اعراب

مخالفت ایران با حضور دولت‌های عربی در مذاکرات جدید هسته‌ای احتمالی علاوه بر داشتن جنبه‌های حقوقی، دارای جنبه‌های سیاسی و امنیتی نیز هست.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارشی نوشت: درخواست امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در اواخر ژانویه در مورد لزوم حضور عربستان سعودی در هرگونه مذاکره برای بازنگری در توافق هسته‌ای ایران، نخستین باری نبود که از تعدادی از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس برای حضور در این گفتگوها دعوت می‌شد.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


چرا ایران اجازه حضور دولت‌های عربی در مذاکرات هسته‌ای را نمی‌دهد؟

کشورهای حاضر در مذاکره مشخص و غیرقابل تغییر هستند

در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تقاضا کردند تا مستقیماً در این مذاکرات حضور داشته باشند، اما این درخواست آنها با پاسخ منفی تهران و چند قدرت جهانی روبرو شد. به هر ترتیب، این موضع‌گیری مکرون برای نخستین بار از سوی یک کشور غربی حاضر در توافق سال ۲۰۱۵ برجام مطرح شده است.

تهران به سرعت با این خواسته رئیس‌جمهور فرانسه مخالفت کرد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در روز ۲۹ ژانویه در گفتگو با شبکه العربیه گفت: معاهده برجام یک توافق بین‌المللی چندجانبه است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به تصویب رسیده است. بدین ترتیب برجام غیرقابل مذاکره مجدد بوده و کشورهای حاضر در مذاکره مشخص و غیرقابل تغییر هستند.

چند روز بعد، رئیس‌جمهور حسن روحانی اعلام کرد: هیچ یک از بخش‌های برجام قابل تغییر نیست و هیچ کس نمی‌تواند به برجام وارد شود... برجام همان گونه که هست، حفظ خواهد شد و چه بخواهیم و چه نخواهیم، یک سند شورای امنیت سازمان ملل به آن ضمیمه شده است.

ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل ایالات متحده، انگلستان، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان که به دولت‌های ۱+۵ شناخته می‌شوند، پس از دو سال مذاکره به این توافق دست یافتند.

چرا ایران اجازه حضور دولت‌های عربی در مذاکرات هسته‌ای را نمی‌دهد؟

حضور اعضای شورای همکاری خلیج فارس یعنی جبهه‌گیری جدید علیه ایران

این اندیشکده آمریکایی ادامه داد: مخالفت ایران با حضور دولت‌های عربی در مذاکرات جدید هسته‌ای احتمالی علاوه بر داشتن جنبه‌های حقوقی، دارای جنبه‌های سیاسی و امنیتی نیز هست.

حضور اعضای شورای همکاری خلیج فارس در مذاکرات جدید به معنای ایجاد یک جبهه منطقه‌ای جدید و افزایش تقاضا برای خلع سلاح ایران نظیر محدود کردن قدرت نظامی ایران و یا مداخله‌های منطقه‌ای این کشور خواهد بود.

پذیرش حضور دولت‌های عربی منطقه خلیج فارس به این معناست که نگرانی‌های عربستان در مورد برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران به رسمیت شناخته شده و در عین حال، نگرانی‌های منطقه‌ای ایران نظیر تهدیدهای احتمالی ایجادشده به وسیله ایالات متحده (از طریق پایگاه‌های نظامی در منطقه) و اسرائیل نادیده گرفته شده است. ایران معتقد است که برنامه موشکی این کشور، رویکردی دفاعی دارد، اما در مقابل، عربستان سعودی و متحدانش برنامه موشک‌های بالستیک ایران را به عنوان یک تهدید علیه همسایگان تهران می‌شناسند.

نگرانی‌های ایران از توافق آبراهام و  پیامدهای امنیتی آن

در ادامه این گزارش آمده است: نگرانی‌های ایران پس از امضای توافق آبراهام افزایش پیدا کرده است که بر اساس آن، امارات متحده عربی و بحرین روابط خود را با اسرائیل عادی کرده‌اند. سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی و پس از امضای توافق آبراهام در واشنگتن اعلام کرد: از هم‌اکنون، ما امارات متحده عربی و بحرین را مسئول هر اتفاق روی داده در خلیج فارس که به منافع ملی ما آسیب برساند، می‌دانیم.

شورای آتلانتیک مدعی شد: توافق آبراهام، تغییر در نگرانی‌های دولت‌های منطقه خاورمیانه از رژیم اسراییل به دولت ایران به عنوان تهدیدی بزرگ‌تر است. از نگاه ایران، مشارکت اعضای شورای همکاری خلیج فارس در گفتگوهای هسته‌ای به معنی تشکیل یک ائتلاف جدید با اسرائیل و ایالات متحده بر علیه ایران است، چیزی که دولت ترامپ از طریق برنامه شکست خورده اطلاعاتی امنیتی خاورمیانه (MESA) به دنبال آن بود.

چرا ایران اجازه حضور دولت‌های عربی در مذاکرات هسته‌ای را نمی‌دهد؟

ائتلاف ضدایرانی عربستان شکست خورده است

این اندیشکده در بخش دیگری از این گزارش می‌نویسد: عربستان سعودی در سال‌های اخیر تلاش کرده تا یک جبهه ضد ایران با همکاری ایالات متحده همراه با افزایش تولید نفت به وجود آورد که خروج نفت ایران از بازارهای جهانی به افزایش قیمت‌ها منجر نگردد. بروز اختلافات میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و قطر به همراه نگرانی‌های کویت و عمان در مورد پیامدهای ایجاد یک ائتلاف ضد ایرانی باعث شد که این ائتلاف هیچگاه محقق نشود.

 رهبران ایران احتمالاً از گفتگوهای منطقه‌ای بدون حضور قدرت‌های بیگانه استقبال می‌کنند. دکترین سیاست‌های منطقه‌ای و خارجی جمهوری اسلامی به ویژه از سال ۲۰۰۳ میلادی و اشغال نظامی عراق توسط ایالات متحده، بر اساس خروج قدرت‌های بین‌المللی نظیر ایالات متحده و روسیه از نقش‌آفرینی در اتفاقات این منطقه و موضوع مهم‌تر، خروج آنها از خاورمیانه و به ویژه منطقه خلیج فارس بوده است. ایران بارها به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس یادآوری کرده که امنیت نمی‌تواند از فراسوی این منطقه تأمین شود و صلح ثبات و امنیت تنها با گفتگوهای منطقه‌ای قابل تحقق است.

چرا ایران اجازه حضور دولت‌های عربی در مذاکرات هسته‌ای را نمی‌دهد؟

نگرانی‌های سعودی‌ها در مورد تغییر توازن قدرت منطقه‌ای به نفع ایران

همزمان ایران از حضور نیروهای روسی در عملیات نجات دولت بشار اسد در سوریه حمایت کرده است. البته تهران اعلام کرده که از حضور کشورهای دیگر برای مقابله با تهدیدهای خارجی علیه دولت‌های منطقه استقبال می‌کند.

ایران از کشورهایی نظیر عربستان سعودی و متحدانش برای گفت‌وگو در حوزه مسائل امنیتی دعوت کرده است. مثلاً در سال ۲۰۱۹ میلادی، ایران و امارات متحده عربی گفتگوهایی در مورد امنیت مسیرهای دریایی در آب‌های خلیج فارس پس از چند حمله به نفتکش‌ها برگزار کردند.

مهم‌ترین مانع بر سر گفتگوهای تهران و ریاض، ریشه در نگرانی‌های سعودی‌ها در مورد تغییر توازن قدرت‌ منطقه‌ای به نفع ایران پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ میلادی بوده است.

شورای آتلاتتیک مدعی شد: به نظر می‌رسد تا زمانی که از نگاه شیوخ ریاض، رهبران تهران از قدرت بیشتری برخوردار باشند، شاهد گفتگوهای مستقیم میان ایران و عربستان سعودی نخواهیم بود. در مقابل، عربستان سعودی ترجیح می‌دهد بر روی یکی از صندلی‌های میز مذاکره و در کنار یک ابرقدرت به گفتگو با ایران بپردازد.

ایران حاضر به اعطای نقش‌های بزرگ‌تر به همسایگانش نیست

ایران به تلاش‌های خود برای حل‌وفصل تنش‌ها با کشورهای عربی خاورمیانه بر اساس الگوی سازوکارهای منطقه ادامه می‌دهد، اما حاضر به اعطای نقش‌های بزرگ‌تر به همسایگانش نیست. همچنین از حضور آنها در گفتگوهای هسته‌ای استقبال نخواهد کرد.

 این اندیشکده در پایان هشدار داد: اما اگر اصولگرایان در انتخابات ماه ژوئن به پیروزی دست یابند این خواسته برای همکاری‌های منطقه‌ای ممکن است پس از پایان کار دولت حسن روحانی نابود شود. (همانطور که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند). آنها احتمالاً ترجیح می‌دهند تا ائتلاف‌هایی با حضور متحدان منطقه‌ای نظیر شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان، شبه‌نظامیان شیعه عراق و حوثی و نه کاهش تنش‌ها با رقبای خود را در پیش بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    28 4
    اینقدر مطمئن نباش. اگه به ظریف باشه بحرین هم واس ما شاخ و شونه میکشه. از ظریفی که فکر میکنه کل زبان انگلیسی خلاصه میشه در ۳۰۰۰ واژه که باهاش انگلیسی صحبت میکنن ، هیچ چیز بعید نیست! یعنی ریشه های زبان و ... به کنار اما حاجی جان حداقل اون ۳۰۰۰ واژه هم درست یاد بگیر تا lift رو برداشتن ترجمه و لغو برداشت نکنی!
    • دیدگا IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      12 0
      این سعودی های بدبخت دنبال کسب اعتبار در منطقه هستن که آدم حسابشون کنن و در مذاکرات با این حجم بازیگر حضور پیدا کنن و عکس یادگاری بگیرن و در تاریخ سیاسیشون درج بشه!!! این فرانسه ذلیل شده هم که معلوم نیس چقدر دلار گرفته که پشت چنین خواسته ای بایسته!!
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    5 3
    بازگشت عزت به روابط خارجی ایران در زمان دولت برجامی و زبان دنیا بلد
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    8 2
    ابتدا ایران باید برای تغییر رژیم دیکتاتوری عربستان سعودی به یک رژیم دموکراتیک با نام احتمالی جمهوری دموکراتیک عربستان با اتحادیه ی اروپا کارگروه مشترک تشکیل داده وارد مذاکره شود. عربستان سعودی مهد ارتجاع و وهابیت و تروریزم و داعش در منطقه و جهان است و باید مورد مذاکره ی منطقه ای و جهانی قرار گیرد.
    • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      9 0
      اتحادیه اروپا نه قابل اعتماد است و نه لیاقت همفکری، یک لات بی سروپاست در لباس جنتلمن ها.
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    8 3
    اصلا باید همچین اجازه ای میخواستید که حالا تحلیل کنید چرا ایران اجازه نداد مگر اینها روی هم چه وزنی دارند که بیان توی مذاکرات
  • DE ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    11 2
    چرا ایران اجازه حضور دولت‌های عربی در مذاکرات هسته‌ای را نمی‌دهد؟ زیرا اطلاعات لازم داخل جلسات را اروپائیها و امریکا و صهیونیستها بهشون میدهند دیگه حضور خود سران مرتجع بی معنی و خنده دار میشود . آنچه را بایستی این نوکران سرسپرده امریکا عمل کنند بعد از جلسات بهشون از طرف صهیون در هر حال دیکته میشود .
  • GB ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    14 1
    کار خوبی میکنه. در حد این نیستن که روبروی ایران بشینن
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    22 2
    شیوخ عرب منطقه، شیخ نشین های کوچک عربی منطقه خصوصا" عربستان بالاترین جایگاهی که در منطقه و در جهان دارد همان لقب گاو شیرده آمریکاست و باید به همین جایگاه جهانی راضی و خشنود باشند ، پا رو از گلیم خودشون درازتر نکنند ! باید به اعراب یاد آوری کنیم تکیه بر جای بزرگان نتوان زد ...
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    13 1
    باید بدون تعارفات دیپلماتیک با شیوخ عرب گاوهای شیرده سخن گفت : ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست ... عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری »
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    11 1
    باید گفت : آرزو بر گاوهای شیرده عیب نیست ! ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست ! عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری ...
  • خسرو CA ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    10 1
    ای درود به شرفت ایران که اینقدر قدرتمند شده ای و عربها فقط بعنوان نوچه ابرقدرت ها میتوانند سر میز مذاکره روی یک صندلی بنشینند
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    11 0
    آب که سر بلایی بره قورباغه ابو عطا میخونه !
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    9 0
    لااقل بزارید از لای در نگاه کنن
  • IR ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    7 0
    ترامپ بخاطر اینکه بیشتر از گاوهای شیرده شیر بدوشه دمید و شیوخ عرب رو باد کرد ... طفلی گاوهای شیری هم آرزوهایی دارند ...
  • مهرناز IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    6 1
    اندیشکده های امریکا " با دلارهای نفتی عربستان هدایت می شوند " این مزخرفات را در گوش سیاستمداران امریکا نجوا می کنند . سوال از خودم همیشه این بود " عربستان با حکومت عصر حجری چگونه سرپاست ؟ چرا؟ مردمان شان نمی توانند تظاهرات بر علیه دولت دیکتاتورهایی خود داشته باشند " معلوم شد " اندیشکده های امریکائی خط دهند سردمداران امریکا " با دلارهای نفتی " مطالب خود " حاکمان عربستان را حمایت می کنند.
  • راحیل IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    6 0
    فکر نمی کردیم یه روزی آنقدر ذلیل بشیم که کشورهای عربی هم خواستار حضور در مذاکرات بشن
  • شهروند ارومیه IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    5 0
    سلام چرا ایران شرط مذاکره در مورد سلاح هسته ای اسراییل را در مقابل شروط امریکا و اتحادیه اروپا در ادامه مذاکرات برجام مطرح نمی کند چرا وزیر امور خارجه در مقابل ساخت یک سریال هنری در سیما عصبانی می شود اما در مورد سلاح هسته ای اسراییل هیچ واکنشی نشان نمی دهد پس کار وزیر امور خارجه چیست اینجاست که یک ریس جمهور و یک وزیر امر خارجه متعقد به فرهنگ مقاومت مکتب شهید زنده و قهرمان جهانی به این کشور اسلامی نیاز است که انشاالله در 1400 شاهد ورود و حضورش باشیم انشاالله و توکل الله.
  • وطن پرست IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    5 0
    آخه خداییش این دولتهای عربی اصلا بلدهستن شلوارشونو بالابکشن؟ اصلا بلدهستن خودشونوبشورن که حالا بیاینددرخصوص مذاکرات هسته ای حرفی بزنند؟ نه خداییش درحدهسته ای هستن؟ اونابایدبروندسراغ هسته ی خرما
  • ناشناس IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    6 0
    اولا مذکره دومی وجود نداره ثانیا عربا در حد وقواره ایران نیستن
  • سید محمد US ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    7 0
    گنده لات ها و نوچه ها در دوران گذشته، لات ها و گنده لات ها برای خودشان برو بیایی داشتند و در محله ها جولان می‌دادند. گاهی یک مرد دلیر و بی باک در مقابل این گردن کلفت ها مقاومت می‌کرد وزیر بار زور نمی رفت، و لذا لات ها کم می آورند و برای اینکه از چشم نیفتند، به نوچه های خود متوسل شده و آن ها را جلو می انداختند. این حکایت مرا به یاد درخواست بعضی کشورها مثل فرانسه انداخت که گفته بودند عربستان هم در مذاکرات برجام شرکت کند. حالا این سؤال را باید از گردن کلفت ها پرسید که شما با آن دک و پزتان چه کار کردید که نوچه و نوکر شما یعنی عربستان مزدور بخواهد انجام دهد؟
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    0 0
    اصلا مذاکره مجدد برای چیست؟ به نظر میرسد باز کردن باب مذاکره فقط به نفع امریکا و اروپا باشد و کشور را از نظر روانی متاثر کند و تداوم اقتصاد شرطی و این همان چیزی است که غرب میخواهد حتی اگر ایران بر سر شروطش پافشاری کند و هیچ امتیازی ندهد .پس تنها راه پیام بی نیازی ایران برای مذاکره است ،اگر اعتقاد داریم که برجام به نفع ایران نبوده بهترین فرصت برای خارج شدن از دام مجدد غرب هستیم چون شرایط بهتری به نسبت زمان ایجاد توافق داریم و ایران باید شروط جدیدی به نفع کشور اعلام نماید که با ملاحظاتی که وجود داشت امکان ان قبلا فراهم نبود از جمله موضوعات خاورمیانه و حمایت غرب از تروریسم ،نقض حقوق بشر در عربستان ،تسلیحات اتمی اسراییل،برسمیت شناختن قدرت منطقه ای ایران ،خروج غرب از منطقه ،مسایل سوریه و....
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    3 0
    فقط مونده بودشلغم گندیده جز میوه ها باشه
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    0 0
    فقط مونده اینا بیان میخواین اسراییل هم بیاریم تو مذاکره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس