نگاهی به سابقه و کارنامه مربی پرتغالی صنعت نفت آبادان در فصل گذشته، ابهاماتی را درباره دلایل تمدید قرارداد وی برای فصل آینده موجب شده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی مشرق، در برنامه نود دوشنبه مورخ 17/11/90 تصوير انتقادات سخنگوي باشگاه صنعت نفت آبادان نسبت به عملکرد داوری دیدار برابر ملوان بندرانزلی پخش شد. پس از این بود که نظر سرمربي اين تيم را نشان دادند كه برخلاف سخنگو بود وتأثير داوران در نتيجه را منتفي دانست. اين تناقض حاوي ابهاماتی بود. به همين دليل به نحوه انتخاب و عملكرد سرمربي تيم فوتبال صنعت نفت آبادان مي پردازيم که می تواند قابل توجه باشد.

* وقتی مربی شش امتیازی، کمک می شود!
تيم فوتبال صنعت نفت آبادان فصل 91-90 را با غلامحسین پيرواني آغاز کرد. این همکاری درهفته چهاردهم و بعد از شکست در دیدار برابر شهرداري تبريز در آبادان و با عملكرد 14 بازي، چهار پیروزی، پنج باخت (دو باخت در خانه)، پنج تساوي (يك تساوي در خانه و چهار تساوي خارج از خانه )، 20 گل زده، 21 گل خورده، تفاضل گل منفي يك و كسب هفده امتياز (ميانگين 21/1 امتياز در هر بازي) به پایان رسید.
در ادامه، سيدمجتبي مرتضوي (همكار پيرواني) با كسب شش امتياز از دو بازي بيرون از خانه مقابل دو تيم صدرنشين جدول يعني استقلال و نفت تهران، هدايت تيم را به خوزه آلبرتو كاستاي پرتغالي سپرد. البته این به معنای جدایی این مربی موفق نبود چرا که به عنوان همكار كاستا، كارش را در صنعت نفت آبادان ادامه داد. البته، این پرسش باقی است که چرا این مربی ایرانی با وجود کسب این امتیازهای با ارزش و برابر تیم هایی چنین قدرتمند، جایش را به یک خارجی می دهد.
البته، نیازی به این توضیح نیست که برای بازي مقابل استقلال در تهران، كاستا روي نيمكت نشسته بود؛ ولي حضور حدود دو روزه او در تيم و عدم شناختش از بازيكنان خودي (نام بازيكنان را هم نمي دانست) و حريف، كسب سه امتياز را باید به نام مربی روزهای قبل زد. عملکرد این پرتغالی را باید از مسابقه با سایپا در دور برگشت مورد بررسی قرار داد.



* میراث کاستا در آبادان چیست؟
خوزه آلبرتو كاستا، نفت آبادان را هفتم جدول تحويل گرفت و دهم جدول تحويل داد. وی از هجده مسابقه برگزار شده، صاحب پنج برد در خانه، هشت شکست (چهار باخت در خانه)، پنج تساوي (چهار تساوي خارج از خانه و يك تساوي در خانه)، بیست و چهار گل زده (15 گل در خانه و 9 گل خارج از خانه)، 34 گل خورده (17 گل در خانه و 17 گل خارج از خانه)، تفاضل گل منفي 10 و كسب 20 امتياز (ميانگين 11/1 امتياز در هر بازي) شد و چنین نتیجه ای در کارنامه اش به ثبت رسید.
در این بین، اگر به پیروزی برابر تیم های پرسپولیس، داماش گيلان، راه آهن و نفت تهران نگاهی داشته باشیم، این تحلیل جامع تر می شود. کسب نتیجه برابر سرخ پوشان تهرانی ناشی از درخشش دو بازيكن به نام هاي ميثاق معمارزاده (سنگربان میهمان) و فونيكه سي (مهاجم میزبان) بود. تيم داماش هم به دليل بحران ناشي از اختلاس سه هزار ميلياردي در آن مقطع، اوضاع قابل توجهی نداشت و بیشتر امتيازاتش را به تيم هاي ديگر واگذار كرده بود. پيروزي در دیدار برابر راه آهن و نفت تهران نیز با حرف و حديث هاي زيادي از بابت قضاوت همراه بود که در آن دوره مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

* مربی یا مهندس و فعال در مدرسه فوتبال؟
این مربی پرتغالی در مصاحبه هایی که در ابتدای حضورش در آبادان داشت، عنوان کرد تمام تلاشش را براي حفظ تيم صنعت نفت آبادان در ليگ برتر خواهد كرد تا اين تيم سقوط نكند! البته، آن دوره از توانایی های خود نیز گفته بود. در واقع، این پرسش مطرح است که مسئولان این باشگاه پرهوادار چه انتظاری از مربی خود داشته و عنوان کرده اند که چنین واکنش نشان داده است؛ عدم سقوط به لیگ پایین تر؟ این موضوع را هم فراموش نکنید درباره تیمی به نام صنعت نفت صحبت می کنیم که در شهری حضور دارد که به نوعی، منبع استعداد و نیروی انسانی است.
در این بین، بررسی کارنامه عملکرد کاستا نیز می تواند ما را یاری دهد. وقتی سايت ويكي پديا مراجعه كنيم، سوابق طولاني در مربيگري با افراد سرشناس برای وی وجود دارد؛ اما در سايت ترانسفر آنلاين كه امكان تغيير در سوابق افراد وجود ندارد، فعالیتی غیر از كار در آكادمي فوتبال و شغل مهندسي در سوابقشان نمي بينيم. در حقیقت، در این پایگاه خبری، اطلاعات معتبری درباره مربیان وجود دارد که مبنای شناخت بین المللی درباره آنها قرار می گیرد.

* چه کسی عامل نتایج ضعیف نفت است؟
با این کارنامه و نتایج از صنعت نفت با این مربی پرتغالی، واکنش سخنگوي باشگاه نفت بابت دلايل عدم نتيجه گيري ها جالب توجه است که آن را منتسب به قضاوت داوران مي داند. شاید بتوان به جرات ادعا داشت سابقه نداشته این تیم محبوب آبادانی، در این شهر با اختلاف 4 گل بازي را واگذار كند كه اين ركورد با حضور كاستا در دو بازي مقابل سايپا و سپاهان به ثبت رسید. البته این تیم مقابل تراكتورسازي در تبريز نیز این نتیجه را تکرار کرد. به راستی، مقصر این نتایج داوری است؟ اگر یک مربی ایرانی یا بومی روی نیمکت طلایی پوشان بود، مدیران چه واکنشی نشان می دادند؟
در فراز دیگری از سخنان این مقام باشگاه صنعت نفت در برنامه نود می بینیم که از كاستا به عنوان بهترين مربي ايران نام برده می شود. این در حالی است که وی فراموش کرده این مربی دارای تابعیت خارجی است و اساس اگر عنوانی هم بخواهیم به نامش زنیم، باید وی را بهترین مربی خارجی شاغل در این سرزمین بدانیم. اما به راستی، یک مربی با چنین نتایجی را می توان موفق دانست؟ اگر چنین است، کرانچار در سپاهان باید چه لقبی را به نام خود کند؟



* ابهام در تمدید قرارداد مربی ناکام خارجی
مروری بر نتایج کسب شده توسط این مرد پرتغالی در فصل به اتمام رسیده و بررسی سوابق وی در سایت معتبری چون ترانسفر آن لاین، تمدید قرارداد با وی را با تردیدهای جدی مواجه می کند. چه عاملی موجب این ادامه همکاری شده است که در نمودارها، نشانه مطلوبی ندارد/ از سویی، وقتی با این مربی قرارداد بسته می شود، آیا غلامحسین پیروانی موفق نبوده است؟
در این بین صحبت های سخنگوی این باشگاه در رادیو ورزش، مانند شوکی فلج کننده است که وی از کاستا با عنوان "بهترين مربي تاريخ تيم فوتبال صنعت نفت آبادان" نام برده می شود تا این پرسش مطرح شود که آیا این مقام چه معنایی از تاریخ دریافت می کند. شاید هم وی تعریفش از صنعت نفت آبادان متفاوت است؟
در این بین، این نکته حایز اهمیت وجود دارد که وی چرا اصرار به بزرگ کردن مربی دارد که کارنامه اش ضعیف بوده و نتوانسته در آبادان کار خاصی انجام دهد؟ غیر از این است که این صحبت ها موجب بالا رفتن قرارداد این مربی پرتغالی می شود؟ آیا نباید پرسید که چرا سخنگوی باشگاه چنین اقدام تناقض آمیزی را انجام می دهد؟ و به راستی، این رفتارها نشان نمی دهد که چرا فوتبال این شهر بزرگ، چنین روزهایی را در تاریخ ثبت می کند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس