کد خبر 1197574
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
رهبران اروپا راهی ترکیه می شوند

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه گزارش داد که رئیس نهاد اجرایی و شورای اروپا برای دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه راهی این کشور می شوند.

به گزارش مشرق از خبرگزاری فرانسه، اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل رئیس شورای اروپا قرار است ششم آوریل برابر با ۱۷ فروردین راهی ترکیه شوند.

رجب طیب اردوغان هفته گذشته با اعلام خروج کشورش  از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان یا کنوانسیون استانبول که در سال ۲۰۱۱ به امضا رسید، متحدان اروپایی خود را متعجب کرده است. ترکیه ۱۰ سال پیش به این معاهده پیوسته بود.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هشدار داده که ترکیه با خروج از این کنوانسیون و اقدام برای انحلال حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ)، پیام‌های اشتباهی را به اتحادیه اروپا می‌فرستد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته است: «زمان آن است که رهبری نشان دهیم و تلاش‌های جهانی برای مبارزه با خشونت علیه زنان و دختران را تقویت کنیم، نه اینکه عقب نشینی کنیم. به همین دلیل نمی‌توانیم تصمیم دولت ترکیه برای خروج از این کنوانسیون که نام استانبول را یدک می‌کشد، به درستی درک کنیم و عمیقاً متاسفیم.»

رئیس کمیسیون اروپا پیشتر با توجه به آنچه «نگرش سازنده  ترکیه» نامیده بود بیان داشت: «ما آماده همکاری در زمینه های مشترک مانند مهاجرت و گمرک هستیم. اما اگر ترکیه به اقدامات یا تحریکات یکجانبه، به ویژه در مدیترانه شرقی برگردد، ما همکاری خود را به حالت تعلیق در خواهیم آورد.»

این اظهارات نشان می‌دهد که روابط اتحادیه اروپا و ترکیه پیچیده و فراتر از خروج آنکارا از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان است. موضوع آوارگان سوری و آوارگان دیگر کشورهایی که در ترکیه اقامت گزیده اند، برای اروپایی ها، بسیار حیاتی و مهم است. همچنین اروپا تمرکز خود را روی تحت فشار قرار دادن روسیه و مهار چین قرار داده و به نظر می‌رسد که تمایلی برای ایجاد بحرانی تازه در مراودات با ترکیه ندارد.

سران کشورهای اروپایی هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خواستند تا با حسن نیت به بهبود روابط کمک کند. در این بیانیه آمده است:‌"برای تقویت همکاری در تعدادی از زمینه های مشترک و تصمیم گیری بیشتر در نشست شورای اروپا در ماه ژوئن، اتحادیه اروپا آماده است تا با یک رویکرد تدریجی و متناسب با ترکیه برخورد کند."

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • امیر IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    53 1
    عجب سیاستی داره این اردوغان ... داره از کل قدرتها باج می گیره...
    • مینا IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      9 1
      کار سیاست مدار دقیقا همینه کشور رو با وجود بحرانها در مسیر درستی قرار بده که مردمن اسیب نبینند...... نه مثه دولت فریدون و محمود که تونستند با تمام توان مردم رو ......
  • بهزاد IT ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    39 3
    خروج از کنوانسیون بخاطر رسمیت بخشی به روابط همجنسگرایی موجود در متن میثاق بود. ترکها بهترین تاریخ در رابطه با جایگاه بانوان در جامعه رو دارند.
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      109 4
      متاسفانه خبرگزاری های داخلی طوری خبر را پوشش دادند که گویا ترکیه کلا حق زنان را نقض کرده ولی در حقیقت این قانون در رابطه به آزادی همجنسگرایی بوده است که پایبند بودن ترکیه تا به حال گناه بزرگی بوده است نه خارج شدن از آن
    • احسان IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      9 61
      جوک مغولی خوبی بود بهزاد
    • مینا IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
      8 4
      جناب ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹ خانم و آقا کلمات مغولی هستند که امورز استفاده میکنیم معنی خانم به شکل زیر هستش تا بفهمی تو مغول به زن چه جایگاهی میذارن خانم=> خانیم=> خان یم => " خان من" حالا برو
  • GB ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    6 13
    یاشاسین ایران
  • CA ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    5 2
    شما با مرد ستیزی و البته جنسیت زدگی از حقوق انسان ها حفاظت کنید بلکه تنها هدف شما دوقطبی سازی هست و البته همین کار شما باعث اتحاد تمامی مردم علیه دوقطبی سازی های لیبرالی شده. لیبرالیسم از همه جا با اردنگی بیرون انداخته میشود. زمان بازی دوقطبی سازی برای اروپای لیبرال پایان یافته یا به حقوق انسان ها احترام بگذارید و یا اینکه حذف خواهید شد. چون استفاده بهیته از منابع زمین مهمتر از اندازه توان چند کشور اروپایی هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس