وزارت بهداشت عراق: بیش از ۲۰۰ بیمار را از بیمارستان ابن الخطیب نجات دادیم

منابع درمانی در عراق خبر دادند که در پی انفجار کپسول اکسیژن در بیمارستان مبتلایان کرونا در بغداد، حداقل ۵۵ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های عراقی بامداد یکشنبه از وقوع انفجاری در بیمارستان «ابن الخطیب» واقع در بغداد خبر دادند.

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، علت این حادثه، انفجار کپسول اکسیژن در این بیمارستان محل بستری مبتلایان به «کووید۱۹» اعلام شده است.

منابع درمانی در عراق خبر دادند که در پی انفجار در بیمارستان ابن‌الخطیب، حداقل ۲۳ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

«کاظم بوهان»رئیس سازمان دفاع مدنی عراق نیز اعلام کرد ۱۲۰ بیمار در این بیمارستان بستری بودند که فعلا ۹۰ نفر از آنها نجات پیدا کرده‌اند.

بوهان در مصاحبه با شبکه «الجزیره توضیح داد: «آتش بیمارستان ابن الخطیب کاملاً خاموش شده است. عملیات نجات و اطفاء حریق حدود دو ساعت و نیم به طول انجامید».

وی همچنین افزود: «این بیمارستان هیچ سیستمی برای مقابله با آتش سوزی ندارد. تحقیقات در مورد آتش سوزی بیمارستان ابن الخطیب ادامه دارد».

۵۵ کشته در انفجار بیمارستان مبتلایان کرونا در عراق/ الکاظمی دستورتحقیق فوری در مورد آتش سوزی بیمارستان بغداد را صادر کرد/ واکنش ایران به حادثه تلخ عراق +عکس و فیلم

دقایقی بعد، برخی رسانه‌های عراقی به نقل از منابع درمانی در سه بیمارستان نزدیک این مرکز، گزارش دادند که شمار تلفات در این حادثه به ۲۷ کشته و ۴۶ مجروح افزایش یافته است.

کمیسیون حقوق بشر عراق نیز در بیانیه‌ای گفت: «ما از دولت عراق می‌خواهیم پس از آتش‌سوزی در بیمارستان ابن الخطیب، موضعی مسئولانه اتخاذ کند».

به نوشته الجزیره، در بیانیه این کمیسیون آمده است: «ما از [مصطفی الکاظمی] نخست‌وزیر [عراق] می‌خواهیم وزیر بهداشت و عوامل وی را برکنار کرده و آنها را برای تحقیق ارجاع دهد».

الکاظمی نیز دقایقی بعد، دستور داد مسئولان این بیمارستان حادثه‌دیده در بغداد تا زمان تکمیل تحقیقات،‌ بازداشت شوند.

رسانه‌های عربی گزارش دادند، نخست‌وزیر عراق قرار است روز یکشنبه با وزرای کابینه و مسئولان امنیتی جلسه‌ای در ارتباط با انفجار در بیمارستان مبتلایان کرونا در بغداد داشته باشد.

وی با صدور بیانیه‌ای در واکنش به این انفجار گفت: «حادثه بیمارستان ابن الخطیب بر امنیت ملی عراق تأثیر می‌گذارد. این حادثه شاهدی بر عدم موفقیت است و نیاز به بررسی فوری دارد».

به نوشته وبگاه شبکه «العربیه»، الکاظمی ادامه داد: «سهل انگاری فقط یک اشتباه نیست، بلکه جرمی است که همه افراد سهل‌انگار باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرند. من خواستار نتایج تحقیقات در مورد حادثه بیمارستان ابن الخطیب ظرف ۲۴ ساعت و پاسخگویی افراد خاطی هستم».

۵۵ کشته در انفجار بیمارستان مبتلایان کرونا در عراق/ الکاظمی دستورتحقیق فوری در مورد آتش سوزی بیمارستان بغداد را صادر کرد/ واکنش ایران به حادثه تلخ عراق +عکس و فیلم

بر اساس برخی گزارش ها این حادثه، تاکنون دست کم ۵۵ نفر کشته برجای گذاشته است هرچند منابع محلی می‌گویند که تعداد تلفات بیش از این است. طبق گفته منابع پزشکی بغداد ۱۲۰ نفر در این حادثه اعم از بیمار و همراه گرفتار آتش شدند .

دولت عراق ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد

به گزارش المعلومه، در پی حادثه آتش سوزی دیشب بیمارستان «ابن الخطیب» بغداد ویژه درمان بیماران «کووید-۱۹»، دولت عراق به مدت سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

بر اساس این گزارش مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق امروز پس از نشست فوق العاده با تعدادی از وزرا و مسئولین و فرماندهان امنیتی عراق، با صدور بیانیه‌ای نوشت که «برای گرامیداشت شهدای حادثه آتش سوزی بیمارستان» به مدت سه روز عزای عمومی اعلام می شود.

پیام تسلیت ظریف به دولت و ملت عراق در پی انفجار بیمارستان مبتلایان کرونا در بغداد
 

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، طی پستی در توئیتر به حادثه انفجار کپسول اکسیژن در بیمارستان مبتلایان کرونا در بغداد و قربانی شدن شماری از شهروندان عراقی در این حادثه، واکنش نشان داد.

وی نوشت: «به ملت و دولت [دوست و] برادر عراق و خانواده‌های قربانیان بستری در بیمارستان «ابن الخطیب»، این مصیبت بزرگ را تسلیت می‌گویم. ضمن عرض تسلیت از صمیم قلب به خانواده‌های قربانیان، بر روح شهدا درود و رحمت می‌فرستم و از خداوند شفای عاجل برای زخمی‌ها مسألت می‌کنم.»

۵۵ کشته در انفجار بیمارستان مبتلایان کرونا در عراق/ الکاظمی دستورتحقیق فوری در مورد آتش سوزی بیمارستان بغداد را صادر کرد/ واکنش ایران به حادثه تلخ عراق +عکس و فیلم

واکنش وزارت خارجه به حادثه تلخ بغداد

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پی حادثه ناگوار به وقوع پیوسته در بیمارستان ابن خطیب بغداد که منجر به جانباختن و جراحت ده ها نفر از شهروندان عراقی شد، مراتب تسلیت و همدردی عمیق  دولت و ملت ایران با دولت و ملت عراق بویژه خانواده قربانیان را ابراز و برای شهدای این حادثه تلخ رحمت و مغفرت و برای مجروحین شفای عاجل و برای خانواده قربانیان صبر و اجر مسئلت کرد.


وزیر بهداشت درگذشت شهروندان عراق را در انفجار بیمارستان تسلیت گفت

سعید نمکی در این پیام خطاب به دکتر حسن التمیمی وزیر بهداشت جمهوری عراق نوشت: با اندوه بسیار، خبر درگذشت و جراحت تنی چند از شهروندان عراقی و جمعی از همکاران مدافع سلامت در انفجار بیمارستان خطیب بغداد را دریافت کردیم، ضمن عرض تسلیت این حادثه غم انگیز به شما، دولت و ملت عراق، بار دیگر بر ایستادگی همیشگی در کنار کشور دوست و برادر عراق و آمادگی در امدادرسانی و یاری رسانی در همه سطوح مقابله بابحران همه گیری ویروس منحوس کرونا تاکید می‌کنم.

از خداوند متعال برای خواهران و برادرانم که جان خود را از دست داده اند، طلب غفران و رحمت واسعه الهی داشته و برای مجروحان این حادثه، شفای عاجل مسئلت دارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    9 1
    یه سوزن به دولت بزنیم
  • جوجه تیغی بدنساز FR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    2 13
    حادثه بسیار مشکوکه. چون تعداد کشته‌ها ۵۵ بوده که یعنی ۱۱ تا از ۶۶ کمتر که ۶۶ یعنی دو رقم از سه رقم ۶۶۶.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس