چاه‌های ژرف امید نیم‌میلیون نفر در سیستان/ آب و آبادانی به انبار غله ایران بازمی‌گردد؟+ فیلم

نتایج باورنکردنی چاه‌های ژرف حالا بارقه‌هایی از امید را برای نیم‌میلیون نفر از مردمی زنده کرده است که تاکنون در پی طوفان‌هایی سهمگین یکی یکی شهرها و روستاهای مرزی‌شان را تخلیه می‌کردند.

به گزارش مشرق، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سفر یک هفته پیش خود به منطقه سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: "چاه‌های ژرف به نتایج باورنکردنی رسیده است"؛ این اظهارات و نتایج میدانی محققان حالا بارقه‌هایی از امید را برای مردم سیستان زنده کرده است.

بیشتر بخوانید:

نگرانی‌های ایران درباره سد کمال خان افغانستان

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در پروژه مشارکتی با وزارت نیرو پروژه تحقیقاتی و اجرایی چاه‌های ژرف را آغاز کردند؛ مطالعات چاه‌های ژرف به‌عنوان منبع آب جدید ایران از سال ۸۷ آغاز شده است و عملیات حفر اولین چاه در اسفندماه ۹۶ شروع شد.

سیستان که روزی انبار غله ایران بوده است حالا شهرهایش روزانه با طوفان‌هایی سهمگین دست به گربیانند؛ دیپلماسی ناکارآمد آبی در دریافت حق‌آبه هامون و سیاست‌های نابجای کشاورزی، شهرستان‌های نیمروز، هامون، هیرمند، زهک و  زابل را تک و تنها گذاشته است و روستاها و شهرهای مرزی‌اش یکی یکی خالی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

جفا به مردم سیستان و بلوچستان در سایه خواب عمیق مسئولان +عکس

وزیر نیرو مهرماه ۹۹ گفت: "نتایجی که از پروژه چاه ژرف به دست آمده است امیدوارکننده نیست و چاه شور و "ای‌سی"  آب بالاست". حالا هفته گذشته بعد از بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور که پیش از این کنار وزارت نیرو متولی ایجاد چاه‌ها بود و حالا به‌عنوان متولی اصلی کار را دنبال می‌کند، اعلام شده است نتایجی که از این چاه‌ها حاصل شده باورنکردنی است، خیلی بهتر از تئوری‌هاست و پایان خردادماه نتایج اعلام می‌شود.

پروژه آب ژرف در بسیاری از کشورها آغاز شده و در برخی مانند لیبی موفقیت‌آمیز بوده است؛ بنا به گفته کارشناسان اگر در کشور لیبی از این منابع استفاده نمی‌شد دیگر هیچ نقطه‌ای از این کشور قابل سکونت نبود.

لیبی اولین کشوری بود که از این منبع استفاده کرد، در واقع حتی کشف این منابع خدادادی نیز کاملاً اتفاقی بود به‌نحوی که اولین بار در سال ۱۹۵۳ میلادی و در حین حفاری‌های نفتی کشف شد که در همان ابتدا و پس از انجام تحقیقات و مطالعات کارشناسی حجم این مخزن عظیم آب زیرزمینی در حدود ۱۵۰ هزار کیلومترمکعب تخمین زده شد.

دانلود

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس