اخبار ویژه روزنامه ها

«ما را ببخش آقای روحانی! مقصر شیوع کرونا ما مردم هستیم نه شما. همان‌گونه که عامل مشکلات اقتصادی هم ما هستیم»!

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

راغفر: مذاکرات وین تله آمریکاست/ کنایه کرونایی سایت حامی دولت؛ ما را ببخش آقای روحانی!/ مصوبه ارزی پس از ۸ سال در آستانه لغو

کیهان

نگرانی محافل غربی از افول محبوبیت بانیان برجام در ایران

برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب اذعان می‌کنند که تحرکات دیپلماتیک آمریکا درباره برجام، بیش از آنکه درصدد برداشتن تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات باشد، انتخابات ایران را هدف گرفته است.

روزنامه کار و کارگر که ظاهراً باید مشکلات اقتصادی کارگران و تولید را پی‌گیری کند، دیروز تیتر یک خود را به مصاحبه با سفیر ایران اختصاص داد. سفیر فرانسه گفته است «تلاش می‌کنیم برجام قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران احیا شود».

سفیر دولت فرانسه البته توضیح نداده که چرا ظرف سه سال گذشته نه تنها تلاشی برای احیای حقوق ایران نکردند بلکه حتی شرکت‌های فرانسوی نیز تعهدات خود نسبت به ایران را زیرپا گذاشتند؟ و چه تضمینی هست که آمریکا و اروپا بلافاصله پس از انتخابات، دوباره نقاب تعامل را کنار نگذارند؟ فشارهای تحریمی را در صورت عبور خر غربگرایان از پل انتخابات تشدید نکنند؟!

همزمان با مصاحبه سفیر فرانسه، تحلیلی ‌از سوی اندیشکده بروکینگز درباره «برجام و طبقه متوسط ایران» منتشر شده که در آن هم نسبت به تلقی افکار عمومی ایران نسبت به تعامل با غرب و تأثیر آن بر انتخابات پرداخته شده است. در این تحلیل آمده است: بایدن هنوز منتظر است که ایران پیش از لغو تحریم‌ها به تعهدات برجامی خود بازگردد و بسیاری شاهین‌های ایران در مقالات خود و حتی نمایندگان دو حزب در کنگره با امضای نامه‌هایی از رئیس‌جمهوری بایدن خواسته‌اند از خسارت وارده به معیشت میلیون‌ها ایرانی به عنوان اهرم فشار برای گرفتن امتیازات بیشتر استفاده کند و به کارزار اعمال فشار حداکثری دونالد ترامپ ادامه دهد.

تاخیر در وصله توافق هسته‌ای درهم شکسته، تنها به دلیل دشواری برنامه‌ریزی برای گام اول نیست. برخی معتقدند که تحریم‌ها موضع‌گیری مذاکراتی ایران را نرم کرده و در حالی که شواهد اندکی برای این باور وجود دارد، این دیدگاه سوء قرائت سوابق توافق است. آنچه ایران را در سال ۲۰۱۳ پای میز مذاکره کشاند آشفتگی اقتصادی ناشی از تحریم‌های دولت باراک اوباما نبود، بلکه تمایل مردمی از طبقه متوسط ایران برای بهبود شرایط اقتصادی از طریق دسترسی به اقتصاد جهانی و روابط بهتر با غرب بود. رئیس‌جمهوری حسن روحانی در سال ۲۰۱۳ با حمایت قابل توجه طبقه متوسط برای مذاکره درباره توافق هسته‌ای با ایالات متحده که خواسته اصلی رای‌دهندگان بود، در انتخاب پیروز شد.

یک دهه رکود اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و شکستن وعده‌های بین‌المللی، طبقه متوسط ایران را به جایی رسانده که ممکن است در آینده خود به عنوان نیرویی برای تعدیل سیاسی و حرکت به سمت جهانی شدن تجدیدنظر کند و اقدامات تیم‌های بایدن و روحانی در هفته‌های آینده در وین می‌تواند بر این ارزیابی مجدد طبقه متوسط تاثیر بگذارد.

طبق نتایج یک نظرسنجی انجام‌شده در اوایل سال ۲۰۲۱، مشکلات اقتصادی دیدگاه ایرانی‌ها را به فاصله گرفتن از سیاستمداران میانه‌رو و جهانی شدن تغییر داده است. پشتیبانی از برجام که در زمان امضای توافق حدود ۸۰ درصد بود، اکنون به ۵۰ درصد کاهش یافته. اکثریت معتقدند که دولت پیش از مذاکره با بایدن باید لغو تحریم‌های ایالات متحده را خواستار شود. این نظرسنجی همچنین کاهش محبوبیت روحانی و دولت او را نشان داد. حتی محبوب‌ترین عضو کابینه روحانی یعنی وزیر خارجه محمدجواد ظریف هم از ابراهیم رئیسی که در انتخابات در برابر روحانی شکست خورده بود، کمتر محبوب است.

اگر برجام تا ژوئن امسال که ایرانی‌ها رئیس‌جمهوری جدیدی انتخاب می‌کنند مجددا اجرایی نشود، به احتمال زیاد منتقدان در سال‌های آینده بر دولت تسلط خواهند یافت. این مسئله کار بایدن برای بازگشت به برجام و توسعه آن را دشوارتر می‌کند.

کنایه کرونایی سایت حامی دولت؛ ما را ببخش آقای روحانی!

«ما را ببخش آقای روحانی! مقصر شیوع کرونا ما مردم هستیم نه شما. همان‌گونه که عامل مشکلات اقتصادی هم ما هستیم»!

این عذرخواهی کنایه‌آمیز را نه رسانه‌های منتقد دولت بلکه سایت عصر ایران- از سایت‌های حامی دولت- منتشر کرده است. نویسنده با اشاره به سخنان دیروز آقای روحانی که مردم را مقصر شیوع کرونا معرفی کرد، نوشت: جا دارد در همین نوشتار از رئیس‌جمهور و ستاد ملی کرونا، معذرت‌خواهی کنیم که مرز عراق را به صورت کامل نبستیم. اینکه اجازه دادیم رفت و آمد انجام شود.

از یک‌یک اعضای ستاد ملی کرونا عذر می‌خواهیم که شب عید، هیچ محدودیتی اعمال نکرده و با متخلفین برخورد نکردیم. اگر ما با آنهایی که تخلف کردند برخورد می‌کردیم، شرمنده شما نمی‌شدیم. اگر کمی بازارها را مدیریت می‌کردیم شاهد این همه شلوغی نبودیم.

شرمندگی به روی ما ماند که مثل سال گذشته القا نکردیم که دید و بازدیدهای عید هم می‌تواند عامل شیوع ویروس کرونا باشد. می‌دانی آقای رئیس‌جمهور تقصیر ماست و این را به خوبی می‌دانیم.

به نکته خوبی اشاره کردید جناب روحانی! عروسی‌ها در ماه شعبان یک عامل مهم است. نباید اجازه می‌دادیم تالارها مشغول به کار شوند.

می‌دانم، از سفرها حرف نزنید که عرق شرم روی پیشانی‌مان می‌نشیند. قبول دارم اگر راه‌ها را بسته بودیم و اجازه نمی‌دادیم که مردم با خیال راحت از این شهر به شهر دیگر بروند، احتمالاً رنگ استان قرمز نبود.

واقعاً اگر طرح ترافیک را لغو می‌کردیم چه مشکلی پیش می‌آمد؟ اعضای ستاد ملی کرونا مثل دانه‌های بلال در مترو کنار هم می‌ایستند و هر لحظه ممکن است که کرونا بگیرند.

دست‌هایمان جلوی شما بالاست. بله، مقصر ما مردم هستیم. از خدا که پنهان نیست از شما چه پنهان عامل مشکلات اقتصادی و تحریم هم ما هستیم. اگر کارمان را درست انجام می‌دادیم، الان برای خرید یک پراید احتیاج نبود ۱۰۰ میلیون تومان پول بدهیم و یا قیمت یک خانه در جنوبی‌ترین نقاط تهران به بالای یک میلیارد تومان برسد.

واقعیت را نگاه می‌کنی، دل آدمی برای دولت‌مردان، می‌سوزد که تاوان اشتباهات ما را می‌دهند. مثلاً ما چرا به مسئولان اطلاعات غلط می‌دهیم که همه جا تعطیل است و بعد یکی دیگر می‌آید می‌گوید نه فقط این مشاغل تعطیل هستند و بعد آن یکی هر دوی اینها را رد می‌کند و می‌گوید فلان بسته است و بهمان باز.

عصر ایران قبلاً هم که پیامک‌های وزارت بهداشت به مردم هشدار می‌داد به سیزده‌به‌در نروند، تصریح کرده بود وزارت بهداشت باید پیامک‌های هشدار را برای آقای روحانی بفرستد و نه مردم.

همکاری راهبردی ایران و چین تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر می‌کند

یک اندیشکده اماراتی در گزارشی تصریح کرد نفوذ ایران در منطقه، به واسطه سند همکاری با چین افزایش می‌یابد.

مرکز پژوهش‌های پیشرفته «المستقبل» امارات نوشت: سند همکاری ایران و چین می‌تواند یکی از سازوکارهای تقویت روابط ایران و چین و انتقال آن به بالاترین سطح باشد و در نتیجه این توافق، آثار ناگوار تحریم‌های آمریکا کاهش یابد و ایران نفوذ خود در منطقه را گسترش دهد و چین هم با توجه به نقش ایران در عراق و سوریه می‌تواند به دریای مدیترانه دسترسی داشته باشد.

توافق همکاری اقتصادی که در ماه مارس ۲۰۲۱ میان ایران و چین امضاء شده است بیانگر طرح توسعه‌ای است که به موجب آن چین ۴۰۰ میلیارد دلار در بخش‌های اقتصادی ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این موضوع به ایران فرصت می‌دهد تا فشارهایی را علیه دولت جدید آمریکا درباره بازگشت به برجام تحمیل کند و اقتصاد خود را ارتقا دهد.

بندهایی که از این توافق منتشر شده نشان می‌دهد زمینه‌های همکاری میان دو کشور شامل بخش انرژی به‌ویژه آنچه مربوط به نفت خام (استخراج، انتقال و پالایش) و همچنین انرژی هسته‌ای و پتروشیمی ‌می‌شود. اما در زمینه زیرساخت‌ها، چین در بخش حمل‌ونقل، راه‌آهن، فرودگاه و بنادر ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد. همچنین در همکاری‌ها بر روی توسعه بخش‌های بانکی و استفاده از ارزهای ملی تمرکز خواهد شد. دو کشور تأکید کرده‌اند که این توافق سکوی اصلی برای همکای در زمینه‌های دیگر از جمله فناوری، گردشگری، علوم، تبادل تجربه‌های آموزشی درباره نیروی کار، همکاری بین بخش‌های عمومی و خصوصی است که بهبودی سطح معیشت را به‌دنبال خواهد داشت. این توافق می‌تواند در تقویت منافع مالی و راهبردی ایران در آسیا نقش داشته باشد و ایران از طریق آن بتواند به هدف خود در پیوستن به سازمان شانگهای برسد.

شاید ایران با این توافق خواسته است فشارها را بر دولت جدید آمریکا افزایش دهد. در شرایطی که ایالات متحده آمریکا برای افزایش دامنه مذاکره به‌طوری که شامل برخی پرونده‌های جدید مثل برنامه موشک‌های بالستیک و نفوذ ایران در منطقه بشود پافشاری می‌کند، ایران این مسائل را به‌عنوان خط قرمزی به شمار می‌آورد که هرگز از آن چشم‌پوشی نخواهد کرد. توافق می‌تواند واشنگتن را مجبور سازد تا از رویکرد «نخستین گام از سوی ایران» عقب‌نشینی کند.

احتمال دارد این توافق به‌عنوان مانع در برابر همبستگی آمریکا، اروپا و رژیم اسرائیل در برابر ایران باشد. به‌ویژه در شرایطی که برخی کشورهای اروپایی مثل فرانسه روی حضور کشورهای عربی در مذاکرات هسته‌ای آینده ایران پافشاری می‌کنند. این توافق همچنین به‌خاطر کاهش آثار ناگوار تحریم‌ها، منابع لازم برای افزایش نفوذ ایران در منطقه را فراهم کند.

شاید این توافق در بهبود اوضاع معیشتی در داخل ایران نقش داشته باشد و به حل مشکلات اقتصادی کمک کند. در نتیجه این موضوع تحریم‌های آمریکا به مرور زمان کم‌تأثیرتر خواهد بود و همکاری اقتصادی با کشورهایی مثل روسیه و چین که مخالف هژمونی آمریکا نظام جهانی هستند فعال‌تر خواهد شد.

این توافق تنها به همکاری اقتصادی محدود نخواهد شد. افزون بر اینکه چین دشمن نیست و تهدید نظامی برای ایران به شمار نمی‌رود. برخی ارزیابی‌ها نشان می‌دهد توافق می‌تواند ابعاد همکاری مشترک تهران و پکن را درباره راهبرد ویژه هرکدام از آنها در منطقه به‌ویژه از طریق روابط استوار ایران با هر یک از عراق و سوریه تقویت سازد. در شرایطی که ایران تمایل دارد نیروهای آمریکا از منطقه عقب‌نشینی کند، هدف چین هم این است که به دریای مدیترانه دسترسی داشته باشد و این موضوع از طریق حضور ایران قابل تحقق است.

راغفر: مذاکرات وین تله آمریکاست

یک کارشناس اقتصادی اصلاح‌طلب برخلاف برخی بزک‌کاری‌های مذاکرات جدید برجامی در وین گفت: آمریکا تحریم‌ها را برنمی‌دارد.

حسین راغفر استاد دانشگاه الزهرا به ایلنا گفت: بعید می‌دانم آمریکا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را بردارد. آنها از سویی در باغ سبز را نشان می‌دهند و از سویی، ایران را تهدید می‌کنند؛ این همان سیاست چماق و هویج است که علیه ایران اعمال می‌کنند از همین روی امکان لغو تحریم‌ها را بعید می‌دانم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل این موضوع آن است که ایران روی توسعه فناوری هسته‌ای پیشرفت داشته است و این تله را ایجاد می‌کنند تا ایران را به موضع قبلی برگردانند. آنها تلاش می‌کنند تا اشتباه ترامپ در خروج از برجام را جبران کنند. اگر ما به مواضع اخیر وزیر امور خارجه آمریکا و فرانسه توجه کنیم نشان می‌دهد که این صحبت ها بیشتر شبیه بازی است.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا تصریح کرد: البته در داخل برخی‌ها با خوش‌بینی به این مواضع غربی‌ها نگاه می‌کنند حتی اگر منابع بلوکه شده ما آزاد شود نمی‌تواند تاثیری در بهبود وضعیت داشته باشد چون آنها موجب تقویت تولید و کاهش تورم نمی‌شوند بلکه تبدیل به رانت شده و در اختیار گروه‌های خاص قرار می‌گیرند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید جهت‌گیری‌های اقتصاد را تغییر داد، اظهار داشت: مادامی که این اتفاق نیفتد و به سمت تولید نرویم، حتی فروش بیشتر نفت و دسترسی به درآمدهای آن نیز نمی‌تواند تاثیری داشته باشد و موقتی خواهد بود. مقاومت بانک مرکزی در مقابل کاهش نرخ ارز نشان می‌دهد که گروه‌هایی از این تورم منتفع می‌شوند و مقامات برای حفظ این تورم تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: کاهش تورم که با کاهش نرخ ارز می‌تواند همراه باشد نیازمند عزم جدی است و آن نیز نیازمند جایگزین کردن درآمدهای عمومی از فروش نفت به اخذ مالیات و اصلاح سیستم بانکی است؛ آن موقع می‌توانیم امیدوار باشیم که این درآمدها موجب کاهش تورم و رشد اشتغال و نهایتا رشد اقتصادی شود. منتها ما هیچ نشانه‌ای را در جامعه و مسئولان نمی‌بینیم.

فاصله‌گذاری امروز اصلاح‌طلبان با روحانی توهین به شعور مردم است

 دو ماه و چند روز تا انتخابات مانده و اصلاح‌طلبان به نحوی از دولت روحانی، رویکرد و سیاست‌هایش خرده می‌گیرند که انگار سفینه روحانی همین دیشب و یکباره به زمین رسیده و همه را شوکه کرده است!

نامه‌نیوز این تحلیل را در نقد مواضع اصلاح‌طلبان منتشر کرد و افزود: انگار نه انگار که اصلاح‌طلبان خودشان باعث و بانی روی کار آمدن این دولت شده‌اند و روحانی در صورت عدم برخورداری از حمایت این جریان طی انتخابات‌های ۹۲ و ۹۶ حتی خواب ریاست‌جمهوری را هم نمی‌توانست ببیند. شاهد هم آنکه وقتی محمود واعظی سینه سپر کرده و منکر حمایت‌های جریان اصلاحات می‌شود، صدای همه درآمده و یادآوری‌های لازم را انجام می‌دهند.

اکنون اما با توجه به اینکه فصل انتخابات است و جان مردم نیز به لطف عملکرد دولت و البته مشکلات تحریمی به لب‌شان رسیده، ترجیح می‌دهند که راه خود را از دولت جدا کنند. غافل از اینکه این رویه، چیزی غیر از ضدتبلیغ نیست و نه تنها سرمایه اجتماعی ریزش کرده آنان را احیا نمی‌کند، بلکه آن اندک امیدواران به جریان اصلاحات را نیز آزرده‌خاطر کرده و می‌رنجاند.

شاهد آنکه وقتی صادق خرازی در مصاحبه با ایلنا می‌گوید «روحانی فرقی نکرده، ما اشتباه کردیم و فکر کردیم که اصلاح‌طلب است. ... رویکرد آقای روحانی یک رویکرد امنیتی محض بود. ... آقای خاتمی از همان روز اول نگران این بود که آقای روحانی بعد از اینکه به خواسته خود برسد دیگر توجه و مشورت نمی‌کند.» این سوال مطرح می‌شود که پس چرا تا حالا هیچ یک از اصلاح‌طلبان این حرف‌ها را نمی‌زدند. مشخصا آن وقتی که آقای روحانی در آبان ۹۸ – قبل از آن که کار به اغتشاش و... برسد - چشم در لنز دوربین دوخته و گفت که دوربین داریم، شناسایی می‌کنیم و... هیچ کدام از خانم‌ها و آقایان اصلاح‌طلبان از رویکرد امنیتی روحانی انتقاد نکردند؟!

سوال دیگر این است که آقای خاتمی این نگرانی‌ها را کی و کجا مطرح کردند که ما نشنیدیم؟ اکنون و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، یادتان افتاده این حرف‌ها را بزنید؟! وقتی که جناب خرازی می‌گوید «شما می‌بینید آقای جهانگیری در انتخابات سال ۹۶ به عرصه می‌آید و ادبیات سیاسی انتخابات را متحول می‌کند و بعد از انتخابات او را از درب جلو سوار می‌کنند و بدون اینکه متوجه شود از در عقب طوری پیاده‌اش می‌کنند که هنوز به‌دنبال اتوبوس می‌دود و هرچه هم ما می‌گفتیم که با او چنین کرده‌اند، قبول نمی‌کرد»، این سوال مطرح می‌شود که با این حساب مردم چطور به آقای جهانگیری که هنوز هم از ماندن خود در دولت دفاع می‌کند، یا همفکران او اعتماد کنند؟ اصلا مردم چطور به خود شما و حزب متبوع‌تان اعتماد کنند که از یک سو از اصلاح‌طلب نبودن روحانی، امنیتی بودن او و جفاهایی که به اصلاح‌طلبان کرده می‌گویید اما از سوی دیگر پیگیر رایزنی با محمدجواد ظریف برای راضی کردن او به کاندیداتوری هستید این رفتارها چنانکه روزنامه جهان صنعت نوشت، توهین به شعور مردم است.

راغفر: مذاکرات وین تله آمریکاست/ کنایه کرونایی سایت حامی دولت؛ ما را ببخش آقای روحانی!/ مصوبه ارزی پس از ۸ سال در آستانه لغو

ایران

ادامه گفت‌وگوها برای تبادل زندانیان

   خبر اول اینکه، رئیس دفتر رئیس ‌جمهوری گفت:‌ راه مذاکره برای آزادی اتباع زندانی در خارج را نبستیم و به دنبال این هستیم که همه زندانیان‌مان را در امریکا یا سایر کشورها آزاد کنیم. محمود واعظی در پاسخ به سؤالی درباره تبادل زندانیان بین ایران امریکا و اینکه آیا مذاکره‌ای در این زمینه صورت گرفته است یا خیر، به تسنیم گفت:‌ این موضوع همیشه مطرح بوده و ما هیچگاه مخالفت نکرده‌ایم و همیشه بین ما و دیگران مطرح است. وی افزود: سرنوشت اتباع ما در امریکا یا سایر کشورها که زندانی هستند مهم است و به دنبال آزادی آنها هستیم و اگر ببینیم گشایشی در این زمینه وجود داشته باشد حتماً در این جهت تلاش خواهیم کرد، چراکه در دنیا این مسأله به عنوان یک اقدام بشردوستانه مطرح است. واعظی تصریح کرد:‌ برای این موضوع از طریق واسطه‌ها گفت‌وگوهایی صورت می‌گیرد تا بتوانیم همه زندانیان‌مان را در امریکا یا سایر کشورها آزاد کنیم.

روایت نیویورک تایمز از تنبیه امریکا توسط ایران

  خبر دیگر اینکه، شورای سردبیری روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به بررسی رویکرد امریکا درقبال این توافق پرداخت و تأکید کرد که اکنون تنها یک مهلت زمانی کوتاه برای بازگشت ایران و ایالات متحده به شروط برجام وجود دارد. به گزارش ایسنا، در بخشی از این یادداشت با اشاره به مذاکرات وین و مخالفت تندروها در واشنگتن با  بازگشت امریکا به برجام آمده: در این مرحله، رویکرد تندروها مخالف عقل سلیم است. اگر ایالات متحده از پایبندی به توافق اول امتناع می‌کند، چرا ایرانیان برای تبعیت امریکا از قرارداد دوم به آن اعتماد داشته باشند؟ نیویورک تایمز افزود: حقیقت ناراحت کننده این است که تحریم‌های «فشار حداکثری» پایدار نیستند. این تحریم‌ها موجب تغییر رفتار ایران نشد و دقیقاً برعکس، ایران برای تنبیه ایالات متحده به دلیل خودداری از اجرای تعهداتش به توقف مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای خود پرداخت تا به واشنگتن نشان دهد که جهان بدون توافق هسته‌ای چگونه خواهد بود. روزنامه نیوروک تایمز در ادامه به قرارداد جدید ایران و چین برای یک همکاری ۲۵ ساله اشاره و تصریح کرد: این تعاملات نشان می‌دهد که روسیه و چین برای مدت زمان طولانی از تحریم‌های امریکا تبعیت نخواهند کرد.

مطهری:خوشبینم

  شنیدیم که، علی مطهری در گفت‌وگوی مفصلی با سایت جماران گفته که به عملکرد شورای نگهبان در انتخابات پیش رو خوشبین است. او در توضیح چرایی این خوشبینی گفته: به خاطر اینکه در این دور از انتخابات ما بشدت نیازمند مشارکت بالای مردم هستیم و این مشارکت بالا پیام روشنی برای همه دنیا دارد و تأثیر مستقیمی در وضع اقتصادی و روابط خارجی ما خواهد داشت. اگر مشارکت پایین باشد، ضربه‌ای به کشور و نظام جمهوری اسلامی خواهد بود. لذا حتماً باید کاری کنند که مشارکت بالا باشد و مردم احساس کنند که سلیقه آنها نیز در میان کاندیداها وجود دارد.
وی افزود: اگر بنا باشد چند نفر همفکر از یک گروه خاص در میدان حاضر باشند دیگر شور و شوقی برای شرکت در انتخابات پیدا نمی‌شود و این به صلاح کشور نیست. به نظر من صرف اینکه افراد شرایط عامی را که در قانون اساسی آمده دارا باشند و محکومیت مهم اقتصادی یا اخلاقی نداشته باشند، برای تأیید صلاحیت آنها کافی است. باید بقیه کار را به عهده مردم گذاشت. فکر می‌کنم این بار شورای نگهبان با سعه صدر بیشتری برخورد می‌کند. مخصوصاً اینکه رهبر انقلاب هم بر این مسأله تأکید کرده‌اند و گفته‌اند که میزان مشارکت مسأله بسیار مهمی است.

روسیه: مخالفان  جایگزینی برای برجام ندارند

  دست آخر اینکه،  یک مقام روس تأکید کرد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران به پیشرفت برنامه هسته‌ای این کشور منجر شد. به گزارش جماران، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار یک پیام در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشت: تعداد زیادی از مخالفان برجام وجود دارند که به هیچ وجه قادر نیستند جایگزینی مناسب برای احیای آن ارائه دهند. اولیانوف با اشاره به مقاله اخیر روزنامه عرب نیوز درباره بازگشت امریکا به برجام تصریح کرد: ادامه سیاست فشار حداکثری به توسعه برنامه هسته‌ای ایران فراتر از محدودیت‌های برجام و تنش در خلیج فارس منجر شد.

راغفر: مذاکرات وین تله آمریکاست/ کنایه کرونایی سایت حامی دولت؛ ما را ببخش آقای روحانی!/ مصوبه ارزی پس از ۸ سال در آستانه لغو

خراسان


اعترافات تلخ  درباره نظارت بر بازار روغن
یک مقام مسئول اقتصادی در گزارش روزهای اخیر خود به تعدادی از نهادهای دولتی اعلام کرده حسب اعلام تعدادی از مدیران ذی ربط در امر توزیع و نظارت بر کالاهای اساسی، امکان گزارش گیری از سامانه در نظر گرفته شده برای رصد و نظارت بر فرایند عرضه برخی اقلام همچون روغن، وجود ندارد که بر این اساس مقرر شده در اسرع وقت، جلسه ای با حضور مدیران دستگاه های مربوط برای رفع این مشکل برگزار و نتیجه گزارش شود.


مصوبه ارزی پس از ۸ سال در آستانه لغو
یک نهاد نظارتی با ارسال نامه ای جدید خطاب به تعدادی از مسئولان نهاد ریاست جمهوری، تاکید کرده به رغم آن که مطابق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال ۱۳۹۴، دولت حدود و مقررات استفاده از ارز را تعیین کرده و تنظیم مقررات معاملات ارزی نیز توسط شورای پول و اعتبار صورت می گیرد، لذا مصوبه آذرماه سال ۹۲ مسئولان وقت بانک مرکزی در اوایل فعالیت دولت یازدهم مبنی بر تعیین نرخ ارز برات اسنادی مفتوحه، خارج از اختیارات بانک مرکزی بوده و باید ابطال شود.

راغفر: مذاکرات وین تله آمریکاست/ کنایه کرونایی سایت حامی دولت؛ ما را ببخش آقای روحانی!/ مصوبه ارزی پس از ۸ سال در آستانه لغو

آرمان ملی

هادی ساعی استعفا کرد
هادی ساعی مدیرفنی تیم ملی تکواندوی کشورمان به دلیل برخی از مسائل و مشکلاتی که با اعضای کادر فنی تیم ملی داشت از سمت خود استعفا کرد. پیش از این  نیز علی محمد بسحاق مربی سابق تیم ملی تکواندو از تیم ملی کنار گذاشته شده بود.

حق‌شناس: تایید شدیم!
یک عضو شورای شهر در واکنش به شایعاتی که درباره احتمال ردصلاحیت او مطرح شده بود، گفت: چنین شایعه‌ای صحت ندارد و من هم تایید صلاحیت شدم. تمامی ۱۲ عضوی که برای ثبت‌نام در انتخابات اقدام کرده بودند تایید صلاحیت شدند. محمدجواد حق‌شناس همچنین در واکنش به شایعاتی که درباره احتمال ردصلاحیت وی مطرح شده بود، افزود: چنین شایعه‌ای صحت ندارد و من هم تایید صلاحیت شدم.

 نامه محیط بانان به رئیس قوه قضائیه
۱۱۲ نفر از محیط‌بانان و کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست، اساتید، اعضای هیأت‌علمی و متخصصان محیط‌زیست، کنشگران و سمن‌های محیط‌ زیست و اعضای جامعه شکارچیان قانونمند، فعالان حوزه قرق‌های اختصاصی و حفاظت‌گاه‌های مردمی در نامه‌ای به آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی فوری به شهادت محیط‌‍بانان زنجانی و صدور رأی قاطعانه برای عاملان آن شدند.
 

تجمع نیروهای تعدیل شده در شهرکرد
دیروز ۳۵ نیروی تعدیل‌شده آتش‌نشانی شهرکرد مقابل استانداری چهارمحال‌وبختیاری تجمع کردند و خواستار بازگشت به‌ کار مجدد شدند. این نیروهای تعدیلی خواستار تعیین‌تکلیف وضعیت استخدامی خود و بازگشت مجدد به کار شدند. نیروهای تعدیلی آتش‌نشانی شهرکرد در این تجمع اظهار کردند که ۳ سال پیش از طریق آزمون‌های کتبی و شفاهی در این سازمان در شهرکرد پذیرفته شدند و پس از یک سال فعالیت به دستور رئیس آتش نشانی وقت از کار برکنار شدند. اکنون نیز یک سال و نیم است وضعیت کاری آنها بلاتکلیف مانده است.

هک اطلاعات ۳/۱ میلیون کاربر کلاب‌هاوس
چند روز بعد از انتشار خبر درز داده‌ها و اطلاعات بیش از یک میلیارد پروفایل فیس‌بوک و لینکدین،‌ حالا نوبت به کلاب‌هاوس رسیده است و اطلاعات بیش از ۳/۱ میلیون کاربر کلاب‌هاوس به صورت رایگان در یک فروم محبوب هکرها قرار داده شده است. این پایگاه داده لورفته حاوی انواع اطلاعات مربوط به کاربرد از جمله شناسه کاربری، نام و نام‌خانوادگی،‌ عکس،‌ نام کاربری،‌ آدرس توییتر، آدرس اینستاگرام، تعداد دنبال‌کنندگان، تعداد افرادی که توسط کاربر دنبال می‌شوند و تاریخ ایجاد حساب است.

 اتفاق عجیب در انتخابی المپیک!
در جریان برگزاری نخستین دوره مسابقات بین‌المللی دوومیدانی جام امام رضا، که در شهر مشهد مقدس در حال برگزاری است، اتفاق عجیبی رخ داد. در ماده دوی ۱۰۰متر این مسابقات، در حالی که حسن تفتیان دونده سرعت سرشناس ایرانی حضور داشت، یک دونده عراقی در فینال به مقام قهرمانی رسید که باعث تعجب همه تماشاگران و کارشناسان شد. اما موضوع عجیب‌تر و البته تاسف‌برانگیزتر گم‌شدن کفش‌های مسابقه حسن ‌تفتیان در مرحله بازرسی ورود به ورزشگاه بود!

 تجمع سهامداران بورس
تعدادی از سهامداران حقیقی به دلیل ریزش‌های مکرر بورس و ضرر و زیان ناشی از آن، که باعث از بین رفتن سرمایه‌های آنها شده است، در مقابل ساختمان شرکت بورس اوراق بهادار اقدام به برپایی تجمع اعتراض‌آمیز کردند. آنها در شعارهای خود دولت و رئیس‌جمهور را مسئول  ایجاد وضعیت فعلی در بورس و ضرر و زیان های ناشی از آن اعلام کردند. از جمله شعارهای آنها در این تجمع، «‌عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز» بود.

 تجمع بازنشستگان کارگری
جمعی از کارگران بازنشسته در اعتراض به احکام صادره توسط سازمان تامین اجتماعی مقابل مجلس تجمع اعتراضی برگزار کردند. حاضران در تجمع خواستار رفع تبعیض و اصلاح احکام حقوقی شدند. آنها می‌گویند: به‌رغم این همه وعده و وعید، هنوز دستمزدمان نصف خط فقر است؛ متناسب‌سازی دور اول در افزایش حقوق‌ها منظور نشده و متناسب‌سازی دور دوم نیز اجرا نشده است؛ چه کسی باید به داد ما برسد؟

علم‌الهدی به کرونا مبتلا شد
تست کرونای نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی مثبت اعلام شد و در حال حاضر علائم و عوارض خاصی از بیماری کرونا در وی مشاهده نمی‌شود. آیت‌ا... سیداحمد علم‌الهدی فعالیت‌های خود را در قرنطینه خانگی انجام می‌دهد و حال عمومی وی مساعد است. اخیرا عکس‌هایی از سرکشی آیت‌ا... علم‌الهدی به حاشیه شهر مشهد و مشارکت و نظارت بر روند توزیع بسته‌های غذایی میان محرومان حاشیه شهر مشهد منتشر شده بود. از ابتدای شیوع کرونا قرارگاه مواسات خراسان رضوی برای حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا زیر نظر وی تشکیل شده است.

قرنطینه تهران غیرممکن است
استاندار تهران درباره قرنطینه شهر تهران گفت: قرنطینه کامل به منزله اینکه همه جا تعطیل باشد ممکن نیست. انوشیروان محسنی بندپی در خصوص عدم اجرای پروتکل‌ها در برخی از دستگاه‌های دولتی و ملی افزود: در حال حاضر براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بجز مشاغل گروه یک مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ تعطیل هستند. استاندار تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد هستیم برخی از دستگاه‌های ملی نسبت به تبعیت از دستورات ستاد ملی همکاری لازم را ندارند.

اولتیماتوم ۲۴ ساعته وزارت ارتباطات
سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات با ارسال هشداری به سه اپراتور اصلی کشور به آنها ۲۴ ساعت فرصت داد تا اختلال مشهود در شبکه اجتماعی کلاب هاوس را برطرف کنند. این هشدار با نامه حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات خطاب به مدیرعامل سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران ابلاغ شده است. بر اساس این گزارش، در این هشدار ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی که ایجاد اختلال در ارتباطات را جرم‌انگاری کرده مورد استناد قرار گرفته است.

افشاگری یک نماینده درباره زاکانی
نماینده گرمسار در مجلس خواستار شفاف سازی در مورد عملکرد ساختار سازمانی مرکز پژوهش ها و همچنین اخباری مبنی بر پرداخت های نامتعارف و خارج از روابط استخدامی در این مرکز شد.اردشیر مطهری در تذکری در جلسه علنی صبح دیروز مجلس گفت: مجلس نماد قانون گرایی است و انتظار می‌رود قانون را بیش از این رعایت کند. اخیرا در مرکز پژوهش‌ها که کلا ۵ معاونت در ساختار سازمانی دارد، ١۴ معاون با حکم رئیس مرکز پژوهش ها منصوب شده. جناب آقای زاکانی رعایت قانون از شما به عنوان نماینده و رئیس مرکز پژوهشها که متعلق به ملت و نمایندگان است، بیش از سایرین انتظار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهرناز IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    2 0
    شورای نگهبان " گوشتان به مخالفین نظارت شما نباشد " افرادی که صلاحیت اخلاقی " اعتقاد به کار گروهی وکارشناسی " مدیریت لازم جهت تشکیلات عریض وطویل قوه مجریه " با برنامه ریزی مشخص برای اداره ان دارند " تائیدشوند " تا کشور از چاه به چاله نیفتد.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    1 0
    صحبت های آقای راغفر اقتصاد دان اصلاح طلب در حقیقت افشای حقیقت درون دولت و اصلاح طلبان و نیات آمریکا و اروپا است و کسی که این اطلاعات را افشا می کند اصلاح طلب است نه از جریان دیگر . واقعیت نیز همین است که بیان داشته است . نظام نباید تمرکز خود را بر روی احیای برجام و بازگشت آمریکا به برجام کند بلکه با فرسایشی و طولانی تر کردن احیای برجام هم به برنامه هسته ای و نظامی و تسلیحات غیر متعارف خود آزادانه بپردازد هم فرصت توطئه از آمریکا و اروپا در برجام را از آنها بگیرد با این تاکتیک ایران قویتر که شد برجام خود به خود نابود میشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس