کد خبر 1195887
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
«حسین ذوالفقاری» رئیس ستاد امنیت انتخابات کشور شد

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور شرایط کشور را باثبات عنوان کرد و گفت: با وجود تجمعات صنفی، در سال گذشته مشکل خاصی نداشتیم و تلاش شد با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه مطالبات به موقع پاسخ داده شود.

به گزارش مشرق، بخش‌های مهم گفت‌وگو با حسین ذوالفقاری، معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور در ادامه از نظر می‌گذرد.

امنیت کشور در شرایط باثبات است

- سال ۹۹ در کنار مشکلات ناشی از تحریم و گرفتاری‌های اقتصادی، با بیماری کرونا هم مواجه بودیم. با توجه به این دو مسئله و مجموعه فضای داخلی و تهدیدات خارجی، تامین امنیت کشور بیش از همیشه از اهمیت بسیار بالایی داشته است.

بیشتر بخوانید:

جزئیات ممنوعیت سفر «به» و «از» شهرهای قرمز و نارنجی در نوروز

- در سال ۹۹ با وجود اینکه هم آسیب‌ها در حوزه اقتصادی، معیشتی و هم پیامدهای بیماری کرونا و تاثیرات‌آن در زندگی مردم افزایش یافت و کار تامین امنیت را سخت‌تر کرد، خوشبختانه با همت دست اندرکاران و همراهی کم‌نظیر مردم، می توان گفت که امنیت کشور در شرایط باثبات است.

با وجود برگزاری تجمعات صنفی، تنش خاصی در سال ۹۹ نداشتیم

- سال گذشته شاهد بودیم که مسائل بسیار جزیی در نقاط دورافتاده کشور، بلافاصله به رییس دستگاه مربوطه و به استاندار مسئول، عنوان و موضوع پیگیری می‌شد و حتی مواردی بود که در همان ساعات شب اطلاع می‌دادند و در همان شب پیگیری می‌شد تا مشکل برطرف شود. 

- با وجود تجمعات و اعتراضات صنفی در بخش‌های مختلف کامیون‌داران و تانکرداران، تنش خاصی در سال ۹۹ در کشور نداشتیم و تلاش شد مطالبات به موقع به دستگاه‌های مسئول اعلام و برای رفع مشکلات تلاش و همکاری شود.

اختصاص اعتبارات برای تامین امنیت مرزها

- تلاش وزارت کشور بر این بوده است تا آنجا که می‌توانیم کنترل مرزهای کشور در زمینه مقابله با پدیده‌هایی به‌نام تروریسم، قاچاق مواد مخدر، مهاجرت‌های غیرقانونی و جرایم سازمان یافته را افزایش دهیم.

- در کنار اعتباراتی که مجلس و دولت به صورت سنواتی به این مساله اختصاص می‌دادند، با پیگیری‌هایی که از دو سال قبل انجام شد و با موافقت مقام معظم رهبری ، ۱۰۰ میلیون دلار برای کنترل مرزهای جنوب شرق کشور در ستاد کل نیروهای مسلح اختصاص داده شد.

استفاده از سود معافیت کارت‌های بازرگانی برای مرزنشینان

- با توجه به عدم استقبال مناسب سرمایه‌گذاران از حضور و سرمایه گذاری در مناطق مرزی؛ در سال ۹۷ مصوبه‌ای برای ایجاد بازارچه‌های مرزی به تصویب رسید.

- پس از دو سال و نیم پیگیری، راه اندازی ۱۵ بازار برای استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان تصویب و مقرر شد از این بازارچه‌ها کالا مبادله شود تا مرزنشینان از سود معافیت کارت‌های بازرگانی هر نفر ۷۰۰ هزار تومان و یک خانوار ۴ نفره ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بهره‌مند شوند.

موافقت با واردات ۱۶۸ قلم کالا توسط مرزنشینان

- اخیرا با پیگیری‌های انجام شده با هماهنگی بانک مرکزی، وزارت صنعت معدن تجارت و وزارت اقتصاد،‌ با واردات ۱۶۸ قلم کالا موافقت شد تا مرزنشینان از طریق این بازارچه‌ها بتوانند از معافیت بازرگانی استفاده کنند.

- در مرزهایی که امکان تحقق و اجرای این مصوبه وجود داشته باشد، استانداران این چهار استان می‌توانند هماهنگی‌های لازم را انجام دهند و مرزنشینان از آن بهره‌مند شوند.

تدبیر دولت برای فروش سوخت مرزی/ ثبت نام ۱۲۴ هزار خانوار مرزنشین مشمول

- از سال‌ها قبل طرح فروش سوخت مرزی در دوره‌های مختلف از طریق شرکت‌ها، تعاونی‌ها و شهرداری‌ها در چند استان مرزی اجرا می‌شد.

- با توجه به تجارب به دست آمده و با پیشنهاد وزارت نفت مقرر شد به جای شرکت‌ها، این وزارتخانه کار فروش سوخت مرزی را انجام دهد و ۲۰ درصد از محل درآمد سوخت مرزی را به روستانشینان در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز اختصاص دهد.

- با توافق بین وزارت نفت و دولت در سال گذشته، دولت مصوب کرد ۲۰ درصد از این محل به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها و ۸۰ درصد مستقیما به حساب سرپرست خانوارهای مشمول طرح واریز ‌شود.

- امسال فرایند بررسی و شناسایی افراد مشمول با پیگیری‌های زیاد انجام شد و تا چند روز قبل حدود ۱۲۴ هزار خانوار مرزنشین ثبت‌نام کردند البته تعداد دیگری از خانواده‌ها هنوز ثبت نام نکرده‌اند و بعضی از استان‌ها از فرایند ثبت نام عقب هستند.

پیش ثبت‌نام ۸۸ هزار فرزند مادر ایرانی برای دریافت شناسنامه

- یکی از اقدامات مهم وزارت کشور اعطای شناسنامه به فرزندان زنان مزدوج با غیر ایرانی‌ها بود.

- از حدود فصل پاییز، عملیات ثبت‌نام شروع شد و تاکنون ۸۸ هزار نفر برای دریافت شناسنامه پیش ثبت‌نام کرده‌اند.

- با توجه به اینکه در آغاز کار هستیم، تعداد ثبت‌نام‌کنندگان  بالاست. با تکمیل شدن تعداد پرونده‌ها، روند صدور شناسنامه سرعت بیشتری می‌گیرد.

صدور گذرنامه برای افراد غیرمجاز

- توافقی با دولت افغانستان درباره افراد غیر مجاز داشتیم که داخل ایران هستند. برخی از این افراد در ایران ازدواج کردند؛ برخی با خانواده آمدند و فرزندان‌شان با دستور مقام معظم رهبری در مدارس و دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند که براساس سرشماری انجام شده بیش از ۸۰۰ هزار نفر هستند.

- برای مشخص شدن هویت آنان با توافق با طرف افغانستانی مقرر شد در ایران نسبت به هویت آنها اقدام و برای آنها گذرنامه صادر شود.  

۱۰۰ هزار تبعه خارجی بیمه شده‌اند

- برای کمک به بحث بیماری کرونا از طریق سازمان‌های بین‌المللی اقدام شد و بخش‌هایی کمک کردند که به اتباع تخصیص داده شد.

- سال ۹۹ بیمه ۲۰ هزار نفر از اتباع را افزایش دادیم و امروز ۱۰۰ هزار نفر از اتباع پناهندگان آسیب‌پذیر و دارای بیماری خاص افغانستانی در کشور بیمه هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس