جولان کرونای هندی در سایه ابلاغیه‌های اجرا نشده/ غافلگیری این بار با مسافران زمینی شرق کشور؟

ویروس کرونای جهش یافته هندی در حالی نگرانی ایجاد کرده است که چندی پیش ویروس جهش یافته انگلیسی با وجود محدودیت های هوایی از مرزهای زمینی وارد کشور شد.

به گزارش مشرق، بعد از ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی و ورود آن به کشور حال نوبت به ویروس کرونای جهش یافته هندی می‌رسد که وضع کشور هند را به حال قرمز درآورده است و با توجه به نزدیکی این کشور به ایران نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

اواسط دی ماه بود که خبر ورود اولین مورد کرونای انگلیسی در کشور به ثبت رسید و در مدت کوتاهی شمار مبتلایان به این ویروس جهش یافته افزایش یافت.

بیشتر بخوانید:

انجام پروازهای هند باوجود ممنوعیت، واقعیت دارد؟

تعلیق پروازهای رفت و برگشت ایران و انگلیس از ابتدای دی ماه ۱۳۹۹ عملی شد، اما در همان حال ویروس کرونای جهش یافته از مرزهای زمینی در حال ورود به کشور بود و طولی نکشید که استان خوزستان به واسطه هم مرز بودن با کشور عراق تبدیل به کانون ویروس جهش یافته انگلیسی شد.

 رئیس جمهور در شصت و چهارمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا یعنی ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ گفت: متاسفانه برغم همه تلاش‌ها امروز وارد موج چهارم کرونا در کشور شده ایم و مهمترین عامل ایجاد این وضعیت ورود ویروس انگلیسی از کشور عراق از طریق مرزهای خوزستان و ایلام به کشور بوده است.

گسترش ویروس کرونا از مرزهای زمینی تا جایی پیش رفت که استان خوزستان به حالت قرمز کرونایی تبدیل شد و زمانی مرزها بسته شد که کار از کار گذشته بود.

ببینید:

فیلم/ "هند" کانون بلا

حال که تعداد فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا به مرز ۵۰۰ نفر در روز نزدیک شده است خطر ویروس کرونای هندی نگرانی‌هایی را به وجود آورده است که غفلت در این زمینه می‌تواند فاجعه آفرین باشد.

با گسترش ویروس جهش یافته هندی و افزایش تعداد مرگ و میر و مبتلایان در این کشور چندی پیش پیش رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا  ممنوعیت تردد مستقیم و غیر مستقیم مسافراز طریق مرزهای زمینی، هوائی و دریایی با کشور هندوستان را تا اطلاع ثانوی اعلام کرد.

باتوجه به دستور ممنوعیت تردد مستقیم و غیر مستقیم مسافر از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی محدودیت‌ پروازها از زمان ابلاغ دستورالعمل آغاز شد.

محمدحسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد براساس تصمیمات وزارت بهداشت در خصوص پروتکل‌های مراقبت بهداشتی مرزی در مسافرت‌های هوایی و همچنین شناسایی ویروس جهش یافته کرونا در آن کشورها، پروازها به و از دو کشور هند و پاکستان از بامداد ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ممنوع شده است.

وضعیت ورود و خروج مسافر از مرزهای هوایی

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در حال حاضر محدودیت پروازی به ۴۱کشور جهان وجود دارد و پرواز از مبدأ و مقصد کشورهایی که در لیست شرایط ویژه قرار دارند ممنوع بوده و کشورهایی که در لیست کشورهای پرخطر قرار دارند ملزم به انجام تست مجدد در ایران هستند.

همچنین ذیبخش درباره ورود مسافران از مبدا دو کشور هند و پاکستان به کشور می‌گوید در حال حاضر هیچ پرواز مستقیمی از مبدا دو کشور هند و پاکستان به ایران و بالعکس وجود ندارد و در صورتی که مسافری به صورت کانکشن به کشورهای هند و پاکستان سفر کند اگر در پاسپورت این افراد مُهر کشور هند خورده باشد فرودگاه اجازه ورود این افراد به کشورمان را نخواهد داد.

وی در ادامه تاکید کرد: افراد به طور غیر مستقیم می‌توانند با سفر به کشورهای ترکیه یا دوبی به کشور هند یا کشورهای ممنوعه سفر کنند، اما در هنگام برگشت امکان ورود آن‌ها به کشور تحت هیچ شرایطی وجود ندارد.

تعلل در بستن مرزهای زمینی

وقفه در ممنوعیت تردد از مرزهای زمینی قابل تامل است چراکه با توجه به ابلاغ ممنوعیت تردد مستقیم و غیر مستقیم مسافر از طریق مرزهای زمینی، هوائی و دریایی با کشور هندوستان از سوی فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ این مسئله تا تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ به گمرکات کشور ابلاغ نشده بود.

در همین راستا سید روح الله لطیفی در گفت‌وگو با میزان در خصوص آخرین وضعیت تردد مسافرو کالا از مرز پاکستان باتوجه به شیوع ویروس کرونای جهش یافته هندی گفت: در زمینه جابه جایی کالا از مرز پاکستان هنوز محدودیتی اعلام نشده است و به روال گذشته در حال انجام است.

وی افزود: در زمینه تردد مسافر از مرز پاکستان نیز تا روز یک شنبه هنوز مصوبه‌ای در خصوص ممنوعیت یا اعمال محدودیت تردد مسافر از این مرز در گمرکات کشور ابلاغ نشده است.

سخنگوی گمرک ایران تاکید کرد: در حال حاضر اعمال محدودیت مسافر از مرز هوایی و زمینی مطرح است که در بحث هوایی ابلاغ آن راحت‌تر است و اعمال محدودیت در خصوص ترد مسافر از مرزهای زمینی به گمرک، اداره گذرنامه، وزارت کشور و سازمان راهداری مربوط می‌شود که در صورت ابلاغ بخشنامه از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا دستورات لازم به بخش‌های مربوطه اعلام می‌شود.

تشدید پروتکل‌ها در رابطه با شناورهای هندی

در خصوص ورود مسافران هندی از مرزهای دریایی نیز چنگیز جوادپور مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در رابطه با شناورهای هندی تشدید شده است به طوری که قبل از پهلوگیری شناورهای هندی، همکاران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کنترل‌های لازم را مدنظر قرار می‌دهند و با انجام تست‌گیری اجازه پهلوگیری یا عدم پهلوگیری صادر می‌شود و بدون تایید وزارت بهداشت شناورها پهلودهی نمی‌شوند و کالا تخلیه و بارگیری نخواهد شد.

این موضوع نشان می‌دهد که در کنار مرزهای هوایی و دریایی باید مرزهای زمینی نیز قوانین سرسختانه‌ای در ورود مسافر پیش بگیرند تا ویروس جهش یافته‌ای که قبلا از مرزهای غربی وارد کشور شده بود حال از مرزهای شرقی مردم را غافل گیر نکند.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس