کد خبر 1202784
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: در میانه مذاکرات وین با شرکت اعضای برجام و با حضور غیرمستقیم آمریکا، رابرت‌مالی در مصاحبه‌ای ابراز داشت که آمریکا باید تحریم‌های ناسازگار با برجام را رفع کند تا ایران از منافع توافق هسته‌ای بهره‌مند شود، ولی منظور از واژه «ناسازگار» چیست؟

 برخلاف تصور خوش‌بینانه برخی رسانه‌ها و کارشناسان که این عبارات را به «لغو همه تحریم‌های غیربرجامی دوره ترامپ» معنا کرده‌اند، چنین معنایی واقع‌بینانه نیست. دولت بایدن بی‌شک اهرم‌های فشاری که از دولت ترامپ به ارث برده را به راحتی کنار نمی‌گذارد.

 در عین حال معنای عبارت رابرت‌مالی را می‌توان تعلیق تحریم‌های متن برجام و هم‌چنین بعضی تحریم‌های پس از خروج آمریکا از برجام دانست که آسیب اقتصادی بیشتری در پی داشته‌اند. اینکه کدامین تحریم‌های دوره ترامپ مد نظر خواهد بود، بستگی به رویکرد آمریکا نسبت به احیای توافق دارد.

 اگر آمریکا قصد داشته باشد هم‌چنان احیای برجام را گروگان توافقی دیگر نماید، احتمالاً علاوه بر تحریم‌های برجامی، برخی تحریم‌هایی که با برچسب «عدم اشاعه» و علیه برنامه هسته‌ای بوده را لغو کند و نه چیزی بیشتر.

 ولی در صورتی که بخواهد اندک منافع اقتصادی برای ایران فراهم کند، محتمل است برخی تحریم‌ها علیه نهادهای اقتصادی مانند بانک مرکزی، پتروشیمی‌ها، صنایع فولاد و فروش نفت ایران را مرتفع سازد. گرچه با برچسب‌های دیگری نظیر «مبارزه با تروریسم» وضع شده باشند.

 در هر حالت تحریم‌ها با برچسب‌های غیرهسته‌ای مانند «مبارزه با تروریسم» یا «نقض حقوق بشر» که علیه بعضی نهادها و شخصیت‌های نظامی، قضایی یا امنیتی وضع شده، باقی خواهد ماند و دولت آمریکا آن‌ها را نامنطبق با متن برجام قلمداد نخواهد کرد.

 پافشاری ایران بر لغو تمامی تحریم‌ها یک الزام راهبردی است که عدول از آن نه تنها دستاورد معتنابهی نخواهد داشت، بلکه با باقی ماندن تحریم های غیربرجامی، زمینه برای فشار بیشتر و اجبار جمهوری اسلامی برای مذاکره و امتیازدهی بر سر موضوعات توان موشکی و سیاست های منطقه ای کشور، فراهم خواهد شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    3 0
    یکی دیگر از الطاف خفیه ی برجام اینه که طرف آمریکایی حق خودش میدونه که هر تحریمی رو در زمینه ی موشکی و حقوق بشر و تحت هر عنوان دیگری علیه ایران اعمال کنه. یعنی حتی اگر برجام امضا هم بشه (که شد) آمریکا عملا میتونه همون تحریم هایی که طبق قرار داد باید برداره رو با اسامی دیگری اعمال کنه، علی برکت الله.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس