مدیر اندیشکده آمریکایی: «سند همکاری ایران و چین» پیروزی بزرگ برای هر دو کشور است - کراپ‌شده

مدیر اندیشکده مطالعات جنگ واشنگتن در مصاحبه‌ای گفت که سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین پیروزی بزرگ برای هر دو کشور به شمار می‌آید.

به گزارش مشرق، «جک کیان» مدیر اندیشکده مطالعات جنگ در واشنگتن یکشنبه گفت که سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین پیروزی بزرگی برای هر دو کشور به شمار می‌آید.

وی که با شبکه خبری «فاکس‌نیوز» مصاحبه می‌کرد،‌گفت: «چین منافع راهبردی زیادی در خاورمیانه دارد و پکن کاملا به نفت این منطقه وابسته بوده و بیش از ۶۰ درصد از نیاز نفت چین از این منطقه می‌آید و همین موضوع دلیل علاقه آنها به این رابطه است و این توافق جریان نفت از ایران را برای آنها تضمین می‌کند».

مدیر این اندیشکده آمریکایی اضافه کرد: «پیامد این توافق برای آمریکا قطعا این خواهد بود که تاثیر تحریم‌ها بر ایران کاهش می‌یابد و انگیزه آنها برای آمدن به میز مذاکره و کار کردن بر روی توافق هسته‌ای بهتر و بهبود یافته کاهش می‌یابد».

سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله روز شنبه در تهران به امضای محمدجواد ظریف و «وانگ یی» وزرای خارجه دو کشور رسید. این سند ظرفیت‌ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.

در سال ١٣٩۴ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند. بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات روز ٧ فروردین ١۴٠٠ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین «برنامه همکاری جامع فیمابین  جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» را در تهران امضا کردند.

پیش از بلومبرگ، نشریه «وال‌استریت ژورنال» نیز با بیان اینکه امضای سند راهبردی بین ایران و چین باعث نقش بر آب شدن نقشه‌های آمریکا برای منزوی کردن تهران شد، نوشت پکن در سال‌های اخیر یک شریک تجاری مهم برای ایران بوده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    0 1
    آمریکایی ها خوب ازتون تعریف می کنند
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      0 0
      برقراری عزیز جناب جون دل، غربی ها همش میگن قرارداد ترکمن چای دوم. بدبخت شدن ایران با این قرارداد و غیره. اون ابراز احساسات شون رو هم اگر توجه بفرمایید بد نیست.
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    3 0
    باید از ونزوئلا نفت بخریم به چین بفروشیم. میتونیم در قبال نفت به ونزوئلا امکانات فنی و انواع کالاهای مورد نیازش رو بدیم. یک توافق ۲۵ ساله با ونزوئلا جا پای ایران رو در آمریکای جنوبی حسابی محکم میکنه. و یک بازار چند صد میلیونی جدید به روی ایران باز میشه.
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    2 0
    غربی های مستکبر و زورگو که اسم خودشان را جامعه‌ی جهانی گذاشته اند روی تمام دنیا پنجه میکشند و دائما سر جنگ دارند. حیات سیاسیشان در درگیری و آشوب و تفرقه‌افکنی بین کشورهای مستقل از غرب هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس