ظریفیان

یکی از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی برای توجیه ناکارآمدی شورای شهر و شهرداری اصلاح‌طلبان در تهران گفته است: به نظر من در این دوره شهرداری عمدتاً در حوزه فعالیت‌های نرم افزاری گام برداشت!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

فرجام ناکارآمدانی که می‌خواستند قالیباف را با استراتژی نقد کنند!

"نرم‌افزاری کار کردند"! توجیه تازه برای ناکارآمدی شهرداری

موسویان: اول برجام، بعد تحریم‌ها!/ "نرم‌افزاری کار کردند"! توجیه تازه برای ناکارآمدی شهرداری

غلامرضا ظریفیان، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون عملکرد شورای شهر تهران اظهار کرده است:

"به نظر من در این دوره شهرداری عمدتاً در حوزه فعالیت‌های نرم افزاری گام برداشت. تمهیدات شورا نیز در این تصمیمات نقش موثری داشت و شهرداری برخلاف دوره‌های گذشته به سمت تراکم فروشی نرفت که این یکی از عملکردهای خوب این دوره بود."

وی افزود: با این حال طبیعی است که انتظار جامعه با توجه به مشکلاتی که ما در عرصه توسعه نیافتگی شهر تهران شاهد آن هستیم، بیش از این مقدار بود و ما انتظار عملکرد بهتر از شورای شهر داریم. به دلیل بدهی‌های سنگینی که از دوره قبل باقی مانده بود و اعضای دوره پنجم قصد نداشتند تراکم فروشی کنند، بر همین اساس با مشکلات سخت‌افزاری و نرم افزاری جدی روبرو شدند. در مجموع عملکرد این دوره نمره قبولی خیلی بالایی ندارند.[1]

*اظهارات ظریفیان در حالی است که شهرداری عملا یک نهاد سخت‌افزاری است و نرم‌افزاری بودن صرفا یک توجیه برای ناکارآمدی شهرداری و شورای شهر اصلاح‌طلبان است.

آنچه ظریفیان در واپسین روزهای عمر شورای شهر پنجم تهران در حال اعتراف آن است همچنین به وضوح نشان می‌دهد که چرا اصلاح‌طلبان شورای شهر و عقبه رسانه‌ای و سیاسی آنها طی چند سال گذشته از بام تا شام جز تخریب قالیباف کاری نداشتند؟!

آنها می‌دانستند در شورای شهر کاری از پیش نخواهند برد و نیز هرگز قادر به تکرار کارنامه جهادی محمدباقر قالیباف نیستند اما آمدند تا از ابزارها و تریبون‌های لازم برای تخریب تنها شاهراه حل مشکلات مردم و ایران یعنی "مدیریت جهادی" بهره‌مند شوند.

اگرچه آنها در این مدت صرفاً مفتضح شدند و حتی یک ادعایشان هم علیه قالیباف اثبات نشد اما اگر این بازی رذیلانه در فرایند رصد و تبیین خواص کشور قرار نگیرد؛ یگانه هدف چپ‌های ستادی یعنی "تخریب مدیریت جهادی" محقق خواهد شد.

اینجا مسئله بر سر آقای قالیباف نیست. بلکه مسئله، پرداختن به اصلی‌ترین و عقلانی‌ترین راه حل مشکلات مردم و کشور یعنی مدیریت جهادی است.

امری که چپ‌های ستادی به وضوح آنرا دریافته‌اند و سال‌هاست که برای تخریب و انکسار آن زحمت می‌کشند اما کسانی از خواص گویا هنوز متوجه این مسئله نیستند!

تأکید ظریفیان بر اینکه شورای شهر تهران نمره قبولی بالایی ندارد؛ اعترافی غیر قابل کتمان است که در بحث رأی دادن به اصلاح‌طلبان و گزینه‌های انتخاباتی آنها بایستی مد نظر مردم باشد.

شاید این نکته برای مخاطبان محترم جذاب باشد که اصلاح‌طلبان در روزهای نخست پیروزی خود در انتخابات شورای شهر تهران؛ به جای ارائه کارنامه و برنامه برای عمران و آبادانی تهران اما صراحتاً ابراز می‌داشتند که ما باید برای نقد قالیباف استراتژی داشته باشیم![2]

افتضاح ناکارآمدی امروز ثمره بدخواهی مستانه آن روز همین آقایان است.

***

موسویان: اول برجام عملیاتی شود، بعد تحریم‌ها لغو شود!

موسویان: اول برجام، بعد تحریم‌ها!/ "نرم‌افزاری کار کردند"! توجیه تازه برای ناکارآمدی شهرداری

حسین موسویان، دیپلمات سابق و از چهره‌های نزدیک به دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون مذاکرات اخیر وین گفته است:  این مذاکرات از پیچیده‌ترین نوع مذاکرات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و بین‌المللی است که معمولا چند جلسه نیاز دارد تا به فرمول مرضی‌الطرفین برسند.

او سپس در پاسخ به این سؤال که "موضع ایران این است که ابتدا آمریکا باید همه تحریم‌ها را بردارد، بعد ایران راستی‌آزمایی کند و به تعهداتش عمل کند. آیا مذاکرات در این چاچوب به نتیجه خواهد رسید؟" اظهار می‌کند: اصل باید نتیجه مذاکرات باشد؛ نتیجه‌ای که تامین‌کننده پنج دستاورد باشد: اول؛ برجام عملیاتی شود، تحریم‌ها برطرف شود تا ایران از منافع اقتصادی آن بهره‌مند شود و روابط اقتصادی سایر کشورها با ایران از بن‌بست خارج شود. دوم؛ تهدیدات هسته‌ای مثل احتمال بازگشت پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل برای همیشه برطرف شود. سوم؛ برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران با اطمینان و بدون‌چالش به پیش رود. چهارم؛ تجربه دوره ترامپ درمورد برجام تکرار نشود و پنجم؛ توطئه‌های مثلث اسرائیل، جناح تندروی آمریکا و اعراب تکفیری علیه برجام و ایران خنثی شود.

موسویان می‌افزاید: برای حصول چنین نتیجه‌ای، موضع فعلی ایران درست است. منتها دراین مذاکرات ایران درمقابل شش قدرت جهانی نشسته است. ایران می‌گوید اول رفع کامل تحریم توسط آمریکا، بعد راستی‌آزمایی صحت رفع تحریم‌ها و سپس بازگشت ایران به برجام. آمریکا هم می‌گوید که ایران به تعهداتش برگردد، بعد ما تحریم‌ها را برمی‌داریم. نظر روسیه و چین که طرف ایران هستند و همچنین اروپا که هماهنگ‌کننده مذاکرات برجامی است، این است که آمریکا تخلف کرده و باید برای رفع تحریم‌ها پیشگام شود اما نهایتا ایران و آمریکا باید در چارچوب تعهدات متقابل به برجام بازگردند. لذا احتمال دارد که پنج قدرت یعنی روسیه و چین و سه کشور اروپایی، حد وسط مواضع ایران و آمریکا را انتخاب کنند تا مذاکرات به نتیجه برسد. گمان من این است که ایران هم سناریویی را که تامین‌کننده آن پنج دستاورد باشد، زیرپا نخواهد گذاشت.[3]

*تقلای موسویان در جابه‌جایی نتیجه مورد نظر ایران از مذاکرات که رفع کامل تحریم‌ها در اولویت آن است جای تأملات بسیاری دارد.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب صراحتاً تأکید کرده‌اند که شرط بازگشت تعهدات برجامی ایران؛ صرفاً لغو کامل تحریم‌ها توسط آمریکاست و ایران پس از راستی‌آزمایی این اقدام احتمالی به برجام بازخواهد گشت.

پر واضح است که امثال موسویان و برخی دوستان او در ستاد اعتدال که به موسویان به چشم "عقل منفصل تیم مذاکره‌کننده" می‌نگرند و اصراری هم بر تکذیب اظهارات موسویان ندارند؛ دستور رهبری را قابل اجرا نمی‌دانند و از همین روست که تقلا می‌کنند با ابزار دیپلماسی خود به هماوردی با این دستور راهبردی و عقلانی بپردازند.

جالب آنکه این آقایان قبلا و در جریان امضای برجام نیز تماما به دلخواه و خواسته خود جلو رفتند و شکست خورند. اما اکنون که ولی فقیه پس از اثبات کج‌راهه بودن روش این افراد به مردم؛ یک راه عقلانی در پیش پای آنها گذاشته است، شاهد کمرنگ‌سازی امر رهبری از سوی اینان هستیم.

صحبت‌های پایانی موسویان برای درک تحلیل فوق نشانه‌های روشنی دارد. او می‌گوید: گمان من این است که ایران هم سناریویی را که تامین‌کننده آن پنج دستاورد باشد، زیرپا نخواهد گذاشت!

این سناریو همان سناریویی تنهاسازی علی(ع) در صفین است که خواص بایستی به آن توجه و از موضع رهبری در بحث پیش شرط مهم مذاکرات، دفاع داشته باشند.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1061499

2_ mshrgh.ir/766622

3_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/311596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    14 1
    ظاهراً اصلاح طلبان تهوع آور بدون عوامل نفوذی مثل موسویان روزشان شب نمی شود!!!!
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      5 0
      برجام بدون رفع تحریم ها معنا ندارد اول باید تحریمهای ظالمانه لغو بشوند بعد برجام احیاء بشود.
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      4 0
      در سال 94 ایران اول تمام تعهدات خود را اجرا کرد اما اوباما از لغو تحریم ها امتناع کرد آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    7 1
    انشاالله این دور فاتحه اصلاح طلبان خوانده میشود و برود گم شوند و از اموال بیت المالی که برداشته اند یک عمر زندگی اشرافی بکنند .
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    5 0
    ای کاش هرچه زودتر به پایان این دولت مثلا تدبیر برسیم که بی تدبیرترین و نا امید کننده ترین دولت هم در حوزه مسائل داخلی از کوچکتر کردن سفره مردم تا علی برکت ا... بود و هم خوار و ذلیل کننده منافع ملی ایرانیان در مقابل امریکا انگلیس و رژیم کودک کش صهیونیستی بود طی هشت سال این دولت به هیچ عنوان نتوانست حتی یک دستاورد برای دفاع از منافع ملی و غرور ملی برای کشور کسب کند و مدام مردم را مقصر جلوه میدهد
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    3 1
    جریان اصلاحات سالهاست برای ادامه بقا خود و مشروعیت بخشی در صحنه بین المللی برای ادامه حکمرانی خود چوب حراج به منافع ملی ایران زده است مخصوصا با این سیاه چاله عمیق برجامی که توانستند به کشور و ملت تحمیل کنند چنانچه فقط یک ایرانی باشی احساس سرشکستگی له شدن غرور ملی و انزوا به انسان دست میدهد
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    3 1
    طی هشت سال دولت منتخب جریان اصلاح طلب یعنی همین دولت تخریب منافع ملی گویا کشور مابین دودولت متخاصم علیه منافع ملی قرار گرفته است دولت امریکا و دولت برجام
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    3 0
    اگر تنها و تنها و فقط این واژه یا کلمه( برجام )را از دولت اقای حسن روحانی بگیرید خواهید دید که هیچ دست اوردی به هیچ عنوان در کارنامه کاری ایشان برای قشر محروم جامعه وجود ندارد
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    5 0
    برجام شده برا مردم ایران عهد نامه مقدس.بابا آمریکا که اینو پاره کرده شما هم پاره کن و خلاص.شبکه 1 و خبر پاره شدن از بس از برجام خبر دادن .یه خیانتی کردین رفت ول کنین دیگه .هر چند این غرب زده ها تا ایرانو نکن سوریه و افغانستان آروم نمیگیرن.قوه قضاییه کجاییی؟؟؟
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    2 0
    تقریبا هشت سال از بهترین سالهای کشور بخاطر خودکامگی و خودشیفتگی شخصی تکبر وغرور بیجا و پاسخگو نبودن دولت بی تدبیر و گوش ندادن به حرف دلسوزان حقیقی ایران سوخت و ازبین رفت در کشوری که راهبرد چشم انداز تعیین شده و وجود دارد چرا باید یک دولت که مردم به ان اعتماد کردند اینگونه در جهت خدشه دار کردن منافع ملی رفتار کند و پاسخگو نباشد
  • مجید IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    نفوذیهای موسویان و امثال ان در نطنز مشهود است
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    اگه به جرم موسویان جاسوس و بقیه خائنین درست رسیدگی و اعدام شده بودن، اساسا الان اصلا نبودن که هر روز جری‌تر و وقیح‌تر از قبل حرف بزنن و با این نظرات احمقانه‌شون نظام رو به سخره بگیرن!
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    نرم افزاری کار می کنن سخت افزاری می دزدن
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    2 0
    اگرسال۸۲به ملت میگفتندکل تیم مذاکره کنند ه غربگداهستن.بخش زیادی نمی پذیرفتن.اما امروزاین تیم۲تابعیتی وپیشمرگ غرب متاسفا نه دولت رااداره میکند؟!کل ملت هم به نفوذی بودنشان واقفندکه ازقضامخالف دستگاه های امنیتیند.امیدکه براساس قانون بااین مخالفان گاندوبرخوردشود
  • DE ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    اصلاح طلبها در خدمات شهری کلانشهر تهران بسیار موفق عمل کرده اند و میلونها ساعت نرم افزاری کار کرده اند. شبانه روز قسمتهای مختلف شهر را با فتوشاپ تمیز کرده اند و با فتو شاپ جلوی درب ورودی هر منزلی بسته حمایتی گذاشته اند و هزاران خودرو در سطح شهر را بافتوشاپ پاک کرده اند که مشکل ترافیک هم حل شود.میماند نرخ ارز که متاسفانه فتوشاپی نیست و فتیله آن برای بالا و پایین کشیدن نرخ , دست سلاطین اصلاح طلب است .
  • sadeg IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    1 0
    جاسوسان و مزد بگیران همه برای ساخت و باخت دوباره با کدخدا و باج دهی خسارت بار آماده شده اند مجلس باید بیدار باشد و قوه قضاییه باید بهوش باشد و خسارت رسانی به مردم و کشور را بی پاسخ نگذارند بلکه اقدام جدی کنند.
  • محمد IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    2 0
    تغییر اسامی خیابانها از کارهای نرم افزاری بسیار سخت و طافت فرساست که شورای شهر و شهرداری در این ۸ سال انجام دادند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس