اخبار ویژه روزنامه ها

دولت روحانی پس از ۸ سال، بدهی ۱۳ رقمی معادل ۱۷۷ هزار میلیارد تومان برای دولت بعدی برجای می‌گذارد که قرار است مرداد ماه امسال تشکیل شود.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

آرامش انتخابات انتخاب عاقلانه/ باخت اصلی در نطنز چیست؟

کیهان

مجازات اسرائیل و آمریکا در کنار آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد

واکنش جمهوری اسلامی ایران به خرابکاری آمریکایی - صهیونیستی در نطنز، منحصر به انجام غنی‌سازی ۶۰ درصدی و استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته نخواهد بود.

سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه دیروز در وین از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در تاسیسات هسته‌ای کشورمان خبر داد.

ایران پیش از این تا سقف ۲۰ درصد غنی‌سازی را انجام داده است. اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌سازی شده در زیردریایی‌ها و کشتی‌ها استفاده می‌شود.

عراقچی همچنین اعلام کرد هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه‌دیده، اضافه می‌شود.

عراقچی گفت: ایران امروز در نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.

اگرچه این اولین بار است که ایران اقدام به غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد می‌کند، اما پیش از این نیز از توانایی غنی‌سازی ۶۰ درصدی برخوردار بوده است.

اکنون با توجه به اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی و آمریکا - که مدعی تلاش برای احیای برجام است - ایران تصمیم گرفته است که از این توانمندی خود استفاده کند. منابع مطلع در عین حال گفتند واکنش ایران به خرابکاری تروریستی در تاسیسات نطنز که آمریکا و اسرائیل متهم آن هستند، به گسترش فعالیت‌های هسته‌ای محدود نخواهد ماند و بی‌تردید اسرائیل و آمریکا باید تاوان این خرابکاری مشترک را بپردازند. بنابراین مجموعه‌های متعلق به اسرائیل و آمریکا در منطقه، باید منتظر انتقام سخت ایران باشند.

«تله تنش»؛ اسم رمز ممانعت از اقدام بازدارنده

مرور برخی اظهارات و تیتر رسانه‌ها با این محور که «پاسخ عاملان اقدام تروریستی در نطنز را ندهید»، از تقسیم‌کار میان آمریکا و اسرائیل و برخی عناصر سیاسی داخلی حکایت می‌کند؛ تقسیم‌کاری که هدف آن به ضعف کشاندن موضع اقتدار ایران است.

در این زمینه «جلال میرزایی عضو فراکسیون امید در مجلس دهم گفته است: خرابکاری اسرائیل در تاسیسات نطنز نه برای اعمال فشار به آمریکا و اروپا، بلکه برای اعمال فشار به مسئولان ایرانی برای تجدیدنظر در محاسبات خود است»(!)

در همین زمینه، «حسام‌الدین آشنا» مشاور رئیس‌جمهور طی توئیتی با تقلیل یک حادثه تروریستی به قطعی برق می‌نویسد: «آیا باید پاسخ قطع برق در نطنز را با قطع مذاکرات در وین داد؟»

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد نیز طی مطلبی به این موضوع اشاره کرد و با عنوان «ترک مذاکره به صلاح نیست» روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها رفت. این در حالی است که کارشناسی که با این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگو کرده است بیان می‌کند که نباید اجازه دهیم مذاکرات هسته‌ای بی‌نتیجه و فرسایشی شود. آمریکایی‌ها می‌خواهند ما را قورباغه آب‌پز کنند.

به گزارش جهان‌نیوز همچنین «سیدمحمد صدر» در روزنامه اعتماد نوشت: «نه تنها قابل پذیرش نیست که در پی حادثه نطنز «مذاکرات وین را لغو کنیم» که به نظر می‌رسد اجرای چنین سیاستی دقیقا می‌تواند در راستای منافع اسرائیل باشد.»

بسیاری از کارشناسان مطرح می‌کنند که یک نوع تقسیم کار سخت و نرم از سوی آمریکا و اسرائیل و اروپایی‌ها انجام شده است. آمریکا وعده لغو تحریم‌ها را می‌دهد، اروپایی‌ها ایران را در پای میز مذاکره معطل می‌کنند و اسرائیل نیز به اقدامات خرابکارانه و ترور دانشمندان هسته‌ای روی آورده است.

یادآور می‌شود در زمان اولین اقدام تروریستی در مجتمع نطنز برخی چهره‌های سیاسی گفته بودند که «در زمین آمریکا بازی نمی‌کنیم»!

روزنامه اجاره‌ای آرمان همان زمان،‌ تیتر «تله تنش» را انتخاب کرد.

این گروه توضیح نمی‌دهند که اگر آمریکا و اسرائیل مرتکب کدام جنایت و خسارت شوند، باید واکنش نشان داد و حال آنکه این دو، با یکدیگر همکاری راهبردی به‌ویژه علیه ایران دارند.

کدام انفجار موجب ۲ انفجار در نطنز ظرف ۹ ماه شد؟!

نتیجه ملموس سیاست انفعال در پوشش «صبر راهبردی»، دو خرابکاری در نطنز به فاصله ۹ ماه بود.

رجانیوز در گزارشی با اشاره به ادعای برخی سیاسیون مبنی بر این که در دام اسرائیل برای تلافی انفجار نطنز نمی‌افتیم یا میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم، نوشت: در روزهایی که آقای روحانی به دنبال انعقاد توافق برجام با غربی‌ها بود، حامیان اصلاح‌طلبش عدم امضای برجام را مساوی با شروع جنگ می‌خواندند و پس از توافق نیز برجام را دورکننده سایه جنگ از کشور می‌دانستند.

عطش مذاکره آن‌قدر زیاد بود که سرنوشت کشور را، به طور تمام و کمال به توافق با ایالات متحده، ولو توافق بد، گره زدند.

اما یک روز پس از اعلام راه‌اندازی دوباره «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته» از سوی حسن روحانی، تأسیسات هسته‌ای نطنز دچار حادثه شد.

حادثه‌ای که دو روز قبل در نطنز اتفاق افتاد، در طول نه ماه گذشته، دومین خرابکاری در این سایت هسته‌ای است. به علاوه اینها، از سال ۹۸ تاکنون، ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به دست آمریکایی‌ها و همچنین ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان شهید فخری‌زاده از دیگر اقدامات رژیم صهیونیستی و ایالات متحده بوده است. اکنون سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا دولت پاسخ درخوری به اقدامات خرابکارانه آمریکا و به ویژه رژیم صهیونیستی نمی‌دهد؟

از زمان خروج آمریکا از برجام تا به امروز، در مقابل هر اقدام رژیم صهیونیستی و آمریکا، دولت و حامیان غربگرایش، پاسخگویی به اقدامات رژیم صهیونیستی را بازی در پازل نتانیاهو دانسته و اعلام کرده‌اند که پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به خرابکاری‌ها، اثرات منفی در برجام خواهد گذاشت و جمهوری اسلامی با در پیش گرفتن صبر راهبردی و استراتژیک نباید در این دام بیفتد.

برعکس ادعای جریان غربگرا که خرابکاری‌های رژیم صهیونیستی را در جهت مخالفت این رژیم با توافق ایران و آمریکا می‌داند، باید گفت که اطمینان آمریکا و رژیم صهیونیستی از برهم نخوردن میز مذاکرات از طرف ایران، باعث می‌شود که با خیال راحت و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای اقدام به خرابکاری می‌کنند تا به زعم خود دست ایران در مذاکرات را خالی کنند. خرابکاری اخیر را نیز در همین راستا می‌توان تحلیل کرد.

یادآور می‌شود: پس از ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان شهید فخری‌زاده هم برخی سیاسیون ابتدا سعی کردند تا هویت هسته‌ای شهید را انکار کنند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی به سرعت با خبرگزاری ایسنا مصاحبه کرد و در موضعی عجیب گفت: «کلیه دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور در سلامت کامل به سر می‌برند و برای هیچ کدام آنها حادثه‌ای پیش نیامده است!»

صالحی نیز پیام تسلیت خود را خطاب به وزیر دفاع صادر کرد. حتی برخی دولتی‌ها با فشار بر رسانه ملی سعی داشتند تا خط تحریف را پیگیری کنند.

این خط تحریف تا جایی ادامه داشت که دوستان و همکاران شهید فخری‌زاده به شدت انتقاد کردند. اما پیام رهبر انقلاب که در آن شهید فخری‌زاده را دانشمند ممتاز و برجسته دفاعی و هسته‌ای توصیف کردند و خواهان مجازات عاملان و آمران این جنایت شدند مانع از این خط تحریف شد.

در همان زمان حسن روحانی با ذکر این جمله که «در دام توطئه صهیونیست‌ها نمی‌افتیم و آنها برای ایجاد بلوا و آشوب دنبال بهانه هستند» بار دیگر این پیغام را مخابره کرد که واکنش جدی به جنایت صهیونیست‌ها نخواهد داشت.

بدهی ۱۷۷ هزار میلیارد تومانی میراث روحانی برای دولت آینده

دولت روحانی پس از ۸ سال، بدهی ۱۳ رقمی معادل ۱۷۷ هزار میلیارد تومان برای دولت بعدی برجای می‌گذارد که قرار است مرداد ماه امسال تشکیل شود.

روزنامه آرمان ضمن انتشار این خبر می‌نویسد:  تقریبا از ۳ ماه دیگر، موعد بازپرداخت اصل و سود بدهی دولت بابت انتشار اوراق مالی در سال گذشته فرا می‌رسد و با توجه به کسری شدید بودجه‌ای مشخص نیست که رقم ۱۷۷ هزار میلیارد تومان اوراق که در سال گذشته منتشر شده، قرار است چگونه و با چه پولی تسویه شود.گفته می‌شود که دولت برای بازپرداخت تعهدات ناشی از بازپرداخت اصل اوراق ۸۰ هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان همچنین ۴۹ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای بازپرداخت تعهدات بازپرداخت سود اوراق و هزینه‌های انتشار در بودجه امسال پیش‌بینی کرده است. اما در شرایطی که بودجه سال ۱۴۰۰ برای تحقق در بسیاری از بخش‌ها نیاز به «انتشار اوراق» و جمع‌آوری پول و نقدینگی از سطح جامعه دارد؛ تعهدات قبلی، بار سنگینی است که به عهده دولت بعدی خواهد بود.  به گفته مسئولان دولتی، ‌ساز وکار عمده برای تامین مالی پروژه‌های مختلف در سال ۹۹ استفاده از منابع اوراق مالی بوده است. این اوراق به ‌شدت متنوع هستند و طیف وسیعی از قراردادها را دربر می‌گیرند. به ‌طور مثال تا پایان سال گذشته ۱۲۵هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مرابحه عام و ۵۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان  اسناد  خزانه منتشر شده  است.

انتشار اوراق در نگاه اول مشکلی ندارد و خیلی هم خوب است. نقدینگی از سطح جامعه جمع شده و به بخش‌های مورد نیاز تزریق شده است. اما وقتی فروشنده این اوراق با ورشکستگی مالی وکسری بودجه مواجه است چطور؟ اوایل ماه فروردین، رییس کل بانک مرکزی به صراحت اعلام کرده که برای جبران کسری بودجه دولت اقدام به چاپ پول کرده است. به نظر می‌رسد که دولت با انتشار بیش از ۱۷۷ هزار میلیارد تومان اوراق در سال گذشته توانست بخش بزرگی از منابع مالی مورد نیاز خود را بدون چاپ پول تأمین کند. از طرف دیگر گفته می‌شود که بیش از ۲۳۹ هزار میلیارد تومان نیز از طریق بورس برای دولت درآمدزایی شده است. با این حال نگرانی بزرگ سرجای خود باقی می‌ماند. این درست است که دولت توانسته با ابزار انتشار اوراق، بخشی از کسری بودجه خود را بپوشاند و پروژه‌های مختلف را تأمین مالی کند؛ اما تقریباً ۳ ماه دیگر سررسید این اوراق فرا می‌رسد و علاوه بر اصل پولی که به دولت داده شده، سود آن نیز باید به خریداران اوراق پرداخت شود.

عارف: ارتباط یکسویه بود مجبور بودیم از دولت حمایت کنیم

رئیس مستعفی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت ما هزینه‌های غیرضروری در حمایت از دولت پرداختیم.

محمدرضا عارف که قصد نامزدی در انتخابات را دارد، به «جماران» گفت: به‌هر حال دولتی که روی کارآمده بود مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار داشت و بیش از اندازه نیز برای حمایت از آن مایه گذاشتیم. باید بگویم ما هزینه‌های غیرضروری را در حمایت از این دولت پرداختیم ولی به هر حال شرایط طوری رقم خورد که این دولت هم در سال ۹۲ و هم ۹۶ با رأی اصلاح‌طلبان روی کار بیاید. از این رو، در استیضاح‌ها، تذکرها و تحقیق و تفحص‌های انجام شده این موضع را دنبال کردیم و موفق هم شدیم و خوشبختانه می‌توانم بگویم فراکسیون امید منویات و برنامه‌های خود را تا حدود زیادی پیش برد. وی افزود: ما یک برنامه ۱۲۶ بندی تحت عنوان برجام داشتیم که درچارچوب آن حرکت کردیم و نتیجه خوبی هم گرفتیم. حالا ممکن است نماینده‌ای بیشتر به میدان بیاید و در این باره حرف بزند و عده‌ای هم موضع‌گیری رسانه‌ای نداشته باشند. اما این به معنای بی‌عملی نیست.

وی در ادامه گفت: همه در ایجاد این شرایط سهیم هستیم. فارغ از جریانات سیاسی، نظام اداری کشور نیز در ایجاد شرایط فعلی مسئول است. همه جریانات سیاسی و نهادهایی که می‌توانستند در حل مشکلات مردم مؤثر باشند، سهیم هستند. اینکه سهم هر کدام چقدر است موضوع متفاوتی است. اما وزن دولت در اداره کشور بیشتر از بقیه است به همین نسبت مسئولیت بیشتری هم دارد.

عارف در پاسخ به این سؤال که «وقتی شما راهبرد اصلی خود را در حمایت از دولت تعریف می‌کردید، چگونه امکان دارد وقتی دولت در برخی امور با اصلاح‌طلبان همکاری نمی‌کرد باز هم این حمایت ادامه پیدا کند؟»، گفت: چاره‌ای جز این نبود. اولاً فراکسیون امید بخشی از جریان اصلاحات است و نباید فراموش کنیم کسانی که نامشان در لیست فراکسیون امید بود، باید در چارچوب سیاست‌های اصلاح‌طلبان حرکت می‌کردند ولی اگر قرار باشد افراد از برند یک جریان استفاده کنند و برخلاف نظر آن جریان قدم بردارند این چه معنایی دارد؟ دوستان ما باید در همین راستا حرکت می‌کردند. ما چنین همراهی‌ای از دولت ندیدیم.

رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم اضافه کرد: آقای روحانی از این مسئله استقبال کردند و گفتند این پیشنهاد تعامل بسیار خوبی است اما متأسفانه به مدت یک سال هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشد. متأسفانه آقای روحانی وقت دیدار بسیار کم می‌داد و ما در مجلس جلسات بسیار کمی با ایشان داشتیم. در سال بعد این موضوع به صورت گله‌مطرح شد و آقای روحانی، آقای واعظی را مسئول پیگیری این موضوع کرد ولی باز هیچ اتفاقی نیفتاد.

در بحث گرانی بنزین که در آستانه انتخاب مجدد آقای روحانی بود، من خودم شخصاً با ایشان درباره ضرورت اصلاح قیمت بنزین صحبت کردم و گفتم فراکسیون امید این آمادگی را دارد که طراح اصلاح قیمت باشد و دولت مخالفت نکند اما اتفاقی نیفتاد.

حتی ما درباره نرخ بنزین نیز با آقای روحانی صحبت کرده بودیم، اما متأسفانه ارتباط ما با ایشان بعضاً یکسویه بود. ما این مسئله را با تمام وجود در مجلس احساس می‌کردیم اما دست‌کم بخشی از جریان اصلاحات در بیرون از مجلس چنین احساسی نداشت.

چرا رکوردهای تورمی بی‌سابقه متعلق به دولت روحانی است

بر اساس آمار منتشره، نرخ تورم سال ۹۹ در نقطه ۴۴ درصد ایستاده و این یعنی تورم ۹۹، دو برابر میزان پیش بینی خود بانک مرکزی است.

به گزارش روزنامه رسالت، رئیس کل محترم بانک مرکزی، در نیمه بهار ۹۹، برنامه خود برای میزان تورم سالانه کشور را ۲۲ درصد اعلام کرد و چند ماه بعد یعنی در پایان تابستان، نرخ تورم به عدد تخمین سالانه رسید. این یعنی دولت باوجودآنکه برنامه خود برای نرخ تورم مورد انتظار را دو ماه دیر اعلام کرده بود، ۶ ماه زودتر هم آن را محقق کرد و تا پایان سال، تورم به دو برابر برنامه اعلامی رسید.

نکته دیگر آن که در سال ۹۹ و به ویژه نیمه اول آن، هیچ بحران جدیدی اعم از همه گیری بیماری کووید ۱۹ یا تشدید تحریم ها رخ نداده است، به این معنی که هرچه بوده، بازمانده سال ۹۸ بوده و در سال ۹۹ اتفاق جدیدی رخ نداده است، بنابراین موارد پیش گفته طبیعتا نمی تواند در برنامه دولت برای نرخ تورم لحاظ نشده باشد.

تفاوت بین ۲۲ درصد اعلامی و ۴۴ درصد که به وقوع پیوسته، ابدا قابل چشم پوشی نیست. این یعنی دولت در برنامه ریزی برای یکی از مهم ترین شاخص های اقتصادی، تنها ظرف یک سال که کوتاه مدت هم محسوب می شود، ۱۰۰ درصد خطا کرده است.

نکته بعدی تکرار تورم شدید در چند سال پیاپی است. طی چند دهه گذشته سابقه نداشته که نرخ تورم کشور، برای سه سال متوالی بالای ۳۰ درصد یا برای دو سال متوالی بالای ۴۰ درصد بوده باشد. شدت بی ثباتی و تداوم تورم باعث شده تا عموم مردم و فعالان اقتصادی، به جای سرمایه گذاری به سفته بازی گرایش پیدا کنند و به دنبال رانت هایی همچون ارز ۴۲۰۰ تومانی باشند. از سوی دیگر سهم سرمایه گذاری از تولید ناخالص ملی از بالای ۳۰ درصد به زیر ۲۰ درصد در دولت فعلی رسیده و گاهی حتی از استهلاک دارایی‌ها کمتر بوده و این به معنی قرارگیری کشور در پرتگاه تله فقر است.

آرامش انتخابات انتخاب عاقلانه/ باخت اصلی در نطنز چیست؟

ایران

اظهار نظر عجیب فریدون عباسی درباره حادثه نطنز

 خبر اول اینکه، رئیس کمیسیون انرژی مجلس در اظهار نظری عجیب درباره اقدام خرابکارانه و تروریستی انجام شده در سایت هسته‌ای نطنز گفت: طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده است. فریدون عباسی که این جمله را همراه با خنده و لحنی طعنه‌آمیز بیان می‌کرد البته بلافاصله جمله تعجب آور خود را با این توضیح توجیه کرد «من علمی به قضیه نگاه می‌کنم».


به‌گزارش تسنیم، عباسی درباره حادثه نطنز با بیان اینکه خرابکاری در محل توزیع برق و کابل مربوط به باطری‌های برق اضطراری بوده است، گفت: «یک پست برق در سایت نطنز داریم که از آنجا برق به زیرزمین می‌رود که حدود ۴۰، ۵۰ متر زیر زمین است. آن محل زیرزمین و مستحکم ساخته شده تا حملات هوایی و موشکی نتواند این مکان را از بین ببرد. دشمن وقتی که ببیند وضعیت اینگونه است، اقدام به خرابکاری سایبری یا خرابکاری از طریق افراد و در تجهیزات خواهد کرد. این کار هم زمان می‌برد و ممکن است ۵ تا ۱۰ سال طول بکشد و تجهیزات معیوب ارسال کند، تا بتدریج از آن استفاده شود». عباسی با این توضیح که در اینجا قسمت توزیع برق و کابلی که از قسمت دیگر می‌آید و مربوط به باطری‌هایی است که اگر برق قطع شود، آنها را قطع کند، ادامه داد: «آنها فکر کردند و متخصصان خود را به‌کار گرفتند و به گونه‌ای انفجار صورت گرفته است که هم آن سیستم توزیع برق آسیب ببیند و هم کابلی که از سوی باطری‌ها می‌آید. به این دلیل که ماشین سانتریفیوژ نباید برقش قطع شود». رئیس سابق سازمان انرژی اتمی سپس در مقدمه‌ای برای منکوب کردن مسئولان فعلی این سازمان به جای محکوم کردن اقدام دشمنان، به ماجرای خرابکاری در فردو در سال ۹۱ اشاره کرد و گفت: «در ماجرای فردو برق را از ۳۰ کیلومتری فردو قطع کردند. دکل‌ها و کابل‌های برق را با مواد منفجره قطع کردند و نفوذی‌ها در داخل از قسمت‌هایی که دوربین نبوده، آن بخش باطری‌ها را منفجر کردند. یعنی همزمان که برق قطع شد، باطری‌ها را هم قطع کردند. اما ما آن موقع پیش‌بینی کرده بودیم و برق را از پست جماران نگرفتیم. گرفته بودیم، اما برای سانتریفیوژها استفاده نمی‌کردیم. برای برق داخلی نیز گازوئیل برای سه ماه ذخیره کرده بودیم. مانند یک عملیات که باید پشتیبانی بکنیم، این کارها را پیش‌بینی کرده بودیم. ضربه زدند، اما هیچ اتفاقی برای ماشین‌های ما نیفتاد». عباسی سپس اظهارات خود را اینگونه به پایان برد که «در اینجا پیش‌بینی نشده بود که وقتی می‌روی گفت‌وگو می‌کنی و یک مصوبه مجلس‌داری که اقتدار را به تیم مذاکره‌کننده برمی‌گرداند. یعنی یک عقبه‌ای را ایجاد می‌کند تا تکالیفی که به ما تحمیل شده در برجام و از حقوق‌مان بهره‌مند نشدیم، تکالیف را کنار می‌گذاریم و می‌خواهیم با عدد بیشتری در ماشین سانتریفیوژ و غنی‌سازی جلو برویم و باید انتظار می‌داشتیم چنین اتفاقی رخ بدهد».
بهره‌گیری از خرابکاری نطنز برای حمله به رقبا، مسئولان سازمان انرژی اتمی و دولت و به کار بردن توصیف «قشنگ» برای یک اقدام تروریستی البته با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و اغلب کاربران از چنین رویه ابراز تأسف کردند.

اعتراض هالک بانک به کیفرخواست امریکا

  خبر دیگر اینکه، وکیل هالک بانک ترکیه تأکید کرد که کیفرخواست امریکا علیه این بانک باید پس گرفته شود. به گزارش ایلنا، «سیمون لاتکوویچ» در دادگاه تجدیدنظر این بانک برای رسیدگی به اتهام کمک به ایران در دور زدن تحریم‌ها گفت: هالک بانک، بانک دولتی است و در امریکا مصونیت قضایی دارد. پس اتهام کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌های امریکا رد می‌شود و این‌کیفر خواست، باید پس گرفته شود.

آرامش انتخابات انتخاب عاقلانه/ باخت اصلی در نطنز چیست؟

آرمان ملی

ابتلای استاندار همدان به کرونا
مشاور استاندار و مدیرکل روابط عمومی استانداری همدان اعلام کرد: بعد از انجام آزمایش، تست کرونای «سیدسعید شاهرخی» استاندار همدان مثبت اعلام شد. اسدا... ربانی‌مهر افزود: استاندار هم‌اکنون در قرنطینه خانگی به سرمی‌برد و کلیه امور استان با هدایت وی و حضور معاونان استاندار و مدیران ستادی همچنان در حال انجام است.

مرگ ۲۷۰ تن ماهی
محمد کریمی، مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری از تلف شدن ۲۷۰ تن ماهی سردآبی به ارزش ۱۳ میلیارد تومان خبرداد. سعید صالحی فرماندار لردگان بعد از انتشار این فیلم گفت: تاکنون ۳ مزرعه پرورش ماهیان سردابی با مرگ و میر ماهیان در استخرهای پرورش ماهی خود مواجه شده‌اند و در این زمینه اعلام شکایت کرده‌اند.

سرخیو راموس کرونا گرفت
سرخیو راموس کاپیتان رئال‌مادرید که این فصل بازی‌های بسیاری را به علت مصدومیت از دست داده، کرونایی شد. راموس ۳۴ ساله که این روزها به پایان قراردادش هم نزدیک می‌شود، بیشتر بازی‌ها را از روی سکوها تماشا کرده و کنار تیمش هم بوده، اما حالا روی سکوها هم نمی‌تواند حضور پیدا کند و باید به قرنطینه برود.

دستگیری سارق لوله‌‎های انتقال نفت
فرمانده انتظامی هفتکل در استان خوزستان از دستگیری سارق لوله‎‌های انتقال فرآورده‌های نفتی در این شهرستان خبر داد. سرهنگ ابراهیم خوبان اظهار داشت: ماموران در بازرسی از خودروی توقیفی تعداد ۱۱ شاخه لوله نفت سرقتی کشف کردند. کارشناسان ارزش ریالی لوله‌های نفت سرقتی را سه میلیارد ریال برآورد کردند. وی اظهارکرد: در این ارتباط یک متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی شد.

تجمع معلمان جدید مقابل مجلس
جمعی از معلمان جدیدالورود با تجمع مقابل مجلس به دستمزدهای پایین خود اعتراض کردند. این معلمان به سابقه سالاری افراطی در آموزش و پرورش، لایحه جدید رتبه‌بندی، حقوق پایین ۳ میلیون تومان و عدم‌برخورداری از قانون رتبه‌بندی معلمان اعتراض دارند. به گفته آنها، «سابقه» به تنهایی نباید ملاک برخورداری از مزایای مزدی باشد و تخصص و مهارت نیز بایستی دخیل شود.

بازداشت اهانت‌کننده به یک جانباز
حسین حسن‌نژاد، معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران نوشت: در پی انتشار ویدئویی در فضای مجازی در خصوص برخورد نامناسب و غیرقانونی مامور انتظامی با جانباز گرانقدر؛ با دستور استاندار محترم، فرماندار مسئول پیگیری موضوع شدند و فرمانده انتظامی شهرستان نیز به‌همراه برخی مقامات شهرستان با حضور در منزل جانباز عزیز نسبت به دلجویی از ایشان اقدام کردند.

درگیری یگان ویژه با صداوسیما
حاشیه عجیب این دو تیم سپاهان و نفت مسجدسلیمان بازی درگیری یگان ویژه و صدا وسیما بود و در این درگیری کار به جایی رسید که دوربین‌های صدا و سیما اجازه ورود به ورزشگاه را پیدا نکردند. این بازی که به صورت مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی در حال پخش بود تا دقیقه ۳۰ تنها با یک دوربین به تصویر کشیده شد، اما در ادامه این ماجرا ختم به خیر شد و دوربین‌های صداوسیما وارد ورزشگاه شدند.

فوت ۴۵ معلم طی۱۴ ماه
عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره بر یاد و خاطره ۴۵ معلم فداکار و دلسوز که در ۱۴ ماه گذشته چراغ جانشان خاموش شد تا چراغ دانش و معرفت خاموش نشود، خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز ما در شرایطی وارد دومین سال زندگی همراه با بیماری کرونا شده‌ایم که هنوز نیمی از دانش‌آموزان جهان تحت‌تاثیر تعطیلی کامل یا نسبی مدرسه‌ها قرار دارند.

رکورد شکایت از بی‌بی‌سی شکست
در پی اعتراض مردم به جایگزینی برنامه‌های تلویزیونی «بی‌بی‌سی» با اخبار مربوط به درگذشت شاهزاده «فیلیپ» (همسر ملکه انگلیس)، شمار شکایت‌ها از «بی‌بی‌سی» درباره پرداختن به یک موضوع در تاریخ این شبکه شکسته شد. دست‌کم ۱۱۰,۹۹۴ نفر برای ابراز نارضایتی درباره اختصاص پیدا کردن بخش اعظمی از زمان برنامه‌های تلویزیون و رادیو «بی‌بی‌سی» به پوشش اخبار درگذشت شاهزاده «فیلیپ» با این شبکه تماس برقرار کرده‌اند. «بی‌بی‌سی وان» و «بی‌بی‌سی تو» برنامه‌های عصر جمعه را به شاهزاده «فیلیپ» اختصاص دادند و به دنبال این تصمیم آمار رضایت مخاطبان کاهش پیدا کرد.
 
دستگیری یک عطار با نسخه‌ مرگ
معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی از دستگیری متصدی یک عطاری که با تجویز داروهای غیرمجاز موجب فوت یکی از شهروندان شده بود، خبر داد. سرهنگ نادر مرادی گفت: متصدی واحد صنفی با تجویز داروهای لاغری تقلبی و غیرمجاز موجب فوت یکی از شهروندان شده است. هویت متصدی و نشانی واحد صنفی شناسایی و با اخذ دستور قضایی تیمی از ماموران معاونت نظارت بر اماکن عمومی این پلیس، روز گذشته به نشانی متهم اعزام و موفق شدند در یک عملیات پلیسی وی را دستگیرکنند.

اسکان بیماران در راهروهای بیمارستان
فرماندار ویژه دزفول گفت: وضعیت دزفول کاملا قرمز و اضطراری است؛ اکنون ظرفیت تخت‌های بیمارستان کاملا پر شده است و در راهروهای بیمارستان برای بیماران تخت ایجاد کرده‌ایم. علی فرهمندپور  با اشاره به گسترش شیوع بیماری در دزفول اظهار کرد: وضعیت دزفول کاملا قرمز و اضطراری است؛ اکنون ظرفیت تخت‌های بیمارستان کاملا پر شده است و در راهروهای بیمارستان برای بیماران تخت ایجاد کرده‌ایم.

جشن عید فطر در کاخ سفید
رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش در پیامی اعلام کردند که مراسم رمضان امسال کاخ سفید به طور مجازی برگزار می‌شود. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش جیل در پیامی فرا رسیدن ماه رمضان را به مسلمانان در آمریکا و جهان تبریک گفتند. بایدن در این پیام اعلام کرد که به دلیل همه‌گیری کرونا، مراسم ماه رمضان امسال کاخ سفید به طور مجازی برگزار می‌شود. او در عین حال گفت: «ان‌شاءا... مراسم سنتی عید فطر در کاخ سفید را سال دیگر به طور حضوری جشن بگیریم.» این نخستین بار نیست که بایدن «ان‌شاءا...» را به کار می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    1 0
    احمدی‌نژاد، بدهکارترین دولت تاریخ ایران را به دولت بعد تحویل داد 300 هزار میلیارد تومان!!!
  • FR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    0 0
    دولتها مثل ویروسن وقتی یکیشان را از میدون بدر میکنی سروکله جهش یافتنش پیدا میشه تا زمانی که مردم راه پیشگیری را نیاموختن مبارزه هم بیفایدست باید با تدبیر ریشه این ویروسها را کند
  • مهناز IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 0
    فقط سپاه میتونه جواب رژیم اشغالگر قدس را بدهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس