کد خبر 1195519
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
واردات بی رویه کالا از مناطق آزاد!

کارشناس حوزه اقتصاد گفت: در سال‌های اخیر برخی از مناطق در کشور با عنوان مناطق آزاد کار خود را آغاز کردند، اما به دلیل برخی از مشکلات و ضعف قوانین بیشتر به مناطقی برای واردات کالا تبدیل شدند.

به گزارش مشرق،  محمد ایزدی با اشاره به کارکرد مناطق آزاد در کشور اظهار کرد: مناطق آزاد در هر کشوری به منظور افزایش تبادلات تجاری با مشوق‌هایی مانند معافیت مالیات و تفاوت در نرخ بهره بانکی در برخی از مناطق  ایجاد می‌شود.

این کارشناس حوزه اقتصاد تصریح کرد: در سال‌های اخیر برخی از مناطق در کشور با عنوان مناطق آزاد کار خود را آغاز کردند، اما به دلیل برخی از مشکلات و ضعف قوانین بیشتر به مناطقی برای واردات کالا تبدیل شدند.

وی افزود: این مناطق می‌تواند به دلیل کاهش تعرفه‌های مالیاتی و بانکی به محلی برای تولیدات کالا تبدیل شود، اما متاسفانه از ظرفیت موجود استفاده صحیح نشده است.

بیشتر بخوانید

ابهامات مصوبه واردات خودرو در سال جدید

ایزدی با بیان اینکه مناطق آزاد به دلیل افزایش واردات به تولید نیز لطمه وارد کرده است، بیان کرد: نظارت کم بر مناطق آزاد و عدم دریافت مالیات برای واردات کالا شرایط را به سمت استفاده از کالاهای خارجی و وارداتی مهیا کرده است.

این کارشناس حوزه اقتصاد بیان کرد: در حال حاضر در مناطق آزاد تسهیلاتی مانند برق ارزان قیمت برای مراکز استخراج ارز در نظر گرفته شده است، اما می‌توان سایر بخش‌های صنعتی و تولیدی را در این مناطق مستقر کرد تا با کاهش هزینه‌های حمل و نقل زمینه برای صادرات کالا نیز فراهم شود.

وی افزود: مناطق آزاد علاوه بر فراهم کردن شرایط برای تولید در مناطق مرزی می‌تواند به دلیل همجواری در با کشورهایی مانند عراق تبادلات میان دو کشور را افزایش دهد و بخشی از نیاز کشور به کالا را تأمین کند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس