کد خبر 1209
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۳

معاون ارزي بانک مرکزي: دارايي هاي کشور بايد به شيوه اي اداره و نگهداري شود که علاوه بر مصون بودن، قابليت نقدينگي بالا نيز باشد و ريسک و خطري متوجه اين داراييها نشود.

به گزارش مشرق، معاون ارزي بانک مرکزي در گفتگو با مهر با بيان اينکه ايران متناسب با تحليل شرايط دارايي هاي خارجي را منتقل مي‌کند، گفت: هر کشوري که براي دارايي هاي کشورمان محدوديت ايجاد کند، ايران نيز دارايي هاي خود را از بازار آن کشور خارج خواهد کرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، حميد برهاني درباره انتقال دارايي هاي ايران از بانکهاي اروپايي به آسيايي گفت: دارايي هاي کشور بايد به شيوه اي اداره و نگهداري شود که علاوه بر مصون بودن، قابليت نقدينگي بالا نيز باشد و ريسک و خطري متوجه اين داراييها نشود.
معاون ارزي بانک مرکزي با تاکيد بر اينکه اين دارايي ها بايد متناسب با بازارها و پولهاي مختلف از انعطاف پذيري لازم برخوردار باشد، افزود: همچنين بايد اجازه فعاليت با داراييهاي ما داده شود، با اين شرايط داراييهاي ايران نيز به همان سمت سوق خواهد يافت.
وي خاطرنشان کرد: هر بازاري براي داراييهاي ايران محدوديت ايجاد کند، داراييهاي ما از آن بازار خارج خواهد شد و اين امر پديده اي کاملا طبيعي و منطقي است.
برهاني تصريح کرد: بانک مرکزي به عنوان متولي مديريت داراييها و ذخاير کشور بايد به دنبال راهکارها و شيوه هايي باشد که اين داراييها را مصون نگه دارد و هر زماني که بخواهد داراييها قابليت استفاده و نقدينگي داشته باشد.
وي با بيان اينکه بانک مرکزي متناسب با تحليل شرايط استراتژي خود را نيز تغيير مي دهد و دارايي ها را منتقل مي کند، ادامه داد: با توجه به اين امر هر کشوري که براي داراييهاي ايران محدوديت ايجاد کند، ايران نيز داراييهاي خود را از بازار آن کشور خارج خواهد کرد.
معاون ارزي بانک مرکزي در پاسخ به اين سئوال که آيا تغيير ترکيب سبد ارزي نيز دراين راستا انجام مي شود؟ اظهارداشت: در اين راستا هرگونه تحول و محدوديت بين المللي براي استفاده از ارزهاي مشمول در سبد ارزي، باعث مي شود که بانک مرکزي نيز استراتژي خود را تغيير دهد.
وي ياد آور شد: ما يک شيوه استاتيک در اين رابطه نداريم بلکه شيوه اي پويا و ديناميک داريم که متناسب با تحولات دنيا سبد ارزي را اداره مي کند.
برهاني در مورد پاسخ به اين سئوال که آيا بلوکه شدن داراييها و سرمايه هاي 40 شرکت ايراني که بخشي از سهام آنها متعلق به دولت است در دبي صحت دارد، بيان کرد: اطلاع و گزارشي در اين رابطه ندارم. اما چنانچه اين شرکتهاي تحت " un" (سازمان ملل متحد) باشند، احتمالا به امارات نيز تحريم اين شرکتها ابلاغ شده است.
برهاني همچنين روند سرمايه گذاري خارجي در کشور را مثبت ارزيابي کرد و افزود: با اين وجود، پتانسيلهاي بيشتري در کشور براي سرمايه گذاري خارجي وجود دارد.
اين مقام مسئول در بانک مرکزي با اشاره به درخواست هايي که براي تاسيس بانک هاي خارجي در کشور صورت گرفته است، عنوان کرد: بانک مرکزي با نگرش مثبت به حضور بانک هاي خارجي در کشور مي نگرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس