!
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      1 1
      بایدن آمریکا رو به باد خواهد داد
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    16 18
    امپراتوری عثمانی قاتل ارمنی ها بوده و باید ترکیه محاکمه بشه و غرامت بپردازه به ارمنستان
    • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      11 8
      ارمنستان باید دوبرابر اون غرامت رو بزاره روش و به آذریهای ایران و قره باغ و جمهوری آذربایجان بده
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    26 20
    اولا رسم کشی نبوده. اگر بوده چرا در سازمانهای بین المللی که همه دشمنان ترکیه تو شورای امنیتش هستن حرکتی نمیکنن؟؟؟؟ چون اونجا باید مدرک رو کنی و امکان داره جنایتهای خودشون رو جلوی چشمشون بیارن و آبروی نداشته شون بیشتر بره. برای همین اینجوری با بیانیه دادن که نیازی به دلیل و مدرک نداره به خیال خودشون ترکیه رو تو منگنه قرار میدن. بایدن اگر تا آخر عمر بکنه مثل ریگان عقب نشینی میکنه. محکوم کردن احمقی مثل ماکرون که دیگه از هیچی هم بی اهمیت تره.
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      22 19
      متاسفانه جریان پانترکیسم هیچ منطقی ندارد
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    3 14
    ترکیه هیچ جوابی ندارد که بدهد،بنظرم فقط یک کار میتونه انجام بده ،‌اون هم جلو ناوهای آمریکا که در دریا سیاه هستند رو بگیره فقط همین،با انجام دادن اینکار ضربه سنگینی رو به آمریکا میتونه وارد کنه.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    9 9
    ترکیه می‌تواند در مقابل اینکار از پیمان ۱۹۳۶ مونترو خارج شود.
  • تبریزی IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    14 25
    ترکیه یک کشور جنایت کار است در این شکی نیست بایدن چه عجب یک کار خوب انجام داد ترکیه باعث نسل کشی ارامنه و اذری ها شد در طول تاریخ همین الانشم داره از تروریست های تکفیری حمایت می کنه ولی جبهه حق سوریه پیروز خواهد شد
    • NL ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      17 9
      هوای قندیل خیلی خوب است!
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    21 9
    آمریکا خودش بزرگترین نسل کش تاریخ بشریت است نسل کشی سیستماتیک سرخ پوستان سیاه پوستان ویتنام عراق افغانستان انداختن بمب اتم در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی همه این فجایع در همین ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر بجز قتل عام سرخ پوستان و سیاهان رخ داده است نه در صد سال قبل علاوه بر آن نسل کشی خود ارامنه در اراضی خوجالی آزربایجان و آواره کردن بیش از یک میلیون نفر و نابودی اراضی آنان در همین دهه های اخیر روی داده است پس آمریکا و یا ارمنستان اول باید پاسخگویی جنایات خودشان باشند پس آنها به دروغ دست پیش می گیرند تا پس نیفتند اکنون غربیها جنگ صلیبی دیگری راه انداختند با تکه پاره کردن سرزمینهای اسلامی و اختلاف بین آنها فکر می کنند اکنون موقع مناسبی برای انتقام تمام عیار از مسلمانان است پس کشور های اسلامی نباید در دام اختلافات بیغتند و این فرصت را برای غرب فراهم کنند
    • پاپک آذری iran IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      15 16
      متاسفانه جریان پانترکیسم هیچ منطقی ندارد ! بی جهت نیست گفتند پانترکیسم ملغمه ای است از بیسوادی و بیشعوری ، جناب پانترک همه این حرف هایی که زدی نمی‌تونید جنایات تاریخی عثمانی ها و نسل کشی ارامنه رو ماله کشی و کتمان کنید نمی‌تونید چنین جنایت تاریخی که ترکان عثمانی در حق ارامنه صورت دادند رو لا پوشانی و کتمان کنید !
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    16 9
    مشکل آمریکا و باید اینه خیلی مغرور شدند پیش خودشون میگن ماکه چین و روسیه با اون عظمت رو تحریم کردیم ترکیه که چیزی نیست در حالیکه این غرور ورزیها آخرش موجبات خسران آمریکا خواهد شد ترکیه هم مطمئننا برگهای برنده ای در حد خودش خواهد داشت که به زیان آمریکا تمام خواهد شد قطعا سرویسهای اطلاعاتی ترکیه با ایران و روسیه بیشتر همکاری خواهند کرد
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    7 10
    بیچاره رجب
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    10 16
    باپاچه خواری بیشترونوکری دوچندان. والبته خدمت صدبرابری به ارباب اسراییلی وامریکایش پاسخ خواهدداداردوغان خخخ. همش شعاره اززمان روی کارامدنش هیچگاه عملی نشده شعارش درباره غرب یااسراییل. ازیطرف ادای فلسطین دوستی درمیاره از انطرف تاکمرخمه برای اسراییل ونفت سوریه لیبی وعراق رامیدزده تقدیم اسراییل میکنه. اینبارم بانوکری بیشترپاسخ امریکارامیده فقط برای کشورهای جنگ زده وضعیف زبان درازه همین موش اب کشیدست درمقابل غرب
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    7 17
    ترکیه مهم نیست آمریکا هم با یه اردنگی از پروژه اف 35 پرتش کرد بیرون بدون آن که به نقش ترکیه در منطقه و جهان فکر کنه چون نقشی در آینده ژئوپولوتیک جهان ایفا نخواهد کرد
    • سعید RU ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      11 3
      بیسواد
  • GB ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    19 17
    نسل کشی یک دورغ بیش نیست لابی گری ارامنه الت دست غرب وامریکا شدند نسل کشی ارامنه یک بازی سیاسی هست جهت کنترل ترکیه. چون ترکیه درحال قدرت گرفتن هست .....جنایات ارامنه در قره باغ مشهود هست هفت شهر جمهوری اذربایحان با خاک یکسان کردند جنایات ارامنه در خوی وسلماس وارومیه با مستند موجود هست. اندرانیک ..مطالعه کنید. ..
    • آذری ایرانم iran IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      9 14
      نسل کشی ارامنه توسط ترکان عثمانی ثبت تاریخ شده قابل انکار کردن نیست قابل کتمان کردن نیست عزیزم ! تاریخ مطالعه کنید ترکان عثمانی مشابه همین جنایات و نسل کشی ها قتل عام های دسته جمعی مردان و زنان و کودکان معصوم رو در آذربایجان ایران هم مرتکب شدن !!! جریان قومگرا و پانترکیسم چقدر بی منطق هستند ! بی جهت نیست گفتند پانترکیسم مغلمه ای است از بیسوادی و بیشعوری !!! یاشاسین ایران
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    11 1
    به نظر من بایدن در سیاست خارجی از ترامپ هم ضعیف تر است و همه اقدامات او مانند ترامپ باعث افزایش نفوذ و قدرت چین خواهد شد بایدن علاوه بر دشمنی با روسیه و ایران حتی با کشورهای متحد و زیر دست آمریکا و غرب مانند عربستان و ترکیه و مصر و اردن و قطر و پاکستان و آذربایجان هم خصمانه رفتار کرده و باعث دور شدن آنها از آمریکا گردیده است و نکته آخر قابل توجه دوستانی که انتظار سازش و مذاکره با دولت جدید آمریکا را دارند
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    18 14
    اردوغان کار خودشو خوب بلده شما نگران فایل صوتی ظریف باشید
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      12 18
      وقتی پانترکیسم متوهم و بی خرد عصبانی و خشمگین می‌شود !!! خخخخخخ .. تسلیت به جریان پانترکیسم !
  • نظر IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    25 18
    یهود و پان تورک و داعش خبیث ترین موجودات هستی
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      9 7
      درود بر شما هر دو دو یک سکه هستند !
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    14 11
    تاریخ صد و دویست سال اخیر این کشور های مدعی مدنیت و دموکراسی پر از نسل کشی و تجاوز و ظلم های متعدد هست که سعی دارند پشت رسانه و صنعت خودشون پنهان کنن.همین فرانسه از سال 1880 تا 1960 چندین میلیون الجزایری رو در سالیان استعمار این کشور قتل عام کرد و با افتخار18000 جمجمه سران مخالفان فرانسه رو در موزه انسان پاریس نگهداشت.در روآندا در نسل کشی مردم این کشور نقش داشت.بومیان رنگین پوست آمریکایی هم سالیان سال مورد نسل کشی اروپایی تباران مهاجر قرار گرفتن که هنوز هم دید منفی و نژادپرستانه نسبت به رنگین پوستان این کشور مشهوده هست. ترس این قدرت های استعمارگر از دست رفتن نفوذ استراتژیک شان در خاور میانه و آفریقا توسط قدرت هایی مثل ایران و ترکیه هست وگرنه اگر قرار بر درس دموکراسی و حقوق بشر باشد این کشور های بظاهر متمدن آخرین کسانی هستن که میتونن درس حقوق بشر بدن
    • CO ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      15 12
      تطهیر جنایتهای ترکیه؟؟
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      14 10
      بله تاریخ غرب وحشی پر هست از این دست جنایات و نسل کشی ها قتل عام ها ... ولی همه اینها رو گفتی نسل کشی ارامنه توسط خلافت وحشی و، خونریز عثمانی ثبت تاریخ شده و قابل کتمان کردن و لا پوشانی نیست !
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    8 12
    چرا تو عکس پرچم پشت این مردک اردوغتن پرچم مقدس ایران است
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    7 4
    در واقع اردوغان پیش از این اسراری را در مورد نیروهای آمریکایی در سوریه و جاسوسی هسته‌ای اسرائیل در ایران به بیرون درز داده بود.
  • پاپک آذری iran IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    21 21
    بدون هیچ شک و تردیدی به گواه تاریخ نسل کشی ارامنه توسط ترکان عثمانی صورت گرفته همچنان که ترکان عثمانی، سربازان خونریز وحشی ینی چری عثمانی که همان پدرخوانده داعش امروزی بودند در هنگام حمله و یورش به شهرهای آذری آذربایجان ایران همچون تبریز و مراغه مرتکب همین نسل کشی ها جنایت ها قتل عام مردان و زنان و کودکان آذربایجان عزیز شدند که تبت تاریخ شده جریان بی هویت پانترکیسم هم قادر نیست حقایق تاریخی و جنایات سربازان وحشی و خونریز عثمانی در آذربایجان ایران را کتمان و لا پوشانی و ماله کشی کنند ، تاریخ چراغ راه آیندگان است .. پاینده ایران، یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کور اولسون انشاالله ..
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    11 11
    تا امروز هم که نسل کشی ارامنه از سوی آمریکا به رسمیت شناخته نشده بود فقط به خاطر لابی پر قدرت و با نفوذ یهودیان ترکیه و آمریکا و حمایت رژیم اسرائیل بود که این امر تا به امروز به تعویق افتاده بود یهودیان هم لطفی به ترکیه داشتند و هم اینکه نمی‌خواستند از ارزش و توجه هولوکاست دروغین و تخیلی یهود در سطح جهان کاسته شود !!! تاریخ را پیروزمندان می‌نویسند .. هولوکاست یهود دروغ بزرگ تاریخ که پیروزمندان جنگ جهانی دوم برای اینکه تشکیل کشور جعلی اسرائیل رو توجیه و ضروری نشان بدهند ساختند .. هولوکاست واقعی همین نسل ک‌ی ارامنه است توسط ترکان عثمانی صورت گرفت، هولوکاست واقعی نسل کشی ایرانیان در اواخر حکومت قاجار توسط بریتانیای صغیر صورت گرفت .. پاینده ایران و ملت بزرگ ایرانم .. یاشاسین ایران..
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    19 20
    ترکیه هر کاری کنه علیه آمریکا حقشه نسل کشی ارامنه دروغی بیش نیس که جهان غرب تبلیغ میکنن ، جمعیت ارامنه شرق ترکیه به لبنان و سوریه مهاجرت کردن و فقط فرماندهان خائن ارمنی که مرزها را روی شوروی باز کردن و خیل عظیمی از مردم ترکیه در ترابزون و شرق توسط روس ها و ارامنه قتل عام شدن ، این فرماندهان خائن ارمنی بعد اثبات شدن گناهشان در امپراطوری عثمانی در توپ قاپی سرای اعدام شدن هیچ نسل کشی رخ نداده
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      15 11
      الهی خون اونهایی که ریخته شد دامنتو بگیره که دروغ می دونی کشتار رو !!!!!
  • CO ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    15 14
    اگر به این پانترکها رو بدهند ایرانیها را هم نسل کشی خواهند کرد
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      14 13
      سربازان وحشی و خونریز ینی چری های عثمانی پدرخوانده داعش امروزی بودند که در حمله و یورش به مناطق آذری آذربایحان ایران مرتکب همین جنایات قتل عام های دسته جمعی آذری ها شدن مردان و زنان کودکان آذری رو وحشیانه قتل عام کردند .. تاریخ چراغ راه آیندگان است ..
  • سید IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    5 0
    اگر اردوغان یک جو عقل و غیرت داشته باشد باید با کسانی که سبب انحال و فروپاشی حکومت عثمانی در قرن نوزده و بیست شدند به چشم دوست ننگرد که هنوز هم در حال دشمنی با کشورش هستند!
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    14 9
    آمریکا هم در نسل کشی مسلمانان در ارمنستان در جنگ جهانی اول نقش داشته. تمام متفقین نقش داشتند هم فرانسه هم انگلیس مسلمانان را در فلسطین قفقاز یونان و اروپای شرقی قتل عام کردند و کشورهای جدیدی به جایشان ساختند
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      1 0
      بله حرف و سخن شما مستند و تاریخی است متفقین متحدین یهود بین المللی در دوران جنگ جهانی دوم مرتکب بسیار جنایت ها قتل عام ها شدند ولی نمی‌توان نسل کشی ارامنه توسط خلافت خونریز وحشی عثمانی رو نا دیده گرفت و کتمان کرد !
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    8 9
    خود آمریکا فقط وقتی سرخپوستان را به شهروندی قبول کرد که انقلاب کمونیستی در شوروی شده بود
  • توران زنجانی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    12 14
    آمریکا همیشه ضعیف کش بوده و زورش به افغانستان و سوریه رسیده و تا بحال با هیچ کشور دارای قدرتی جنگ نکرده، ترکیه همان کاری که با نیروی دریایی انگلیس در نبرد چاناکاله کرد با آمریکا هم می کند. دروغ قتل عام ارامنه هیچ پشتوانه حقوقی ندارد. ارامنه در سال ۱۹۱۵ با قتل عام مردم مسلمان ایروان و باکو و شرق ترکیه و ارومیه و تبریز در صدد تشکیل ارمنستان بزرگ بودند که شامل جمهوری آذربایجان شرق ترکیه و اراضی ایران تا قزوین می شد که با دخالت ارتش عثمانی و اخراجشان از ترکیه و ایران نقشه پلیدشان نقش بر آب شد و حالا در خیال خودشان می خواهند با این دروغ انتقام آن شکست را بگیرند . اما کور خوانده اند
    • CO ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      25 12
      " توران" خان پاتورک های همچون قماش شما نیز در پی امپراطوری "تورکیه" اند و دراین هدفشان خواهان فروپاشی ایران ودشمن زبان ملی ایران(فارسی ) اند.
    • توران زنجانی IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      5 13
      هر کسی که از جنایات ارامنه علیه ملت آذربایجان در ارومیه و تبریز و باکو حمایت می کند خائنی بیش نیست و این را بدانید ملت آذربایجان دوست و دشمن را خوب می شناسند. تمام کسانی که به عنوان عمله غرب علیه ترکها عمل کردند سرنوشتشان بهتر از آسالا مارشیمون پ ک ک و یونانیان و نیروی دریایی انگلیس نخواهد بود. کسانی که از کشتار ملت آذربایجان به دست مارشیمون خوشحال می شوند به همان درد انشاالله گرفتار شوند
    • IR ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      12 3
      نمیفهمم یک ایرانی شیرپاک خورده چرا باید نگران تورکیه باشه! جنایات عثمانی رو که نمیشه با جنایات آمریکا پوشوند. تورکیه همین الانشم حامی گروه های تروریستی امثال داعش بود که کاری جز نسل کشی شیعیان ندارند. به امید بازگشت آذربایجان به مام وطن یاشاسین آذربایجان
    • پوریا IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      4 0
      من خودم ترک آذری ام از شهر ارومیه والله به خاطر همین آدم های افراطی و متعصب میگم باید تقسیمات کشوری پسوندقومی استان ها حذف بشه واجبه هر چند ترک آذری هستم وزارت کشور و شخص آقای رحمانی فضلی یک تقسیمات کشوری جدید اگه امکانش هست ایجاد کنه پسوند قومی استان ها حذف بشه اگه امکانش هست اگه نه که ول کنید
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    11 18
    نسل کشی ارامنه. یک داستان ساختگی لابی های ارامنه ...مشغول ساختن ترکیه ...ترکیه مواظب باشد ویا نیت شوم این داستان ساختگی پی ببرد .....چرا امریکا. جنایات ارامنه در قره باغ چیزی نمی گوید
  • علی IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    12 18
    چرا ارامنه برای مزخرفاتشون مدرک ارائه نمیدن. چرا اونا پیشنهاد ترکیه مبنی بر تشکیل گروه تحقیق بین المللی از تاریخدانان رو قبول نمیکنن؟ ترکیه قبول کرده در صورت اثبات وقایع به عنوان نسل کشی خسارت بده و اونو قبول کنه و در صورتی که ثابت بشه نسل کشی اتفاق نیفتاده ارمنی ها عذر خواهی کرده و دست از دروغ پردازی بردارن .اما اونا چون میدونن حرفهاشون دروغه و ممکنه رو بشه از قبول پیشنهاد ترکیه خوداری میکنن
  • یک ایرانی IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    14 15
    تاریخ را بنگرید..... چرا از نسل کشی ارامنه در شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی و شرقی چیزی نمی‌گویید...... ارامنه خائن قصی القلب که حمله میکردند و غارت میکردند و فقط کشتن بلدن.... چرا نمی‌گوید از کشتار شیعیان شهر ایروان که یک شهر شیعه نشین بوده ولی ارامنه همه را کشتن و شهر را ارمنی کردن در قرن ۲۰ و ۱۹ میلادی
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    2 6
    اولا امریکا و اسراییل خودشان بیشترین نسل کشی را داشتن ولی این ترکیه احمق نمی فهمد اگر ایران نبود امریکا و اسراییل ترکیه را مثل عراق و سوریه ویران کرده بودن احمق می ره با داعش همکاری می کند اخر عاقبت ترکیه را ویران می کند
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    4 9
    چرا وقتی ارمنستان به گنجه (یک شهر) غیر نظامی حمله کرد از هیچ کس صدایی شنیده نشد؟ چرا وقتی ارمنستان ۲۰ درصد از اراضی آذربایجان را اشغال کرد از هیچ کس صدایی بلند نشد؟
  • پوریا IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    8 0
    اونایی که میگن اردوغان خوبه مردانگی کنه روی دیاربکر وان حکاری شرناق ماردین سیرت باتمان موش و....بزاره استان کردستان بزاره آیا میگذارد100سال بگذرد شما کردستان نمی بیند داخل کشور ترکیه آینده ترکیه خالی از کرد شد تعجب نکنید
  • پوریا IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    6 1
    آقای اردوغان و علی اف و رییس جمهور ازبکستان آیا روی استان شون اسمی نژادی می گذارند یا کشورهای اونا اقلیت قومی نیستش ترکیه جنوب شرقی کرد یا ازبکستان مناطق شرق تاجیک هستش
  • علی از تبریز IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    9 9
    ترکیه در سالهای اخیر سیاستهای مستقل و بر اساس منافع ملی خودشان پیش گرفته از جمله دخالت در سوریه لیبی قره باغ دریای سیاه و مدیترانه و .... به همین خاطر مورد غضب دولتهای استعماری از جمله آمریکا و اروپا و نوکران پیدا و پنهان آنها در منطقه قرار گرفته است آن گروه از به اصطلاح هموطنان که که مدافع ارمنی های جنایتکار هستند چرا از قتل عام مردم خوی ارومیه سلماس توسط این جنایتکاران صحبت نمی کنند چرا از قتل عام خوجالی صحبت نمی کنند.
    • CO ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      5 0
      ایران در سوریه با ترکیه ومزدوران کثیف داعشی اش در جنگ بوده است ، ترکیه و پانترکیسم از نهادش دشمن ایران و انسانیت است
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      1 4
      اینجا خبر درباره چی هست علی اون خبر بود ارمنی ها رو هم محکوم میکردیم خبر چیز دیگست
  • پوریا IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    9 1
    شما خودتون با چشم خودتون پان ترک ها رو می بینید چقدر از اردوغان و علی اف حمایت می کنند اردوغان خودت حقوق کردها و لازها و عرب ها رو داری نقص می کنی اونم از شعرت که خوندی همه جا دخالت می کنی از سین کیانگ قبرس شمالی مناطق ترک روسیه و آذری های ایران چی بگم والله
  • پوریا IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    7 3
    حالا که تقسیمات کشوری را تغییر نمی دهید یعنی استان تبریز استان ارومیه استان زاهدان استان سنندج استان شیراز باید تغییر پیدا می کرد وزارت کشور اقدام نکرد من خود ترک آذری هستم متولد شهر ارومیه به صلاح مملکت بود خوددانی دیگه پیشنهاد نمی دم مملکت به من چه دیگه وزارت کشور باید تغییرات میداد به صلاح بود والله
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    1 7
    ارامنه باید پاسخگوی کشتار مسلمانان در اورمیه و خوجالی باشند بقیه پیش کش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس