نشست

دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی معتقدند مذاکرات جاری در وین به بازگشت آمریکا به برجام منجر خواهد شد.

به گزارش مشرق، یک رسانه آمریکایی گزارش داده نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی معتقدند مذاکرات جاری در وین به بازگشت آمریکا به برجام منجر خواهد شد.

پایگاه آکسیوس گزارش داده مقام‌های ارشد سازمان جاسوسی موساد و دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل در نشستی با حضور کابینه امنیتی اسرائیل به آنها اطلاع داده‌اند گفت‌وگوهای وین میان ایران و قدرت‌های جهانی به بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای منجر خواهد شد.

آکسیوس این خبر را به نقل از دو مقام حاضر در این نشست منتشر کرده و نوشته در این نشست، این دو نهاد اطلاعاتی، ارزیابی‌های یکسانی از وضعیت مذاکرات وین ارائه کردند.

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی گفت: «اگر ظرف چند هفته آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی توافقی با ایران امضا کنند ما شگفت‌زده نخواهیم شد

مقام‌های اسرائیلی گفته‌اند در این جلسه هیچ تصمیم سیاستی جدیدی اتخاذ نشد و تل‌آویو گفت‌وگو با دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص مذاکرات با ایران را ادامه خواهد داد.

به نوشته آکسیوس، طی دو هفته آینده «مئیر بن شابات»، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، «آویو کوچاوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم، «تمیر هیمن»، رئیس دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل و «یوسی کوهن»، رئیس موساد برای گفت‌وگو با همتایان آمریکایی خود در خصوص ایران عازم واشنگتن خواهند شد.

این خبر در شرایطی گزارش شده که یک مقام ارشد روسیه ساعاتی قبل‌تر تصریح کرد گفت‌وگوهای احیای برجام در وین وارد مرحله تهیه پیش‌نویس شده است.

«میخائیل اولیانوف» در صفحه توئیتر خود نوشت: «در جمع‌بندی نتایج دو هفته ارزیابی درباره احیای برجام می‌توانیم با رضایت بگوییم که مذاکرات وارد مرحله تهیه پیش‌نویس شده است».

وی همچنین افزود: «با راهکارهای عملی هنوز فاصله زیادی داریم اما از فقط صحبت کردن به توافق کردن روی گام‌های مشخص برای حرکت به‌سمت اهداف رسیده‌ایم».

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضایی IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    دم دولت گرم مرگ بر مرتجعین داخلی مواجب بگیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس