مختصری درباره یک رخداد تلخ/ افتضاح آشنا، حرفهای غلط ظریف و پازل دوستان بن‌سلمان

آیا هدف تشدید یک دوقطبی مضر درباره سیاست خارجی در کشور است که در این راستا میخواهد موضع اقای ظریف ودوستانش را تقویت کند؟

به گزارش مشرق، انتشار فایل صوتی چند ساعته گفت وگوی ظریف تحت عنوان سلسله برنامه های تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید از چند نظر قابل ملاحظه است؛

یکم: فایل صوتی تقطیع شده‌ای که از آقای محمدجواد ظریف در رسانه سعودی ایران اینترنشنال منتشر شده محصول مصاحبه‌ای با حضور سعید لیلاز و اقای ظریف است که این کار ذیل پروژه ای تحت عنوان تاریخ شفاهی دولت اقای روحانی و زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری انجام شده است.

بدین ترتیب مسولیت اول و اصلی بیرون رفتن این فایل که در قسمتهای مختلفی از آن اقای ظریف تاکید میکند نباید علنی شود، با اقای حسام الدین آشنا رییس این مرکز است. بدین ترتیب او باید در رابطه با این افتضاح بزرگ خود و زیرمجموعه‌اش پاسخگو باشد.

۲- آقای ظریف در این فایل تقطیع شده سخنانی درباره دیپلماسی و منطقه و ... به زبان می‌آورد که اگر همه حرفهای او همین‌ها باشد و تقطیع صحبتهای او مفهوم را عوض نکرده باشد سخنان نابجا و غلطی است. تجربه اقای ظریف و دیپلماسی او هم نشان میدهد که عاقبت رویکردهای او و دولت اقای روحانی شکل گیری سنگین ترین تحریمهای تاریخ علیه ایران بوده و چنین توجیهات و آسمان ریسمان بافتنهایی نمی‌تواند مسولیت این افتضاح در حکمرانی را کم کند.

۳- علیرغم مسولیت اقای اشنا و زیرمجموعه‌اش و سخنان پر از غلط اقای ظریف در این فایل، نحوه مواجهه با این مساله را باید فراتر دید.
نکته مهم برنامه دشمن در این زمینه است؛ دشمن و بویژه رسانه بدنام و رسوایی مانند ایران اینترنشنال که مزدبگیر جلادی مانند بن سلمان است با چه رویکرد و انگیزه ای این فایل را منتشر کرده؟

آیا هدف تشدید یک دوقطبی مضر درباره سیاست خارجی در کشور است که در این راستا میخواهد موضع اقای ظریف ودوستانش را تقویت کند؟ و یا به دنبال شکل گیری نزاعی است که نهایتاً دود آن به چشم تمام جناح‌ها و از جمله اصل انتخابات برود؟

نکته مشخص این است که ضمن مسول دانستن جناب آشنا و غلط دانستن رویکرد اقای ظریف که می‌تواند معانی مشخصی برای انتخابات داشته باشد، باید از قرار گرفتن در مسیر سیاسی دوستان بن‌سلمان اجتناب کرد. چه این رویکرد بن سلمان موافقت با بخشی از اظهارات ظریف باشد و چه دامی که ناظر به انتخابات چیده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    28 5
    این شاید تله باشد درست ولی یادتان باشد ۸ سال خاتمی و ۸ سال روحانی با همین نمایشنامه ها تصاحب شد مواظب باشیم از ترس تله به دره هم نیافتیم
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      1 0
      هشت سال احمدی نژاد هم ترفند اصلاح طلبان تهوع آور بود که مردم را باردیگر گرفتار خودشان کند! کما این که امروز مواضع هماهنگ شان علیه نظام آشکار شده است!
  • محمد IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    29 6
    تلاش این جماعت برا تخریب سردار سلیمانی واقعا شرم آوره یعنی رسیدن به قدرت اینقدر شمارو پست کرده اره هرچی میخواید بگید سردار دیگه نیست پشت سرش حرف بزنید مبادا میز ریاست از دست بره
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    19 7
    مار تو آستین پرورش میدادین
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    21 5
    و برجام‌ منطقه ای که گویا نطفه اش در وین منعقد شده
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    23 2
    تعجب میکنم چرا بعضیها هنوز اینها رو نشناختن!!؟؟این فایل چیزی رو عوض نکرده....
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    7 54
    پخش حرفهای ظریف در عربستان قطعاً به دستور اسرائیل ودرجهت تخریب ظریف انجام شده زیرا اسرائیل از تسلط ظریف به زبان انگلیسی و برقراری راحت روابط ایران با غرب خیلی خیلی نگران است زیرا اگرایران با آمریکا وغرب صلح کند سر اسرائیل بی کلاه می ماند پس برای تخریب ظریف همه تلاشهای خود رابکارمی بندد.
    • ادواردو IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      8 0
      1:33 پسر خوب خود غرب توسط صهیونیستها اداره میشه! میگی نه؟ چرا صدای هیچکس در قبال اشغال فلسطین در نیومد؟ یا فقط صدا در اومد و کسی کاری نکرد؟ چرا همه به صنعت هسته ای ایران به چشم تهدید نگاه میکنند و کسی به تاسیسات هسته لی اسرائیل کاری نداره؟ و حتی اژانس بین المملی را راه نمیدهند؟
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      11 0
      جند روز قبل نماینده رژیم صهیونیستی در دیدار با وزیرخارجه امریکا گفت اعتراض ما به برجام این است که چرا محدودیت‌های برجام ۱۰ساله و ۱۵ساله است باید دایمی باشد یعنی اصلا با برجام مخالف نیستند با اینکه برجام دایمی نیست مخالفند
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    18 2
    یه نگاه دیگه هم اینه که دم انتخابات مردم رو سوق بدن سمت این شبکه ها. حمایت اشکار شبکه های فارسی زبان از اصلاح طلبا هم که عیانه. هر چی هم باشه ظریف کاری که منافع ایران رو تامین کنه انجام نمیده.
  • الخلج IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    11 29
    آقایان اصولگرا با کمک صدا و سیما هر چه زور دارید در نزدیکی انتخابات برای تخریب آقای ظریف فرمانده شجاع میدان دیپلماسی بزنید مردم خودشان سره را از نا سره تشخیص می دهند 9953
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      12 2
      ظریف الدوله سیاست مدار عصرقجر
    • DE ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      4 0
      درخواست کنندگان داخلی بشهادت رساندن سردار سلیمانی دارند خودشان را افشاء می کنند وگرنه آمریکایی ها جرات جسارت به سردار سلیمانی را نداشتند. شاید جواد چند وقت بعد مشخص شود که چه اشتباهی کرده است.
    • DE ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      0 0
      نتانیاهو: اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند. گاندو وجود جاسوسان متعدد در تیم مذاکره کننده و ناسالم بودن تیم مذاکره کننده را افشا کرد و سانسور و توقیف گاندو که توقیف پخش آن مخالف خواست مردم بود نشان داد که این تیم مذاکره کننده پشت پرده هایی با دشمنان کشور دارد که از افشای آن در گاندو وحشت دارد. درخواست کنندگان داخلی بشهادت رساندن سردار سلیمانی دارند خودشان را افشاء می کنند وگرنه آمریکایی ها جرات جسارت به سردار سلیمانی را نداشتند. شاید جواد چند وقت بعد مشخص شود که چه اشتباهی کرده است.
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      0 0
      اتفاقا ظریف تو هیچ نظرسنجی رای نداره
  • محسن ZA ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    12 24
    عزیزان! اینکه گفته اید «حرفهای غلط ظریف» منظورتان دقیقاً چیست؟ اگر منظور اینست که ظریف نباید این حرفها را، هرچند واقعیت هم داشته باشند، می گفت؛ این یک حرفی. اما اگر منظورتان اینست که گفته های ظریف خلافِ واقع و «دروغ» است لطف کنید به صورتِ موردی توضیح دهید که کدامیک از حرفای وی دروغ است و و واقعیت ندارد؟ با کلی گویی چیزی درست نمی شود.
  • رضا IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    12 1
    آى خدا پدر تو بيامرزه ، چه خوب رمزگشائى كردى ! واقعاً خاك بر سر اون مشاور شياد و مذبذبى كه داره نون جمهورى اسلامى رو ميخوره ولى به توله ملك سلمان كولى ميده ! من با اينكه اصلاحاتى ام اما از همون اوائل كه اشخاصى مثل اين و واعظى و نوبخت اومدند سر كار فاتحه دولت تزوير و اميد را خوندم ! خير سرشون در بالاترين رده هاى امنيتى هم مسؤليت داشتند اما شرم نميكنند كه با مواجب بگيران موجود پتياره اى بنام بن سلمان همكارى ميكنند ! بگو عاخه باشرف ها ! چطور قلب تون رضايت ميده كه حرف شهيد سليمانى و يا حتى همون ظريف را پيش دشمنان ايران ببريد ؟!
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    4 0
    محمود میگه برخی جزیره خرید برای فرار و زنده ماندن. بهتره محل زیست را به مردم بگین که همه بروند جزیره و اموالشان را پس بگیرند.
  • علی اکبر IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    12 3
    به قول سعدی شیرازی علیه الرحمه ، از دشمنان شکایت برم به دوستان ، چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم ؟! جریان فاسد و خودفروخته اصلاحات چی که به اذعان صهاینه سرمایه آنها است در خلال این مدت ۲ دولت چه آبهایی به آسیاب دشمن ریختند و هنوز هم می‌ریزند و خواهند ریخت ، وقتی پدر خوانده این جماعت آن زاویه را با انقلاب اسلامی و رهبری معظم وملت گرفت که همسر و فرزندانش در یک ائتلاف نانوشته با بهائیان و ملی مذهبی های ! نهضت آزادی و بالاخص منافقین و سلطنت طلبان و خانواده های معدومین و اراذل و اوباش با نقشه راه اتاق فکر آمریکایی ، اسرائیلی ، انگلیسی با دعوت مردم به آشوب و اغتشاش در کف خیابان و حمله به مراکز بسیج و سپاه و مساجد و تکایا و آتش زدن بانکها و............ فتنه ۸۸ را رقم زدند و آن هزینه جبران ناپذیر را به نظام اسلامی تحمیل کردند ، الحاصل از این جماعت جز خیانت و نفاق به سبک ابو موسی اشعری توقعی دیگر نباید داشت که ارکان اصلی و شالوده این جماعت بر خدعه و نیرنگ با امام مسلمین و مسلمانان است و با برخورداری از ۳ حربه زر ، زور و تزویر که # علی برکت الله! در اختیار دارند همواره خنجر نفاقشان در سینه فرزندان این ملت شهید پرور فرو رفته است و این رجاله ها به گفته شهید سرافراز # سید اسدالله لاجوردی رحمت الله علیه ### منافقین انقلابند .
  • DE ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    10 0
    آقای آ باید توضیح دهد : ۱- چرا فایل صوتی را برای «اینترنشنال آل یهود » فرستاده ، ۲- آیا مصحابه با سفارش «آل یهود صهیونیست » انجام شده و در برابر این خدمت چقدر مزد دریافت کرده ۳- با سوزاندن نامزدی ظریف برای انتخابات ایران ، برنامه بعدی صهیونیست ها برای انتخابات چیست ؟
  • IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    3 7
    از دید مشرق اینم تقصیر احمدی نژاده!
  • علیرضا IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    5 26
    اگر ظریف وزیرخارجه است که هست حتما راست گفته باید سیاست خارجه طبق نظر مردم باشد نه عده ای که منافعشان در دشمنی با دنیاست
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      2 0
      حالم از روغنفکرانی مثل تو که هی میگید همه دنیا همه دنیا بهم میخوره
  • IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    4 0
    چو مَرد گشت دَنی، قولهای اوست دَنی/ چو مَرد والا شد، گفته‌های او والاست/ شنیده‌ای که ز یک بیت فتنه‌ای بنشست/ شنیده‌ای که ز یک شعر کینه‌ای برخاست/
  • IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    10 1
    بوی فتنه از زیر سر منحرفین منافق ضد انقلاب بر میاد . دستگاه های اطلاعاتی باید سرنخ این ماجرا را پیدا و روشن سازند تا ضمن شناسائی این فرد یا گروه از برنامه های خرابکارانه و احیانا بسیار مخرب جلوگیری بعمل آید .. شاید خداوند این فرصت را فراهم آورده تا با هشیاری نقش عوامل دشمنی با کشور و نظام و مردم آشکار شود . و رسوا شوند افرادی که بظاهر ادعاهای دروغین اظهار میدارند .
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      0 0
      احسن باید افراد مرتبط با این فایل صوتی که سیاست نظام و سردار ملی ایران هدف گرفته باید محاکمه بشوند
  • IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    6 8
    جدا از پیچیدگی و اسرار دنیای سیاست ملک سلمان و گروهش بدشون نمیاد ایران دچار اختلاف و جنگ و بدبینی باشه به هر حال یک روش برای اسیب کاری به یک مملکت دیگه اختلاف و کوبیدن اون در خانه خودش و به وسیله افرادی از خودش هست و در داخل هم فرمول این ترکیب آماده است!
  • آرش IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    7 21
    صحبت های آقای ظریف کاملا منطقی بنظر میرسد. کاملا واضح است که روسیه و چین از اینکه بوسیله برجام ایران ارتباط با غرب پیدا کند احساس خوبی نداشته و نخواهند داشت. و جه کسی است که نداند قطعا جناح سیاسی خاص تمایل ندارد برجام بوحود بیاید و یا دستاوردی داشته باشد. البته بعید میدانم مشرق پخش کند. الی کوهن های داخلی زیادند.
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      9 3
      غرب زدگان مستعمره بی هویت
  • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    3 0
    هیچوقت هیچ قدرتی نمیتواند ملتی غیور را ا پا در آورد مگر با انداختن تفرقه در میان آن ملت بیائید کمی خدا را در نظر بگیرید واز تخریب یکدگر دست بردارید تا بد نام درتاریخ در مقابل نسلهای آینده نباشیم
  • SE ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    3 5
    مهم این است که ظریف با انتشار فایل مذکور نظام را در انفعال قرار داد و قرارداد وین جدید را بست! رای را هم آورد!
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    6 0
    پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران یادداشت/ چند نکته درباره تبعات انتشار فایل صوتی ظریف یادداشتی از: روزبه علمداری از انتشار این فایل، آن هم در این زمان، آن هم ابتدا در رسانه های فارسی زبان خارج از کشور و آن هم سخنانی با چنین جزئیات، دو گروه اصلی نفع می برند: «دلواپسان» و «جریان برانداز و تحریمی». حماقت وخریت جماران تا کجا فایل دست کی بوده غیر از اشناکدام سایت وخبرگزاری منتشر کرده غیر از حامیان اصلاحات ودولت .حال دلواپسان کجای این قصه هستند حیف از نام امام بر این سایت وبودجه بیت المال که دران فنا میشودبرای چاپلوسی و وطن فروشی
  • DE ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    4 2
    به نظرت چطوری به دست اونا رسیده فایل؟ دادا همتون نفوذی هستین که
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    8 3
    ظریف از مذاکرات وین به دلیل تاکید رهبری بر خطوط قرمز ناامید شده و می داند نتیجه مورد نظر خود را نخواهد گرفت سعی دارد با جو سازی ناتوانی خود رد این مذاکرات و در واقع اثر بخش نبودن رویکرد خود را تحت تاثیر فشار از جانب نظام عنوان کند هم برای خود در انتخابات احتمالی عابرو کسب کند و هم نظام را برای کوتاه آمدن از خطوط قرمز تحت تاثیر قرار دهد
  • رشاش FI ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    6 1
    واقعأ افتضاح آشنا این بار اولشان نیست که اینطوری افتضاح به بار می آورد.در تعجب هستم اگر هر کس دیگر جای ایشان بود تا حالا چندین بار مورد مواخذه بزرگان انقلاب اسلامی قرار گرفته بود.
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    9 1
    اونوقت میگند گاندو سر تا پا دروغه ، کسی که تا اونجا (مرکز استراتژیک ریاست جمهوری که رییس اش یک آشنا هست) نفوذ کرده فایل رو آورده بیرون اونم برده شبکه سعودی پخش کرده ، اسمش اگر نفوذ نیست پس چی هست ؟؟؟ 20 قسمت راجع به همین میشه به گاندو اضافه کرد
  • علی IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    1 0
    اگر این صحبت ها تقطیع شده باشه یعنی فایل اصلی رو داشتن که تونستن تقطیع کنن و اگه دروغ بود چون دیگه فایل اصلی لو رفته محرمانه نبود و ظریف و همفکرانش سریع فایل صوتی رو پخش میکردن که نکردن لذا تو خود بخوان حدیث مفصل از این .... در خصوص سردار دلها اخلاص اون تو اعمالش ملت رو مجذوب وجود نورانیش کرد به دوستانی که نزدیک انتخابات با تهمت به سردار دلها میخوان محبوبیت کسب کنن برا طیف اصلاح طلب ها و لیست امید و ... پیشنهاد میدم بجای خیانت و ظلم و تهمت ... خالصانه برا مردم کار کنید تا محبوب دلها باشید و رای بیارید... اهانت به سردار دلها اهانت به مظلومان عالمه اهانت به شهداست که برای امنیت شما ابدان مطهرشون تکه تکه شد اخ از دست قطع شده حضرت ابالفضل ع و رهروانش که کی شما مریدان معاویه از خواب دنیایی بیدار شید
  • امیر GB ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 0
    در این فایل که ظریف بر علیه عربستان می گوید و بن سلمان را متهم می کند که موجب تداوم جنگ در یمن شده است ؟ آنوقت اینترنشنال سعودی آنرا پخش می کند ؟!
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    3 0
    از صحبتهای ظریف یک نکته را متوجه شدم که بنظرم تفکر قاسم سلیمانی نسبت به غرب بهتر بود با غرب نمیشه مدارا کرد و باید با قدرت برخورد کرد نمونه اش برجام
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    5 0
    با این افتضاحات به وجود پررنگ گاندو ها در راس قوه مجریه یقین پیدا میشود .
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    5 0
    توییت های آشنا حالا در مورد گاندو
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    1 4
    معناى مشخص انتشار فايل گفتگوى اقاى ظريف با ليلاز درشرايط كنونى اينست كه اقاى ظريف درمذاكرات به اصطلاح احياى برجام خواست ارباب اصلاح طلبان را اجابت نكرده است وانها براى ابجاد فشار براقاى ظريف ازطريق عوامل خود اشنا وليلاز دست به افشاگرى بخشى از اين گفتگو زدند تا اگر تمكين نكرد مابقى را بخش كنند ولى اقاى ظريف تسليم اين كفتار ها نخواهد شد چون بدنامى بزرگ تاريخى براى خانواده اش درپى دارد
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    3 0
    سردار شهید قاسم سلیمانی , قهرمان تاریخ ایران , چون اقیانوسی است که با انداختن غده های چرکین در آن , این اقیانوس آلوده نمی شود. مزدوران دشمن , جاسوس ها , وطن فروش ها و کولی دهندگان به دشمن همان غده های چرکین هستند.
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    3 0
    ظریف رو ببرید پیش نویسنده و کارگردان گاندو ،با هم می تونن چند تا گاندو دیگه هم بسازن. شاید اسم مستعار جاسوس در گاندوی بعدی جواد آشنا باشه
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    1 0
    بسم الله الرحمن الرحیم دوباره شروع شد
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    0 0
    مهم ترین پیامد مورد نظر شخص ظریف رنجاندن دوستان ایران است تا در فضای دلخوری پیش آمده راحت تر با مجموعه غرب کنار بیاید،این یعنی بستن دست دولت بعدی با یک امضای نابجا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس