کد خبر 1201788
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
«الحریری»: با تشکیل دولت جدید، اجازه سقوط ارزش لیره را نخواهم داد - کراپ‌شده

منابع مطلع در لبنان ضمن «پیچیده» توصیف کردن تشکیل دولت جدید این کشور، گفتند، عربستان سعودی مانع تشکیل دولت است چون با نخست‌وزیری سعد الحریری مخالف است.

به گزارش مشرق، منابع مطلع در لبنان به روزنامه «البناء» گفتند، بحران دولت [و تشکیل کابینه جدید] پیچیده است و گره اصلی مشکل نیز خارجی است.

بیشتر بخوانید:

سه جاسوس رژیم صهیونیستی در لبنان به اعدام محکوم شدند

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع خود نوشت: گره اصلی، مخالفت عربستان سعودی با نخست‌وزیری سعد الحریری است. لذا سعد الحریری مردد است که تشکیل دولت جدید را اعلام کند مبادا با انفجار چند بحران روبه‌رو و شخص او مسئول آن اعلام شود.

به نوشته البناء، به همین دلیل نخست‌وزیر مکلف (سعد الحریری) ترجیح می‌دهد شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای مهیاتر شود و او اکنون به نتیجه مذاکرات آمریکایی-غربی با ایران در خصوص پرونده هسته‌ای دل خوش کرده تا بلکه این امر تنش آمریکایی-سعودی با ایران را کاهش دهد و لبنان از نتایج مثبت آن بهره‌مند گردد. 

در همین خصوص «غسان عطاالله» از وزرای اسبق لبنانی به روزنامه البناء گفت، سعد الحریری منتظر اشاراتی از خارج از کشور است که این اشارات مرتبط با برخی مشکلات خاص و تغییراتی در منطقه است تا کابینه پیشنهادی را معرفی کند در حالی که لبنان روز به روز بیشتر فرومی‌پاشد.

عطاالله با انتقاد از تعلل سعد الحریری در تشکیل کابینه جدید گفت، چه کسی به دلیل هدر دادن این همه وقت، بازخواست می‌کند. آیا درست است که لبنان گروگان تمایلات او باشد؟

لبنان از تابستان گذشته که بندر بیروت شاهد انفجاری بزرگ و ویرانگر بود، بی دولت و از طریق دولت پیشبرد امور «حساب دیاب» اداره می‌شود. دولت دیاب پس از این انفجار و افزایش فشارها، استعفا کرد و احزاب پارلمان لبنان هنوز برای تشکیل دولت جدید به توافق نرسیده‌اند.

بعد از حادثه بندر بیروت، سرانجام سعد الحریری رئیس حزب «تیار المستقبل» و نخست‌وزیر پیشین لبنان، در بیست و دوم اکتبر ۲۰۲۰ (یکم آبان ماه ۱۳۹۹) به عنوان مأمور تشکیل دولت جدید لبنان انتخاب شد؛ با این حال، او تا به امروز موفق نشده است کابینه خود را نهایی و نام خود را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور تثبیت کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس