رسوخ شعار غلط "فرزند کمتر زندگی بهتر" در فرهنگ جامعه ایرانی

از ابتدای دهه هفتاد، شعار طاغوتی «فرزند کمتر زندگی بهتر» از درون زایشگاه جلوی چشم ما بود و از زمان آغاز سیاستها تا به الان، نرخ باروری از ۶-۷ فرزند به زیر ۲ فرزند کاهش پیدا کرده!

به گزارش مشرق، از ابتدای دهه هفتاد، شعار طاغوتی «فرزند کمتر زندگی بهتر» از درون زایشگاه جلوی چشم ما بود تا خیابان و پارک و درمانگاه و مدرسه و تبلیغات و فیلمهای تلوزیونی و سینما؛ از زمان آغاز سیاستها تا به الان، نرخ باروری از ۶-۷ فرزند به زیر ۲ فرزند کاهش پیدا کرده!

پرده اول؛

مهمان برنامه دورهمی بازیگر مرد ۳۵ ساله در پاسخ به سؤال مهران مدیری که می پرسد: چرا ازدواج نمی‌کنی؟ اندکی مکث می‌کند و با پوزخندی می‌گوید: "فکر کن یکی بیاد و دیگه نره!"

تماشاگران جا خورده از این پاسخ عجیب، ناخودآگاه و طوطی‌وار برایش دست می‌زنند؛ پاسخ عجیب و نچسب این سلبریتی، نمادی از تربیت زخمی یک نسل است.

نسلی که خیلی چیزها را گم کرده یا اساسا دریافت نکرده است؛ نسلی در محاصره فردگرایی، خودمحوری و بی‌علاقگی به پذیرش مسئولیت.

پرده دوم؛

طی سالهای اخیر بسیاری از روانشناسان و متخصصان علوم اجتماعی ایرانی، از چالشهای تربیتی سخن می‌گویند که کشور را درگیر چالشهای فردی و اجتماعی کرده است.

این سخن تلخ است اما باید گفت نتایج پژوهشهای متعددی نشان از آن دارد که افراد برای مسائل متعددی در سطوح اجتماعی، اقتصادی، ملی و فردی دارای حس مسئولیت‌پذیری قابل توجهی نیستند تا جایی که آموزش مسئولیت‌پذیری به یکی از خلاءهای اصلی تربیت فرزند در ایران تبدیل شده است.

ضعف مسئولیت‌پذیری آنجا خود را نشان می‌دهد که جوانان زیادی با برنامه‌ریزیهایی که بیشتر به تخیل شبیه است ازدواج را تا فراهم شدن ایده‌آلانه امکانات زندگی، تاخیر می‌اندازند.

آنجا که زوجهای بسیاری، بچه‌دار شدن را مخل آسایش می‌دانند در حالیکه ساعتهای سرسام‌آوری را بدون اجر و مزد صرف فضای مجازی می‌کنند یا از آن تباه‌تر برای حیوان خانگی بیش از یک نوزاد وقت می‌گذارند اما از اقدام به بچه‌دار شدن هراسانند!

آنجا که عده‌ای از جوانان بچه‌دار شدن را معامله معقولی نمی‌دانند چراکه بر اساس مفهوم فایده، تنها باید چیزی را انتخاب کرد که سودش بیشتر از ضررش باشد و پدر و مادر باید هزینه‌های مادی و معنوی زیاد و غیرقابل محاسبه‌ای برای تولد و پرورش فرزند پرداخت کنند؛ در حالی که در مقابل فقط چیزی به نام شادی پدر و مادر بودن دریافت می‌کنند!

پرده سوم؛

در کشور ما اعمال سیاستهای تعدیل جمعیت از سال ۶۸ آغاز شد؛ در سال ۹۲ اصلاح شد و امسال با تصویب طرح تعالی خانواده به سمت افزایش فرزندآوری چرخش پیدا کرد.

از زمان آغاز سیاستها تا به الان، نرخ باروری از ۶-۷ فرزند به زیر ۲ فرزند کاهش پیدا کرده! این همه تغییر رفتار که در مدت زمان کمتر از تغییر یک نسل اتفاق افتاده، مسلما باید دلیلی بیش از اعمال سیاستهای تعدیل جمعیت داشته باشد و باید عوامل فرهنگی را دلیل مکمل و تمام‌کننده تغییر نگرش و رفتار ایرانیان دانست مخصوصا وقتی آمار کاهش فرزندآوری را در کنار کاهش ۴۰ درصدی ازدواج طی ۱۰ سال گذشته قرار دهیم.

درست است که سیاستهای جمعیتی موجب شد فرزند سوم و بیشتر موجودی اضافی معرفی شود اما بار فرهنگی القا شده همراه این سیاستها سمبه قوی‌تری داشت!

از ابتدای دهه هفتاد، شعار طاغوتی «فرزند کمتر زندگی بهتر» از درون زایشگاه جلوی چشم ما بود تا خیابان و پارک و درمانگاه و مدرسه و تبلیغات و فیلمهای تلوزیونی و سینما.

پژواک این شعار و تبلیغات مشابه آن، ترویج رفاه‌زدگی و راحت‌طلبی در سبک زندگی و تربیت ایرانیان بود و نتیجه‌اش شد یک جامعه مصرف‌گرا و کالازده، نسلی به دنبال کسب سود آنی، فخرفروشی، رژه اشرافی‌گری، مسابقه منفعت‌طلبی و حرص یک شبه پولدار شدن...

این آفتها، کار و تلاش و قناعت را که از مولفه‌های فرهنگ ایرانی بود به شدت احاطه کرد؛ به مرور این سوغات تهاجم نرم به سبکهای تربیتی خانواده‌ها نفوذ کرد و انتقال برخی مولفه‌ها را به نسل بعد تضعیف کرد و تاثیرش در بخش قابل توجهی از نسل بعدی به صورت خودمحوری، ضعف مسئولیت‌پذیری، فقدان ارزش‌مداری کار، ضعف مشارکت اجتماعی و ضعف تعلق ملی نمایان شد.

هر جا خانواده‌ها در مقابل نفوذ نرم فرهنگی ایستادگی کرده و گنج ارزشمند فرهنگ اصیل خود را حفظ کردند، شاهد رویش روحیه‌های امیدوار و باانگیزه، شجاع، مسئول، روشنفکر و روشن‌بین بودیم.

پرده چهارم؛

بررسی عوامل موثر بر تغییر نگرش خانواده‌های ایرانی نسبت به فرزندآوری نشان می‌دهد طی ۲۰ سال اخیر سه عامل: تغییر در سبک زندگی، بالا بودن مولفه فردگرایی و پایین بودن مولفه مسئولیت‌پذیری بیشترین سهم تاثیرگذاری را داشته است.

نکته حائز اهمیت قرار گرفتن عامل مسائل مالی و رفاهی در سطوح پایین‌تر نرخ تاثیرگذاری است؛ با این حال می‌شنویم بسیاری از مردم، عدم وجود امنیت شغلی و معیشتی را عامل کاهش تمایل به فرزندآوری عنوان می‌کنند.

با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و تورم کم‌سابقه و تعطیلی تعداد زیادی از مراکز تولید و نرخ بالای بیکاری این سخن تا حدی پذیرفتنی است اما اینجا با دو سؤال مواجه می‌شویم؛ چرا در دوران پس از انقلاب و جنگ که هم کشور با بحرانهای متعدد روبرو بود هم شرایط معیشتی و درآمد سرانه خانواده‌ها بسیار پایین‌تر از حالا بود، میل به فرزندآوری بیشتر بود؟ چرا در حال حاضر با همین بحران اقتصادی و اجتماعی، در مناطق حاشیه‌ای و محروم که از بحران اقتصادی، آسیب بیشتری می‌بینند، میل به فرزندآوری بالاتر از مناطق مرفه است؟

وقتی توجیه قانع‌کننده‌ای برای این سؤالات وجود ندارد، پس ناچار باید بپذیریم  تغییر رفتار خانواده‌ها در اقدام به ازدواج و سپس فرزندآوری عاملی تعیین‌کننده در کاهش نرخ باروری به زیر سطح جانشینی است و یکی از مولفه‌های موثر این اتفاق ضعف مسئولیت‌پذیری است.

پرده پنجم؛

مسئولیت‌پذیری اجتماعی موجب برقراری روابط مبتنی بر همدلی، توجه به حقوق دیگران و به طور کلی نظم اجتماعی می‌شود یعنی نقطه مقابل فردگرایی و خودمحوری؛ فردگرایی همان چیزیست که سبک زندگی دست خورده جدید به آن مبتلاست و آفات زیادی از جمله بی‌میلی به ازدواج رسمی و فرزندآوری را در پی دارد.

آموزه‌های اسلامی به ما می‌گوید: «الا کلکم راعٍ و کلکم مسئول عن رعیته»، تمامی افراد جامعه اسلامی مسئولیت اجتماعی دارند و در رابطه با انسانها و مسلمانهای دیگر مورد سؤال قرار می‌گیرند.

در اسلام، مسئولیت اجتماعی تا حدی اهمیت دارد که می‌گوید: «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» یعنی اسلام انسانها را تا حدی نسبت به اجتماع و بشریت مسئول می‌خواهد که کسی را که به امور جامعه اهمیت نمی‌دهد از اسلام خارج می‌داند.

همزمانی ضعف مسئولیت‌پذیری در جامعه با آمارهای کاهش سطح دینداری اتفاقی نیست!

حتی در نظریات جامعه‌شناسی غربی با وجود احاطه سکولاریسم بر علوم انسانی غرب، ردپای رابطه مستقیم مسئولیت‌پذیری اجتماعی با دینداری و اخلاق به چشم می‌خورد.

امیل دورکیم می‌گوید داشتن التزام به هنجارهای دینی و مناسک مذهبی در بالا بردن مسئولیت‌پذیری اجتماعی تاثیر دارد؛ دورکیم معتقد است مسئولیت‌پذیری حاصل همبستگی اجتماعیست و برای رسیدن به همبستگی، هم ساختار جامعه باید بر اساس ارزشها و هنجارهای دین‌مدارانه باشد، هم کنترلهای درونی افراد را ملزم سازد.

پیوتر زتومکا از اجتماع اخلاقی سخن می‌گوید؛ این اجتماع روابط افراد با یکدیگر را به شکل «ما» تعریف می‌کند؛ در چنین جامعه‌ای الزام به اعتماد، وفاداری و تشریک مساعی وجود دارد؛ تشریک مساعی یعنی توجه و مسئولیت‌پذیری نسبت به منافع دیگران حتی اگر با منافع شخصی ما در تعارض باشد.

پذیرش مسئولیت به گونه‌ای که در راه ادای وظیفه حتی منافع شخصی خود را فدا کنیم، ظاهرا معقول به نظر نمی‌آید، مگر اینکه فرد پاداش معادل یا بالاتر از آن را دریافت کند؛ مکاتب مادی در توجیه تن دادن به امور اخلاقی در نهایت کم می‌آورند و پای استدلالشان می‌لنگد چون حتی نمی‌توانند رضایت و آرامش درونی را به اندازه کافی پایدار و راضی‌کننده توصیف کنند.

تنها اعتقاد به پاداش معنوی و اخروی الهی است که می‌تواند پاسخگوی این معادله باشد؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به مردی که دخترش در سن ازدواج بود توصیه می‌کند که او را به ازدواج مرد با تقوا دربیاور زیرا حتی اگر او را دوست نداشته باشد، به او احترام می‌گذارد.

این همان رمز مسئولیت‌پذیریست که مدنظر ماست؛ تقوا کنترل درونی ضمانت‌کننده مسئولیت‌پذیری نسبت به خانواده و جامعه است که باعث می‌شود تنوع‌طلبی‌ها و مقایسه‌ها و کم‌حوصلگی‌ها امنیت خانواده را به خطر نیاندازد و افراد از وظایف طبیعی و اجتماعی خود شانه خالی نکنند.

در ابتدا اشاره کردیم تعریف مفهوم فایده در ذهن عده‌ای از جوانان آنان را نسبت به تشکیل خانواده و گسترش آن بی‌انگیزه می‌کند زیرا فکر می‌کنند چیزی که در مقابل دریافت می‌کنند، راضی کننده نیست! آیا چیزی به جز بازگشت به تعالیم دین‌مدارانه می‌تواند این سبک زندگی ضد اجتماعی و ضد بشری را اصلاح کند؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    10 21
    چرا در دوران پس از انقلاب و جنگ که هم کشور با بحرانهای متعدد روبرو بود هم شرایط معیشتی و درآمد سرانه خانواده‌ها بسیار پایین‌تر از حالا بود، میل به فرزندآوری بیشتر بود؟ چرا در حال حاضر با همین بحران اقتصادی و اجتماعی، در مناطق حاشیه‌ای و محروم که از بحران اقتصادی، آسیب بیشتری می‌بینند، میل به فرزندآوری بالاتر از مناطق مرفه است؟ وقتی توجیه قانع‌کننده‌ای برای این سؤالات وجود ندارد، پس ناچار باید بپذیریم تغییر رفتار خانواده‌ها در اقدام به ازدواج و سپس فرزندآوری عاملی تعیین‌کننده در کاهش نرخ باروری به زیر سطح جانشینی است و یکی از مولفه‌های موثر این اتفاق ضعف مسئولیت‌پذیری است.
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      29 6
      ای کاش از شغل و میزان درآمد خودت میگفتی حاشیه شهر ها جرم و جنایت هم بیشتر هست و همین نشون میده که سطح فرهنگ مردم با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر رابطه مستقیم داره در ضمن مردم نمیتونن مثل زمان جنگ زندگی کنند چون الان زمان جنگ نیست گرچه همون زمان هم که ملت پی همه چی رو به تن مالیده بودن مسئولان در دریاچه فلان سد مشغول عشق و حال و تفریح بودند بله مردم تا ابدالدهر نمیتونن اونجور که شما میخواهید زندگی کنند .
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      4 0
      سطح فرهنگ رو با سطح رفاه زدگی اشتباه نکن، جناب ۹۲۴
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      8 1
      جرم و جنایتی که در حاشیه شهرها صورت میگیره در برابر جنایات ثروتمندان شکم باره هیچه
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      5 2
      لیبرالها اقتصاد و فرهنگ این مملکت رو لجن مال کردن، مردم نابغه رو در دور باطل گرفتار کردن و نوابغ جامعه ما همچنان بهانه اقتصادی میگیرن، دوستانی که متولد دهه شصت به بعد هستید باید یه فکر برای بعد از شصت سالگی تون بکنید چون در آینده چنان سرباری میشید که جامعه به حذف فیزیکیتون رو میاره
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      6 2
      میدونی عزیز، وضع درآمدی من متوسطه کار پاره وقت انجام میدم، با اینکه توانایی اقتصادی بچه دار شدن رو دارم هرگز این کار رو نمیکنم، چون حوصله اش رو ندارم، حرف من اینه که این دروغ بزرگ دلایل اقتصادی رو کنار بذارید این بهانه لوث شده رو رها کنید، اقرار کنید که حال و حوصله و اعصابش رو ندارید، اینقدر این بهانه پوسیده رو مستمسک قرار ندید، بچه قبل از هر چیزی حوصله میخواد
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      5 0
      IR ۰۹:۲۴ -جرم و جنایت در حاشیه شهر بیشتر هست بخاطر فقر بیشتر و کمبود امکانات هست مگرنه سطح فرهنگ پایین شهر از بالای شهر بیشتر هست .
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    55 3
    تموم کنید این مسخره بازی رو. صدا و سیما و دولت و ... چندین و چند سال این شعار رو کرد تو گوش مردم و تبدیل به فرهنگ کرد، حالا شد شعار طاغوتی؟
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      7 6
      درست هست شعاری طاغوتی بود که طواغیت سر دادند
    • مریم IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      5 0
      خدا رحمت کنه رفتگانتون رو وا... دهه ۷۰ طاغوت کجا بود؟؟؟؟ جز وجود افراد خائن در بدنه سیاست گذاری جمعیت هیچ دلیل دیگری نیست. ضمنا زمان جنگ با اون همه مصیبت بازهم قدرت خرید مردم بهتر بود و انقد صف و صف کشی نبود. تورم لحاظ گسیخته مردم رو نابود کرده بعد میگن ازدواج و بچه!!! با چه شغلی چه پولی. شرم کن نویسنده نادان
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    43 1
    همه کشورها مردم رو ساپورت میکنن تا فرزند بیشتر بیارن، اینجا دهن مردم رو از نظر اقتصادی صاف می کنن تا غلط کنه که همون یه بچه رو هم اورده
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    35 2
    حالا کنار گود نشستید، با این وضع اقتصادی، مردم باید فرزنداوری کنن؟؟؟ دیگه چه دستوری دارید بفرمایید اجرایی کنیم.
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    36 3
    شعار طاغوتی؟ عدم مسئولیت پذیری؟ ولنگاری فضای مجازی؟ یعنی هیچ نقشی برای خودتان قائل نیستید؟ مثلاً مرغ کیلویی 40 هزار تومان و 7 بچه؟ حتماً جوابتان این است هر کس که دندان دهد نان هم دهد؟ خوب خدا عقل هم داده. با این شزایط اقتصادی در این 40 سال نهایت به صف مرغ و روغن با کارت ملی که چه عرض کنم، کاغذ آن رسیده اید؟ در تلویزیون شعار نخوردید مگه میمیرید میگن بعد ما مقصر جمعیت هستیم.
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      9 1
      بي اعتقادي و عدم مسؤليت پذيري مسئولین هست که این وضع ایجاد شده است !
  • شیردل IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    18 4
    نگین مسئولیت پذیر نیستین .من یادمه رو پاکنو مدادم مینوشتن فرزند کمتر زندگیه بهتر .اون زمان رفسنجانی رئیس جمهور بود بچه های مردمو کپن وشناسنامه نمیداد یا اگرم میداد اشکشو نو در میاورد .الانم نگین مردم بچه نمیارن والا حق دارن خودشون دارن پوست میدن یک بچه رو هم بدبخت میکنن
  • حسین IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    19 4
    با این تخته گازی که مملکت در سقوط وضعیت اقتصادی مردم پیش می ره , جوانها به این نتیجه رسیدند که اصلا ازدواج نکنند چه برسه که بچه دار هم شوند,اونهایی که دوتا بچه دارند الان پشیمون شدند چون هیچ آینده ای برای بچه هاشون پیشبینی کنند ***شعار طاغوتی «فرزند کمتر زندگی بهتر»*** الان به فاز عملیاتی رسیده***
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    27 4
    فقط حرف مفت می زنید.
  • ملت IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    9 0
    شعار دوبچه کافی وبنرهای در ودیوارها در دهه 70هنوز یادمه ننه من این شعارها را چسبانده بود به فکری بی تدبیری چندین ساله یخه ما را گرفته حالا حالاها ................متاسفانه دلسوز برای این کشور وجود نداره همه شعار میدن
  • حميد IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    23 1
    يه عامل فرزند كمتر هزينه هاي زندگي هستش...به خانوادهاي اوايل انقلاب نگاه كنيد اكثرا بالاي 4...5 فرزند هم داشتن چون حتي يه كارمند و كارگر هم از پس مخارج خانواده بر ميومدن ولي الان زن و شوهر هردو كار هم بكنن تا اخر ماه بايد با احتياط خرج كنند الا عده كمي از افراد ...همه چيز رو به بي اعتقادي و عدم مسؤليت پذيري ربط نديد شرايط سخت اقتصادي الان محمترين عامل فرزند اوري كمتره
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    48 0
    برادران ساکن قم که فراغت بیشتری دارن همت کنند
  • Davood IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    29 3
    تو رو قرآن حرف نزنید. صبح تاشب دارم‌کار میکنم. میوه نمیتونم بخرم برای یدونه بچم. یعنی ازشما بی منطق تر و فریبکارتر ندیدم‌تو عمرم
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      5 19
      وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ ۖ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ ۚ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا هرگز فرزندان خود را از ترس فقر به قتل مرسانید (زنده به گور مکنید) که ما رازق آنها و شما هستیم، زیرا این قتل فرزندان بسیار گناه بزرگی است. [17–31]
  • حمید IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    14 3
    من از امروز به فرمایش جنابعالی در صدد زدودن رسوخ این تفکر غلط خواهم بود ایا تضمین میدهید هزینه های کمر شمن صفر تا صد متولد شدن یک انسان سعدتمند ان هم در کمترین استانداردها را بتوانم بر اورده کنم؟؟؟؟؟؟لطفا مراقب گفتارتان باشید که تبدیل به اراجیف نشود
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      6 6
      وَأَنکِحُوا الْأَیَامَی مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ؛ «مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز می‌سازد؛ خداوند گشایش دهنده و آگاه است.» خداوند تضمین داده است شما اگر معتقد هستید عمل کنید براساس ملاک های اسلام ازدواج نکنید و اگر معتقد نیستید و براساس ملاک های هوای و هوس می خواهید عمل کنید دیگر انتظاری نداشته باشید .
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    26 3
    کسی که در این روزگار فقر و فلاکت یک بچه به دنیا بیاره یک جنایتکاره چون اون بچه با عقده های بی شمار باید بزرگ بشه
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      5 9
      اگه قرار بود براساس نظر شما عمل شود نسل ایرانی ها و شیعیان تا الان منقرض شده بود چون دنیا روزی نبوده که اینگونه که شما می گویید نبوده باشد ! دنیا محل اسایش نیست که همه چی خوب و خوش باشه دنیا دار بلا و ابتلاست .
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    24 4
    امیدوارم زنده باشم و روزی رو ببینم که جمعیت ایران عزیز 20میلیون باشه، جمعیت زیاد فقط برای شلوغ کردن راهپیمایی ها و انتخابات کاربرد داره، و آزادی و رفاه و آموزش و شغل و بقیه فاکتور های زندگی نرمال در ذهن مسئولین تعریف نشده
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    18 0
    لعنتی ها اون دوره انقداین شعاررو گفتین که هرکی بچه دار میشد احساس میکرد گناه کبیره کرده حالاکه دیگه مردم نون پیدا نمیکنن بخورن یادتون افتاده که ای دل غافل اگه اینا همه پیر بشن میشن نون خوراضافی وکسی نیست خرجشون رو بده
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      7 4
      بله ما انقلاب کردیم که براساس اسلام کشور اداره شود نه براساس ازمون و خطا
  • 2287 IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    13 1
    تو این گرونی که حتی نمی شه برای ازدواج م تصمیم گرفت .چه برسه به بچه .اونهایی که شعار می دهند بچه بیارید آیا به فکر خرج و مخارجش هم هستند
  • فاطمه IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    5 4
    اینا همه حرف مردم نا هزینه اضافی میکنن تا حرف فرزند اوری میشه مشکلات اقتصادی بهانه می کنن قدیم بچه زیاد بوده امکانات کم بخدا همون قدیم مردم دل خوشی داشتن الا تعداد فرزندان کم لوس خواه زور گو
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    13 0
    بزرگترین مانع ازدواج بیکاری اکثر جوانان کشور هست تا کاری به وجود نیاد ازدواجی صورت نمیگیره
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    2 27
    یک ذره دقت. اونایی که ربطش دادید به مسائل اقتصادی در کامنتها بچه دار شدن بفرمائید چرا میلیاردها بچه دار نمیشند قبول کنید فرهنگش از بین رفته. در ضمن خدایی که رزق داده عقل هم داده توکل و قناعت هم داده. بعضی از همین هایی که مینالند که نداریم شب عروسی و برای تجملات زندگی و گوشی موبایل و پز لباس با وجود نداشتن، ده برابر خرج بچه داریدخرج میکنتد. قبول کنیم بعضی حرفها بهانه است
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      20 0
      میلیارد ها رو شما با قشر فقیر و محروم مقایسه نکن اونا خوشی زده زیر دلشون ، ولی قشر فقیر و محروم چطور می تونن با نداری بچه بیارن ! میلیاردر ها هم خودکشی می کنن فقیرها هم خودکشی می کنن یکی از بی دغدغه گی به پوچی رسیده یکی از بدبختی کلافه شده هر گردی گردو نیست !
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      19 2
      بچه داری ؟ یا هنوز بابات خرجت رو می ده ؟ همیشه جوان های کم سن و سال راحتتر شعار ها رو می پذیرند و تکرار می کنند
  • DE ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    26 2
    چی میگید بابا شماها ، مملکت رو ترکوندید کلا بعد اینهمه آسمون ریسمون بی ربط بافتی به هم که فرزند آوری کم شده ؟ خودتون نمیدونید دلایلش رو یعنی ؟؟ بس کنید
  • دکتر سید IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    4 23
    فرزند بیشتر زندگی آرام تر
  • احمد IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    11 2
    اول روابط خارجی و تورم صد درصدی سالانه و قیمت مرغ 40 تومنی و قوانین جانبدارانه مثل مهریه رو اصلاح کنید بعدا....همش شعار...
  • احمد IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    6 1
    اول روابط خارجی و تورم صد درصدی سالانه و قیمت مرغ 40 تومنی و قوانین جانبدارانه مثل مهریه رو اصلاح کنید بعدا....همش شعار...
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      5 3
      مشکل از مهریه نیست مشکل این هست که دنبال زیبایی ظاهر باشی با مهریه سرسام آور روبرو میشی ولی اگر دنبال ایمان و اخلاق و تقوی باشی با مهریه بسیار ناچیزی هم روبرو میشی
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    8 7
    این شعار طاغوتی فرزند کمر زندگی بهتر را نظامومقدس جمهوری اسلامی پررنگ کرد الان هم میخواد این شعار طاغوتی فرزند بیشتر زندگی شادتر رو پررنگ کنه
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      5 8
      شعار اسلام و خواست خداوند همان شعار قدسی فرزند بیشتر بوده است اون شعار طاغوتی فرزند کمتر ندای شیطان بود حالا دارند توبه می کنند بخاطر ان شعار
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    20 3
    اشتباه اولم ازدواج بود اشتباه دومم بچه دار شدن الانم در استانه طلاق زندگی مشتر دیگه توی این جامعه بسیار سخت شده و ارزشی ندارد فقط مایه رنج و عذاب طرفین است
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      8 5
      وقتی بر مبنای زیباری ظاهری و غریزه ازدواج می کنی نتیجه اش این می شود بجای اینکه برمبنای ایمان و تقوا ازدواج کنی
  • DE ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    11 2
    خیلی واضح مردم از شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور راضی نیستند و ناخوداگاه به سمت فرزند اوری نمیرن.پروپاگاندای شماهم کوچکترین تاثیری نداره.اصلا مردم مثل شما فکر نمیکنند که بخوان مثل شما عمل کنن.
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      4 4
      پس سوئدیها هم حتما از کشورشون ناراضی بودن که به واردات انسان رسیدن
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      4 0
      اثر کاهش بازدید کنندگان سایت مشرق نیوز
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    15 4
    بس کنید به شما چه مربوط کی چنتا بچه میخواهد ؟ عادت کردید تو خصوصی ترین کارهای مردم دخالت میکنید؟مثل این‌که از آمار جرم و جنایت همین بچه هایی که حاشیه نشین هستند خبر نداری؟
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      3 2
      دین هم برای فردیت فرد و هم اجتماع برنامه دارد ! شما قرار نیست بر مبنای لا ابالی گری رفتار کنی باید براساس خواست خدا رفتار کنی .
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      4 0
      لطفا از عبارت بس کنید استفاده نکن خیلی تابلو شدی، چند بار؟
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    3 0
    به نظر من دولتها در این سالها دو خیانت بزرگ کردند اول اینکه مردم را با اعمال خود،به سوی دنیاطلبی سوق دادن و کاری کردند که همه آمال و آرزوهای مردم رسیدن به دنیا باشد دوم اینکه کاری کردند مردم برای رسیدن به همان آرزوهایشان زجر بکشند و له له بزنند همه این سیاستها برای این هدف انجام شد که دولت مردان به اهداف خود که همان پر کردن جیبهایشان بود،،، آری من یادم هست ۲۵ سال پیش غدای ما نان و سیب زمینی بود اما رفت و آمد بود آرامش بود و خیلی از خوبیها اما امروزه کاری کرده اند من برای ۲۵ سال بعد از الان استرس داشته باشم و زجر بکشم لذا راه اساسی همان راه دین وخداست و قدم اول برای این راه اجرای عدالت است برای همه کسانی که باعث نابودی دین و زندگی و آرامش مردم شدند آن موقع مردم خوشان برای آرامش و آینده خودشان و کشورشان زندگی خود را مزین به همسر و فرزند میکنند
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    3 0
    به نظر من دولتها در این سالها دو خیانت بزرگ کردند اول اینکه مردم را با اعمال خود،به سوی دنیاطلبی سوق دادن و کاری کردند که همه آمال و آرزوهای مردم رسیدن به دنیا باشد دوم اینکه کاری کردند مردم برای رسیدن به همان آرزوهایشان زجر بکشند و له له بزنند همه این سیاستها برای این هدف انجام شد که دولت مردان به اهداف خود که همان پر کردن جیبهایشان بود،،، آری من یادم هست ۲۵ سال پیش غدای ما نان و سیب زمینی بود اما رفت و آمد بود آرامش بود و خیلی از خوبیها اما امروزه کاری کرده اند من برای ۲۵ سال بعد از الان استرس داشته باشم و زجر بکشم لذا راه اساسی همان راه دین وخداست و قدم اول برای این راه اجرای عدالت است برای همه کسانی که باعث نابودی دین و زندگی و آرامش مردم شدند آن موقع مردم خوشان برای آرامش و آینده خودشان و کشورشان زندگی خود را مزین به همسر و فرزند میکنند
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    14 3
    یه بچه هم زیاده جمعیت باید نصف بشه
  • علی IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    11 3
    چطور روتون میشه تبلیغ فرزند آوری بکنید اونم توی این اوضاع.
  • ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    10 4
    به شخصه حاضر نیستم توی مملکتی که امثال شما مشرق نیوزیاها زنذگی و حکمرانی می کنید، فرزندی بیاورم. چون جنایت بزرگی در حق اون بچه کردم.
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    9 1
    چرا خودتونو به اون راه میزنید تا معیشت مردم بهتر نشود حرف وحدیث وتوصیه وتهدید هیچ جمعیتی رو برای ایران زیاد نمیکنه ازدواج هست که حاصلش فرزند باشد واقعا با این وضع همون شعار فرزند کمتر زندگی بهتر عالیترین شعاره
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    2 1
    شما اگر از اول دنبال اجرای اسلام بودین شعار فرزند کمتر نمی دادید ، بقولی یک نادان یک سنگی را درون چاه می اندازد صد تا عاقل از درآوردنش ناتوان می شوند
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    17 0
    شما اگر بفکر جوانان هستید قانون غیراسلامی_انسانی سربازی اجباری رو وردارید تا جوان ها زودتر پی کار و زندگیشون برن و ازدواج و جمعیت هم زیاد بشه
  • ن IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    6 0
    اول شغل برای جمعیت امروزی ایجاد کنید با عدالت بعد شعار دهید که فعلا از هیچ کدام خبری نیست
  • ناشناس IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    9 0
    موضوع فرزند آوری رو از چند زاویه می توان دید: که مهم ترین اون موضوع اقتصادی است. امروزه بسیاری از جوانان شغل مناسبی ندارند و امکان اداره یک زندگی رو با کم ترین امکانات ندارند. اونهایی هم که کار دارند به قدری درآمدهاشون پایینه که به زور بتونن شکم خودشون رو سیر کنند
  • احمد IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    4 0
    با سلام . با توجه به فرمایشات این اقا که معلوم است از معیشت و رفاه خوبی برخوردارند . چنین نصایح و توصیه هایی را می فرمایند .فرزند اوری : شغل و در امد ثابت و در حدودی مناسب .منزل مسکونی و یا توان پرداخت اجاره بها وبیمه درمانی و بیمه کار و...........و غیره .بستر مناسب برای نگهداری حیثیت خانواده و تامین نیازهای خانواده و تحصیل وپرورش فرزندان ابرومند و نه ولگرد و گدا .. وضعت خوبه . با شکم سیر توصیه نکن . خانواده و بچه نعمت است . ولی گدا پروری و روسپی گری ذلت .
  • بیچاره IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    9 3
    خدارحمت که کند به روح کسی که شعار فرزند کمتر وزندگی بهتر مطر کرد وخداوند نگذرد از کسی که فرزند آوری تبلیغ می کند و نمی داند مردم هوشمند شده اند و فریب آدم های بی سواد را نمی خورند.
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      1 5
      پس چرا اربابانت در غرب این همه تبلیغ زاد و ولد درکشورشان انجام می دهند ومردم تشویق به فرزند آوری بیشتر می کنند ((((
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    3 0
    مسئله از 2 بعد قبال تامل هست: بعد اول بحث فرهنگی و معنوی هست بحث دوم مسئله اقتصادی هست. من 45 سالمه هنوز نتونستم ازدواج کنم. آیا من سخت گیرم ؟ جواب ش خیر هست. سطح توقع خانواده ها در این شرایط سخت اقتصد ی بسیار بالاست.در یک مصاحبه از تعدادی زن و مرد پرسیدن اگه دختر داتشه باشی حاضری به پسری بدیش که فقط یک کار مثلا 4 میلیونی داره. خونه و ماشین نداره پسر حدود 25 تا 30 سالش باشه. 90 درصد پاسخ دهندگان گفتند به هیچ وجه کم کمش باید حدود 30 میلیون درامد داشته باشه. مسئله اصلی قضیه مسئله فرهنگی هست. درسته که اقتصاد وضعش خرابه ولی یک جوان چه گناهی کرده که نتونه ازدواج کنه و اینقدر توقع مردم بالا باشه. من 16 سال سابقه کار دارم مدرکم ارشد هست کارمند رسمی هم هستم ولی نه تونستم خونه بخرم و نه ماشین بخدا اهل خرج اضافی هم نیستم فقط چون تهران هستم همین تهران بدبختم کرده. فقط حدود 3 میلیون اجارهخ بابت یک سویت 30 سال ساخت 40 متری میدم. حقوقم 7 میلیونه اونوقت وقتی میرم جلو منو مسخره میکنن میگن شما با هوا داری زندگی میکنی. بیاییم واقعیت و بپذیریم که ما هم مشکل فرهنگی داریم هم اقتصادی در گذشته مشکل فرهنگی نداشتیم همه قانع بودن الان هم مشکل اقتصادی داریم هم فرهنگی. من نمیتونم در سن 45 سال ازدواج کنم شما توقع دارین مردم بچه دار بشن با این شرایط. مسخره ست واقعا مسخره ست
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 2
    شعارفرزند کمتر زندگی بهتر از دولت رفسنجانی شروع شد
  • ناشناس IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 5
    هموطن های گرامی خداوند خودش فرموده که من روزی بچه رو می رسونم به قول معروف هر آن کس که دندان دهد نان دهد اگر رشد جمعیت با همین روال ادامه پیدا کند تا چند سال دیگه جمعیت پیر میشه و کشور هایی مثل آمریکا راحت تر از الان می تونن به خاک ما دست درازی کنند
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      0 0
      البته خدا به همه یه جور دندون نمیدهد که یک جور هم نان دهد بعضی نان ها با خون دل به دست میاد خدا عقل هم داده شما برو خودت رو از پشت بام پرت کن پایین بعد بگو مرگ و زندگی دست خداست متاسفانه بعضی پدر و مادر ها با این دیدگاه که شما فرمودین دین و دنیای بچه هاشون را به باد میدن
  • بهروز FR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    4 0
    سلام و خسته نباشید . ابهت و قدرت یک کشور به جمعیت آن کشور نیست . فرزند کمتر زندگی بهتر دقیقا رفاه و آسایش مردم یک کشور را در پی خواهد داشت . سرمایه کشور به نفرات کمتری تقسیم می‌شود و طبیعتا کشور با قدرت اقتصادی بالاتری در سطح جهانی پدیدار می‌گردد. ازدیاد فرزندان همانند زمان پهلوی و تا قبل از سال ۷۰ تنها منفعتی که داشته است این بوده که دزدان و‌لاشخو ران کارگرانی با حقوق اندک در اختیار داشته باشند . ازدیاد جمعیت بایستی همزمان با ازدیاد شغل صورت پذیرد. فرزندان بیکار جامعه هزینه های زیادی برای جامعه دارند . هنوز هم جمعیت کشور نسبت به مشاغل موجود بیست تا سی در صدرصد فزونی دارد. و افزایش جمعیت با توجه به پتانسیلهای موجود در کشور نوعی خیانت به فرزندانمان خواهد و نتیجه این‌خوا د بود که کارگرانی با حقوق ۱۰۰ دلار در ماه داشته باشیم .که در دنیا فقیرترین کارگران هستیم.
  • FR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    4 0
    دهه ی شصتی ها باید فرزند دار میشدن که از بچگی باسختی و با شعار (فرزند کمتر زندکی بهتر ) بزرگ شدند. و همین دهه بود که تربیت بین خانواده ها وحشتناک بود .حتی داخل مدارس تبیهی هایی وجود داشت که در شکنجه خانه های دنیا وجود نداشت . چوب و فلک و زیر زمین .... بعد چطور همان جوان بچه بیاره .بعد چطور همان جوان بدون طلاق زندکی کنه . ارام زندکی کنه . چطور میتونه توی خیابان سر رانندگی بخاطر کوچکترین مساله از کوره در نره و فحاشی نکنه...تمام این تبعات اجتماعی از اموزش و پرورش ناصحیح ایران نشات میگیره
  • کاظمی IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    6 0
    آخه بااین گرانی مگر میشود فرزند آوری کرد کارگر ایران خودرو هستم حتی نمیتوانم حق خودم را بگیرم چه برسد هفتاد بچه رو سیر کنی
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    0 0
    مشکلات اقتصادی
  • ج IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    0 0
    خداوکیلی باکدوم درامد توخرج خودمون موندیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس