کد خبر 1203888
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۴
بحران کرونا و افزایش آمار بیکاران سیاه‌پوست در انگلیس

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که همه‌گیری کرونا در طول یک سال گذشته، باعث بیکاری فزاینده‌ای در میان اقشار سیاه‌پوست ساکن انگلیس شده است.

به گزارش مشرق، تحقیقات اندیشکده بنیاد «رزولشن» حاکیست که آمار بیکاری جوانان سیاه پوست از ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۳۴ درصد در پایان سال گذشته (۲۰۲۰) رسیده است. بر اساس این گزارش سیاهپوستان فعال در بخش‌های تفریحی و پذیرایی بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند.

در همین حال آمارها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در بین جوانان آسیایی و سفیدپوست نیز با سه درصد افزایش به ترتیب ۲۴ و ۱۳ درصد شده است.

«کثلین هن‌هن» عضو ارشد بنیاد رزولشن می‌گوید که به رغم بسته‌های حمایتی دولت در دوران کرونا، جوانان سیاه پوست بیشتر از سایر اقشار زیان کرده‌اند. به گفته وی، همه‌گیری کرونا باعث افزایش نابرابری‌ و تعمیق فاصله طبقاتی بین افراد بومی و اقلیت‌های قومی شده است. عضو ارشد بنیاد رزولشن عنوان کرد که «حتی مدرک تحصیلی هم نتوانسته مانع بیکاری فارغ‌التحصیلان سیاه پوست شود»

این آمارها درحالی منتشر می‌شود که دولت انگلیس به تازگی گزارشی را منتشر و ادعا کرده که نژادپرستی عامل اصلی نابرابری های اجتماعی در این کشور بشمار نمی‌رود.

این گزارش ادعایی می‌افزاید، مطالعات روی نژادپرستی در جامعه انگلیس نشان می دهد که «این کشور با اکثریت سفیدپوست، مشکلات کمتری نسبت به دیگر کشورها با اکثریت سفیدپوست در سراسر جهان دارد. اغلب بحران ها و نابرابری های اجتماعی هم که ظاهرا به دلیل نژادپرستی بوجود آمده اند، نهایتا دلایل دیگری به جز نژادپرستی روزمره دارند.»

گزارش یادشده، نژادپرستی ساختاری در انگلیس را رد کرده و ادعا می‌کند که اتباع غیر انگلیسی نیز به موفقیت‌هایی در جامعه دست پیدا کرده‌اند. فقط کودکان رنگین پوست که از مستعمره های پیشین انگلیس در دریای کارائیب به این کشور آمده‌اند، «موفقیت‌های کمتری نسبت به سفیدپوستان در جامعه کسب کرده‌اند»

این گزارش با موجی از انتقادها از سوی اعضای حزب رقیب دولت، فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر مواجه شده که می‌گویند مطالب مطرح شده، غیر واقعی و پیامدهای ناشی از نژادپرستی را کمتر از آنچه هست، نشان می‌دهد.

از سویی، نتایج تحقیقات نهاد ناظر امور مالی انگلیس (اف‌سی‌اِی) حاکیست که همه‌گیری کرونا در یک سال گذشته، فشار سنگینی را به لحاظ مالی و روانی روی نیم بیشتر جمعیت بزرگسال این کشور وارد کرده است.

داده‌های آماری «اف‌سی‌اِی» نشان می‌دهد که از حدود ۲۷.۷ میلیون بزرگسال در انگلیس، علائم آسیب پذیری شامل کاهش وضع سلامتی و افول اوضاع مالی مشاهده شده که این میزان از اسفند ماه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.

یافته‌های این نهاد انگلیسی حاکیست این افراد که به‌سختی از عهده بازپرداخت‌شان بر می‌آیند، پس‌انداز کمی دارند و شوک مالی به شدت محاسباتشان را به هم ریخته، از سر ناچاری به بانک غذا مراجعه کرده و ۱۶ درصد هم به فکر گرفتن قرض‌های بیشتر افتاده‌اند. در این میان جوانان شاغل بیشترین صدمه را تجربه کرده‌اند.

تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از افراد مجبور شده‌اند تا برای حفظ مشاغل خود، به کاهش ساعات کار و دستمزد تن دهند تا بیکار نشوند. یافته‌های اف‌سی‌اِی حاکیست که حقوق ۲۷ درصد از افراد شاغل از طریق بسته حمایت اقتصادی دولت (که ۸۰ درصد حقوق افراد تا سقف ۲۵۰۰ پوند پرداخت می‌شود) تامین شده و از هر شش نفر یک نفر به کاهش ساعات کاری تن داده است. همچنین تعداد افرادی که اوضاع مالی مناسبی ندارد و به سختی از پس مخارج خود بر می‌آیند با حدود ۴ میلیون نفر افزایش از ۱۰.۷ میلیون به ۱۴.۲ میلیون نفر رسیده است.

«تام سِلبی» تحلیل‌گر ارشد مسائل اقتصادی از موسسه «اِی‌جی بل» می‌گوید: داده‌های آماری اف‌سی‌اِی بیانگر پیامدهای عمیق و هولناکی است که همه‌گیری کرونا بر زندگی، شغل و پس‌انداز مردم در انگلیس گذاشته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس