کد خبر 1202298
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
شهید صیاد شیرازی

امیرسرتیپ حیدری در گفتگو با تسنیم ضمن اشاره به خصوصیات اخلاقی شهید صیاد شیرازی به ذکر خاطراتی از شجاعت و ریسک‌پذیری این شهید والامقام پرداخت.

به گزارش مشرق، شهید سپهبد علی صیادشیرازی یکی از غیورمردان کشورمان که در روزهای سخت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، جانانه برای حفظ اسلام و میهن عزیزمان اقدامات بی‌شائبه‌ای انجام داد. ایشان در ۱۴ خرداد ۱۳۲۳ خورشیدی در درگز استان خراسان‌ رضوی دیده به جهان گشود.بعد از گذراندن دوران مدرسه به سربازی رفت و با پایان این دوره به استخدام ژاندارمری سابق درآمد و به دلیل رشادت‌ها و فعالیت‌هایش به ارتش منتقل شد و قبل از انقلاب اسلامی در شهرهایی مانند گرگان، مشهد، آمل و شاهرود مشغول به فعالیت در ارتش بود.

سپس به دانشکده افسری ارتش رفت و در ۱۳۴۶ خورشیدی با درجه ستوان‌دومی در رسته توپخانه از آن دانشکده فارغ‌التحصیل شد، همچنین وی دوره‌های چتربازی و رنجر را نیز با رتبه یکم گذراند. ایشان در سازماندهی و فعالیت نیروهای انقلابی در ارتش تلاشی گسترده داشت.

این فرمانده شجاع و متعهد در مهر ۱۳۶۰ خورشیدی از طرف امام(ره) به فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی منصوب شد و در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۶ خورشیدی به درجه سرتیپی ارتقای مقام یافت بعد از پایان جنگ تحمیلی در ۱۳۶۸ خورشیدی با حکم آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان معاون بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب و در شهریور ۱۳۷۲ جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح شد. همچنین در ششم فروردین‌ ۱۳۷۸ خورشیدی از طرف مقام معظم رهبری به درجه سرلشکری ارتقا درجه یافت.

سرانجام این فرمانده متعهد در ۲۱ فروردین ۱۳۷۸خورشیدی در حالی که با خودروی خود به قصد عزیمت به محل کارش از خانه خارج شده بود، مورد هجوم مرد ناشناسی قرار گرفت. به گفته شاهدان مرد تروریست با پوشش لباس رفتگر در حوالی خانه وی به کمین نشسته بود و او را هنگام خروج از خانه به رگبار بست در پی این حادثه سخنگوی گروهک تروریستی منافقین در تماس با خبرگزاری فرانسه در نیکوزیا مسوولیت این جنایت را بر عهده گرفت.

 * محبت شهید صیاد شیرازی حلال مشکلات بود

امیر سرتیپ اسدالله حیدری جانشین سابق رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران و یکی از همرزمان شهید صیاد شیرازی با بیان اینکه شهید صیاد شیرازی دارای خصوصیات اخلاقیات بسیار بارزی بودند؛ تصریح کرد: وقتی کلمه نظامی به شخصی اطلاق می‌شود در ذهن مخاطب نظم و انضباط و همچنین به اشتباه خشونت نیز  تداعی می‌شود؛ اما شهید بزرگوار صیاد شیرازی ضمن داشتن نظم و انضباط بسیار با محبت بودم بودند.

وی با تاکید بر اینکه شهید صیاد شیرازی با محبت و عقل امورات را رتق و فتق می‌کرد، یادآور شد: ایشان به دلیل اخلاق بسیار زیبا و پسندیده آنچنان شیفتگی‌ میان نیروها ایجاد می‌کرد که نیازی به دستورات نظامی نبود و با محبت می‌توانست کار را هدایت کند.

این هم رزم شهید صیاد شیرازی جهاد در راه خدا، نترس بودن، با برنامه بودن و اعتقاد راسخ به دین مبین اسلام را از ویژگی‌های شهید صیاد شیرازی برشمرد و افزود: ویژگی‌های بارز شهید صیاد شیرازی باعث شد، دشمنان کوردل نتوانند اقدامات ایشان تحمل کنند؛ برای همین تصمیم به حذف فیزیکی و به شهادت رساندن ایشان کردند.

* ماجرای جلسات در جت فالکون

امیر سرتیپ حیدری به ذکر خاطره‌ای از شهید صیاد شیرازی اشاره کرد و گفت ایشان یک برنامه‌ریز جدی و باهوش بودند. به خاطر دارم بنده مدتی جانشین دانشگاه افسری امام علی علیه السلام بودم و بعد از مدتی فرمانده این دانشگاه شدم. ایشان تصمیم گرفتند پس از مدتی فرمانده دیگری را در این قسمت قرار بگیرد و شغل آتی من نیز مشخص نشد.

وی با تاکید بر اینکه این ماجرا در اواسط جنگ یعنی سال ۱۳۶۴ رخ داد، افزود: حدود ده روز پس از آن ماجرا در منزل بودم که در این مدت ده روز قریب به سه مرتبه خود شهید والامقام صیاد شیرازی با من تماس می‌گرفت و برای دیدار حضوری وقتی را تنظیم می‌کرد تا بتوانیم همکاری جدیدی را آغاز کنیم. مثلاً در حال عزیمت برای سرکشی به یکی از استان‌ها بودند که در جت فالکون  جلسه با بنده را برگزار می‌کرد و نظرات مرا جویا می‌شد.

این همرزم شهید صیاد شیرازی این عمل صیاد شیرازی را برای حفظ روحیه خود خواند و اظهار داشت: شهید صیاد شیرازی بسیار با برنامه بودند و همواره تلاش می‌کردند بهترین کارها را انجام دهد.

* حکایتی از شجاعت شهید صیاد شیرازی در فاصله ۵۰ متری دشمن

جانشین سابق رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه  بنده رئیس بازرسی ایشان نیز بودم؛ تصریح کرد: در عملیات والفجر ۹ خدمت شهید بزرگوار صیاد شیرازی بودم در آن منطقه شناخت کافی از دشمن نداشتیم بنابراین ایشان دستور دادند یک هلیکوپتر کبرا و یک هلیکوپتر دیگر بیاید و برای شناسایی به آن منطقه برویم. در حالیکه نمی‌دانستیم ایشان کجا می‌خواهد برود و خودشان پشت سر خلبان نشسته و دستور به حضور در یکی از مناطق دادند.

این همرازم شهید صیاد شیرازی ادامه داد: در حالیکه دشمن در حال تیراندازی بود و توپخانه‌ها نیز فعال بودند در یکی از مناطق نزدیک به دشمن دستور به فرود هلیکوپتر را دادند و با صدای بلند گفتند «کسی حق ندارد از هلیکوپتر پیاده شود؛ کاری دارم و سریعاً باز برمی‌گردم» پس از پیاده شدن ایشان احساس کردم من هم باید پیاده شوم بنابراین خودم را پشت سر ایشان دویدم، وقتی متوجه شدند که بنده نیز پیاده شده‌ام یک اخم پدرانه به بنده کردند.

امیر سرتیپ حیدری با بیان اینکه در فاصله ۵۰-۶۰ متری دشمن قرار داشتیم ادامه داد: دشمن در حال ناهار خوردن بود که متوجه شد هلیکوپتر ما در آن منطقه نشسته‌است بنابراین به سراغ اسلحه خود رفتن و شروع به تیراندازی کردند اما شهید صیاد شیرازی در همان فرصت کوتاه شناسایی خود را انجام داد و مجدداً به هلیکوپتر بازگشتیم و درخواست پرواز سریع را را به خلبان دادند - به گونه‌ای که پس از بلند شدن سریعاً گردش کند- به محض اینکه پرواز کردیم دشمن آن محل را با خمپاره گلوله باران کرد.

وی تمام این حادثه را حدوداً یک دقیقه عنوان کرد و گفت: پس از این ماجرا از شهید صیاد شیرازی بابت همراهی ایشان عذرخواهی کردم و به ایشان گفتم که بنده بین دستور شما و وجدان و ارادتی که خدمت شما دارم مجبور شدم همراهی را انتخاب کنم که ایشان لبخندی زدند و به بنده فهماندند که بدکاری هم نکردید. این ماجرا یکی از اقدامات دلیرانه این شهید والا مقام است.

* دغدغه صیاد دل‌ها برای بسیجیان مجروح

این همرزم شهید صیاد شیرازی به ذکر خاطره دیگری از همراهی با شهید صیاد شیرازی پرداخت و گفت: پس از عملیات والفجر ۹ قرار بود به تهران بازگردیم بنابراین با یک هواپیمای فالکن از کرمانشاه به سمت تهران پرواز کردیم. نرسیده به همدان بود که کمک خلبان پیغامی را به شهید صیاد ارائه کرد و ایشان دستور دادند سریعاً به کرمانشاه بازگردیم. از دستور شهید صیاد متعجب شدیم اما سوالی نیز نپرسیدیم.

امیر سرتیپ حیدری با تاکید بر اینکه تعدادی از نوجوانان و جوانان بسیجی در این عملیات مجروح شده بودند و از شهید صیاد شیرازی برای انتقال آنها به تهران درخواست کمک کرده بودند، خاطرنشان کرد: در آن پیغام از شهید صیاد شیرازی خواسته بودند که پس از رسیدن به تهران هواپیما یا وسیله دیگری را ترتیب دهد تا بتوانید این مجروحین را به تهران انتقال دهند. اما شهید صیاد شیرازی به دلیل اینکه نگران بودند که مبادا به دلیل مجروحیت جان خود را از دست دهند، سریعاً دستور بازگشت هواپیمای خود به کرمانشاه را صادر کرد. پس از رسیدن به فرودگاه کرمانشاه دستور دادند کلیه محافظین از هواپیما پیاده شود و فقط بنده و شهید صیاد شیرازی در هواپیما ماندیم. به جای محافظین و افراد پیاده شده مجروحین را سوار بر هواپیما کردند.

وی ادامه داد: مسئولین امنیتی فرودگاه شهید صیاد شیرازی اعلام کردند که احتمال دارد یکی از مجروحین در دام ستون پنجم قرار گرفته باشد و همراه خود بمبی آورده باشد و خدای نکرده برای شما سانحه‌ای ایجاد شود اما شهید صیاد شیرازی گفت توکل به خدا کردیم و انشاءالله مشکلی پیش نخواهد آمد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس