کد خبر 1195508
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱
محبوبیت روز افزون «اسپوتنیک وی» و بدبینی بی دلیل غرب

مدیر موسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا گفته که واکسن روسیه برای مبارزه با ویروس کرونا کاملاً موثر است.

به گزارش مشرق، «آنتونی فاوچی»، مدیر موسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا گفت که داده‌های مربوط به واکسن روسی «اسپوتنیک‌وی» او را به این باور رسانده که این واکسن برای پیشگیری از ویروس کرونا «کاملا موثر» است.

بیشتر بخوانید:

چرخش اتحادیه اروپا به طرف واکسن روسی

فاوچی درباره واکسن اسپوتیک وی‌ گفت: «من برخی از گزارش‌ها را بررسی کرده‌ام. این واکسن، خوب به نظر می‌رسد.»

این در حالی است که وزارت بهداشت و خدمات انسانی در گزارش سالانه خود که در ماه ژانویه منتشر شد اعلام کرد روسیه را به تلاش برای توسعه نفوذش در قاره‌های آمریکا متهم کرد و گفت در صدد است برزیل را از صدور مجوز برای این واکسن منصرف کند.

فاوچی گفت فرصت بررسی واکسن ساخت چین را نداشته اما این واکسن هم ممکن است همانند واکسن روسیه موثر باشد.

او اضافه کرد: «اما معتقدم که واکسن روسی، کاملاً موثر است.»

فاوچی چند ماه پیش گفته بود درباره کارآمدی واکسن روسیه تردید دارد. او مدعی شده بود دولت روسیه مجوز این واکسن را سریع صادر کرده است.

او در مصاحبه با ای بی‌سی نیوز در آن زمان گفت: «من امیدوارم که روس‌ها اثبات کرده باشند که این واکسن ایمن و کارآمد است. من به شدت در اینکه آنها این کار را کرده باشند تردید دارم.»

حدود دو هفته پیش حساب توییتری واکسن اسپوتنیک وی‌ روسیه اعلام کرد کرد این واکسن با پیشی گرفتن از واکسن «فایزر»، از لحاظ کسب تأییدیه در کشورهای مختلف در جایگاه دوم قرار گرفته است.

در حال حاضر ۴۵ کشور جهان استفاده از واکسن روسی اسپوتنیک را مورد تایید قرار داده‌اند.واکسن آسترازنکا که مورد تایید ۴۹ کشور جهان قرار گرفته در جایگاه نخست قرار دارد.

واکسن‌ فایزر مورد تایید ۴۳ کشور قرار داشته و واکسن مودرنا نیز توسط ۱۹ کشور جهان تایید شده است.

محققان پیشتر اعلام کردند که نتایج آزمایش‌های واکسن روسی اسپوتنیک وی نشان می‌دهد که این واکسن در مقابل جهش‌های ویروس کرونا نتایج عالی ایجاد کرده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پیش‌تر دستور داده بود تا تاثیرگذاری واکسن‌های ساخت روسیه در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا مورد بازبینی قرار بگیرد.

«دنیس لوگونوف» معاون مرکز گامالیا که تولیدکننده واکسن اسپوتنیک است، گفت: «مطالعه اخیری که توسط مرکز گاملیا در روسیه انجام شده نشان می‌دهد که واکسیناسیون مجدد با واکسن اسپوتنیک V در برابر جهش‌های جدید ویروس کرونا از جمله گونه‌های انگلیسی و آفریقای جنوبی، بسیار خوب عمل کرده است».

نتایج این آزمایش به زودی منتشر خواهد شد اما این نخستین نشانه از عملکرد واکسن روسی در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا بوده است. جزئیات بیشتر درباره این موضوع هنوز منتشر نشده است.

نتایج پژوهشی که در ماه فوریه در مجله معتبر پزشکی لانست منتشر شد نشان می‌دهد واکسن اسپوتنیک وی از کارآمدی ۹۱ درصدی در مبارزه با کرونا برخوردار است.

کرونای جدید یکی از ۷ نوع ویروس شناخته شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. ۴ گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و سه گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت بعد از ابتلای بیش از ۱۲۱ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری آن را «همه‌گیر جهانی» اعلام کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس