کد خبر 1196763
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
دولت نباید در «تولید داخلی» مانع تراشی کند/ لزوم برخورد با قاچاق

نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: سیستم اجرایی کشور باید از تولید داخلی پشتیبانی جدی کند، نه اینکه در ظاهر حمایت و در عمل مانع‌تراشی کند.

به گزارش مشرق، مهدی چمران نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، به تشریح موانع مسیر رشد تولیدات داخلی پرداخت و گفت: اولین مانع این مسیر، عدم اعتقاد به این موضوع در کشور ما توسط بعضی افراد است که هنوز باور ندارند ما می‌توانیم با تولید، خود را به یک خودکفایی نسبی و قابل قبولی برسانیم، با وجود اینکه نمونه‌های بسیار ارزنده‌ای از توانمندی داخلی را دیدیم و تجربه کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

صادق خرازی: اگر به سال ۹۲ بازگردم به روحانی رای نمی‌دهم

وی با بیان اینکه بارها شاهد بودیم جوانان ایرانی در پیمودن این راه بسیار موفق بوده اند، افزود: اگر نمونه‌های های «تک» را کنار بگذاریم و به تولید معمول و روزمره جامعه بپردازیم می‌بینیم موارد بسیاری هست که خود می‌توانیم به مرحله‌ای برسیم که حداقل در حد رقابت خارجی باشیم. متأسفانه هنوز پشتیبانی لازم انجام نشده و موانع مسیر هم طبق فرمایشات رهبر انقلاب برطرف نشده است.

نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درباره پشتیبانی از تولید اظهار داشت: سیستم اجرایی کشور باید از تولید داخلی پشتیبانی جدی کند، نه اینکه در ظاهر حمایت و در عمل مانع‌تراشی کند.

چمران افزود: هنوز گروهی هستند که دوست دارند تولیدات خارج را یا استفاده کنند یا برای سودآوری و مسائل تجاری به سمت آن می‌روند. چرا که این تجارت کار راحتی است، جنسی را وارد کنند، بفروشند و سود کلانی ببرند؛ به خصوص اگر بتوانند در تبدیل ارز هم سود دیگری به جیب بزنند.

وی تاکید کرد: این روش از تجارت و دلالی، مانع رشد تولیدات داخلی خواهد شد، البته باید بلافاصله متذکر شد که تولیدات داخلی نیز باید تلاش کنند که اگر به صورت انحصاری درآمدند رقابت از بین نرود. تولیدکنندگان نیز باید بکوشند که در حد تولیدات بین‌المللی و قابل استانداردها قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید:

سازوکار شورای ائتلاف برای شورای شهر

نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب رفع موانع را ضروری برشمرد و اظهار داشت: در سیستم‌های اجرایی ما مانع برای تولید بسیار است، تولیدکنندگان با موانع بسیاری در این راه مواجه هستند. این مشکلات فراروان باعث می‌شود سرمایه‌ها به سمت تولید نرود.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که وارد کردن اجناس و کالاهای خارجی بسیار راحت‌تر، کم دردسرتر و پرسودتر است، درحالی‌که تولیدکننده با مسائل عدیده‌ای از جمله نیروی انسانی، تهیه مواد اولیه، مالیات دادن و سایرچالش‌های بازار دست و پنجه نرم می‌کند. حذف این موانع و رفع آنها قطعاً به پیشرفت تولید کمک شایانی خواهد کرد.

نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ضمن اشاره به اینکه این سال‌ها کار درست و حسابی برای حمایت از تولید و رفع موانع انجام نشده تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی که کمر همت برای حل مشکلات اقتصادی بسته و با اقداماتی نظیر اصلاح بودجه ۱۴۰۰ در مسیر اجرای عدالت اجتماعی گام برداشته است، در زمینه رفع موانع و پشتیبانی از تولید هم می‌تواند فعالیت‌ها و قانون‌گزاری‌های مؤثری داشته باشد. البته دقت فراوان در بحث اجرای قوانین توسط تیم اجرایی کشور نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

چمران واردات و قاچاق را در این حجم گسترده و ارقام بالا یک آسیب جدی برای تولیدات کشور برشمرد و افزود: شاهد قاچاق و واردات اجناس عادی مثل لباس، کیف و کفش، مبل، فرش و سایر اجناس هستیم و این بسیار دردناک است.

وی با بیان اینکه این رقم از قاچاق باید سازمان‌یافته باشد، گفت: این همه جنس قاچاق از بنادر و دریاها نمی‌تواند بیاید، این میزان از قاچاق که بیش از ده‌ها میلیارد تومان است ضربه بزرگی به تولید داخلی خواهد زد که ضروری است هرچه زودتر با آن برخورد جدی شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس