کد خبر 1208041
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳

به گزارش مشرق، مجتبی توانگر نماینده مجلس در صفحه اینستاگرام خود نوشت: براساس آمارها، در سال ۹۵، حدود ۵۰ درصد هزینه های مردم تهران صرف بخش مسکن می شد و این آمار برای اقشار ضعیف، حتی به ۷۰ درصد هم می رسید.
دولت می تواند با استفاده از سازوکارهایی، هم زمینه ساخت مسکن به صورت گسترده را فراهم سازد و هم قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهد تا خیلی از خانوارها، صاحب خانه شوند. این راهکارها عبارتند از:

الف- اختصاص زمین رایگان: در شهرهای بزرگ، بزرگ قیمت زمین ۶۰ درصد کل قیمت مسکن را تشکیل می دهد. دولت می تواند زمین را به صورت بلندمدت (۹۹ ساله) به مردم اجاره دهد.

ب- پرداخت هزینه زمین در بازه طولانی: در شرایطی که امکان اجرای راهکار «الف» نیست، دولت می تواند هزینه زمین را بعد از ساخت مسکن و با اقساط طولانی مدت، از صاحبخانه دریافت نماید.

ج- اعطای تسهیلات بلند مدت ساخت مسکن: در این حالت، سازندگان مسکن، وام را دریافت می کنند تا سریعتر خانه‌ها را بسازند و سپس مردم که خانه را از سازندگان، خریداری می کنند، اقساط این وام را خواهند پرداخت.

د- ساماندهی تقاضای مسکن: دولت می تواند با اولویت بندی اقشار نیازمند مسکن مثلا زوج های جوان، جلوی ورود افرادی که نیت سوداگری دارند را به این بازار بگیرد. ضمنا دولت با اخذ مالیات بر خانه های خالی، می تواند افرادی که خانه های خود را با نیت سوداگری، خالی نگه داشتند، جریمه نماید تا شاهد افزایش عرضه مسکن باشیم

اگر فرض کنیم مساحت هر خانه به طور میانگین ۱۰۰ متر باشد و دولت زمینه ساخت سالانه حداقل ۱ میلیون واحد مسکن را فراهم نماید، سالانه ۲.۵ میلیون شغل ایجاد خواهد شد. علاوه بر این و همانطوری که توضیح داده شد، رویای خانه دار شدن بخش زیادی از مردم هم در این حالت محقق می شود.

دانلود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    1 0
    روی کاغذ همه چیز آسان است اما در عمل ..../ برادر من حدود نه سال پیش زمینی را شریکی خریدند و امتیاز وام مسکن هم داشتند و سه سال بعدش شروع به ساخت کردند، یعنی این وامه را طوری میدن که برادرم مجبور شد پس از قسط اول بره انصراف بده و یه چند صد تومنی هم خسارت به بانک پرداخت کنه، به نظرم ۲.۵ میلیون گرفت و حدود هفتصد تومن هم جریمه لغو وام گذاشت روش و عطای وام را به لقایش بخشید / شما باید اول خونه را بسازی بعد بانک میاد شندر غاز شندر غاز پول را میده / تازه همه این دردسرا مال بعد از هفت خوان دریافت وامه، خیلی ها که به اون مرحله هم نمی رسند .// شتر در خواب بیند پنبه دانه _ گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه، اینم اندر احوالات طرح های ارزان شدن خانه است، روی کاغذ آره ولی در عمل کو !!؟؟
  • علي اصغر سهرابفر IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    0 0
    بنام خداوند يكتا با احترام، مسئولين بيسواد قيمت دلار را حداكثر 12000تومان برسانيد بقيه تا حدودي درست مي شود اما به شرط آنكه اختلاس ، تورم درست نكنيد جان مادرتان فقط 5دقيقه فكر كنيد بعد يك طرح را ارائه دهيد درروايت يك ساعت تفكر بهتر از هفتاد سال عبادت است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس