افغانستان نمایه

در بیانیه نهمین کنفرانس «قلب آسیا-روند استانبول» بر ضرورت آتش‌بس فوری، پایدار و جامع در افغانستان تاکید شد.

به گزارش مشرق، نهمین کنفرانس «قلب آسیا-روند استانبول» که با حضور رؤسای جمهور تاجیکستان و افغانستان و بسیاری از وزرا و مقامات عالی رتبه کشورهای عضو، کشورهای حامی و سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان برگزار شد، با انتشار بیانیه پایانی به کار خود خاتمه داد.

بیشتر بخوانید:

تمایل همکاری «تهران»، «دوشنبه» و «کابل»

در این بیانیه بر ضرورت حمایت از روند صلح، برقراری آتش‌بس و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان تأکید شده است.

تأکید شدکه مسئله‌ی افغانستان راه‌ حل نظامی ندارد و گفت ‌و گو تنها راه پایان دادن به بحران طولانی در این کشور است.

در این بیانیه آمده است: ما از روند صلح افغانستان و تلاش‌ برای تداوم مذاکرات میان دولت و طالبان حمایت می‌کنیم. اهمیت و کمک کشورهای همسایه و شرکای منطقه‌ای و بین ‌المللی را می‌پذیریم و از آنها دعوت می‌کنیم تلاش‌های خود را برای موفقیت روند صلح به بالاترین سطح ممکن افزایش دهند.

کشورهای عضو با محکوم کردن خشونت و کشتار و تداوم حضور تعدادی از گروه‌های تروریستی در افغانستان، بر اهمیت عدم تهدید هیچ کشوری از قلمرو افغانستان تاکید کردند.

در بخش دیگری از این بیانیه، بر اهمیت گسترش همکاری‌ها و مذاکرات منطقه‌ای برای رسیدگی به چالش‌های مشترک و تشویق امنیت، ثبات و توسعه اجتماعی و اقتصادی اشاره شده است.

کشورهای عضو با حمایت از نقش سازمان ملل متحد در روند صلح افغانستان، از تصمیم دبیر کل این سازمان جهت انتصاب نماینده ویژه برای افغانستان و مناطق مجاور استقبال کردند.

تأکید بر آتش‌بس فوری و جامع در افغانستان در بیانیه «قلب آسیا»

مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر، همکاری‌های اقتصادی، بازگشت مهاجرین و تداوم فعالیت‌های نهادهای منطقه‌ای و بین ‌المللی در افغانستان از دیگر موارد مورد توجه در این بیانیه است.

همچنین بر این نکته تاکید شده است که هرگونه موافقتنامه سیاسی باید از دستاوردهای دو دهه‌ گذشته در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و به‌ ویژه حقوق همه افغان‌ها از جمله زنان، جوانان و اقلیت‌ها و همچنین احترام به تعهدات بین المللی افغانستان حمایت کند.

در بخش دیگری آمده است: ثبات بلندمدت و رفاه در منطقه نیازمند امنیت در افغانستان است، بنابراین کشورهای منطقه و جامعه‌ جهانی برای پیشرفت روند صلح در این کشور دارای مسئولیت مشترک هستند.

همچنین کشورهای شرکت کننده از تلاش‌های منطقه‌ای در روند صلح افغانستان، نظیر نشست اخیر «مسکو» و نشست آتی «استانبول» پشتیبانی کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس