سند ۲۵ ساله موجب افزایش همکاری ها و توسعه اقتصادی کشور است

خطیبان نماز جمعه با تاکید بر اینکه ایران در روابط خارجی بر اساس منافع ملی عمل می کند، اظهار کردند که سند همکاری های ایران و چین یک سند راهبردی است و موجب افزایش همکاری های همه جانبه و رونق می شود.

به گزارش مشرق، امامان جمعه در خطبه های این هفته با اشاره به سند همکاری‌های ایران و چین تاکید کردند: سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین نمادی از روابط نظام اسلامی در عرصه بین المللی است.

آنان روابط ایران و چین را تاریخی خواندند و افزودند :سند همکاری ایران و  چین برخلاف شایعات معاندان و دشمنان، تفاهمنامه، توافقنامه و قرارداد نیست بلکه سندی است که بیشتر ماهیت نقشه راه و چهارچوب همکاری و زمینه‌ های مشارکت طرفین را دارد.

خطیبان نماز جمعه با بیان اینکه امضای این نوع اسناد بین کشورها و در روابط بین الملل عرف است، گفتند: ایران اولین کشوری نیست که چنین سندی با چین امضا می‌کند؛  چین پیش از این با بسیاری از کشورها

 همچون عربستان، ترکیه و کشورهای دیگر قرارداد تجاری امضا کرده است.

 گرامیداشت روز ۱۲ فروردین،  رفع موانع تولید و تحقق شعار سال و همچنین مشارکت فعالانه در انتخابات پیش رو از دیگر موضوعاتی بود که ائمه جمعه در خطبه های نماز جمعه این هفته به آن پرداختند.

خبرنگاران بخش هایی از خطبه های نماز جمعه برخی شهرها و مراکز استانی را که در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه ایراد و یا بطور مجازی قرائت شد به شرح ذیل گزارش کرده اند:

 امام جمعه شاهرود با بیان اینکه سند همکاری ایران و چین در بی اثر کردن تحریم های آمریکا راه گشا است، گفت: سر و صدای مزدوران داخل و خارج ایران در قبال امضای این سند، نشان دهنده آن است که امضای این سند همکاری به نفع ملت ایران است.

 حجت‌الاسلام والمسلمین عباس امینی در خطبه های نماز جمعه این هفته، افزود: سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین داد و فریاد های غرب زده ها را درآورده است،  خیلی از آنان که دلداده غرب هستند از مجاری مختلف به دنبال سم پاشی و نسبت های دروغ از جمله فروش جزایر ایرانی و یا واگذاری اموال و زمین های کشور به چین هستند.

وی با بیان اینکه امضای این گونه از سند های پنج، ۱۰و ۲۵ ساله با کشور های مختلف رایج است، تصریح کرد: در وضعیت موجود با کشورهای غربی قهر نیستیم‌ در حالی که آنان در سال های بعد از انقلاب صدها بار دشمنی خود را به ملت ایران نشان داده‌اند.
امینی اظهار داشت: متاسفانه برخی مسوولان گمان می‌کنند تنها راه حل مشکلات ایران ارتباط با غرب است در حالی که غربی ها به دنبال تغییر فرهنگ ما ایرانیان هستند.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه با کمک شرق و همسایگانمان می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم، ابراز داشت: رسیدن به این تفاهم نامه و امضای آن حتما زیر نظر مقام معظم رهبری بوده و ایشان اشراف کامل بر این موضوع دارند.

وی به همکاری خوب ایران و روسیه در زمینه رفع بحران در سوریه اشاره کرد و گفت: همه غرب، آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه نیست،  ما با کل دنیا همکاری و تعامل داریم و ملت ایران با همکاری تمام دنیا و با تکیه بر منابع داخلی می‌تواند بر مشکلات اقتصادی فائق آمده و به سامان بهتری برسد.

 امام جمعه خمین گفت: سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین نمادی از روابط نظام اسلامی در عرصه بین المللی است.

حجت الاسلام سید «علی حسینی پور»  افزود: ایران با تمام کشورهای دنیا به جز اسرائیل جنایتکار و استکبار جهانی و پیروانش رابطه دارد.
وی با تاکید بر اقتدار در مقابل دشمنان خارجی بیان کرد: اقتدار نظام اسلامی ایران در حوزه های سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی فراجناحی و فرا زمان است.
خطیب جمعه خمین اظهار داشت: بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور با اقتدار و هوشیاری در مقابل دلالان و واسطه گران رفع می شود.
امام جمعه گنبدکاووس، امضای تفاهم‌نامه و سند راهبردی ۲۵ ساله همکاری ایران و چین را اقدامی ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد که این اقدام شروعی برای خنثی‌سازی تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه آمریکا و غرب علیه کشورمان است.

حجت الاسلام محمود ترابی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گنبدکاووس اظهارداشت: امضای این تفاهم‌نامه در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه و تقویت ارتباط با دیگر کشورها بالاخص نگاه به همسایگان و شرق است.

وی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به امضای این تفاهم‌نامه و بکار بردن اصطلاحاتی مانند قرارداد ترکمنچای، وطن فروشی و وابستگی اضافه کرد: این واژه ها بیشتر ازسوی منافقین و ضد انقلاب که بیشتر خواهان رابطه ایران با غرب و آمریکا هستند، مطرح می‌شود.

وی با قدردانی از همراهی دولت برای امضای این تفاهم‌نامه، ابراز امیدواری کرد با اجرای مفاد آن بخشی از کمبود زیرساخت‌های کشورمان درحوزه بندر، صنایع نفت و گاز و هواپیما تکمیل شود.

خطیب جمعه گنبدکاووس همچنین با اشاره به در پیش بودن انتخابات ۲۸ خرداد امسال و با بسیار مهم دانستن حضور حداکثری مردم در این رخداد سیاسی، گفت: مشارکت بالای مردم علاوه بر اعلام وفاداری به نظام و نمایش اقتدار جمهوری اسلامی، نقشه دشمنان را که از هم اکنون به دنبال کم اهمیت جلوه دادن انتخابات و ناامید کردن مردم از شرکت در آن هستند، خنثی می‌کند.

حجت الاسلام ترابی، بالاترین نشان جمهوری اسلامی را مردمی بودن آن دانست و افزود: شرکت پرشور در انتخابات، کشور را در برابر توطئه‌ها و سنگ اندازی‌ دشمنان بیمه می‌کند.

 امام جمعه قشم گفت: سند همکاری ایران و چین نشان داد ارتباط با جهان تنها مذاکره با آمریکا و اروپا نیست و شرق آسیا، چین، هند، روسیه و دیگر کشورها نیز از قابلیت‌های مهمی برخوردارند.

حجت‌الاسلام میثم تارم  افزود: عصبانیت رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره سند همکاری ایران و چین خود نشان از درستی این حرکت و تاثیر آن در جهان دارد.

وی ادامه داد: غرب و به ویژه آمریکا امپراطوری رسانه‌ای خود را علیه همکاری ایران و چین به کار بسته‌اند و از این رو باید سند همکاری امضا شده باید تا آن جا که ممکن است شفاف سازی شود.

امام جمعه قشم تصریح کرد: این یک سند راهبردی است که نحوه همکاری دو کشور در مدت ۲۵ سال آینده را مشخص می‌کند.

وی افزود: پیش از ایران نیز اتحادیه اروپا، عربستان صعودی و دیگر کشورها با چین سند همکاری امضا کرده‌اند و این امر نشانه سیاست های دوگانه غرب در عمل و گفتار است.

 نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد گفت: حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای خردادماه امسال دشمن را ناامید می کند و در این راستا باید همه به وظیفه شرعی خود عمل کنیم.

حجت الاسلام رضا نوری اظهار داشت: مردم تکلیف دارند که افراد اصلح را برای شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین برای ریاست جمهوری انتخاب کنند.

 امام جمعه موقت زاهدان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید فراوانی برای حل مشکلات اقتصادی کشور دارند گفت: مردم ایران اسلامی با همکاری و همراهی مسوولان باید مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند.

 حجت الاسلام احمد راهداری  با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به سال تولید، پشیبانی ها و مانع زدایی ها اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب یک دهه همه هم و غم خود را گذاشته اند تا مردم ایران اسلامی مشکلات اقتصادی را خودشان حل کنند.

وی بر توجه به پیش نیازهای اقتصادی تاکید کرد و افزود: بخش زیادی از موانع موجود در ساختار اقتصاد بومی کشور نهفته است که اصلاح ساختار بودجه در بخش تولید و اقتصاد بر عهده قوه مجریه و قوه مغننه است و گاهی نیاز می شود در کنار این دو قوه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ورود پیدا کند و با همکاری هم و با توجه به پیش نیازهای اقتصادی موانع را برای تولیدکنندگان رفع کنند.

 امام جمعه موقت رشت گفت: رفع موانع و تحول در حوزه تولید نیازمند عزم همگانی همه مسئولان و همت مضاعف آنان است.

حجت الاسلام احمد طیبی افزود : بیش از ۱۰ سال است که شعار سال رنگ و بوی اقتصادی دارد بویژه سه سال اخیر که تاکید موکد مقام معظم رهبری بر جهش در بخش تولید است زیرا به بیان ایشان اگر تولید داخلی داشته باشیم، تورم مهار و معضل بیکاری برطرف خواهد شد.

وی عنوان کرد : با توجه به این تاکیدات مضاعف رهبر انقلاب مبنی بربها دادن به حوزه تولید داخلی، مسئولان در همه بخش ها باید بیش از پیش در این زمینه تلاش کرده و موانع تولید را برداشته و زمینه ساز شکوفایی بخش تولید داخلی شوند زیرا در سایه این تحول است که معضلات اقتصادی و معیشتی جامعه تا حدی زیادی مرتفع می شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر باید قوانین دست و پاگیر در بخش تولید و اقتصاد اصلاح و بازنگری شود و زمینه رفع موانع مسیر این تحول شناسایی گردد که در این زمینه برخی دیدگاه های مسئولان هم باید اصلاح شود.  

حجت الاسلام طیبی خاطرنشان کرد: همچنین باید مشکلات تولید کنندگان بیشتر انعکاس یابد تا مسئولان با این مشکلات بیشتر آنان و برایشان ملموس تر شود تا شاهد تحقق شعارهای اقتصادی در بخش تولید باشیم.

وی در بخشی دیگر از خطبه های امروز با اشاره به انتخابات شوارهای شهر و روستا  با بیان اینکه برخی از شوراها در حد و اندازه های خود نتوانسته اند موثر عمل کنند.

امام جمعه موقت رشت در ادامه به سالروز ۱۲ فروردین اشاره و تصریح کرد: ۱۲ فروردین یک روز بزرگ در تاریخ این ملت و کشور است که پس از صدر اسلام بی نظیر است و ملت ما با رای قاطع به جمهوری اسلامی،  این روز بزرگ را با رهبری امام راحل به سرانجام مطلوب و شایسته رساندند.

 امام جمعه گناباد گفت: تمامی جناح‌های سیاسی باید با پرهیز از اختلافها برای توسعه و رونق اقتصادی کشور تلاش کنند.

حجت الاسلام حسن صادقی نسب  افزود: مهمترین ابزار قوی شدن کشور در عرصه های گوناگون تقویت ایمان و باورهای دینی، اعتماد به نفس و داشتن روحیه انقلابی، صبر و استقامت و روحیه علمی است.

وی ادامه داد: فعال سازی همه ظرفیتهای کشور و به فعلیت رساندن آنها در بخشهای مختلف و هم افزایی جناحهای سیاسی در مسیر توسعه از دیگر مولفه های موثر در این زمینه است.

امام جمعه گناباد با اشاره به حماسه ۱۲ فروردین و رای ۹۸.۲  درصدی مردم ایران به جمهوری اسلامی گفت: دشمنان با ترفندهای مختلف سعی کردند مردم مومن و انقلابی را نسبت به نظام ناامید کنند ولی به اهداف خصمانه خود نرسیدند.

 امام جمعه چناران با اشاره به تدوین سند راهبردی ۲۵ ساله بین ایران و چین گفت: این سند برخلاف شایعات معاندان و دشمنان، تفاهمنامه، توافقنامه و قرارداد نیست بلکه سندی است که بیشتر ماهیت نقشه راه و چهارچوب همکاری و زمینه‌ های مشارکت طرفین را دارد و البته می‌توان براساس منافع مشترک از درون آن دهها توافق و قرارداد را در طول زمان منعقد ساخت.

حجت الاسلام مظفر تاجی در خطبه‌های نماز جمعه چناران افزود: در عرف روابط بین‌الملل امضای این نوع اسناد نوعی دارایی و ظرفیت‌ سازی در عرصه بین‌المللی در حوزه‌های مختلف به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: ایران اولین کشوری نیست که چنین سندی با چین امضا می‌کند، چین پیش از این نیز با بسیاری از کشورها تفاهمنامه مشارکت استراتژیک یا تجاری امضا کرده که ازجمله آن می‌توان به قرارداد ۶۵ میلیارد دلاری با عربستان، توافق با ترکیه و همچنین توافق‌های جامع تجاری با اتحادیه اروپا و ۱۴ کشور آسیایی اشاره کرد.
 خطیب موقت نماز جمعه تربت‌حیدریه نیز از روز ۱۲ فروردین به عنوان روز ملی ایران یاد کرد و گفت: در این روز ۹۸.۲ درصد مردم ایران به انقلاب بهمن ماه سال ۵۷ مهر تایید زده و حکومتی مبتنی بر اسلامیت و جمهوریتی مبتنی بر قوانین اسلامی بنا کردند.

حجت‌الاسلام محمد داوری افزود: این حکومت اسلامی به معنی پایان حکومت طاغوت و آغاز حکومت متکی بر ولایت فقیه بود که تا آن روز نمونه‌اش فقط در حکومت پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) دیده شده ‌بود.
وی ادامه داد: این حکومت نور امید بر دل مردم ایران و محرومان جهان تابانید.
 امام جمعه موقت سبزوار هم با اشاره به نام‌گذاری امسال به سال "تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها" از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: مسوولان باید نسبت به تحقق شعار سال اهتمام جدی داشته باشند.

حجت الاسلام علی اخباری در خطبه های نماز جمعه سبزوار افزود: با رفع موانع تولید، ذیل شعار سال،  جهش تولید نیز شتاب بیشتری می گیرد.

وی ادامه داد: یکی از اهداف انقلاب اسلامی، استقلال اقتصادی است که این امر با توجه به رونق تولید و حمایت از آن عملیاتی می شود.

خطیب جمعه سبزوار با اشاره به انتخابات امسال نیز گفت: انتخاب پیش رو مهمترین رویداد سیاسی کشور در سال جاری است که جمهوری اسلامی در این صحنه نیز با مشارکت پرشور و آگاهانه مردم سربلند بیرون خواهد آمد.

 خطیب نماز جمعه قم گفت: انتخابات، همچنان حرف اول و آخر ماست و انتخابات باید از سوی نامزدها و حاضران در صحنه جدی گرفته شود.

آیت‌الله علیرضا اعرافی  اظهار داشت: مردم باید انتخاب دقیق انجام بدهند، لیله‌القدر شما و کشور انتخابات است و باید انتخاب درست و دقیق انجام بگیرد.  

وی خاطرنشان کرد: در این جا نباید ملاحظات، هواهای نفسانی و گروهی دخالت کند؛ آنچه که مصلحت اسلام، انقلاب و ملت است؛ و شاخص های کاری، تخصص، شجاعت و آگاهی باید مدنظر قرار گیرد.  

مدیر حوزه های علمیه، بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید و بیان کرد: بارها گفته شده است و رهبر معظم انقلاب هم فرموده اند که هر یک رای شما، منزلت و اقتدار ایران را بالا می برد.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه درباره برنامه ۲۵ ساله همکاری ایران و چین حرف‌های بسیاری گفته شده است، گفت: این برنامه راهنمای کلی است، اما در مسیر اجرا باید مسیرهای قانونی طی شود و کسی نباید نگران شود.

اعرافی افزود: سخنان غربی‌ها و غربگراها نشان می‌دهد که با تدبیر بالا، جبهه تحریم در حال شکسته شدن است و نقشه‌های سهمگین غرب و پیمان‌شکن‌هایی که امضاهای خودشان را پاره کردند، نقش برآب می شود.   

وی با اشاره به اینکه برای عبور از تحریم‌ها راه‌های جدید پیدا کرده ‌ایم که نشانه هوش و تدبیر است، افزود: ترسوها و غربگراهای نادان به توافق‌های این چنینی می‌تازند؛ ملت مطمئن باشد که این راه به درستی طی خواهد شد و ان‌شاءالله این هیمنه یک جانبه آمریکا و غرب پیمان شکن، شکسته خواهد شد و انقلاب اسلامی از همه این موانع عبور می کند و به اوج و قله پیروزی خواهد رسید.

 نماینده ولی فقیه در استان و امام‌ جمعه ایلام با اشاره به توافق ۲۵ ساله کشور چین با نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: این توافق می تواند رونق اقتصادی، رشد سرمایه گذاری و فراهم کردن بستر اشتغال در کشور را در پی داشته باشد.

 حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار اظهار داشت: نخستین منفعت توافق ایران با کشور چین این است که بصورت عملیاتی تحریم های آمریکا علیه ایران توسط این قدرت اقتصادی شکسته می شود.

وی یادآور شد: کشور چین دارای حق وتو است و زمانی که منافع این کشور با کشور ایران مشترک باشد بطور قطع می تواند در تصمیمات بین المللی همواره ایران را در نظر بگیرد.

خطیب جمعه ایلام، توافق با کشور چین را برای ایجاد سرمایه گذاری در ایران امیدوار کننده و موجب رشد اقتصادی در کشور ذکر کرد و گفت: کشور چین در حال حاضر دومین کشور دنیا است که بیشترین رشد اقتصادی را در اختیار دارد و در آینده نزدیک رتبه نخست جهان را از نظر رشد اقتصادی کسب خواهد کرد که این می تواند در رونق و توسعه اقتصادی ایران نیز تاثیر گذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار تاکید کرد: کشور چین به دلیل اینکه دارای جمعیت زیاد و از نفت بی بهره است، قصد دارد برای ایجاد سرمایه گذاری و رفع نیاز انرژی خود با یک کشور کاملا مستقل، قدرتمند و دارای استقلال رای مانند ایران همکاری بلند مدت داشته باشد.

امام جمعه ایلام با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ که سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده، افزود: توافق ۲۵ ساله با کشور چین یکی از گامهای مهم دولت برای تحقق شعار سال بود که امیدواریم این توافق منشا خدمات فراوانی برای مردم ایران باشد.

وی در ادامه به شانتاژ خبری برخی رسانه غربی و صهیونیستی در خصوص توافق ۲۵ ساله ایران با کشور چین اشاره کرد و یادآور شد: این توافق موجب یاس و به انزوا کشیدن بیشتر آمریکا در جهان شد، چرا که آنان همواره از اتحاد ایران با کشور چین و همکاری با روسیه بعنوان دو کشور بزرگ و تعیین کننده و دارای حق وتو هراس داشتند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان توافق ایران با چین را مهم دانست و گفت: قرارداد ۲۵ ساله ۲ کشور در امور مختلف از قراردادهای خوب و راهبردی محسوب می شود.

آیت الله سید محمد شاهچراغی با اشاره به اینکه ما پای بند به شعار نه غربی و نه شرقی هستیم، افزود: ایران با کشورهایی که دشمن ما نیستند قرارداد بسته و با انعقاد قرارداد با کشورها طبق قوانین نقشه های دشمن را خنثی می کند.

نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه یزد گفت: هدف اصلی دشمنان نظام و انقلاب، همواره ایجاد بدبینی در مردم و جلوگیری از حضور گسترده آنها در عرصه های مختلف خصوصا انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ هجری شمسی است.

 آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی افزود: استکبارجهانی با بهره‌گیری از فضای مجازی و رسانه‌های گروهی که در اختیار دارد، برای کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات سم‌پاشی و جو بدبینی را تبلیغ و ترویج می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای آنها ایجاد اختلاف بین مردم و مسوولان و تفرقه‌افکنی در آستانه انتخابات پیش‌روست، اظهار کرد: مردم باید همراه با بصیرت و توجه به منویات مقام معظم رهبری در برابر توطئه های دشمنان ایستادگی کنند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: انتخابات ۱۴۰۰ فصل مهمی در مناسبات گام دوم انقلاب اسلامی است و گزینش آگاهانه و پرهیز از سیاست‌زدگی و انتخاب احساسی باید محور این رخداد باشد.

آیت الله «قربانعلی دری نجف‌آبادی»، افزود: افرادی باید در این انتخابات برگزیده شوند که برآیند عقلانیت و هوشمندی جمعی مردم باشند و دردآشنا، خدوم و متعهد بوده و هرآنچه توان دارند در سایه راهبردهای هدفمند و برنامه‌های کارآمد در راستای بهبود معیشت و رونق اقتصادی کشور به کار گیرند.

وی اظهار داشت: یکی از بخش‌های مهم انتخابات ۱۴۰۰ متعلق به تعیین تکلیف کرسی‌های شوراهای اسلامی شهری و روستایی است که به‌عنوان پارلمان محلی از اهمیت خاصی برخوردار هستند و در این راستا نیز باید شایسته‌ترین افراد انتخاب شوند که امانتدار و خدمتگزار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    0 1
    اینها نظر خودشونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس