کد خبر 1204178
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹

به گزارش مشرق، علی دارابی، معاون امور استان‌های صداوسیما در صفحه اینستاگرام خود نوشت: دکتر احسان نراقی از تئوریسین ها و نظریه پردازهای برجسته عصر پهلوی بود. ده نفر از نخبگان آن زمان که مرامنامه و اساسنامه حزب واحد رستاخیز را نوشتند تا ایران را به سوی تمدن بزرگ رهنمون سازد، نراقی یکی از آنها بود. او دکتری جامعه شناسی و تحصیل کرده سوربن فرانسه و سوابق مدیریتی یونسکو داشت.

سالیان متمادی مسئولیت موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی کشور را در رژیم پهلوی بر عهده داشت.

از فروردین ۵۷ تا دی ماه [۳ روز قبل از فرار شاه] هشت نوبت ملاقات و دیدار خصوصی با شاه داشت تا درباره مسائل، مشکلات، ریشه های اعتراضات و خیزش عمومی ملت ایران صریح و مستند صحبت کند . ابتکار این ملاقات ها با پیشنهاد رضا قطبی مدیرعامل رادیو و تلویزیون و از طریق فرح پهلوی صورت گرفت.

در یکی از ملاقات ها شاه علل نارضایتی مردم را از نراقی جویا می شود:

« *شاه، دکتر علی شریعتی، اطرافیان شاه* » پاسخ نراقی در این سه کلمه بود. و در توضیح آن می گوید:

«شریعتی، با روشنگری، شاه با خود محوری و بی نیاز دانستن خود از مشورت با دیگران و وجود اطرافیان و مدیران بله قربان گو». نراقی می گوید: برخی از اطرافیان و مدیران هم ترس و واهمه دارند که «حقایق» را به شما بگویند. ...

نراقی پس از انقلاب ۳ بار دستگیر و زندانی شد. خاطرات او در زندان بسیار خواندنی و پر از عبرت آموزی است. زمانی که با چند تن از سران ساواک در زندان هم بند بوده است و آنها گفته اند: سرویس امنیتی به ما می گفت: «دنبال دشمن خارجی باشید» و ما از درون غافل شدیم.

احسان نراقی با حکم دادگاه تبرئه و با عذرخواهی از او مدت زمانی که در زندان بوده است دادگاه به دانشگاه تهران محل مأموریت وی ابلاغ می کند که تمام حقوق و مزایای او را پرداخت کنند. مطالعه کتاب برای همه آموزنده و عبرت آموز است.

از کاخ شاه تا زندان اوین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    6 2
    تبرئه این شخص در عین آنکه وابستگی شدید او به دربار و مخصوصا فرح دیبا بر کسی پوشیده نبود، نمونه ای از قدرت جریان نفوذ از همان سال های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی است.
    • علی IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
      0 1
      جملات پایانی این توئیت مخاطبش چه کسی است؟جمهوری اسلامی از داخل غفلت کرده است؟مشکل معیشتی مردم به دلیل این است که ما تمرکزمان روی اسرائیل و امریکاستو از داخل غافلیم؟جریان نفوذ تربیت شده انگلیس و امریکا هم بچه مثبت این کلاس هستند.!!!!!!
  • احمد IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    2 0
    آلان 42 سال از انقلاب گذشته و اینگونه کتاب ها بایستی همان اوایل انقلاب نوشته می شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس