مهم نيست محتواي فيلم چه باشد و داستانش چقدر تاثيرگذار باشد،حتي نام کارگردان هم اهميت چنداني ندارد؛ بايد مشتري جذب گيشه شود.

سرويس فرهنگي مشرق- قبل از رکود بازار مسکن کار «بساز و بفروش» ها حسابي رونق داشت . مي‌ساختند و مي فروختند . کيفيت کار و مقاومت ساختمان هم اهميت چنداني نداشت . مهم اين بود که ساختمان نمايي زيبايي داشته باشد تا چشم مشتري را بگيرد . مهم نبود که بعد از خريد ساختمان و اسباب کشي به آن ،چه به سر صاحبخانه جديد مي آيد. مهم اين بود که بفروشد .حکايت اين روزهاي سينماي ما ، حکايت آن روزهاي بازار مسکن شده است .
مهم نيست محتواي فيلم چه باشد و داستانش چقدر تاثيرگذار باشد . حتي نام کارگردان هم اهميت چنداني ندارد. همچنين اينکه چقدر کاربلد باشد و تا چه حد خاک صحنه خورده باشد . مهم اين است پوستر فيلم و بنرهاي تبليغاتي آن جذاب باشد و تصوير ستارگان محبوب سينما را داشته باشد تا "مشتري" را به سمت گيشه بکشاند . يکي از شاخصه هاي اصلي کمدي‌هاي گيشه، حضور ستارگان سينماي کمدي است که در فيلم «بعد از ظهر سگي سگي» به خوبي رعايت شده . بازيگراني که تقريبا در همه آثار طنز سينمايي حضور دارند و حضورشان فروش خوب فيلم را تضمين مي کند .
هرچند عنوان اين فيلم بر گرفته از اثر معروف سيدني لومت است ولي داستانش ربطي به آن ندارد . داستان "بعد از ظهر سگي سگي" درباره يک فارغ‌التحصيل رشته مهندسي مکانيک است که در صنعت خودروسازي طرحهايي ارائه کرده اما کسي به او بها نمي‌دهد. او براي اينکه حرف خود را به گوش مسئولان برساند بازي خطرناکي را آغاز مي‌کند که منجر به گروگانگيري مي‌شود.
 عمده فضاي فيلم در يک عکاسخانه مي گذرد که در آن گروگانگيري صورت گرفته. بر خلاف ادعاي کارگردان ، موقعيت طنزآميز خاصي در فيلم يافت نمي شود . آنچه که مشاهده مي شود نوعي فکاهي کلامي است که در خيلي از سکانس هاي فيلم به ابتذال کشيده مي شود .سکانس آغازين فيلم خنده اي همراه با حيرت را براي بيننده رقم ميزند . حيرت از کنايه هاي جنسي و مبتذل ، که نقش اول فيلم با همسرش رد و بلد مي کند . اين روند همچنان در سراسر فيلم ادامه پيدا مي کند و شوخي هاي جنسي، فيلم را به ابتذال مي کشاند . علاوه بر آن شخصيت پردازي هاي فيلم کليشه اي و ضعيف است و بهتر است بگوييم به جاي شخصيت پردازي؛ تيپ سازي صورت گرفته است. شوخي با موضوع رابطه نامتعارف زن و مرد هرچند شاخصه ديگر فيلم‌هاي کمدي گيشه است که متاسفانه کارگردان فيلم در اين مورد افراط کرده است؛ مدير دولتي شرکت خودروسازي با منشي اش رابطه دارد ! جوان ولگرد (با بازي عطاران)  مزاحم زن جوان(بهاره رهنما) مي شود و عليرغم تاکيد چندباره زن جوان مبني بر نامزد داشتن ، تا آخرين لحظه به آن نظر دارد . صاحب عکاسخانه (مهران رجبي) به زن خياباني نظر دارد و از وي تقاضا مي کند در ساعتي خلوت بيايد که راحت بتواند عکاسي کند . دو دوست بسيجي نماي فيلم (علي صادقي و امير نوري) که به نيت عکاسي براي کارت بسيج به عکاسخانه آمده اند و در صدد پارتي بازي و استفاده از سهميه بسيج براي کاهش سربازي خود هستند نيز همين کار را تکرار مي کنند . حتي در آخر فيلم دختر خياباني از گروگانگير (مجيد صالحي) مي خواهد که با هم فرار کنند و همسرش را رها کند .
داستان فيلم سعي دارد رويکردي انتقادي نسبت به معضلات اجتماعي داشته باشد . مصطفي کيايي نويسنده و کارگردان فيلم مي گويد : من «بعد از ظهر سگي سگي» را با نيت خير ساختم. با توجه به نوع کمدي‌هاي روز، سعي کردم بگويم که فيلم کمدي مي‌تواند خاصيت فيلم انتقادي را داشته باشد. فيلمي که بيننده را بخنداند و به تفکر وادارد. کارگردان فيلم همچنين مدعي است که سعي کرده کمدي موقعيت بسازد و در همين راستا بهترين بازي ممکن را از بازيگران سرشناس فيلم همچون رضا عطاران و علي صادقي گرفته است . اما به نظر نگارنده، برخلاف ادعاي کارگردان موقعيت طنز چشمگيري در اين فيلم ديده نمي شود و آنچه که ديده مي شود شوخي هاي کلامي رايج در فيلم هاي کمدي امروزي است .به نظر مي رسد طنز اجتماعي اين فيلم و طرح اوليه قابل قبول آن ، با افراط بيش از حد کارگردان در بکار گيري از شوخي هاي سخيف جنسي و غلو بيش از حد در سياه نمايي شخصيت هاي منفي فيلم ضايع شده است . هر چندمصطفي کيايي کارگردان جوان «بعد از ظهر سگي سگي» در فيلم اول خود ، اثري قابل قبول - به زعم منتقدان- از خود برجاي نگذاشته است ، اما اميدواريم با تحليل دقيق و نقد موشکافانه ساخته نخست خود ، در آينده آثاري وزين و ماندگار عرضه کند.
امين سروري


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس