کد خبر 1208695
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
ذبح گوسفند عید قربان

مقابله با حیوان‌آزاری‌هایی که ریشه در خرافات دارند مستلزم تصویب قانونی بازدارنده است. اما ظاهرا پیشنویس قانون منع حیوان‌آزاری که اکنون ۶ سال است در دولت و مجلس دست‌به‌دست می‌شود.

به گزارش مشرق، هر از گاه رسانه‌ای شدن فیلم یا تصاویری دلخراش از آزار و اذیت حیوانات، جای خالی قانونی بازدارنده به منظور مقابله با حیوان‌آزاری را یادآور می‌شود. اما گویی طلسمی از تصویب قانون منع حیوان‌آزاری که مجلس و دولت، سال‌هاست وعده تصویب آن را می‌دهند جلوگیری می‌کند!
در نتیجه از آنجا که در بسیاری از موارد، قانونی برای مجازات عاملان حیوان‌آزاری وجود ندارد، قبح برخی از مصادیق حیوان‌آزاری از بین رفته و حتی به رویه‌ای رایج تبدیل شده‌اند که داغ گذاشتن بر صورت دام‌ها یکی از آنها است.

متاسفانه برخی از دامداران که هنوز به خرافات و باورهای قدیمی اعتقاد دارند به منظور جلوگیری از بیماری دام‌ها و یا به منظور درمان دام‌های بیمار، صورت آنها را با میله فلزی داغ می‌سوزانند.

این خرافه متاسفانه اخیرا رنگ و بوی یک حیوان‌آزاری عامدانه را به خود گرفته که عاملانش را به وجد می‌آورد تا جایی که فیلم این رفتار غیرانسانی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

در ادامه لحظاتی دلخراش از رنج یک بزغاله را مشاهده می‌کنید که از داغ میله آهنی بر صورتش دردی نفس‌گیر را تجربه می‌کند؛ دردی که روزانه صدها  دام اهلی از جانب دامداران معتقد به خرافات متحمل می‌شوند.

دانلود

اما آیا این احتمال وجود دارد که داغ گذاشتن بر صورت حیوانات، که دامداران آن را «درمان سنتی» می‌نامند، تاثیری بر سلامت دام‌ها داشته باشد؟

کریم امیری، معاون بیماری‌های مشترک دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این سوال گفت: داغ گذاشتن روی صورت حیوانات، صرفا شکنجه‌ای دردناک است و در پیشگیری از بیماری‌ها و درمان بیماری‌ها هیچ تاثیری ندارد.

پیام محبی، رئیس هیئت مدیره جامعه دامپزشکان ایران هم با ابراز تاسف از این اقدام رایج میان گله‌داران گفت: بدون شک، داغ گذاشتن، تاثیری بر سلامت حیوان ندارد اما بسیاری از گله‌داران هم با هدف علامت گذاشتن روی دام‌هایشان این کار را انجام می‌دهند تا دام‌هایشان از دام‌های سایر گله‌ها قابل تشخیص باشند. البته بدین منظور، باید روش‌هایی که به آزار حیوان منجر نمی‌شود مانند استفاده از رنگ و یا استفاده از ازت مایع (داغ سرد) که در گاوداری‌ها به کار گرفته می‌شود را در پیش بگیرند.

هرچند با فرهنگ‌سازی می‌توان تا حدودی از حجم این قبیل حیوان‌آزاری‌ها که ریشه در باورهای غلط دارند کاست اما مادامی که برای مقابله با آنها ابزار قانونی وجود ندارد نمی‌توان به منسوخ شدنشان امید داشت.

پیشنویس قانون منع حیوان‌آزاری که تدوین آن از اواخر سال ۹۴ آغاز شد ابتدا در قالب لایحه از سازمان حفاظت محیط زیست به هیئت دولت راه یافت. لایحه‌ای که تعلل دولت در ارسال آن به مجلس شورای اسلامی سبب شد این پیشنویس در سال ۹۸ با پیگیری‌های فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم، در قالب طرح به مجلس ارائه شود. اما این طرح که شهریور ۹۸ در مجلس اعلام وصول شد تا به امروز معطل مانده است.
سال گذشته بیش از ۷۰ هزار نفر با امضای درخواستی خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس دوازدهم، خواهان تصویب قانون منع حیوان‌آزاری شدند. اما این درخواست که با استقبال فراکسیون محیط زیست مجلس مواجه شد تا کنون خبری از روند پیگیری تصویب قانون منع‌ حیوان‌آزاری در مجلس دوازدهم را به همراه نداشته است.

داغ خرافات بر پیشانی دام‌ها + فیلم /////////// بماند

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 0
    باید بگم پیشانی هر دامی که سوزانده میشود بخاطر استرس میزان شیر اون اندکی کمتر از سایر دامهای مشابه میشود من بارها امتحان کردم حتی از نظر وزنی هم کمی وزنشون کمتر میشود
  • ماریا پارسا IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    فقط یک کلام و ختم کلام ؛ خداوند هرگز ستمگران را دوست نخواهد داشت و روز نابودی ظالمین و ستمگران بی رحم خدانترس نزدیک است .اگر به این پلیدی ها افتخار انسانی داده می شه من از انسان بودن انصراف میدم بهتره که کرم باشی اما انسان ظالم بی شرافت نباشی اگر کسی به فریاد کودکی از خلق خدا از برای داغ و سوختن خنده اش میاد خدا الهی در جهنم داغ با سوختنش و زجه زدنش بهش بخنده هر چند که خدای ما هرگز از چنین سوختنی نخواهد خندید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس