کد خبر 1200149
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰
آیا دریافت شهریه در مدارس تیزهوشان قانونی است؟! - کراپ‌شده

آیا شهریه مذکور به خاطر فضای آموزشی این مدارس از نظر ایمنی، وسعت، امکانات و تجهیزات مانند کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه و فناوری است که مدارس دولتی فاقد آن هستند؟

به گزارش مشرق، سید نصرت الله فاضلی کارشناس تعلیم و تربیت با اشاره به دریافت شهریه مدارس تیزهوشان، اظهار کرد: بر اساس اعلام شرایط شرکت در آزمون سمپاد، دانش‌آموزان پذیرفته شده باید ۵۰ درصد شهریه مدارس غیردولتی شهرستان محل تحصیل را که اداره کل استان تعیین می‌کند، بپردازند؛ درباره این تصمیم سؤالاتی مطرح است که پاسخگویی آن توسط مسؤولان می تواند در تنویر افکار عمومی به ویژه خانواده‌ها کمک کند و در صورت تخلف، مراجع ذی صلاح آن را اصلاح کنند.

وی به طرح سؤالاتی پرداخت و گفت: آیا مدارس تیزهوشان شهریه مذکور را به دلیل ارائه خدمات کیفی نسبت به مدارس دیگر مانند معلمان سرآمد، تراکم کلاسی مناسب، مواد و رسانه آموزشی متنوع و غنی در تدریس  و... دریافت می‌کنند؟ آیا این مدارس شهریه مذکور را به خاطر ساعات آموزشی بیشتر از ساعات آموزشی مدارس معمولی دریافت می‌کنند؟ مثلا به جای ۴ ساعت آموزش ریاضی در پایه هشتم، ۶ ساعت آموزش ریاضی ارائه می‌کنند؟

فاضلی اضافه کرد: آیا شهریه مذکور به خاطر فضای آموزشی این مدارس از نظر ایمنی، وسعت، امکانات و تجهیزات مانند کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه و فناوری است که مدارس دولتی فاقد آن هستند؟ آیا این  مدارس غیردولتی و یا شبه‌دولتی هستند که اجازه دریافت شهریه را دارند؟

وی افزود: بر اساس ماده یک فصل اول کلیات اساسنامه، مؤسسه دولتی است و برابر با اصل ۳۰ قانون اساسی اخذ شهریه  در مدارس دولتی با هر عنوان ثانوی مانند تیزهوشان و شاهد و هیأت امنایی ممنوع است و تا کنون اینگونه مدارس مجوزی قانونی برای دریافت شهریه از مجاری قانونگذاری مانند مجلس و تأیید شورای نگهبان ندارند و تنها به مصوبات هیأت امنا استناد می‌کنند.

* چرا تربیت را به قبولی در دانشگاه‌ها تنزل می‌دهیم؟

این کارشناس تعلیم و تربیت تصریح کرد: آیا در صورت قانونی بودن اخذ مجوز بر اساس مصوبه هیأت امنای اینگونه مدارس، به استناد تبصره ۳ ماده ۱۲ اساسنامه مدارس سمپاد، مبالغ آن نباید به عنوان در آمد اختصاصی در بودجه سال ۱۴۰۰  ردیف ۱۱۲۶۶۰ مصوب مجلس تعیین شود و در تفریغ بودجه بررسی شود؟ حال اینکه در آمد اختصاصی ردیف مذکور صفر است و مبلغ صد میلیارد تومان به عنوان کمک برای این مدارس در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده است مضافاً تبصره مذکور در اساسنامه سمپاد تأویل پذیر است و از قرائن موجود در تبصره و ماده ۱۲ و دیگر تبصره‌های ذیل، شامل خدمات فوق العاده‌ای است که به برخی دانش‌آموزان ارائه می‌شود و نمی‌تواند شهریه عمومی و اسلامی باشد.

وی با طرح این پرسش که آیا دانش‌آموزانی که به دلایلی از آموزش مناسب محروم شدند، عدالت آموزشی حکم نمی‌کند که به این دانش آموزان توجه بیشتری شود؟، گفـت: آیا این دانش‌آموزان نباید از معلمان سرآمد و محیط آموزشی و ساعت آموزشی بهتر و بیشتری برخوردار باشند؟ و آیا کارانه آموزشی علاوه برحقوق، حق معلمانی نیست که برای این دانش‌آموزان وقت بیشتری صرف می‌کنند؟ و یا اینکه حمایت مخصوص دانش آموزانی است که سرآمد دانش‌آموزان کشور هستند و در یک کلاس، آنها را  به عنوان تیز هاشان جمع کرده‌ایم؟

فاضلی اظهار با بیان اینکه امروز آموزش دنیا حداقل در بیان، شعار، مقالات، سیاست‌گذاری آموزشی و ارزیابی‌ها، توجه شایسته و بایسته به دانش‌آموزان محروم دارد، گفت: درباره کیفی بودن آموزش این مدارس استانداردی جز نتایج کنکور نیست که محافظه کارانه، کیفیت آموزشی مدارس سمپاد را با اعداد کمی در میزان پذیرش در دانشگاه اندازه می‌گیریم و به آن افتخار می‌کنیم و به جامعه اعلام می‌کنیم.

وی تصریح کرد: خواسته و ناخواسته مافیای مؤسسات آموزشی تجاری را از پایه ششم تا پایه دوازدهم تقویت می‌کنیم و تربیت را به قبولی در دانشگاه‌ها تنزل می‌دهیم و استعدادهای فراوانی را با حربه تحصیل نه پاسخگویی به نیاز جامعه و فرد پژمرده می‌کنیم و زندگی فرد را تباه می‌کنیم. 

این کارشناس تعطیل تربیت ادامه داد: آیا شهریه ۵۰ درصدی مدارس تیز هوشان سبب نمی شود که درکی که بچه‌های محروم و گاهی دانش‌آموزان بدون سرپرست یا بد سرپرست با همه هوش و استعداد تحصیلی از توان مالی خانواده‌شان دارند، بی خیالش شوند؟ و تأمین هزینه کتاب درسی و لوازم‌التحریر را که غصه همه سال خانواده می‌بینند، هرگز آرزوی اینگونه مدارس را نکنند.

وی تصریح کرد: مراجع مسؤول مانند مجلس، سازمان بازرسی کشور و دیگر ارگان‌های مرتبط در صورت غیر قانونی بودن موضوع شهریه مدارس سمپاد به میزان ۵۰ درصد شهریه مدارس غیر دولتی، به این موضوع رسیدگی کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    2 0
    خدا پدر و مادرت رو بیامرزه از بنده چهار میلیون اول سال گرفتن . وسط سال برای فوق العاده که مجازی هم بوده چهارصد تومن الان هم گفتن کلاس فوق العاده گذاشتیم چهارصد دیگه بدین . بهترین مدرسه های غیر انتفاعی مشهد شهریه اشون اینقدر نیست
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    1 1
    بنده خدا کجای مملکت با قانون اداره میشه که یقه مدارسو گرفتی؟
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    4 1
    تیزهوشان جای پولداری خرخونه.،نه باهوشا
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    2 0
    گند بزنن تو سمپاد و معلم‌های پول پرست عوضیش.سمپاد بزرگترین دروغی بود که با اسم تیزهوشان تو گود اومد .اگه واقعا بچه های سمپاد ،تیزهوش هستند باید حکومت ازشون حمایت کنه و بورسیه بشن.
    • حسن IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
      0 0
      دوست عزیز پولی که غیرقانونی از بچه های سمپاد میگیرن به حساب معلم نمیره .مبلغ بسیار ناچیزی بعنوان حق سمپاد بهشون میدن که ماهانه شاید حدود ۲۰۰ هزار تومان است .اینکه پولا کجا میره الله اعلم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس