کد خبر 119595
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۰

رئیس خانه کاریکاتور ایران گفت: هیچ گونه تفسیر توهین‌آمیزی در طرح نماینده اراک دیده نمی‌شود و این اتفاق که می‌توانست به سادگی حل شود،‌اکنون منجر به سوءاستفاده رسانه‌های معاند شده است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، انتشار خبر محکومیت یک کاریکاتوریست اراکی به 25 ضربه شلاق به دلیل به تصویر کشیدن کاریکاتور «احمد لطفی آشتیانی» نماینده شهر اراک،‌ بازتاب بسیار وسیعی در میان رسانه‌های خارجی داشته است که همگی اقدام به انتشار این خبر کرده و به حمایت از این هنرمند برخاسته‌اند،‌ دلایل محکومیت این هنرمند را از مسعود شجاعی طباطبایی رئیس خانه کاریکاتور جویا شدیم.

هیچ گونه تفسیر توهین‌آمیزی در این طرح دیده نمی‌شود

شجاعی در این باره توضیح داد: بعد از آن که از این خبر مطلع شدیم، با این هنرمند اراکی «محمود شکرایی» تماس گرفتیم و صحت خبر محکومیت او را به 25 ضربه شلاق جویا شدیم، جالب بود که خود او از این حکم بی‌خبر بود،‌ از او خواستیم این طرح را که منجر به این جنجال شده است برای ما ارسال کند ولی وقتی طرح را دیدیم هیچ گونه تفسیر توهین‌آمیزی را در آن نیافتیم.

کاریکاتوری ساده که منجر به حکم 25 ضربه شلاق شد

شجاعی درباره طراحی این کاریکاتور توضیح داد: در یکی از برنامه‌های تلویزیونی 90 گفت‌وگویی با «احمد لطفی آشتیانی» نماینده شهر اراک انجام شد و  انتقادهای بسیاری نسبت به نظریات ایشان مبنی بر واگذاری تیم فوتبال نفت تهران به اراک صورت گرفت. به دنبال این اتفاق،‌ محمود شکرایی کاریکاتوریست اراکی در یکی از نشریات این شهر کاریکاتوری این اتفاق را دستمایه کار خود قرار می‌دهد و از این نماینده مجلس را در لباس فوتبال طراحی می‌کند و پس از آن نماینده محترم، از این نشریه و این هنرمند شکایت می‌کند که در نهایت منجر به محکومیت این کاریکاتوریست به 25 ضربه شلاق می‌شود.

رئیس خانه کاریکاتور ایران، این طرح را بسیار ساده و به دور از هر گونه تفسیر توهین‌آمیز ارزیابی کرد و گفت: به نظر من درباره این هنرمند و طرحی که منتشر شده است، بسیار سخت‌گیری شده و حکم بسیار سنگینی را برای هنرمند صادر شده است،‌در حالی که در نشریه گل‌آقا نمونه‌های بسیاری نظیر این طرح از مسئولان دولتی منتشر می‌شد که با سعه صدر و آستانه تحمل بسیار بالا رو به رو می‌شد.

خط قرمزهای هنر کاریکاتور ایران کاملاً مشخص است

این هنرمند کاریکاتوریست در ادامه درباره خط قرمزهای کاریکاتور در کشور گفت: خط قرمزها و حریم‌ها کاملاً مشخص است، به طور مثال درباره مسائل دینی، مذهبی و اخلاقی این حریم‌ها از سوی هنرمندان رعایت می‌شود و همه هنرمندان کاریکاتوریست ما مقید به مسائل دینی،‌مذهبی و اخلاقی هستند و هیچ گاه وارد این مسائل نمی‌شوند.

صدور این حکم و انتشار آن در رسانه‌های معاند نظام

شجاعی با انتقاد از صدور این حکم که منجر به انتشار اخبار گسترده در رسانه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران شده است گفت: این اتفاقی که ساده می‌توانست نادیده گرفته شود، اکنون تبدیل به یک بحران سیاسی شده است که متاسفانه فضای سیاسی کشور و حتی هنر کاریکاتور کشور را ملتهب کرده است.

تلاش‌ها تاکنون بی‌نتیجه بوده است

او درباره اقداماتی که در راستای حمایت از این هنرمند صورت گرفته است گفت: بلافاصله بعد از آن که از صحت این ماجرا مطمئن شدیم،‌ تلاش کردیم تا از طریق حسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای صفار هرندی و همچنین حجت‌‌الاسلام حمید رسایی نماینده مجلس شورای اسلامی موضوع را پیگیری کنیم اما با وجود این تلاش‌ها که از سوی این دوستان صورت گرفته است، همچنان این حکم به قوت خود باقی است.

رسانه‌های معاند از این خبر بهره‌برداری سیاسی می‌کنند

وی در ادامه با بیان این که انقلاب اسلامی ما حاصل خون صدها هزار شهید و ایثارگری‌های جانبازان ما است گفت: این اتفاق بسیار ساده نباید به یک جنجال سیاسی تبدیل شود که رسانه‌های معاند آن را بزرگ‌نمایی کنند و از این بهانه‌ها در جهت صدمه زدن به نظام جمهوری اسلامی ما سوءاستفاده کنند،‌همان‌طور که در لیست رسانه‌هایی که اقدام به انتشار این خبر کردند،‌ نام تمام رسانه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران دیده می‌شود،‌این اتفاق خوبی نیست و می‌تواند هنوز هم در یک فضای مسالمت‌آمیز با مشورت از کارشناسان کاریکاتوریست و به دور از جنجال‌های سیاسی خاتمه یابد و منجر به اجرای چنین حکم متأثرکننده‌ای نشود.

وی تأکید کرد: اگر این نماینده محترم نیز متوجه این التهابات سیاسی می‌شد که به دنبال انتشار این خبر صورت گرفته است، قطعاً راضی به اجرای این حکم نخواهد بود.

سعه صدر را باید از بزرگان نظام آموخت

شجاعی به سخنی از حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت: حضرت امام(ره) می‌فرمایند «هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، نظامى است.» بنابراین وقتی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری چنین نگاه عمیقی را نسبت به هنر دارند و حتی نسبت به حرکت‌های توهین‌آمیزی که نسبت به آن‌ها صورت می‌گیرد، با رأفت و سعه صدر برخورد می‌کنند،‌باید از این بزرگواران آموخت.

نمایندگان ما باید آستانه تحمل بالاتری داشته باشند

این هنرمند کاریکاتوریست در بخش دیگری از سخنانش به این طرح  کاریکاتور که بازتاب وسیعی داشته است اشاره کرد وگفت:

کاریکاتور چون زبانی تصویری است، تفسیرهای متعددی از آن می‌شود اما این طرح ساده از این نماینده مجلس صرفاً شکل انتقادآمیز دارد و به هیچ عنوان تفسیر توهین‌آمیز از آن استنباط نمی‌شود،‌ این طرح به گونه‌ای نیست که این نماینده محترم مجلس را تا این اندازه عصبانی کند، نمایندگان ما باید آستانه تحمل بالاتری داشته باشند.

کاریکاتور، وظیفه‌اش نشان دادن معضلات جامعه است

شجاعی ادامه داد: کاریکاتور به دنبال نشان دادن مشکلات و حل معضلات است بنابراین اگر هنرمند کاریکاتوریست که یکی از وظایفش نشان دادن مشکلات و معضلات جامعه است، نتواند طرح ساده‌ای از یک نماینده مجلس را بکشد،‌ چگونه می‌تواند یک کاریکاتوریست باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که در این باره تجدید نظری صورت بگیرد و این حکم صادر شده با عنایت رسانه‌های کشور و قوه قضائیه شکل اجرایی به خود نگیرد.

وی افزود: در مواجه با یک طرح کاریکاتور که معضلات را نشان می‌دهد،‌هم می‌توان صورت مسئله را پاک کرد و چنین احکامی را صادر کرد و هم این که در جهت حل این مشکلات برآمد.

استفاده از نظرات کارشناسی هنرمندان

شجاعی همچنین پیشنهاد کرد که برای حل این مشکل از نظرات کارشناسی و مشاوره تعدادی از هنرمندان مورد تأیید نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده شود تا منجر به صدور چنین احکامی که زیبنده یک هنرمند نیست،‌نشود.

ایجاد التهاب در فضای هنر کاریکاتور کشور

شجاعی به التهابی که در فضای هنر کاریکاتور ایران ایجاد شده است اشاره کرد و گفت: صدور این حکم هنرمندان کاریکاتوریست کشورمان را بسیار متأثر کرده است و فضای ملتهبی را در هنر کاریکاتور ایجاد کرده است که من شاهد رنج این هنرمندان هستم و آرزو می‌کنم که این حکم هیچ گاه اجرا نشود.

رئیس خانه کاریکاتور ایران تأکید کرد: فضای کاریکاتور ایران بسیار پاک است و نباید چنین اتفاقاتی این فضا را ملتهب کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس