کد خبر 1198659
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹
تعقیب

در ادامه راهکارهایی به شما یاد خواهیم داد که کمک می‌کنند در صورت تعقیب شدن دچار مشکل نشوید.

به گزارش مشرق، دنبال شدن معمولاً چیز بدی نیست، اما به شرط آنکه این دنبال شدن در فضای مجازی باشد. آمارها نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از زنان تجربه‌ی تعقیب شدن را داشته اند. و، چون ممکن است شما هم زمانی احساس کنید کسی دنبال تان به راه افتاده، بهتر است بدانید که در چنین موقعیتی چطور باید رفتار کنید.

در ادامه راهکارهایی به شما یاد خواهیم داد که کمک می‌کنند در صورت تعقیب شدن دچار مشکل نشوید و می‌خواهیم ببینیم اصلاً چطور باید متوجه شویم که کسی تعقیب مان می‌کند یا نه.

۱- حواس تان به دور و برتان باشد

به هر جزئیاتی توجه کنید، مثلاً اسم خیابان ها، پلاک خانه ها، ساختمان ها، فروشگاه‌ها و کافه‌هایی که اطراف تان می‌بینید. شما باید بدانید دقیقاً کجا هستید تا بتوانید کمک لازم را بگیرید. از جاهای تنگ و کم نور مثل کوچه‌ها و راهروها که تنها یک یا دو مسیر ورود و خروج دارند دوری کنید.

۲- زنگ بزنید و کمک بخواهید

با تلفن همراه تان با خانواده یا دوستان تان که ممکن است در آن نزدیکی باشند تماس بگیرید. بگویید کجا هستید و از آن‌ها بخواهید دنبال تان بیایند. بهتر است در یک مکان عمومی، کافه یا فروشگاه با آن‌ها قرار بگذارید. اگر گوشی ندارید یا تلفن همراه تان به هر دلیلی قابل استفاده نیست، به هر جایی که فکر می‌کنید ممکن است تلفن باشد بروید، بگویید کسی دنبال تان می‌کند و بخواهید تلفن شان را در اختیارتان بگذارند.

۳- جای شلوغ بروید

اگر کسی دنبال تان کرد بین جمعیت راحت‌تر می‌توانید خود را گم کنید و احتمالش بیشتر است که آن شخص هم دودل شود و جلوی دیگران دست به کاری نزند. اگر در مسیرتان جای شلوغی را رد کردید، وانمود کنید که ناگهان فهمیده اید چیزی را فراموش کرده اید؛ مثلاً جیب تان را بگردید، بلند آه کشید، بگویید که کیف پول تان را فراموش کرده اید و به سمت دیگری روید.

۴- مستقیم به خانه نروید

ممکن است همان وقتی که سعی دارید وارد خانه شوید کسی که تعقیب تان می‌کند گیرتان بیاندازد. به علاوه، اینگونه محل زندگی تان را یاد می‌گیرد و ممکن است همان جا منتظر بماند تا از خانه خارج شوید یا بعداً به آنجا برگردد. تا وقتی که ۱۰۰ درصد مطمئن نشده باشید که دیگر کسی تعقیب تان نمی‌کند، خطرناک است که به خانه بروید.

۵- در راه خود زیاد و در جاهایی که انتظارش نمی‌رود توقف کنید

از خیابان رد شوید و برای خودتان یک خوراکی بخرید. به محل کار یکی از دوستان تان بروید و او را ببینید. به یک مرکز خرید بروید و در آنجا خرید کنید. تا می‌توانید مسیر خود را پیچیده کنید. این کار دنبال کردن تان را سخت می‌کند و حتی ممکن است کسی که تعقیب تان می‌کند را آنقدر خسته کند که دست از دنبال کردن تان بردارد.

۶- از هر فرصتی برای دیدن ظاهر کسی که تعقیب تان می‌کند استفاده کنید

سعی کنید بدون آنکه معلوم شود متوجه حضور کسی که تعقیب تان می‌کند شده اید، به دقت نگاهش کنید. مستقیم برنگردید پشت تان را نگاه کنید. برای این کار، هر زمان که شد از شیشه‌ها و آینه‌ی ماشین‌ها استفاده کنید و وقتی می‌خواهید از خیابان رد شوید نگاهی به اطراف بیاندازید. اگر بخواهید این اتفاق را به پلیس خبر دهید، باید ویژگی‌های ظاهری شخصی که تعقیب تان می‌کند را بدانید.

۷- ظاهرتان را تغییر دهید

اگر چند لایه لباس تن تان بود می‌توانید لایه‌ی آخر را درآورید. کت، هودی یا پالتویتان را که درآورید کار شناسایی تان بین جمعیت برای کسی که دنبال تان می‌کند سخت‌تر می‌شود. اضافه کردن یا حذف یک شال یا عینک آفتابی هم کمک کننده خواهد بود. به علاوه، کلاه تان را سرتان بگذارید و موهایتان را بپوشانید تا گرفتن تان سخت‌تر شود.

۸- با یک نفر صحبت کنید

سعی کنید در خیابان با یک نفر وارد صحبت شوید. وانمود کنید دوست تان است تا کسی که دنبال تان می‌کند تصور کند تنها نیستید. می‌توانید وارد جایی شوید و با کسانی که در آنجا هستند هم صحبت کنید. به آن‌ها بگویید که کسی تعقیب تان می‌کند و بخواهید در صورت امکان تا جایی با شما بیایند تا بتوانید بدون مشکل به خانه برگردید.

۹- برگردید و به کسی که دنبال تان است نگاه کنید

این کار را تنها در صورتی انجام دهید که همه‌ی تلاش هایتان برای خودداری از مواجهه‌ی مستقیم بی نتیجه مانده باشد. با نگاه مستقیم می‌توانید کسی که تعقیب تان می‌کند را بهتر به خاطر بسپارید تا بعداً ظاهرش را توصیف کنید. همه‌ی تلاش تان را کنید تا با اعتماد به نفس به نظر برسید. با این کار به کسی که تعقیب تان می‌کند می‌فهمانید که می‌دانید دنبال تان است و ترسی از او ندارید. اما سعی کنید به او خیره نشوید. چون به احتمال زیاد تلاش تان شکست می‌خورد و فقط کسی که دنبال تان است را عصبانی می‌کند.

۱۰- سر و صدا کنید

اگر احساس کردید اوضاع دارد خطرناک می‌شود، فریاد بکشید. می‌توانید به جای «کمک» بگویید «آتش!»، چون آدم‌ها به این کلمه بیشتر واکنش نشان می‌دهند. یک صدای بلند می‌تواند توجه دیگران را به موقعیتی که در آن هستید جلب کند و درنتیجه کسی که تعقیب تان می‌کند را بترساند و فراری دهد. اما بدانید که در بعضی موارد این کار می‌تواند رفتار فرد متجاوز را نسبت به شما خشن‌تر کند.

۱۱- سوییچ تان را دم دست بگذارید

اگر ماشین دارید، هر چه سریع‌تر دست تان به کلیدهایتان برسد بهتر است. این تنها راهی است که برای فرار از خطر دارید و نباید وقت تان را با گشتن به دنبال سوییچ در کیف تان هدر دهید. اما در عین حال، در بدترین حالت، همین کلیدها می‌توانند سلاح شما برای دفاع از خودتان باشد. کلیدها را طوری لای انگشتان تان بگذارید که دندانه‌ی آن‌ها رو به بیرون قرار گیرد. حالا برای دفاع از خودتان هم مشت تان را دارید و هم چیز نوک تیزی داخل آن.

از کجا بفهمیم کسی تعقیب مان می‌کند یا نه؟

مهم‌ترین چیز این است که بدانید واقعاً کسی دنبال تان است یا شما بدگمان شده اید.

سرعت تان را تغییر دهید. اگر کسی که احتمال می‌دهید دنبال تان است هم سرعتش را تغییر دهد، یعنی احتمالاً حدس تان درست است.
چند حرکت غیر منطقی انجام دهید (مثلاً دور یک ساختمان بچرخید) و از خیابان رد شوید و ببینید هنوز هم دنبال تان است.
با زیرکی او را به دنبال خود به داخل یک فروشگاه بکشانید و سپس از آنجا بیرون بیایید. اگر او هم با شما بیرون آمد، فوراً به داخل فروشگاه برگردید. اگر دنبال شما نباشد دلیلی ندارد که او هم به داخل برگردد.

منبع:روزیاتو

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 13
  • حسن IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    19 2
    چه مطالب جدید ونویی!تا حالا به هیچ کدومشون حتی فکرم نکرده بودم،چقدر مطالب جدید یاد گرفتیم!
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    44 1
    به پلیس زنگ نزنید هیچ کاری نمی کنه این یه تجربه شخصیه
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      15 0
      دقیقا
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      7 5
      خب پلیس نمی تونه بیاد کسی که بهش شک دارید اونم تو حالت حرکت دستگیر کنید.البته میتونید ازش بخواید که بگه چجوری فرار کنید
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      2 3
      اگه پلیس بخواد برای هر کسی زنگ میزنه و میگه کسی در تعقیبش هست نیرو بفرسته که چند تا پادگان ارتش رو باید در شهر مستقر کنن از بس نیرو کم میارن، خب اون بنده خدا بره اولین کلانتری محل، تو هر محل در شعاع 3 کیلومتری یک کلانتری هست
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    14 11
    بهتره سلاح انفرادی مثل کلت و اسپری فلفل و شوکر همه داشته باشند
    • Gordan IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      14 0
      اینطوری باشه خب دزده یا متجاوزه هم کلت و شوکر داره⁦:-)⁩
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    20 6
    اینجا را با تگزاس اشتباه گرفتی
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    12 3
    این چیزا دیگه منسوخ شده الان بیشتر تعقیب و گریز ها در فضای مجازی است یعنی نوعی جنگ الکترونیکی که هم آفند و هم پدافند از خونه مدیریت میشه
  • محمد IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    12 7
    فیلم زیاد میبینیدااااااا
  • ناشناس IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    11 2
    عالی بود، خیلی ممنونم
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      13 15
      مثل اینکه گاندو همه را دچار توهم کرده نه بابا کی میخواد شما را تعقیب کنه ؟ نه خوشکلید نه پولدار
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      5 9
      مثل اینکه گاندو شما رو سوزونده حسابی خودت مثل میمون میمونی بابا مامانتم که گدای خیابونی هستند ما رو تعقیب میکنن ولی شما رو نه
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      5 3
      چه کار پدر و مادر این جناب دارید آقایون و خانم های انقلابی باید نقد ها و جواب هایتان را انقلابی و اسلامی بنویسید .
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    13 1
    عجیبه که تو این همه توصیه هایی که می کنید اصلا مراجعه به پلیس و اماکن دولتی مثل ادارات و انتظامات آنان محلی از اعراب نداره!! یه جوری فضا رو ترسیم کردید انگار طرف داره کابوس می بینه!!
    • Mona IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      0 1
      چون پلیس و اماکن دولتی نمیتونن کاری بکنن و در نتیجه طرفی که دنبالتونه متوجه میشه یا فرار میکنه و یا عصبی میشه
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    7 0
    مشرق دمت گرم.مطلب مفید بود
  • ووشو کار IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    12 1
    نظر من اینه که یک هنر رزمی یاد بگیرید ووشو و جوجیتسو پرکاربردترین هنر رزمی هستند دوما اینکه به خونتون نرید و برید به ایستگاه پلیس
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      12 4
      قدرت بدنی خانم ها از آقایون خیلی کمتره ، حتی خانم هایی هم که ورزشکار هستند هم قدرت بدنی شون در مقابل یک آقا کمتره ، بهترین و عاقلانه ترین کار اینه که خانمها کلا تنهایی به جاهای خلوت و تاریک و با احتمال خطر نرن حتی چاقو هم کارساز نیست. یعنی خود خانم باید متوجه باشه که شب ساعت 9 شب توی خیابان تاریک و خلوت یا نباید کلا بره یا حداقلش یک محافظ آقا با خودش داشته باشه (شوهر یا برادر).....تو فیلمها ممکنه خانمها آقایون رو شکست بدن ولی دنیای واقعی خیلی متفاوته از فیلم های هالیوودی و فمنیستی. اینو به عنوان یک مرد میگم و امیدوارم ناراحت نشید ولی از این توهمات که با فلان ورزش میشه یک آقا رو شکست داد بیاید بیرون (تازه از تاثیر آدرنالین در افزایش قدرت بدنی جنس نز هم نباید غافل شد)...در کل دنیای واقعی از فیلمهای چرت و پرت هالیووی خیلی متفاوته.
  • مهدی IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    3 0
    با سلام مطالب ارائه شده بسیار مفید و ریز بینانه بود خیلی از مواقع دانستن همین مطالب ساده میتونه جلوی خیلی تهدیدات رو بگیره و مکان پر خطر رو به موقعیت امن تبدیل کنه بنابراین بهتره اینگونه موارد بیشتر نشر داده بشه ممنون از اطلاعات ارزشمندتان .
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    7 0
    اونی که تعقیب میکند راه خانه را بلد است ولی چون حرام زاده است قصد ترساندن دارد و کاری میخواد انجام بدهد فرد مورد تعقیب التماسش کند تعقیب میکند بدتر از همه اینکه رئیس و معاون ...هم باهاش همکاری کردن !!
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    4 2
    مشرق دقیقا بگو خوشگلا باس چیکار کنن؟؟؟؟؟ یعنی چی به ادمای ناشناس گفتگو کنیم
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    8 0
    اونی که تعقیب میکند مطمئن باشید هرکار دیگری مثل تجاوز و قتل هم انجام میدهد بهترین راه تماس با پلیس هست
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    3 1
    دنبال کردن افراد نیازی نیست چونکه که علم آنقدر ابزارهای مختلف دراختیار بشر قرار داده که نیاز به این مطالب پیش پا افتاده نیست
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    3 5
    این ترجمه یه مطلب انگلیسی هستش که برای زنان بریتانیای صغر نوشته شده.
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      3 1
      از زنان و دختران ایران خبر نداری
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    8 2
    گاندو تو با ماچه کرده ای؟!؟!؟
  • DE ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    3 2
    اگر کسی در خیابان تعقیب‌مان کرد چه کنیم؟اگه واقعا خوشکلیم و خاطرخواه و کشته مرده داریم ناز کنیم . محل بهش نگذاریم هی خیابون به خابون بریم تا دنبالمون بیاد و منت بکِشه . و اصلا نگذاریم دماغ عمل کرده مون رو از نزدیک ببینه. حالا اگه زشتیم و لهجه مون را تازه تعمیر کردیم و چندین بار زیر تیغ جراح بودیم....و دو سه کیلو رنگ و بتونه و زیر سازی کردیم اصلا خودمون بیافتیم دنبالش و تعقیبش کنیم چون همچنین خری هر 10 سال شاید یکبار هم به تورمون نمیخوره../ ببوجان حالا اگه تعقیبت کرد بخاطر گوشیت چی ؟ یعنی گوشی من بیشتر از خودم ارزش داره ؟؟ های های های گریه گریه ..../ موارد یادشده مشرق فوق العاده بود ممنون.
  • هادی IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    3 1
    مگه چه خبره که همچین مطلبی رو گذاشتید؟
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    8 1
    یه تماس با بر وبچ ودوستان یا بستگان یا اعضای خانواده میگیری وطرف رومیکشونی تو محل ازقبل هماهنگ شده وبعداز یک پذیرایی فنی وحرفه ای ،تحویل قانون میدی و.....!خلاص!!! کردم که میگم!!!
    • مترسک های ادارات IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      2 1
      قانون و پلیس چکاره اند که خانواده خود را درگیر کند
    • رضا IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      2 0
      سلام حال کردم خخخخخخخخخخخخ قشنگ و مفصل پذیرایی باید کنیم که دیگه هوس راه رفتنم نکنه خخخخخخخخخخخخخخخ
  • عاطفه IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    1 0
    تا میتونید طزفو بپیچونید خسته ش کنین این اتفاق بزای من افتاده ازجاهای شلوغ برید چون کسی که تعقیب میگنه نیت شوم داره صددرصد و جای خلوت بهترین فرصت براش
  • سارا IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    1 0
    من این اتفاق برام افتاد کسی میخاست منوبزور سوار ماشین کنه که از قبل منومیشناخت، اولش خیلی سریع فرارکردم افتاد دنبالم طرف هرکیو دیدم میگفتم کمک این باعث میشد بترسه،رفتم جاهای شلوغ و طرفو خسته کردم بازم پیگیر بود اگ جای خلوت میرفتم منو بزور سوارماشین میکرد بااینکه دفاع شخصی بلد بودم ولی تو اون لحظه واقعا ترس به مغزم غلبه کرده بود و اینکه هیچ حرکتی نزدم چون ممکن بود اثرنکنه و طرف عصبانی بشه حمله کنه بهم،تو موقعیت خطر واقعا تصمیم گیری سخته
  • سارا IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    2 0
    بدی اتفاق این بود که ازهرکسی کمک میخاستم فک میکردن طرف شوهرم یااشنامه ماشین وای نمیساد یا بی تفاوت رد میشدن فقط خودم تونسم خودمو نجات بدم بدون اینکه اتفاقی برام بیفته چون طرف قصدش ت*جاوز بود
  • ناشناس IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    1 1
    نظری ندارم
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    4 1
    اگر زیاد احساس میکنید در خیابان مورد تعقیب قرار گرفته اید فورا به روانپزشک مراجعه کنید احتمالا به شیزوفرنی مبتلا شده اید.
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    2 0
    راه حلش یه چوبه اگه باهاتون باشه کسی تعقیب نمکنه دیگه
    • شمس IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      1 0
      با این پیشنهاد شما همه صبح با یه چوب ازخونهدخارج میشن بایه چوب وارداداره میشن با یه چوب وارد مترو میشن به نظرتون عاقلانه است یک کم تعقل بعد نظر
  • .... IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    2 0
    میتونید جلو اون شخص هم الکی با گوشی تون صحبت کنید و بگید که منتظرتون هستند و دارید میرید پیششون.... هرگز لباس شیک و فاخر رو برای جاهایی مثل بازار و بانک و ..(جاهایی که احتمال دزدی هست) نپوشید ....
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    3 0
    این اتفاق برا من افتاده خیلی ترسیدم رفتم دخل لباس فروشی وایستادم اما همانجا موند و نرفت اومدم بیرون بازم دنبالم بود رفتم دو ساعت توی درمانگاه نشستم در آخر هم با ترس و لرز خودم را به خونن رسوندم خدا خیر نده به کسانی که به نوامیس مردم چشم دارند در صورتی که من هیچ وقت با آرایش و لباس بد حجاب بیرون نمیرم
  • IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    0 0
    سلام خسته نباشید من تا حالا 3 بار دزد افتاد دنبالم و من هر سه بار براحتی فرار کردم ممنونم بابت وقت گرانبهای خودتان که گذاشید
  • . IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    سلام من امروز دزد افتاد دنبالم داشتم از مدرسه بر میگشتم و من سریع رفتم خونه الان اون آدرس خونه رو داره و همینطور مدرسه باید چیکار کم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس