کد خبر 1202505
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
جشن قهرمانی و اهدای مدال فینال لیگ قهرمانان آسیا

مرور تاریخچه تیم پرسپولیس در مسابقات بین المللی باشگاهی فوتبال آسیا ثابت می کند این تیم یکی از جدی ترین تیم های ایرانی حاضر در این رقابتها برای کسب عنوان قهرمانی بوده است.

سرویس ورزش مشرق – تیم فوتبال پرسپولیس با حضور در لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ دهمین حضور خود در این دوره از مسابقات را تجربه می کند. این تیم با دو بار حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا و دو عنوان نایب قهرمانی و یکبار رسیدن تا پای فینال(نیمه نهایی) از این حیث نسبت به دیگر نمایندگان کشورمان که جواز حضور در این رقابتها را بدست آورده اند شاخص ترین آمار را دارد.

در ادامه به حضور تیم پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا پرداختیم تا در مروری کوتاه عملکرد این تیم در آستانه حضور در لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ را بررسی کنیم.

*ناکامی در اولین حضور(فصل ۰۳-۲۰۰۲)

در سال ۲۰۰۲، با تلفیق جام برندگان جام و جام باشگاه‌ها، لیگ قهرمانان آسیا راه‌اندازی شد. پرسپولیس که در نخستین دوره این جام شرکت کرده بود، در گروه خود دوم شد و از صعود بازماند. در آن دوره از هر گروه تنها تیم صدرنشین به‌طور مستقیم راهی مرحله نیمه نهایی شد و بازی‌های هر گروه به میزبانی یک کشور برگزار می‌شد و پرسپولیس با شکست مقابل میزبان گروه خود تیم پاختاکور ازبکستان فرصت صعود را از دست داد.

*افت ۵ ساله و غیبت در آسیا!

پس از حذف در دوره اول، پرسپولیس وارد دوران بحران خود شد و ۵ فصل نتوانست هیچ جام کشوری را ببرد و از راهیابی به لیگ قهرمانان آسیا بازماند. اما در فصل ۲۰۰۹ این تیم با اوجگیری دوباره در لیگ قبل و کسب سهمیه توانست بار دیگر مجوز ورود به آسیا را بدست بیاورد. در طول آن سال‌ها پرسپولیس ۴بار سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرد.

*۴ سال و ۳ حضور در یک هشتم(فصول ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵)

پرسپولیس با قهرمانی در لیگ برتر ۸۷-۸۶، پس از ۵ سال دوری از بازی‌های بین‌المللی به لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۰۹ راه یافت و در این فصل تا مرحله یک‌هشتم نهایی پیشروی کرد اما با باخت مقابل بنیادکار ازبکستان از دور مسابقات کنار رفت. پس از یک فصل غیبت در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۱ حضور یافت اما در همان مرحله گروهی حذف شد. در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ مجدداً به مرحله یک‌هشتم نهایی رسید اما باز هم در این مرحله به ترتیب مقابل تیمهای الاتحاد عربستان و الهلال عربستان متوقف و حذف شد.

*حضور در نیمه نهایی(فصل ۲۰۱۷)

در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۷ پرسپولیس پس از صعود از گروهی دشوار به عنوان تیم دوم، در مرحله یک‌هشتم نهایی لخویا قطر که بعدها به تیم الحیل تغییر نام داد و امسال با استقلال همگروه است را در مجموع ۰-۱ برد و صعود کرد. سپس تیم الاهلی عربستان را در مجموع ۵-۳ برد و برای پنجمین بار به نیمه نهایی رسید ولی با قبول شکست مقابل الهلال عربستان از صعود به فینال بازماند و به کار خود در این دوره پایان داد.

*اولین حضور در فینال با پنجره بسته(فصل ۲۰۱۸)

در فصل ۲۰۱۸ پرسپولیس با هدایت برانکو ایوانکوویچ پس از صعود از مرحله گروهی با ۱۳ امتیاز به عنوان صدرنشین در مراحل حذفی رقبای متمول و قدرتمند عربی همچون الجزیره امارات، الدحیل و السد قطر را از پیش رو برداشت و به عنوان سومین تیم ایرانی در تاریخ راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا شد. حریف پرسپولیس در فینال تیم "کاشیما آنتلرز" ژاپن بود. بازی رفت فینال در روز ۱۲ آبان ۱۳۹۷ در ورزشگاه کاشیما ساکر برگزار شد و تیم میزبان با دو گل پرسپولیس را شکست داد. بازی برگشت در روز ۱۹ آبان ۱۳۹۷ در ورزشگاه آزادی تهران و در حضور یکصدهزار تماشاگر برگزار شد و با تساوی بدون گل به اتمام رسید و کاشیما در مجموع با برتری ۰-۲ قهرمان شد و پرسپولیس نیز به عنوان نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا دست یافت، فینال برگشت پرتماشاگرترین فینال تاریخ لیگ قهرمانان آسیا لقب گرفت، در این دوره همچنین تیم پرسپولیس به جایزه بازی جوانمردانه دست یافت. نماینده کشورمان در آن دوره با پنجره بسته و تنها ۴ نیمکت نشین به فینال رفت.

*حذف غیرمنتظره(فصل ۲۰۱۹)

پرسپولیس که به عنوان نایب‌قهرمان دوره قبل گام به این مسابقات گذاشته بود با عملکرد ضعیف خود در همان مرحله گروهی از این مسابقات حذف شد وهواداران خود را در شوک فرو برد.

*دومین نایب قهرمانی با کارشکنی سعودی ها(فصل ۲۰۲۰)

پرسپولیس پس از قهرمانی در لیگ برتر (چهارمین قهرمانی متوالی) به عنوان نماینده ایران در این رقابت‌ها حضور پیدا کرد. پرسپولیس در دور گروهی با تیم‌های التعاون عربستان، شارجه امارات و الدحیل قطر همگروه شد و توانست به عنوان تیم صدرنشین راهی دور بعدی شود. در این مرحله که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت متمرکز و تک بازی در کشور قطر انجام می‌شد در مقابل تیم السد قطر قرار گرفت و با نتیجه یک بر صفر پیروز و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. در دیدار یک چهارم نهایی نیز پرسپولیس توانست با درخشش عیسی آل کثیر تیم پاختاکور ازبکستان را از پیش رو برداشته و حریف تیم النصر عربستان در مرحله نیمه نهایی شود. قبل از دیدار نیمه نهایی و با کارشکنی‌های برخی در داخل و خارج از کشور باعث محرومیت شش‌ماهه عیسی آل کثیر شد. در مرحله نیمه نهایی (فینال غرب آسیا) نیز پرسپولیس موفق به شکست تیم النصر آل سعودی در ضربات پنالتی شد. اما کارشکنی سعودی‌ها تمامی نداشته و با شکایت به AFC و فیفا و دادگاه عالی ورزش (CAS) به دنبال محرومیت پرسپولیس به دلیل استفاده غیرمجاز از بازیکنان خود را داشته ولی راه به جایی نبرد و پرسپولیس به عنوان فینالیست راهی دیدار پایانی شد. در دیدار پایانی که در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۹۹ در ورزشگاه الجنوب الوکره برگزار شد دو تیم پرسپولیس و اولسان هیوندای کره جنوبی مقابل هم به میدان رفتند و تیم کره ای با نتیجه ۱-۲ به برتری رسید و قهرمان مسابقات شد. تک گل پرسپولیس را در این دیدار مهدی عبدی به ثمر رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس