کد خبر 120343
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۰

دبیرکل اتاق تعاون مرکزی گفت: در حال حاضر نظارت از سوی بانک مرکزی به دخالت تبدیل شده و برخی صندوق‌های تعاونی در این راستا مجبور به ادغام در موسسات مالی و اعتباری شدند که بزرگ‌ترین ضربه به بخش تعاون بود.

به گزاش مشرق ،داریوش پاکبین در گفت‌وگو با فارس ، یکی از برنامه‌های اتاق تعاون مرکزی ایران را ارائه پیشنهاد تجمیع تعاونی‌های اعتبار به شورای پول و اعتبار دانست و گفت: یکی از پیشنهادات این است که دو بانک در قالب سهامی عام در بورس ارائه شود و اینکه یک بانک تخصصی قرض‌الحسنه با اولویت تسهیلات‌دهی به تعاونی‌های بانوان ایجاد شود.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های اتاق مرکزی برای تحقق سهم 25درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور استفاده از ظرفیت‌های انسانی در حوزه تعاون بوده که در حال حاضر نیمی از این ظرفیت مربوط به بانوان است.

دبیرکل اتاق تعاون مرکزی ایران، از راه‌اندازی بانک تخصصی قرض‌الحسنه بانوان در بخش تعاون خبر داد، افزود: در صورت راه‌اندازی این بانک تسهیلات آن در قالب تعاونی‌های بانوان با شرایط ویژه پرداخت خواهد شد.

پاکبین تاکید کرد: این طرح در مراحل نهایی به سر می‌برد و در ماه آینده امیدواریم به شورای پول و اعتبار ارائه شود.

وی در خصوص اختلاف بانک مرکزی و اتاق تعاون راجع به چگونگی نظارت بر تعاونی‌ اعتبار تصریح کرد: متاسفانه مسئولان بانک مرکزی در زمانی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال ادغام بود فرصت را مغتنم شمرده و تعاونی‌های اعتبار را به دلایل درست و نادرست مجبور به نظارت و پیروی از سیاست‌های بانک مرکزی کردند.

این فعال بخش تعاونی‌ها عنوان کرد: در حال حاضر نظارت از سوی بانک مرکزی به دخالت تبدیل شده و برخی صندوق‌های تعاونی در این راستا مجبور به ادغام در موسسات مالی و اعتباری شدند که بزرگ‌ترین ضربه به بخش تعاون بود.

دبیرکل اتاق تعاون مرکزی خواستار توجه و حمایت مسئولان بانک مرکزی از تعاونی‌های اعتبار شد و اظهار داشت: در حال حاضر نمونه مفاسد اقتصادی را در بانک‌ها مشاهده می‌کنیم اما در صورتی که یکی از تعاونی‌های اعتبار با مشکل مالی روبرو شود سریع به دنبال انحلال یا ادغام آنها هستند و بحث نظارت معنا ندارد و فقط استفاده ابزاری از این موضوع می شود.

به گفته پاکبین امیدوارم مسئولان بانک مرکزی ذره‌بین بدبینی را نسبت به تعاونی‌های اعتبار کنار گذاشته و درصدد حمایت و ایجاد انگیزه برای رقابت در میان بنگاه‌های پولی و اقتصادی برآیند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بانک‌ها تایید صلاحیت حرفه‌ای از سوی بانک مرکزی می‌شوند.

وی تاکید کرد: تاکنون در مورد اسم بانک‌های تعاونی تصمیمی گرفته نشده و در ماه آینده نهایی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس