کد خبر 1199434
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳
بورس نمایه

دیروز با افت قیمت دلار شاخص بورس هم سقوط کرد. آیا این همسویی ادامه خواهد یافت؟

به گزارش سرویس بورس مشرق، در روز شنبه شاخص کل بورس ۱۱ هزار و ۶۴۸ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد رسید تا پنجمین روز نزولی پیاپی را پشت سر بگذارد. شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و ۵۳۳ واحد پایین آمد و در رقم ۴۴۱ هزار و ۱۱۴ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۱۹ واحد نزول کرد و به رقم ۱۸ هزار و ۳ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، تنها ۲۶ نماد رشد قیمت و ۳۷۳ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۵ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۷۹ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشتر بخوانید:

کارنامه کارگزاران بورس در پایان سال ۹۹

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت‌های خدمات انفورماتیک (رانفور)، ماشین سازی اراک (فاراک) و پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های رایان هم افزا (رافزا)، هتل پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر) و بیمه معلم (ومعلم) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای وسینا (بانک سینا)، بوعلی (پتروشیمی بوعلی) و کاوه (فولاد کاوه جنوب کیش) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس پلیمر آریا سایول (آریا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) و موسسه اعتباری ملل (وملل) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز یکشنبه است. در پایان معاملات روز شنبه بازار با مازاد عرضه ۲ هزار و ۸۴۷ میلیارد تومانی بسته شد که بالاترین رقم مازاد عرضه در سال جدید است.

بورس امروز سبز می‌شود یا قرمز؟ +جدول

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات شنبه ۳۷۴ نماد صف فروش و تنها ۷ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به روز چهارشنبه یک درصد کاهش یافت و به رقم ۹۹ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز ۳۹ درصد افزایش یافت و ۲ هزار و ۹۴۶ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز شنبه  شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید ۵۹ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، رافزا (شرکت رایان هم افزا) و شصدف (صنعتی دوده فام) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به شپنا (پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۹۴ میلیارد تومانی داشت. پس از شپنا، سنیر (سیمان سفید نی ریز) و خساپا (خودروسازی سایپا) بیشترین صف فروش را داشتند.

بورس امروز سبز می‌شود یا قرمز؟ +جدول

پیش بینی بورس امروز

شاخص کل بورس که در تمام روزهای کاری سال ۱۴۰۰ نزولی بوده دیروز هم برای پنجمین روز پیاپی ریزش کرد و بیشترین میزان سقوط در سال جدید را ثبت کرد. همچنین برای ششمین روز متوالی شاهد خروج پول‌های حقیقی از بورس بودیم. دیروز رقم خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی ۷۳۶ میلیارد تومان بود که بالاترین رقم در ۱۰ روز کاری گذشته از ۲۳ اسفند ماه تاکنون است. بنابراین روز شنبه را می‌توان بدترین روز بورس در سال ۱۴۰۰ نامید.

پس از آن که شاخص کل بورس سطح حمایت مهم یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را از دست داد هر روز بر سرعت نزول بورس افزوده شد. تحلیل‌گران تکنیکی سطح حمایت بعدی را یک میلیون و ۲۵۷ هزار واحد معرفی می‌کنند. شاخص کل فعلا در فاصله ۲۵ هزار واحدی سطح حمایت بعدی قرار دارد و آهسته و پیوسته به سمت پایین حرکت می‌کند.

روز گذشته ریزش شاخص کل تحت تاثیر کاهش قیمت دلار شتاب بیشتری گرفت. دیروز دلار پس از مدت‌ها کانال ۲۵ هزار تومانی را ترک کرد و به محدوده ۲۴ هزار تومانی منتقل شد. بنابراین به نظر می‌رسد اگر چشم انداز احیای برجام امیدوارکننده‌تر شود و قیمت دلار از ۲۴ هزار تومان هم پایین‌تر رود شاخص بورس هم به روند نزولی خود ادامه دهد.

بورس امروز سبز می‌شود یا قرمز؟ +جدول

منبع:اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس