کد خبر 1208807
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
جزئیات جدید از آتش سوزی بیمارستان «ابن الخطبیب» بغداد

سخنگوی وزارت کشور عراق به جزئیات جدیدی از آتش سوزی بیمارستان «ابن الخطیب» بغداد پرداخت.

به گزارش مشرق به نقل از المورد نیوز، وزارت کشور عراق به بیان جزئیات جدیدی درباره آتش سوزی در بیمارستان «ابن الخطیب» بغداد، پرداخت.

«خالد المحنا» سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد: تحقیقات در مراحل اولیه خود قرار دارد و کارشناس امور آتش سوزی تاکنون گزارشش را ارائه نکرده است.

بیشتر بخوانید:

۵۵ کشته در انفجار بیمارستان مبتلایان کرونا در عراق +عکس و فیلم

وی بیان کرد: این قبیل حوادث بر اثر اهمال و یا اتصالی برق رخ می‌دهد و تاکنون گزارش‌ها عکس آن را ثابت نکرده است.

المحنا تاکید کرد: گزارش دفاع شهری حاکی از آن است که این آتش سوزی به سرعت زیاد رخ داده است و زبانه‌های آتش در بیشتر طبقه‌ها ظرف سه دقیقه کشیده شده است. اولین گروه از آتش نشانان ظرف سه دقیقه و نیم به مکان حریق رسیده‌اند.

وی افزود: تشخیص تیم دفاع شهری موجود در مکان، قصور در انجام احتیاطات لازم است. نداشتن سیستم اطفای حریق خودکار یا سامانه هشدار دهنده در این امری دخیل بوده است.

بیشتر بخوانید:

عراق: بیش از ۲۰۰ بیمار را از انفجار در بیمارستان نجات دادیم

وی اینکه عاملی در بروز این آتش سوزی دخیل بوده باشد را بعید دانست و در عین حال گفت که تحقیقات هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.

سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد که بر اثر این آتش سوزی ۸۲ نفر جان باخته و ۱۱۰ نفر دیگر مصدوم شدند.

وی وجود دود و آتش و توقف سیستم اکسیژن را در افزایش آمار قربانیان موثر دانست.

یادآور می‌شود که در ساعات پایانی روز شنبه  کپسول اکسیژن در این بیمارستان که مخصوص درمان بیماران کرونایی است منفجر شد. این حادثه خشم گسترده مردم از عملکرد مسئولان و مقامات وزارت بهداشت را در پی داشت.

بیمارستان «ابن الخطیب» یکی از بیمارستان های حاشیه شهر بغداد و محل پذیرش و بستری کردن مبتلایان کرونایی به شمار می‌رود و برخی فعالان اجتماعی از فاجعه احتمال ابتلای تعدادی از مردم که به بیماران و مجروحان امداد رسانی کردند، به بیماری کرونا خبر داده‌اند.

این در حالیست که عراق در هفته‌های اخیر یکی از بدترین شرایط رویارویی با کرونا را سپری می‌کند و تعداد مبتلایان به آمار کم سابقه هشت هزار نفر در روز رسیده است.

برخی طیف های منتقد دولت در عراق، در واکنش به این حادثه سطح مطالبات خود را به استعفای نخست وزیر بالا برده‌اند.

«نواس صباح» مسوول اطلاع رسانی مدیریت دفاع شهری عراق در اظهاراتی گفته است که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که براثر انفجار یکی از سیلندرهای گاز اکسیژن طبی در یکی از بخش‌های بیمارستان، حادثه شروع و منجر به انتشار سریع آتش سوزی شده است.

در منطقه «اور» در شرق بغداد، تعدادی از جوانان با آتش زدن لاستیک و بستن برخی خیابان‌ها، اعتراض خود را به اوضاع نابسامان عراق و آتش سوزی بیمارستان «ابن الخطیب» اعلام کردند.

انفجار و آتش سوزی بیمارستان «ابن الخطیب» به عنوان یک حادثه اجتماعی به دلیل ابعاد گسترده آن و تلفات بالا به موضوعی سیاسی و سپس امنیتی تبدیل شد که پس لرزه‌های آن همچنان ادامه دارد.

تعلیق وزیر بهداشت و استاندار بغداد از خشم مردم عراق نکاسته است و دولت در پاسخ به انتقادات فزاینده مجبور به اتخاذ تصمیمات جدید و موضع گیری‌هایی شد.

با دستور نخست وزیر قرار است به خانواده هر جان باخته ۱۰ میلیون دینار عراقی غرامت پرداخت شود.

کارشناسان سیاسی - اجتماعی عراق پیش بینی کرده‌اند که پس لرزه‌های این حادثه که در عراق فاجعه نام گرفته است؛ همچنان ادامه یافته و دامن خیلی‌ها را بگیرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مظفر IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 0
    گل بود به سبزه هم آراسته شد ...!.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس