کد خبر 119858
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۱:۳۳

شهید سید علی اندرزگو از جمله مبارازان سرشناس و انقلابی بود که از او با عنوان چریک تنهای انقلاب یاد می‌شد.این شهید بزرگوار خواب را از چشم اذناب حکومت طاغوت ربوده تا آنجا که دستگیری او به آرزوی ساواک تبدیل شده بود.

به گزارش مشرق به نقل از رجا، ساواک پس از سال‏ها تعقيب و گريز، سرانجام با کنترل مکالمات تلفني مناطق وسيعي از تهران، او را شناسايي کرد و دريافت که در 19 ماه مبارک رمضان مهمان يکي از دوستان خواهد بود. محل، مورد محاصره قرار گرفت و شهيد که راه فرار نمي‏ديد، اسنادي را که در جيب داشت بلعید تا به دست ساواک نيافتند.

دژخيمان رژيم پس از درگيري که با او پيدا کردند، او را مجروح ساختند. اين شهيد والامقام سرانجام، طي اين درگيري در دوم شهريور 1357 با زبان روزه در 39 سالگي شربت شهادت نوشيد و به آرزوي ديرينه‏اش دست يافت. شهيد اندرزگو قصد ترور شاه را داشت که شهادتش مانع انجام اين نقشه شد.

این شهید بزرگوار در قطعه 39، ردیف 72، شماره 55 بهشت زهرا سلام الله علیها مدفون شد. پس از گذشت سال‌ها از شهادت، اما مزار این شهید که باید به عنوان یادمان شهدای انقلاب اسلامی از ظاهری در شان آن شهید برخوردار باشد، اما این روزها با وضعیت نامناسبی روبروست.

اگرچه سنگ قبر این شهید تعویض شد اما قرار بر این بود که مزار  شهید اندرزگو به صورت آرامگاه ساخته شود. (شکل زیر ) اما نه تنها این کار انجام نشد، بلکه اقدامی برای تعویض سنگ قبر شکسته شده مزار این شهید نیز صورت نگرفت.

گفتنی است بنیاد شهید و شهرداری متعهد شدند تا در محلی که مرحوم " ننه علی" مادر شهید قربانعلی رخشانی، نزدیک به 20 سال زندگی می‌کرد، یادمانی ساخته شود، که هنوز این کار نیز انجام نشده است.

تصویر مزار شهید بزرگوار سیدعلی اندرزگو  قبل از تخریب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • لواسان بزرگ ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    بنیاد شهیدی که رییس ان به جای رسیدگی به امور جانبازان وخانواده شهدا می گردد ببینید که رییس جمهور با کی جلسه دارد تا او هم خودی نشان دهد وضعش بهار از این نمی شود شما در تثصاویر تلویزیونی نگاه کنید اقای احمدی نژاد اگر با سفیر بورکینا فاسوهم ملاقات داشته باشد زریبافان هم حضور دارد
  • حسن ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    اصلاً تعجبی ندارد!!!!!!! تعجب نکنید!!!!!! می خواهند ضوابط را اجرا کنند!!!!! همه قبور بایستی یکسان باشد!!!!! حتی اگر مربوط به افراداست که یکسان در دوران زندگی نبوده اند!!!!! این را می گویند مساوات!!!!!! بعضی هم می گویند عدالت!!!!
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    چمران مرید ابوترابی بود و ابوترابی مرید اندرزگو واجب است بر مزار او حتی گنبد و ضریح نصب کنند
  • دکتر علی اکبر تقی زاده ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    با سلام.حالا که مسوولین سستی و قدرناشناسی میکنند افرادی که عنوان انقلابیون سرمایه دار را به یدک میکشند و دبیر بسیاری از اتاقهای بازرگانی هستند التفاتی کرده و با قبول این زحمت نگذارند آیندگان امثال اندرزگو را فقط در قالب فیلم سینمایی ببینند
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    0 0
    دوست عزیز شهرداری را از قلم انداختی ! شهرداری تهران که سر لوحه کار خود را سر فصلهای غربی قرار داده این را یادش رفته که در کشور های غربی 1ی از کارهای شهرداری ترمیم مزار بزرگان وزیبا نمودن ان است !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس