کد خبر 1201843
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
آداب خداحافظی با ماه شعبان/دوری از گناهان برای استقبال از ماه رمضان

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: صلوات بسیار فرستادن یکی از اعمال این ماه شریف است پس تلاش کنید که در ایام پایانی ماه شعبان خود را ملزم به فرستادن صلوات، خواندن دعای فرج و استغفار به درگاه الهی کنیم.

به گزارش مشرق، یدالله بهتاش، پیرامون اعمال پایانی ماه شعبان گفت: ماه شعبان آخرین ماه قمری محسوب می‌شود، این ماه برکات بسیاری دارد و روایات در مورد اهمیت آن فراوان است، اما روزهای پایانی به خصوص سه روز انتهایی این ماه جایگاه خاصی به خود اختصاص داده و عبادت در آن فضیلت فراوانی دارد.

بیشتر بخوانید:

شمارش معکوس برای ضیافت الهی 

وی در همین راستا ادامه داد: نگاهی به رویکردهای «ائمه معصومین (ع)» در روزهای پایانی ماه شعبان گویای این مهم است، این روزها جایگاه و اهمیتی فراوان داشته و باید مومنان توجه‌ای ویژه به آن داشته باشند، «امام رضا (ع)» در مورد آخرین روزهای های ماه شعبان فرمودند: خدایا اگر ما را در این روزهایی که از شعبان رفت نیامرزیده ای، پس ما را در روزهای باقی مانده آن بیامرز؛ لذا دعا و روزدر این روزها مقبول پروردگار خواهد بود و باید از این فرصت کمال استفاده را برد.

بهتاش پیرامون روزهای پایانی ماه شعبان بیان کرد: در کتاب «عیون الرضا صفحه ۵۱» آمده است: روزهای پایانی ماه شعبان فردی به نزد «امام رضا (ع)» رسیدند حضرت فرمودند:‌ ای اباصلت! بیشترِ ماه شعبان رفت و این جمعه، جمعه‌ی آخر آن است پس کوتاهی‌های روزهای گذشته را با این کارها جبران کن»، این اعمال عبارتند از دوری از پرداختن به کارهایی دنیا و توجه بیشتر به اعمال و رفتار و کسب فضیلت‌ها است و از گناهانتان توبه کنید، زیرا به ماه رمضان نزدیک می‌شوید برای رفتن به این ماه باید خالص و بری از گناهان باشید همچنین زیاد دعا کردن در روزهای پایان ماه شعبان بسیار مهم است، از خداوند بخواهید تا در آخرین روزهای ماه شعبان اگر گناهانتان بخشوده نشده است مورد بخشش پروردگار قرار بگیرد، به عبارت دیگر از گناهانتان به درگاه خداوند توبه کنید تا وقتی ماه رمضان می‌آید خالص برای خدا باشید همچنین فراوان استغفار کنید، زیرا خداوند توبه افراد را در این ماه می‌پذیرد و آنان را در رحمت و مغفرت خود وارد می‌کند، همچنین قرآن کریم بسیار تلاوت کنید، زیرا فضیلت فراوانی برای شما دارد و شما را به سعادت نزدیک می‌کند.

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا ادامه داد: «امام رضا (ع)» می‌فرمایند: هر قرض و بدهی دارید بپردازید و به این امر توجه ویژه داشته باشید تا دِین کسی بر گردن شما نباشد، از سوی دیگر هر کینه‌ای از مؤمنی در دل دارید بیرون بریزید و قلبی را نشکنید و هر گناهی که به آن مبتلا شده اید دوری کنید، در عین حال تقوای الهی را رعایت کنید و در پیدا و پنهان زندگی‌تان به خداوند توکل کنید و بدانید که هر که به خداوند توکل کند، خدا برای او کافی خواهد بود، همچنین بیان این ذکر در روزهای پایانی ماه شعبان «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْهُ، خدایا اگر ما را در این روزهایی که از شعبان رفت نیامرزیده ای، پس ما را در روزهای باقی مانده‌ی آن بیامرز».

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا در روزهای باقی مانده از ماه شعبان از گناهانمان توبه کنیم و بدین ترتیب خود را برای ماه رمضان آماده کنیم لذا عادت‌های نادرست و خطا را کنار بگذاریم و در این مسیر از خداوند کمک بخواهیم چنانچه در این مسیر تقوی پیشه کنیم به سعادت دنیا و آخرت دست یافته ایم.

بهتاش به تاکیدات «امام صادق (ع)» در بزرگداشت و توجه به روزهای پایانی ماه شعبان اشاره و ابراز کرد: در کتاب «وسائل الشیعه جلد ۷، صفحه ۳۷۵»، پیرامون اهمیت روزهای پایانی ماه شعبان تاکید شده و در روایتی از «امام صادق (ع)» در مورد اعمال روزهای پایانی ماه شعبان بیان شده است: «قالَ الصّادِقُ علیه السلام: مَنْ صامَ ثَلاثَةَ أَیّامِ مِنْ اخِرِ شَعْبانَ وَ وَصَلَ‌ها بِشَهْرِ رَمَضانَ کَتَبَ اللّه ُ. لَهُ صَـوْمَ شَهْـرَیْنِ مُتَتـابِعَـیْنِ، امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند، خداوند ثواب روزه دو ماه پی در پی را برایش محسوب می‌کند.»

وی به ذکرهای روزهای پایانی ماه شعبان اشاره و اظهار کرد: صلوات بسیار فرستادن یکی از اعمال این ماه شریف است پس تلاش کنید که در ایام پایانی ماه شعبان خود را ملزم به فرستادن صلوات، خواندن دعای فرج و استغفار به درگاه الهی کنیم تا از بخشش خداوند متعال برخوردار شده و آمرزیده وارد ماه مبارک رمضان شویم.

بهتاش خاطر نشان کرد: مناجات شعبانیه یکی از پربارترین دعاها، مناجات شعبانیه همه حرف‌هایی که دوست داریم با خدای بگوییم و عاجزیم، به شیواترین شکل آمده است، اگر تا کنون این مناجات نورانی را نخوانده اید فرصت مناسبی است که این دعای شریف را بخوانید، که در مورد آن سفارشات زیادی از علمای بزرگ ما به ما رسیده است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    سلام بر رمضان ماه نزول قرآن
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    0 0
    چطور میگن شعبان آخرین ماه قمری حساب میشه؟ در تقویم که ماه ذی الحجه آخرین ماه هست دقیقا قبل از ماه محرم که اولین ماهه.
    • فاطمی مهر IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
      0 0
      با سلام و احترام خدمت دوست عزیز. از آنجا که ماه مبارک رمضان ماه نزول تقدیرات سال پیش روست، لذا به عنوان شروع سال بندگی معرفی شده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس