کد خبر 1197777
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
هیئت رئیسه مجلس نمایه

سال گذشته برای پارلمان ایران با یک جابه‌جایی بزرگ همراه بود و مجلس یازدهم با رویکردی متفاوت از مجلس قبل روی کار آمد و حالا درعمر ۱۰ ماهه خود تلخی و شیرین‌هایی دارد.

به گزارش مشرق، پارلمان ایران در سال گذشته یک جا به جایی بزرگ داشت و مجلس یازدهم از خرداد ماه با ترکیب و رویکردی کاملا متفاوت از مجلس قبل روی کار آمد؛ مجلس یازدهم در ۱۰ ماهه عمر خود روزهای تلخ و شیرینی داشت که در ادامه به گوشه‌هایی از آن اشاره می‌کنیم: 

* کرونا؛ تلخ برای کشور و تلخ برای مجلس

انتخابات مجلس یازدهم همزمان با اعلام رسمی ورود کرونا ایران همراه بود و تلخی‌های این ویروس موذی و عجیب برای مجلس یازدهم هم از همان ابتدا رقم خورد. ۱۰ اسفند ماه بود که خبر درگذشت یک منتخب مجلس یازدهم بر اثر ابتلا به کرونا منتشر شد؛ محمدعلی رمضانی دستک منتخب مردم آستانه اشرفیه در مجلس یازدهم بود که به علت ابتلا به کرونا فوت کرد.

تلخ و شیرین‌های مجلس یازدهم

یک هفته بعد فاطمه رهبر نماینده مردم تهران در مجالس هفتم و هشتم و نهم و منتخب تهران در مجلس یازدهم بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت و ۲۳ تیر ماه هم عیسی جعفری نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ بر اثر این ویروس درگذشت. 

*شفافیت آرای نمایندگان مجلس؛ وعده شیرین و رای تلخ 

طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس یکی از نخستین طرح‌هایی بود که در مجلس یازدهم اعلام وصول شد و بعد از چند ماه بررسی در مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس بالاخره  روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه در مجلس به رای گذاشته شد و با اختلاف سه رای به تصویب نرسید.

تلخ و شیرین‌های مجلس یازدهم

بلافاصله بعد از رد این طرح خبر از نامه ۵۰ نماینده مجلس به هیئت رئیسه مجلس برای بررسی مجدد طرح شفافیت آرا نمایندگان در صحن علنی مجلس رسید و این درخواست در روز ۲۸ بهمن ماه به رای گذاشته شد و با رای مثبت مجلسی ها به صحن بازگشت و حالا قرار است یکی از دستور کارهای سال جدید مجلس باشد. 

وعده شفافیت آرای نمایندگان، تدوین و اعلام وصول آن به عنوان یکی از نخستین دستور کارهای مجلس یازدهم از شیرینی‌های این دوره از مجلس در کمتر از یک سال فعالیت خود بود اما عدم تصویب آن هم یکی از تلخ‌ترین ‌ها برای همین مجلس به شمار می‌رود. 

* ماجرای یک سیلی تلخ

اوایل بهمن ماه بود که به دنبال انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی که حکایت از برخورد یک نماینده مجلس با یک سرباز نیروی انتظامی داشت، اینطور مطرح شد که اصغر عنابستانی نماینده  سبزوار که قصد عبور از خط ویژه خیابان انقلاب تهران در دروازه دولت را داشته  با ممانعت سرباز نیروی انتظامی مواجه شد و در فیلم از سرباز وظیفه و برخی افراد حاضر در محل اینطور نقل شده که نماینده مذکور در واکنش به اقدام قانونی این سرباز به او سیلی می‌زند.

تلخ و شیرین‌های مجلس یازدهم

این رویداد بدون شک یکی از تلخ‌ترین های مجلس یازدهم به حساب می‌آمد و بسیاری رسانه‌های رسمی و اجتماعی برای آن عنوان «سیلی به صورت قانون» را برگزیدند. اندکی بعد از  پخش این فیلم، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی وعده پیگیری جدی این موضوع را داد و بلافاصله خبر از دستور رئیس مجلس برای پیگیری موضوع در هیات یاد شده رسید.

از سوی نیروی انتظامی هم خبر رسید که فرمانده نیروی انتظامی بلافاصله دستور ویژه ای برای حمایت از حقوق سرباز وظیفه راهور و پیگیری موضوع از طریق معاونت حقوقی و بازرسی ناجا صادر کرد. 

اما واکنش شخص نماینده در ابتدا به انکار این ماجرا پرداخت و بعد از انتشار فیلم دوم که از دوربین نظارتی گرفته شده بود و برخورد واضح تر دیده شد، عنابستانی عذرخواهی کرد.

حالا با توجه به اینکه رئیس مجلس دستور بررسی دقیق و برخورد بدون مسامحه در صورت احراز تخلف را همان ابتدا صادر کرد و در سوی دیگر ماجرا شکایت قضایی از نماینده نیز جریان دارد، این پرونده همچنان باز است. 

* دناپلاس؛ یک کار روتین مجلسی و یک تلخی برای مجلس یازدهم 

تحویل یک دستگاه خودرو دنا پلاس اقساطی به نمایندگان مجلس خبری بود که توسط روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس اعلام شد و واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت. ایزدخواه در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشته بود که در ابتدای شروع مجلس شورای اسلامی فرمی برای خودرو به نمایندگان داده شد تا نوع استفاده از خودرو را انتخاب کنند و بنده چون خودرو نداشتم (همسرم یک خودروی ام وی ام ١١٠ به ارزش فعلی ۵٠ میلیون تومان دارد) گزینه سوم و نوع خودروی دنا پلاس اتومات را انتخاب کردم. ساعتی بعد البته روح الله ایزدخواه طی نامه ای به معاونت اجرایی مجلس شورای اسلامی که کلید خودرو دناپلاس نیز بر روی آن قرار داشت، اعلام کرد که از دریافت خودرو دناپلاس منصرف شده است اما واکنش‌ها به این امر در شبکه‌های اجتماعی همچنان ادامه دارد.

تلخ و شیرین‌های مجلس یازدهم

گرچه این کار به سنت قدیمی مجلس انجام می‌شد اما برای مجلسی که با شعارهای انقلابی بر سر کار آمده بود پذیرفتنی نبود. برخی نمایندگان از گرفتن خودرو دفاع کردند، برخی پس دادند اما در نهایت بعد از گذشت مدتی طرح «الحاق تبصره ۲ به ماده ۷۲ آیین نامه داخلی مجلس در خصوص خودروی نمایندگان» از سوی برخی دیگر از نمایندگان دنبال شد تا از این رو به منظور تامین نیاز طبیعی نمایندگان به خودرو و در عین حال رعایت عدالت و جلوگیری از ویژه خواری، یک تبصره به ماده ۷۲ آیین نامه داخلی افزوده می‌شود.

* تلخی بورس و ورود مجلس به تلخکامی بورسی 

افت ۵۰ تا ۷۰ درصدی سرمایه کسانی که با اعتماد به دولت در بورس سرمایه‌گذاری کردند بدون شک یکی از تلخ ترین اتفاقات سال گذشته در کشور بود که مجلس یازدهم برای کاهش این تلخکامی و لزوم دفاع از حق و اعتماد مردم به موضوع بورس ورود کرد و در کنار تذکر و اخطارها، طرح تفحص از بازار سرمایه را نیز دنبال کرد.

تلخ و شیرین‌های مجلس یازدهم

از جمله اقداماتی که مجلس در این مورد انجام داد برگزاری جلسات متعددی در این رابطه با دادستان تهران، رئیس قوه قضائیه و مسؤولان مرتبط و ارائه لیستی از متخلفان بورس به دستگاه قضا، کلید خوردن طرح تحقیق و  تفحص از بورس بود و طبق آخرین گفته های رئیس مجلس در روز ۲۴ اسفند ماه در صحن علنی، در آخرین جلسه شورای عالی اقتصادی با حضور سران قوا موضوع را مطرح کردیم بورس مطرح شده و درباره مصوبات مجلس و مجوزهایی که برای نظارت به شورای عالی بورس داده شده بحث و بررسی انجام گرفت.

* تجربه سوت زنی در مجلس با نتیجه مثبت

خالی ماندن یکی از کرسی های مجلس یازدهم به دلیل ابطال انتخابات آن هم به واسطه جعلی بودن مدرک تحصیلی منتخب حوزه انتخابیه هم تلخ بود هم شیرین؛ تلخ از آن جهت که گریزی به تلخی همیشگی موسسات غیر مجاز آموزشی و مدارک جعلی می زد و شیرین از آن جهت که یک تجربه مثبت سوت زنی به حساب می آمد .

تلخ و شیرین‌های مجلس یازدهم

سینا کمالخانی بعد از اینکه در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تفرش،  فراهان و آشتیان از استان مرکزی انتخاب شود پس از تأیید جعلی بودن مدرک کارشناسی ارشد، وی از راه یابی به مجلس یازدهم باز ماند. 

در این ماجرا با اینکه مدرک کارشناسی او در رشته فلسفه در دانشگاه تهران مورد تأیید بود، اما مدرک کارشناسی ارشد او در رشته جامعه شناسی پس از تأیید اولیه در فرایند تأیید صلاحیت، اما در فضای مجازی شائبه جعلی بودن آن مطرح و با حواشی فراوانی رو به رو شد و در نهایت ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، سخنگوی شورای نگهبان با تأیید فاقد اعتبار بودن مدرک کارشناسی ارشد سینا کمالخانی، اعلام کرد که این شخص قادر به حضور در مجلس یازدهم نخواهد بود و انتخابات حوزه انتخابیه تفرش و آشتیان باید به صورت میان دوره‌ای تکرار شود. 

 *شیرینی مبارزه با فساد در رد یک اعتبارنامه

رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، منتخب گچساران در همان ابتدای مجلس یازدهم در روز ۱۸ تیر ماه سال ۹۹ شیرینی تحقق یک وعده را برای مجلس یازدهمی ها به همراه داشت؛ آنها در همین ابتدای راه نشان داده بودند در فساد ستیزی تعارف ندارند. 

تلخ و شیرین‌های مجلس یازدهم

اعتبارنامه تاجگردون مورد اعتراض علیرضا زاکانی، علی اکبر کریمی، روح الله نجابت، علی خضریان، سیدنظام الدین موسوی، مجتبی رضاخواه، اقبال شاکری، احمد نادری و مالک شریعتی قرار گرفته بود.  در پرونده او مستندات و اخبار زیادی از اتهامات سوءاستفاده‌ها، رانت ها و مفاسد اقتصادی و اداری، دست بردن در بودجه‌های سالانه درباره او وجود داشت اما سالها در کسوت نماینده مجلس و مسئولیت‌های دولتی دیگر توانسته بود موقعیت خود را حفظ کند.

* تولد نوزاد سوم یک نماینده زن؛ شیرینی مادر شدن سه باره در اوج مسئولیت

"زهرا شیخی مبارکه" نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی یازدهم، در تیر ماه سال گذشته در صفحه شخصی خود اعلام کرد که "فرزند سومش" را به دنیا آورده است. او نوشت: "خداوند را شاکرم که در اوج مسئولیت و توفیق خدمت مضاعف به مردم سرزمینم، برای سومین بار لذت مادری را به من چشاند. با تولد این مولود مبارک با انگیزه‌ای بیش از پیش در مجلس شورای اسلامی، به حمایت از بانوان محروم از نعمت مادری و کمک به تمامی مادران پردغدغه‌ی سرزمینم، تلاش خواهم نمود."

تلخ و شیرین‌های مجلس یازدهم

انتشار این خبر، واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت؛ از شیرینی تبریک گرفته تا تخریب مخالفان و خارج نشینان اما نکته مهم و شیرین تداوم فعالیت اجتماعی یک زن و همزمان مسئولیت مادری، حتی در حین بارداری و تولد فرزند سوم. 

*انعکاس مشکلات مردم در مصوبات مجلس 

تصویب قوانینی با محوریت مطالبات اقتصادی و معیشتی مردم، طرح سوال از وزرا با همین محوریت و توضیح خواست از آنها از مهمترین شیرینی های این ۱۰ ماهه مجلس است.

تلخ و شیرین‌های مجلس یازدهم

تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی،  اصلاح قانون تضمین خرید محصولات، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها، طرح تامین کالاهای اساسی مردم، الزام مالیات پردازی صاحبان خودرو و خانه لوکس، موسسات کنکوری، اینفلوئنسرها، سد کردن شکاف دستمزدی فزاینده، حمایت از مشترکان آب و برق و گاز کم مصرف، توقف گرانی اینترنت و  ورود به طرح  جوانی جمعیت و خانواده را میتوان در همین راستا دید.

یکی دیگر از این شیرینی ها  نظارت میدانی مجلس برای تقویت بعد نظارتی پارلمان و کنده شدن مجلس از پایتخت و شعر به عمق نقاط توسعه نیافته و شهرها و روستاهای محروم برود.

به همین منظور رئیس مجلس تا کنون به خوزستان ، سیستان و بلوچستان، چهارمحال بختیاری و کردستان، همچنین ورامین و واحدهای صنعتی اطراف تهران سفر کرده است. 

*سانحه رانندگی برای روح‌الله حضرت‌پور

خبر سانحه رانندگی برای روح‌الله حضرت‌پور نماینده ارومیه در مجلس را هم میشود از تلخی های مجلس یاد کرد که البته به خیر گذشت.

تلخ و شیرین‌های مجلس یازدهم

در مرداد ماه سال گذشته بود که روح الله حضرت پور بعد از دیدار ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار، دیدار با مردم حوزه انتخابیه‌اش، در راه بازگشت به منزل در یکی از روستاهای اطراف ارومیه دچار سانحه تصادف و به یکی‌ از  بیمارستان‌های ارومیه منتقل شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • m.a IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    طرح اقدام راهبردی رو نگفتین...اگه افزایش سطح غنی سازی نبود همین 50 کیلو سوخت 20 درصد فعلی هم نبود هرچند احتمالا ظرف چند روز آینده این 50 کیلو به آمریکا منتقل میشه یا اکسید میشه!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس