کد خبر 1209792
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
بورس نمایه

۳ مصوبه قطعی دولت و ۷ مصوبه پیشنهادی برای حمایت از بورس در شرایطی روی میز سران قوا قرار گرفت که رئیس مجلس بر تقویت پیشنهادها تاکید کرد.

به گزارش مشرق، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت سه اقدام برای تقویت بازار سهام را مصوب کرد که جبران زیان خریداران صندوق پالایش یکم، تزریق معادل ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و اعطای تسهیلات به شرکت های سرمایه گذاری از جمله مهم ترین مصوبات است و هفت مصوبه دیگر را نیز برای تصمیم گیری به نشست سران قوا ارجاع داد.

رئیس سازمان بورس که در نشست خبری سخنگوی دولت حضور یافته بود اعلام کرد که از ۱۰ مصوبه سه مورد از دیروز اجرایی و هفت مورد بعد از تصویب در جلسه سران قوا قابل اجرا خواهد بود.

بر اساس توضیحات دهنوی و اعلام پایگاه ریاست جمهوری مشروح تصمیمات ۱۰ گانه به این صورت است:

۱- جبران زیان خریداران پالایش یکم: به خریداران صندوق قابل معامله پالایش یکم که واحدهای این صندوق را از دولت خریداری کرده و بعدا به دلیل نوسانات، متحمل زیان شده اند، از واحدهای سرمایه گذاری همین صندوق یا سایر موارد سهام تشویقی داده خواهد شد.

۲- تزریق منابع صندوق توسعه: بر اساس مصوبات دیروز در راستای مصوبه تخصیص یک درصد منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، مقرر شد منابع ریالی معادل ۲۰۰ میلیون دلار از مصوبه مذکور توسط بانک مرکزی کارسازی و در وجه صندوق تثبیت پرداخت شود.

۳- اعطای تسهیلات به حقوقی ها: ممنوعیت اعطای تسهیلات بانکی به شرکت های سرمایه گذاری، هلدینگ های سرمایه گذاری و کارگزاری برای حمایت از بازار و توسعه سرمایه گذاری آن ها در سهام لغو شود.

۴- تشویق خارجی ها برای حضور در بورس: بر اساس تصمیم این ستاد به منظور تشویق سرمایه گذاری، به سرمایه گذاران خارجی که طبق ضوابط، ۲۵۰ هزار دلار در بازار بورس سرمایه گذاری کنند، اقامت پنج ساله جمهوری اسلامی ایران اعطا می شود.

۵- واریز ۸۰ درصد درآمد ناشی از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به عنوان آورده دولت به حساب صندوق تثبیت بازار برای حمایت از بازار سهام و تشویق سرمایه گذاری در این حوزه،

۶- صفر شدن مالیات آن بخش از سود انباشته شرکت های بورسی که به حساب افزایش سرمایه منظور شود با هدف ترغیب شرکت های بورسی به افزایش سرمایه گذاری و توسعه شرکت ها

۷- امهال مالیاتی ۵۰ درصد مبلغ خرید شرکت هایی که برای  خرید سهام خودشان یا زیرمجموعه شان با هدف حمایت از بازار و مبتنی بر ضوابط شورای عالی بورس اقدام می کنند به مدت یک سال

۸- معافیت بانک ها و موسسات اعتباری که در راستای حمایت از بازار سرمایه سهام خریداری کنند یا اموال و دارایی های مازاد خود را به سهام تبدیل کنند از شمول ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید و جرایم ناشی از آن

۹- فراهم شدن امکان سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه به عنوان اصلاح اساسنامه این صندوق که در صورت تصویب نقش مهمی در حفظ ارزش دارایی های این صندوق برای نسل های آینده خواهد داشت.

۱۰- اجازه به صندوق تثبیت و صندوق توسعه بازار برای این که تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی با ضمانت دولت منتشر و در راستای ایجاد پایداری و توسعه بازار به کار گرفته شود.

گفتنی است با این که این تصمیمات عمدتا بعد از اتمام دوره فعالیت بازار اعلام شد، دیروز فضای کلی بورس مثبت بود و شاخص کل با رشد ۱۵ هزار واحدی دوباره سطح ۱.۲ میلیون واحد را پس گرفت.
تاکید قالیباف بر مسدود شدن درگاه های پرداخت صرافی های غیرمجاز رمز ارز

دیروز جلسه ای با حضور رئیس مجلس، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی نیز با عنوان جلسه بررسی راهکارهای بهبود وضعیت بازار سرمایه برگزار شد که در آن قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت اقدام فوری برای بیمه سهام سهامداران خرد، الزام پرداخت یک درصد منابع صندوق توسعه ملی و واقعی کردن نرخ تسعیر ارز بانک‌ها تاکید کرد.

این در حالی است که همتی، رئیس کل بانک مرکزی پیشتر تلویحا با واقعی شدن نرخ تسعیر ارز بانک ها مخالفت کرده بود. در این جلسه رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت فعلی بازار سرمایه تاکید کرد پیشنهادهای مطرح شده برای رونق بازار سرمایه کافی نیست و باید تقویت شود.وی اضافه کرد: اقدامات موازی مانند مالیات بر عایدی سرمایه، حذف قیمت گذاری دستوری و مسدود  کردن درگاه های پرداخت صرافی های غیرمجاز فروش رمز ارز باید در مجلس و دولت و دستگاه قضایی در دستور کار قرار گیرد.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    0 0
    فقط دست دولت را از بازار سرمایه کوتاه کنید اوضاع بازار رونق پیدا خواهد کرد والا تا این دولت به دنبال سوء استفاده از بورس باشد، اوضاع همین خواهد بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس