حسن روحانی سال 59

حسن روحانی در ۲۵فروردین‌ماه ۵۹ گفت: اصل قطع رابطه آمریکا با ایران یا در آینده به‌طور احتمالی قطع رابطه متحدان غربی‌اش با ایران را به‌نفع ملت ایران در درازمدت می‌دانیم.

به گزارش مشرق، گفت‌وگوی حسن روحانی در ۲۵فروردین‌ماه ۵۹ با روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

حسن روحانی درباره قطع روابط ایران و آمریکا که توسط دولت کارتر اتفاق افتاد، اظهار کرد: «اصل قطع رابطه آمریکا با ایران یا در آینده به‌طور احتمالی قطع رابطه متحدان غربی‌اش با ایران را به‌نفع ملت ایران در درازمدت می‌دانیم و در کوتاه‌مدت ما هم تنها چیزی که ممکن است آفریده شود مشکلات موضعی زودگذر است و بنابراین اگر ملت ما که امید حتمی داریم مشکلات زودگذر را تحمل می‌کند، به‌دلیل اینکه مشکلات بالاتر را ضمن مبارزه تحمل کرده و خودش هم از روز اول در شعارش گفته استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی.

بنابراین ملتی که به‌پاخاسته برای انقلاب و تنها راهش قطع رابطه است که گرچه ممکن است مشکلاتی موقتا ایجاد کند اما در درازمدت این قطع رابطه باعث شود که به استقلال واقعی دست پیدا کنیم، به‌دلیل اینکه وقتی روابط با کشورهای غربی و حتی همه ابرقدرت‌ها قطع شد اولا ملت ما به خود متکی می‌شود یعنی همان که در جنگ با اسپانیا، طارق همه کشتی‌هایی را ‌که پشت‌سر بود سوزاند و به‌جز آذوقه ۲۴ساعت بقیه را از بین برد و به سربازان گفت: دشمن روبه‌رو است و دریا پشت‌سر شماست و جز جنگ هیچ چاره‌ای ندارید و با همین سیاست اتکای به‌خویش مسلمان‌ها در جنگ اندلس پیروز شدند.

بنابراین اگر این فشار موقت را تحمل بکنیم قطعا به نفعش خواهیم رسید که دیگر دروازه‌های مصرف پیاز و سیب‌زمینی و گندم بسته شود، بنابراین یا باید کار و تلاش کنیم و روی پای خود بایستیم یا باید از گرسنگی و ناتوانی بمیریم و نابود بشویم و راه سوم ندارد. به‌ همین دلیل است که این ملت سریع‌تر می‌تواند راهش را ادامه بدهد.

حالا اگر در ایران از دیدگاه مواد غذایی زمین قابل کشت نداشتیم، زمین آباد نداشتیم، یا نیروی انسانی یا آب نبود، بله مشکل بود ولی هر سه عامل نیروی انسانی، زمین مستعد و آب داریم. باید تولید بکنیم و نیروی انسانی زیاد هم داریم.

خیلی‌ها در ادارات زیادی هستند، ارتش در مواقع صلح باید کار بکنند. حتی دانشجو و دانش‌آموز می‌تواند نیمه‌وقت کار و نیمه‌وقت تحصیل بکند. پس ما نیروی انسانی با استعداد کافی در مملکت داریم، زمین آماده کشاورزی هم فراوان داریم، آب هم داریم منتها آنچه لازم است جهاد، تلاش و کوشش فوق‌العاده برای تولید است.

پس هرچه نیروها فشرده‌تر باشد کوشش بیشتر است. اما اگر ایران خودش پیشقدم می‌شد و روابط را قطع می‌کرد ممکن بود نق‌زدن‌ها شروع بشود که چرا رابطه را قطع کرد؟ حالا برای نق‌زدن جایی نیست «گرچه یک عده‌ای هستند هرچه بکنی نق می‌زنند» از دیدگاه صنعتی گرچه درمورد لوازم یدکی برای کارخانه‌ها و هواپیما و تمام وسایل ماشینی دچار اشکال بشویم یا حتی دچار فشارهایی از دیدگاه صنعتی بشویم یا حتی یک یا ۲ سال ادامه پیدا کند ولی ملتی که دارای استعداد فرهنگی است و از طرف دیگر منابع اولیه هم دراختیار ما هست خاصه نفت و معادن موجود است و مغز هم داریم.

آنچه باز لازم است، بسیج برای دادن طرح به‌دنبال آن بسیج متفکران برای کوشش و سازندگی و درنهایت در صنعت نیز باعث تسریع قطع وابستگی می‌شود و این فشار مقدس است برای ملت برای اینکه سرعت رشد و تکامل بیشتر خواهد شد. به‌اضافه اینکه به قول امام روابط ما با آمریکا روابط ظالمانه بوده و امام چندماه پیش دعا کردند که الهی این رابطه قطع بشود بحمدلله همانند دعاهای امام این دعا هم مستجاب شده و به‌حق باید جشن بگیریم. البته جشنی که درکنارش کوشش و فعالیت فوق‌العاده برای تولید و جلوگیری از مصرف کالاهای تجارتی بشود.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شیردل IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    7 0
    اون موقع جو انقلابی بود امد خودشو جا کرد، الان که میخش محکم شده ،اصل خودشو داره نشون میده !
  • LU ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    4 0
    نان به نرخ روز میخورند عزیز.
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    4 0
    نون به نرخ روز خور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس