انتخابات

اصلا به فرض اینکه اختیارات رئیس جمهور بیش از ۱۵ درصد نیست، سوال این است که چرا در دوران تبلیغات انتخابات، شعارهایی دادند که هیچ گونه نسبتی با اختیارات ۱۵ درصدی رئیس جمهور ندارد؟

سرویس سیاست مشرق - سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ هم‌زمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. در ستون  «صندوقچه انتخابات» به بررسی روزانه اخبار و حواشی انتخاباتی و رصد رسانه‌های داخلی و بررسی رسانه‌های معاند می‌پردازیم.

********

فائزه هاشمی، چهره‌ای انتخاباتی با پشتوانه‌ انقلابی است

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «چهره‌های انتخاباتی با پشتوانه‌ انقلابی» نوشت:«یک ماه دیگر، ثبت‌نام برای سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در وزارت کشور آغاز خواهد شد و مانند دوره‌های گذشته شخصیت‌های سیاسی سرشناس و معروف تا چهره‌های معمولی بخت خود را برای رسیدن به صندلی ریاست دولت در میدان پاستور آماده می‌کنند. در میان این افراد هستند کسانی که به‌واسطه رابطه نسبی با بزرگان انقلاب و سیاست‌مداران از چهره‌های سرشناس محسوب می‌شوند و این پتانسیل را دارند (یا در خود می‌بینند) که راه پدران خود را بروند و مسئولیتی را بپذیرند».

فائزه هاشمی چهره‌ای انتخاباتی با پشتوانه‌ انقلابی است/ استقبال اصلاح‌طلبان از اظهارات انتخاباتی احمدی‌نژاد

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در این گزارش به سه خانواده که از بزرگان و بنیان‌گذاران انقلاب اسلامی بودند، پرداخته شده که فرزندان آنان از جمله افرادی هستند که در دنیای سیاست دستی بر آتش دارند و نامشان برای حضور در کوران انتخابات ریاست‌جمهوری شنیده می‌شود...درحال‌حاضر در میان خانواده بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، سیدحسن خمینی نوه امام، سیاسی‌ترین شخصیت محسوب می‌شود...برخی جریانات سیاسی سیدحسن خمینی را یکی از گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات می‌دانند، اما خودش هیچ‌گاه دراین‌باره به‌صورت شفاف حرفی نزده است».

فائزه هاشمی چهره‌ای انتخاباتی با پشتوانه‌ انقلابی است/ استقبال اصلاح‌طلبان از اظهارات انتخاباتی احمدی‌نژاد

روزنامه شرق در بخش دیگری از این گزارش تصریح کرد:«علی مطهری، در هفتم اسفند سال گذشته رسما اعلام کرد برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد خواهد شد. او در یک نشست خبری اعلام کرد خود را برای اداره کشور اصلح می‌دانم و معتقدم برای ترغیب مردم به مشارکت هرکس این توانایی را در خود ببیند، باید برنامه خود را ارائه دهد... همه فرزندان مرحوم هاشمی‌رفسنجانی که در سال ۹۵ درگذشت، در میان مردم شناخته‌شده هستند؛ فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر. در میان آنان فائزه و محسن اهل سیاست هستند و احتمالا برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام خواهند کرد».

استقبال اصلاح طلبان از اظهارات انتخاباتی احمدی نژاد

روزنامه سازندگی- ارگان رسانه ای حزب کارگزاران- در گزارشی با عنوان «محمود تهدید می کند» نوشت:«محمود احمدی نژاد که این روزها حضور بسیار جدی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دارد، می گوید نمی توان مردم را در این وضعیت سخت و بدبختی نگه داشت و این فنر به زودی در خواهد رفت».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«احمدی نژاد گفته است تمرکز همه تصمیمات در حکومت اشتباه است. در وقت انتخابات در باب مسببان وضع مردم سخن خواهم گفت و از کسی نمی ترسم».

فائزه هاشمی چهره‌ای انتخاباتی با پشتوانه‌ انقلابی است/ استقبال اصلاح‌طلبان از اظهارات انتخاباتی احمدی‌نژاد

فائزه هاشمی چهره‌ای انتخاباتی با پشتوانه‌ انقلابی است/ استقبال اصلاح‌طلبان از اظهارات انتخاباتی احمدی‌نژاد

روزنامه اعتماد نیز در مطلبی با عنوان «محمود سخن خواهد گفت؟!» نوشت:«احمدی‌نژاد اخیرا در جمع مردم کرمان سخنرانی داشته و گفته است:"این اشتباه بزرگی است که فکر کرده‌اید که می‌توانید ملت ایران را در این سطح نگه دارید. این فنر به زودی درخواهد رفت. من به وقت انتخابات مطالبی دارم که درباره وضعیت موجود کشور عرض خواهم کرد و به فضل الهی از کسی هم نمی‌ترسم". ».

این رونامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«رد صلاحیت احمدی نژاد به معنی حذف کامل او نخواهد بود و شاید بالاخره وعده‌های گاه و بی‌گاه افشاگری‌اش رنگ واقعیت بگیرد و اگر خودش یا کاندیدای موردحمایتش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ رد صلاحیت شود، احتمالا باید منتظر افشاگری‌های سریالی او علیه کاندیداهای انتخابات به‌ویژه اصولگرایان باشیم».

قوه مجریه  محل آزمون و خطای رئیس جمهور در حوزه اجرایی نیست

«رستم قاسمی»  وزیر نفت دولت دهم و فرمانده اسبق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که از او به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری نام می برند، در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت:«شخصی که در قامت رئیس جمهور ادعا می کند که نمی گذارند کار کنیم، یا شرایط کشور را نمی دانسته که اصلا بیخود کرده است خود را در معرض رای مردم قرار داده است و یا اگر شرایط کشور را می دانسته باید در موقعی که مسئولیت را به عهده گرفت محکم پای تصمیم خود بایستد».

فائزه هاشمی چهره‌ای انتخاباتی با پشتوانه‌ انقلابی است/ استقبال اصلاح‌طلبان از اظهارات انتخاباتی احمدی‌نژاد

قاسمی در ادامه گفت:«ادعای دیگری که مطرح می شود این است که رئیس جمهور اختیارات لازم برای اداره کشور را در اختیار ندارد. اصلا به فرض اینکه اختیارات رئیس جمهور بیش از ۱۵ درصد نیست، سوال این است که چرا در دوران تبلیغات انتخابات، شعارهایی دادند که هیچ گونه نسبتی با اختیارات ۱۵ درصدی رئیس جمهور ندارد؟ همان زمان می گفتید رئیس جمهور اختیار ۱۵ درصد امور را در دست دارد و می توانم در حد همین ۱۵ درصد وعده انتخاباتی بدهم».

وضعیت خاکستری سعید جلیلی به روایت سایت حامی دولت

سایت خبرآنلاین در گزارشی با عنوان «وضعیت خاکستری سعید جلیلی؛آقای دیپلمات مهره سوخته شد؟» نوشت:« محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، حسین دهقان، رستم قاسمی، ابراهیم رئیسی و .... صف افراد احساس تکلیف کرده آنقدر شلوغ شده است که خود اصولگرایان هم مانده‌اند با این صف عریض و طویل چه کنند؛افرادی که برای خود جایگاه و مقامی دست و پا کرده‌اند و حالا می‌خواهند بخت و اقبالشان را بعد از ۸ سال دوره سکانداری معتدلین امتحان کنند. در این میدان سعید جلیلی هم که تمام برنامه‌ریزی‌هایش را بر اساس انتخابات ۱۴۰۰ به پیش برده بود در حالتی از خوف و رجا به سر می‌برد؛ به هر حال او یک بار طعمِ طمع قدرت همقطارانش را در جریان انتخابات ۹۲ چشیده است و می‌داند اگر پای قدرت در میان باشد هیچ‌کدام حاضر به کنار کشیدن به سود دیگری نخواهند بود و اگر پا به میدان رقابت بگذارد احتمالا وضعیتی نامبارک‌تر از سال ۹۲ انتظارش را می‌کشد».

فائزه هاشمی چهره‌ای انتخاباتی با پشتوانه‌ انقلابی است/ استقبال اصلاح‌طلبان از اظهارات انتخاباتی احمدی‌نژاد

در ادامه این مطلب آمده است:«وضعیتی که حدس و گمانش چندان دور از انتظار نیست و در حال حاضر می‌توان با چشم مشاهده کرد که در محافل اصولگرایی کمتر صحبت از سعید جلیلی به گوش می‌رسد و بیشتر به نظر می‌رسد جلیلی در این وانفسای انتخابات اگر نگوییم به یک مهره سوخته تبدیل شده است باید گفت کاملا در حاشیه انتخابات قرار گرفته است کسی که در فقدان آیت الله مصباح یزدی، جبهه همیشه حامی او نیز حاضر نیست بر سرش طلب سهم‌خواهی کند».

همچنین باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی با عنوان «دعوت از سعید جلیلی برای وحدت بر مبنای پاسخ مشترک به مسائل مردم» نوشت:«روز گذشته جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر دکتر سعید جلیلی به گفتگو پیرامون انتخابات سال ۱۴۰۰ پرداختند».

در ادامه این گزارش آمده است:«عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این جلسه ضمن بیان نکات مهمی پیرامون مباحثی نظیر شکستن رکود سیاسی، اهمیت مشارکت حداکثری، مختصات وحدت گفتمانی و تجربه از انتخابات قبلی و همچنین نحوه پاسخ به مطالبات جامعه در انتخابات پیش رو، خواهان حضور حداکثری نیروهای انقلابی در صحنه انتخابات شد».

عارف: پاسخ به مطالبات مردم نباید در سطح شعار باقی بماند

«محمدرضا عارف» از فعالین اصلاح طلب که از او با عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نام برده می شود در مصاحبه با سایت خبری جماران گفت:«پاسخ به مطالبات مردم نباید در سطح شعار باقی بماند. بلکه باید در عمل محقق شود. همه شعار می دهند ولی باید دید عملکرد افرادی که شعار می دهند در گذشته چگونه بوده است؟ آیا پاسخ به مطالبات مردم ،برنامه ای که مطالبات عمومی  را پاسخ دهد، دارند یا صرفا نگاهی آرمانی داشته و شعار می دهند و در گذشته عملکرد قابل دفاع و یا قابل توجهی نداشته اند».

فائزه هاشمی چهره‌ای انتخاباتی با پشتوانه‌ انقلابی است/ استقبال اصلاح‌طلبان از اظهارات انتخاباتی احمدی‌نژاد

عارف در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«وزن دولت در اداره کشور بیشتر از بقیه است به همین نسبت مسئولیت بیشتری هم دارد... دانستن حق مردم است، حرف من هم است. اما توی دل مردم را خالی کردن حق آنها نیست. مردم باید در جریان امور قرار بگیرند و اینکه دولت چه برنامه هایی دارد. مردم حق دارند بدانند که موانع پیش پای دولت چیست یا راهکار رفع موانع چیست؟ دولت می تواند بگوید مردم ما این برنامه را داریم اما فلان مشکل هم وجود دارد.اما اختلافاتی که برخی مسئولین مطرح می کنند متاسفانه ناشی از خودخواهی است. دعوایی که درون یک خانواده است در بیرون از آن مطرح نمی شود. من کشور را یک خانواده می دانم. مردم باید بدانند اما در دلشان نباید خالی شود».

امیرآبادی: برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کنم

«احمد امیرآبادی فراهانی» عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم از استعفای خود از هیأت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت:«در جلسه روز گذشته هیئت رئیسه مجلس این استعفا پذیرفته و آقای حیسنعلی حاجی دلیگانی جایگزین بنده شد».

فائزه هاشمی چهره‌ای انتخاباتی با پشتوانه‌ انقلابی است/ استقبال اصلاح‌طلبان از اظهارات انتخاباتی احمدی‌نژاد

وی ادامه داد: «به دلیل اینکه قرار است در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ثبت نام کنم، لازم بود تا از این هیئت استعفا بدهم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 16
  • استاد کمالی IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    30 18
    احمدی حیا کن سلطنت رو رها کن
    • ویشکا IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      12 20
      فقط سعید جلیلی
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      16 15
      احمدی حیا کن انحراف رو رها کن
    • علی IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      14 2
      دادش کدوم سلطنت مثل اینکه جوگیر شدی حالت خوش نیست خدا شفات بده
    • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      13 22
      یا احمدی یا هیچ احدی
    • به۰۰:۵۶ IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      10 7
      اگه مجبور بشم بین دو گزینه احمدی یا هیچ احدی یکی رو انتخاب کنم قطعا گزینه دوم رو انتخاب خواهم کرد
    • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      10 4
      احمدی محبوب قلب های اسهال طلب :))))
    • Ar IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      0 4
      متاسفانه حاضرم چهارسال دیگه روحانی بماند ولی مموتی نه
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      4 0
      مگر ملت دست از کشورشان کشیده اند که بار دیگر اصلاح طلبان تهوع آور را حاکم کنند!؟
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      1 3
      چرا آقای احمدی نژاد تولد جنیفر لوپز را تبریک گفته ولی انجلینا را تبریک نگفته چرا تولد خانم ها بازیگر ایرانی را تبریک نمی گوید.
  • مرضیه حسینی IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    34 6
    چقدر از این فائزه هاشمی متنفرم
  • سوخته IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    21 16
    هر که با ولایت فقیه زاویه گرفت ارزشی ندارد .
  • DE ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    13 1
    فائزه خانم ترامپ پسند ، هم نشین زنان بهایی چه سوابق انقلابی دارند که ما بی خبریم؟ کارنامه خدماتش در طول 30 دهه به هشتاد میلیون ایرانی چیه؟ انقلابی ماندن هنره نه انقلاب نمایی و پشت پا به انقلاب زدن نون به نرخ روزخوردن و باز با پلکان بابا بالا رفتن ، بدون داشتن هیچ شایستگی لازم برای این پست سنگین. گیرم پدر تو بوده فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل اقا محسن باز دستی بر اتش داره و چند دور سابقه کار اجرایی توی رزومه اش هست. اقا محسن این همون فائزه خانمه که میگفت برای اینده برنامه ای نداره واله و بله!!!!!
    • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      7 0
      گویند پدر تو بود فاضل از فضل پدر ترا حواصل(جمع حاصل)
  • حسام IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    13 13
    فقط دکتر احمدی نژاد
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      12 2
      یه زمانی احمدی‌نژاد پرست ها می گفتند که اصطلاح طلبان از اومدن احمدی‌نژاد ترس دارند، ولی احمدی‌نژاد الان خوب خودشو تو دل اونا جا کرده :)))
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    8 0
    اصلاح طلب، اصولگرا پیوند ذاتی تان مبارک، خاک پای آن مرد خاکی و خدمتگزار بر تمام اغراض اشرافیتان می ارزد. قطب های ظلم و جهل حکومت بخوره توی سرتان با آخرتتان چه میکنید؟!!
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    4 0
    دکتر شریعتی خاطره ای دارد که داشتم میگذشتم دیدم عده ای از اسلاف سنتی شعر و ادبیات با همراهی بعضی دیگر بر علیه مردی به نام نیما یوشیج تظاهرات براه انداخته اند! همانحا متوجه شدم که کار نیما بالا گرفته و این حبابهای روی آب خواهند ترکید.
  • DE ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    6 7
    واقعاً که این احمدی نژاد آبروی تمام مردم ایران رو برده . خارجیها میگن وقتیکه رئیس جمهورشون یکدفعه ۱۸۰ درجه تغییر نظر بده چه برسه به مردم عادی ایران .
  • US ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 3
    از همه گفتی بجز سعید محمد. رای ما سعید محمد و تمام.
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 11
    اصلاح طلبان بر خلاف شما مدعیان بصیرت از ابتدا میدانستند که مموتی یک عنصر عوام فریبه . بیخودی تیتر انحرافی نزن خجالت بکش مشرق داعشی
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      3 0
      شکسته نفسی نفرمایید.افساد طلبان عوام فریبی تو خونشونه.می خوان رییس جمهور بشن، میگن به خدا اگه نمی دونستم مشکلات کشور چه جوری حل میشه، نامزد نمی شدم، بعد آخر دولتشون که می بینی نه تنها مشکلات حل نشده بلکه چند برابر هم شده
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      2 0
      اگه افساد طلبان اینقدر پیشگوی خوبی هستند، پس چرا گفتند امضای کری تضمین هست و بعد ترامپ ... تو برجام مقدسشون؟!
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      3 0
      عوام فریبی اگه آدم بود، شکل اصلاح طلبان بود
  • وطن پرست DE ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    توانایی جدی در مطرح کردندعناصر دسته چندم مثل فایزه و نابودی عناصر خدوم مثل جایلی دارید. رفتارتون "آشنا"ست
  • DE ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    حالا اگر فانزه خانم رییس جمهور بشه بعد شوهرش میشه فرست لیدی ایران یا چطوری میشه؟
  • علی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    2 0
    آب که سر بالا میره قورباغه هم اب عطا میخوانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس