کد خبر 1201715
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
نشست وین و ایستادگی ایران مقابل زیاده‌ خواهی‌های غرب

نشست وین و گفت‎وگو میان ایران و ۱+۴ نشان می‌دهد که غربی‌ها باید از زیاده خواهی‎‌های خود دست بکشند.

به گزارش مشرق، ایران با مقاومت فعال خود توانست خواسته منطقی، به حق و قانونی خود را درباره برجام به کرسی بنشاند، حتی اگر آمریکا به برجام بازنگردد و اروپا نیز همچنان بر بی‌تعهدی خود پافشاری کند، این ایران است که پیروز میدان نبرد برجامی شده است.

بیشتر بخوانید:

نماینده آمریکا در امور ایران از وین به واشنگتن بازگشت

آمریکا پس از روی کار آمدن «جو بایدن»، با اتخاذ سیاست صبر تاکتیکی و ادامه سیاست باصطلاح فشار حداکثری ترامپ تصور داشت که ایران تن به مذاکره مستقیم با آمریکا خواهد داد، اما پس از گذشت بیش از ۳ ماه از دوران ریاست جمهوری بایدن به این نتیجه رسید که نمی‌تواند خواسته خود را به تهران تحمیل کند.

توانمندی موشکی ایران خط قرمزی است که آمریکا و اروپا قصد عبور از آن را داشتند؛ حضور منطقه‌ای ایران نیز خواسته دیگری از سوی آمریکا و اروپا بود تا شاید بتوانند از گسترش نفوذ ایران بکاهند، اما در راه نیز ناکام ماندند.

رسیدن سوریه به یک ثبات نسبی، بهبود نسبتی شرایط داخلی عراق، پیروزی‌های یمن در جنگی که ائلاف سعودی علیه مردم مظلوم این کشور آغاز کرد و شرایط متزلزل رژیم صهیونیستی از جمله عواملی دیگری است که باعث شد تا آمریکا برای مذاکره با ایران پافشاری کند.

علاوه بر همه این‎ها، ایستادگی ایران مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب، معادلات آن‌ها را بر هم زد تا جایی که ملتمسانه درخواست مذاکره را مطرح کردند و حتی در مقاطعی در باغ سبز نیز نشان دادند، اما این پیشکش‌ها آن چیزی نبود که ایران مطالبه می‌کند.

خواسته ایران روشن، منطقی و قانونی است، اقدام در مقابل اقدام، اگر در ماجرای برجام این ایران بود که نخست تعهدات برجامی خود را آغاز کرد و راستی آزمایی شد که در مقابل آمریکا و اروپا بدعهدی کردند، این بار ایران برای طرف مقابل شرط گذاشت که اگر خواهان پایبندی کامل ایران به برجام است، باید همه تعهدات خود را اجرا کند و پس از راستی آزمایی، ایران نیز به تعهدات خود باز خواهد گشت.

موضع ایران یک سیاست شفاف و ساده است و هیچگونه پیچیدگی در آن دیده نمی‌شود.

تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده همه مشخص است و تکالیف و وظایف طرف مقابل نیز روشن، کافی است آمریکا به برجام بازگردد و به تعهدات خود عمل کند و پس از راستی آزمایی، ایران نیز به تعهدات خود باز می‌گردد.

از سوی دیگر طرح موضوع حضور برخی کشورها در ماجرای برجام از مقولاتی است که رییس جمهور فرانسه پیشتر آن را مطرح کرد و خواهان حضور عربستان در گفت‎وگوهای هسته‌ای شد.

وزیر خارجه عربستان همزمان با نشست‌ وین، مسئله نقش آفرینی کشور خود را در مذاکرات مطرح کرده و مدعی شده که به سعودی‌ها اطمینان داده شده که موضوع موشکی ایران در گفت‎وگوها گنجانده خواهد شد.

اما آمریکا و اروپا به این درک رسیدند که حضور برخی کشورهای عربی منطقه مانند عربستان سعودی در جریان گفت‎وگوها در واقع پیشروی به سوی شکست در این مسئله است.

ایران هیچگاه به رژیمی، چون عربستان سعودی اجازه دخالت در چنین مسئله‌ای را نمی‌دهد.

ایران برجام را یک قرار داد تمام شده می‌داند، به این مفهوم که نباید بر سر مفاد آن مذاکره کرد یا تغییر در آن ایجاد کرد.

خوشایند عربستان، امارات و البته رژیم صهیونیستی نیست که نتیجه نشست وین به لغو تحریم‌ها ختم شود.

ایران پایبندی خود را به برجام اثبات کرده و اکنون نوبت آمریکا و اروپاست که تعهد خود را ثابت کنند.

روسیه و چین نیز در موضوع برجام سیاست منطقی و درستی را در پیش گرفته‌اند، آن‌ها خواهان بازگشت بی‌قید و شرط آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران هستند و تاکنون نیز بر این سیاست اصرار کرده‌اند.

فرصت برای آمریکا و اروپا در حال پایان است، کافی است آمریکا بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند، همین!

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    3 0
    اگه ایستادگی داشتن که به وین نمی رفتن! برو عمو
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      1 5
      عموی تو نتانیاهوست
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      1 0
      نتانیاهو صاحب اموال و سرمایه دار تو ایران داداش.مگه نشنیدی میگفت اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسراعیل تو ایرانند.نکنه بهت فشار اومده که نتانیاهو رو به بقیه نسبت میدی
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    1 0
    نشست وین و زیاده دهی های جماعت غرب زده ایرانی در مقابل زیاده خواهی های غرب.این تیتر واقعی تره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس