سردار علیرضا افشار

رییس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه کسی جز شهید سلیمانی نمی توانست پوتین را برای مقابله با داعش متقاعد کند، گفت: نظامیان فرصت‌های زیادی برای دیپلماسی فراهم کردند.

به گزارش مشرق، سردار علیرضا افشار رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاعی ملی در واکنش به اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در خصوص سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی واکنش نشان، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون رابطه نظامیان با سیاسیون و اهالی دیپلماسی به ویژه در دوران دفاع مقدس همواره یک رابطه صمیمی و تعاملی بوده است و این نظامیان بودند که فرصت های زیادی را برای دست بالاتر سیاسیون در عرصه دیپلماسی فراهم می کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: آمریکا در طول مذاکرات هر زمانی که می خواهد از موضع قویتر صحبت کند همواره گزینه نظامی را با هدف ایجاد ترس در دل مذاکره کنندگان مطرح می کند تا طرف مذاکره کننده را مجاب کند به چارچوب ها و موازینی که آنها مطرح می‌کنند، پایبند شوند و بتواند اهداف سیاسی را در پرتو نمایش اقتدار نظامی تامین کند.

رییس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی تاکید کرد: اینکه ما بیاییم برعکس آنچه را که حاج قاسم سلیمانی برای مقابله با داعش در منطقه، تقویت جبهه مقاومت و نفوذ منطقه‌ای ایران جان فشانی کرد، زیر سوال ببریم، انصاف نیست.

افشار گفت: به نظر من هیچ کس جز حاج‌قاسم‌سلیمانی نمی توانست پوتین را برای مقابله با داعش در سوریه متقاعد کند و این توفیقی بزرگ بود که او به دست آورد و توانست تردیدی را که روس ها برای ورود به این ماجرا داشتند را به یقین تبدیل کند تا مصمم  در عرصه مقابله با تروریسم در منطقه ورود کنند و این موارد فرصت هایی است که بخش نظامی ما برای دیپلماسی و حوزه سیاسی ایجاد کرده است.

وی افزود: همه سیاستمداران حتی دیپلمات های خارجی به ذکاوت، هوش، دوراندیشی و تدبیر حاج قاسم سلیمانی در منطقه اعتراف داشتند. آن شهید بزرگوار با تعاملاتی که در عراق، سوریه، لبنان و همچنین افغانستان داشتند توانست به جز حمایت‌های نظامی که ثبات را در منظقه حاکم کرد در عرصه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نیز موفقیت هایی را کسب نماید و از  اهداف جمهوری اسلامی ایران در این مناطق دفاع کند.

مهندس افشار با بیان اینکه جامعه با مشکلات معیشتی و اقتصادی مواجه است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر مسئله اصلی مردم مشکلات معیشتی  اقتصادی است و عده ای می خواهند با اهداف انتخاباتی آن را به فضای سیاسی و دیپلماسی تبدیل کنند و این نیت خوبی نیست. ما باید به مسائل اصلی مردم توجه کنیم و کارهای را انجام دهیم تا مردم را از  مشکلات معیشتی که گرفتار آن هستند، نجات دهد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اگر عده ای اعتقاد دارند مشکلات معیشتی مردم، در ارتباط با غرب و در پشت میز مذاکرات حل می شود این رویکرد امتحان خود را پس داده و ناموفق بوده است. همه می دانیم غرب و آمریکا قابل اعتماد نیستند، مردم ما نیز از این مرحله عبور کرده‌اند و فریب نخواهند خورد. بنابراین نباید به خاطر خوشایند دشمنان افتخارات نظام را زیر سئوال ببریم.

افشار اضافه کرد: شاید عده ای بخواهند افتخارات نظام را به خاطر  رای در انتخابات زیر سوال ببرند، این اتفاق نخواهد افتاد. مردم ما با بصیرت و توجهی که به مسائل دارند قطعاً این فریب را نخواهند خورد. امیدوارم بتوانیم انتخاباتی با شکوه و با عظمت با مشارکت حداکثری و تشخیص درست مردم داشته باشیم تا دولتی مقتدر و توانمند روی کار بیاید که اهل مذاکره با غرب باشد منتها از موضع اقتدار و عزت و برای تامین منافع و مصالح جمهوری اسلامی صورت بگیرد نه از موضع  ملتمسانه.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    1 0
    لطفاً فایل صوتی را گوش دهید
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 2
    نه پس ظریف و دیپلماسی التماسی می تونستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس