واکسن های ایرانی قابل اعتماد هستند/ اوایل تابستان؛ آغاز تولید انبوه واکسن ایرانی

سرگروه تیم مطالعاتی واکسن کرونای ایرانی با اشاره به قابل اعتماد بودن واکسن های داخلی از ساخت کارخانه عظیم واکسن سازی خبر داد و گفت: واکسن کرونای ایرانی از اوایل تابستان به تولید انبوه می رسد.

به گزارش مشرق، مینو محرز سرگروه تیم تحقیقاتی واکسن ایرانی (کووایران برکت) در اولین روز از سال ۱۴۰۰ با حضور در استودیو پخش زنده رادیو تهران در گفتگو با برنامه «تهران ما سلامت» از مردم خواست از رفت و آمدها و دورهمی‌ها و سفر در نوروز چشم پوشی کنند تا پس از روزهای عید شاهد افزایش مبتلایان و مرگ و میر ناشی از شیوع بیشتر کووید ۱۹ نباشیم.
 
واکسن، تنها راه مبارزه با بیماری های عفونی

وی با تاکید بر اینکه تنها راه مبارزه با بیماری های عفونی واکسن است گفت: ما باید از وقوع این بیماری‌ها پیشگیری کنیم. کما اینکه پیشگیری بهتر از درمان است. واکسن کرونا چندماهی است که به بازار آمده و موثر هم بوده است. مردم تعدادی از کشورهای کوچک واکسینه شده اند اما در کشورهای بزرگ هنوز این امر تکمیل نشده است ولی نتایج تا به امروز خوب بوده  و باعث ایمنی بخشی شده اگرچه هنوز نمی دانیم این واکسن ها تا چه مدت ایمنی جامعه را تامین می کنند. ولی همان ایمنی باعث کاهش سرعت بیماری زایی و مرگ و میر می شود. با این شرایط می توانیم دوباره به فعالیتهای روزمره بازگردیم چون کرونا طی این مدت خسارت های اقتصادی، اجتماعی و روانی زیادی در پی داشته است.
 
رعایت فاصله گذاری اجتماعی؛ مهمتر از واکسیناسیون

سرگروه تیم تحقیقانی واکسن ایرانی با اشاره به اینکه هنوز نمی دانیم این ویروس تا چه زمانی همراه ما است اظهار داشت: دو ویروس سارس و مرس بعد از حدود ۶ ماه در اثر جهش ها از بین رفتند اما این ویروس با جهش، قویتر می شود و دنیا نمی داند تا چه زمانی باقی خواهد ماند. ولی در هر صورت ما باید قدرت مبارزه با این بیماری را پس از یکسال داشته باشیم یکی از این راه ها واکسیناسیون است ولی از آن مهمتر رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن و شستن دست ها است. باید بدانیم این ویروس از سطوح و مواد غذایی انتقال پیدا نمی کند و فقط از هوا قابل سرایت است. اگر دو نفرِ روبروی هم از ماسک استفاده نکنند درصد ابتلا ۹۵ درصد است. اگر یک نفر از این دو نفر ماسک داشته باشد درصد ابتلا کاهش می یابد و اگر دو نفر ماسک داشته باشند و یک نفر بیمار باشد درصد احتمال انتقال به ۱ درصد می رسد بنابراین بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی، ماسک زدن، شستن دست ها و رعایت فاصله گذاری فیزیکی است.
 
شیوع زیاد ویروس انگلیسی در تهران
وی درخصوص آمار انتشار ویروس‌های جهش یافته در کشور گفت: اخیرا نوع ویروس انگلیسی به ویژه در شهر تهران غالب شده است. خانواده ها با هم مبتلا می شوند و در افراد مسن و کسانی که بیماری های زمینه ای دارند درصد علائم بیشتر است.
 
واکسن‌های ایرانی قابل اعتماد هستند
محرز محقق واکسن ایرانی با اشاره به تاریخچه ساخت واکسن در ایران گفت: حدود ۶۰ سال پیش، ما بزرگترین کشور سازنده واکسن در منطقه بودیم و واکسن های خود را به وسیله دو موسسه رازی و پاستور تامین می کردیم . متاسفانه با واردات واکسن از کشورهایی مثل هند و چین واکسن سازی در ایران متوقف شد.  ضمن اینکه به علت تحریم نتوانستیم به آزمایشگاه های سطح ۳ دسترسی داشته باشیم . خوشبختانه واکسن سازی در ایران آغاز شده است. ما باید واکسن هایمان را خودمان بسازیم و متکی به هیچ کشوری نباشیم. روند آغاز ساخت واکسن کووید ۱۹ در کشورمان به علت فقدان امکانات، دیرتر آغاز شد. مغزهای متفکر و جوان ما حضور دارند اما ما امکانات ساخت این واکسن را نداشتیم.

وی تاکید کرد: واکسن های ایرانی قابل اعتماد هستند و واکسنی که من در گروه تیم تحقیقاتی آن حضور دارم از بهترین نوع واکسن کووید ۱۹ است و در مقابل ویروس انگلیسی هم تاثیر گذار است چون آزمایش شده و به آن اعتماد داریم.
 
اگر می توانید صبر کنید تا واکسن ایرانی بزنید

عضو کمیته علمی ستاد کرونا با اعلام این خبر که من صبر کرده ام تا واکسن ایرانی را تزریق کنم خاطر نشان کرد: با توجه به تمامی جهش های انجام شده بر روی ویروس کووید ۱۹، باید گفت واکسن ایرانی کوو برکت، واکسن بهارات هندی و نوعی واکسن چینی که از ویروس ضعیف شده ساخته شده اند بر روی این جهش ها بیشتر موثرهستند تا واکسن هایی که قطعه ای از ژن ویروس کووید را دارند. اگر افرادی می توانند، صبر کنند تا واکسن ایرانی را تزریق کنند. برخی می گویند چون من به بیماری مبتلا شدم نیاز به تزریق ندارم اما باید گفت افرادی که به این بیماری مبتلا شدند هم باید این واکسن را تزریق کنند. ایمنی بدن ما در برابر ویروس دائمی نیست و همه باید واکسن بزنند. معمولا سه ماه پس از بیماری می توان از واکسن استفاده کرد.
 
کار آزمایی بالینی ۲ و ۳ واکسن کرونای ایرانی؛ به زودی

محرز در ادامه این گفتگوی رادیویی از مردم قدردارن ایران تشکر کرد و درباره واکسیناسیون همگانی در ایران گفت: فاز یک کارآزمایی بالینی(واکسن کووایران برکت) گذرانده شده و ایمنی واکسن تایید شده و عارضه هم نداشته است . به علت اضطرار، کارآزمایی بالینی فاز دو و سه با هم انجام می شود. فاز دو مربوط به تاثیرگذاری واکسن است. در این فاز واکسیناسیون روی ۴۰۰ بیمار که ۳۰۰ نفر آنها ۱۸ تا ۵۰ سال هستند و ۱۰۰ نفر آنها هم ۵۰ تا ۷۵ هستند تا پایان اردیبهشت انجام می شود. فاز سه در نقاط مختلف کشور بر روی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر اجرا می شود.
 
ترکیه و امارات؛ دو کشور هدف آزمایش واکسن چینی
وی خاطرنشان کرد: فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن های چینی در ترکیه استفاده شد و برخی به ترکیه رفتند تا مورد تزریق قرار گیرند. شرکت های بزرگ واکسن سازی فاز سوم کارآزمایی خود را در نقاط مختلف جهان آزمایش می کنند و ترکیه و امارت دو کشور از این کشورها هستند.
 
اوایل تابستان؛ آغاز تولید انبوه واکسن ایرانی
وی افزود: بعد از تایید فازهای دو سه، در اوایل تابستان به تولید انبوه می رسیم . کارخانه ای عظیم برای ساخت واکسن آماده شده و از این پس ما محتاج هیچ کشوری برای واکسن هایمان نخواهیم بود.
محرز با اشاره به این مورد که برخی اعتمادی به واکسن ها و داروهای ایرانی ندارند تصریح کرد: برخی پزشکان این اندیشه را در مردم تقویت می کنند. اما از ابتدای شیوع بیماری در کشور هر نوع دارویی که برای درمان این بیماری ارائه شد در داخل کشور ساخته شد و واکسن هم با تمامی استانداردهای بین المللی در حال ساخت است و موثر هم خواهد بود. من همیشه می گویم ایرانی جنس ایرانی بخر.
 
به خبرهای بد فضای مجازی درباره عوارض واکسن ها اطمینان نکنید
وی با تاکید بر تخریب اذهان مردم توسط اینفودمی و خبرهای بدون منبع در فضای مجازی و واکنش های منفی نسبت به واکسن های مختلف گفت: در فضای مجازی درباره مرگ و میر ناشی از تزریق واکسن ها خبرهای بسیاری منتشر شد اما مردم باید بدانند نباید به این خبرها اطمینان کنند.
 
تکنولوژی ساخت انواع واکسن های کرونا در جهان
محرز درباره انواع واکسن های کرونا در سطح جهان گفت: متدهای مختلفی در تولید واکسن کرونا وجود دارد نوعی از آن بر پایه تکنولوژی جدید MRNA استوار است که واکسن فایزر و مدرنا در این گروه جای دارند. نوع دیگر تکنولوژی ترکیبی است که آنتی ژن کووید با آدنو ویروس ترکیب شده است که آسترازنکا در این گروه جای می گیرد. نوع اول این واکسن که خیلی بر روی افراد مسن تاثیرگذار نبود از آدنو ویروس هایی که به آن حساس نیستیم و در زمستان درگیر می شویم ساخته شده بود که اخیرا با آزمایش بر روی شامپانزه و دریافت آدنو ویروس نوع جدید، این واکسن ساخته خواهد شد. واکسن اسپوتنیک هم آدنو ویروس نوع ۵ و۲۶ را استفاده کرده که آدنو ویروس نوع ۲۶موجب تب و لرزهای شدید شده است.
 
ساخت واکسن کوو برکت از ویروس ضعیف شده بیمار ایرانی
محرز درباره گروه دیگر واکسن های کرونا اظهار داشت: واکسن کوو برکت هم از ویروس ضعیف شده بیمار ایرانی اردبیلی گرفته شده است این واکسن عارضه کمتری دارد و تاثیر آن هم خوب است در این گروه واکسن های بهارات و واکسن چینی جای دارند. نوع دیگری از واکسن هم وجود دارد که انستیتو پاستور با همکاری کوبا در حال ساخت آن است و فاز ۳ خود را در ایران انجام خواهد داد این واکسن از نوع ترکیبی است و با استفاده از نوعی پروتئین ساخته شده است.
 
از شهری به شهر دیگر و از استانی به استان دیگر نباید سفر کرد
وی تصریح کرد: فاصله گذاری فیزیکی از مهمترین مواردی است که می تواند به مردم در جلوگیری از انتشار ویروس کمک کند. در مورد سفر هم باید  گفت که سفر و جابجایی که موجب تجمع شود مشکل دارد. اگر کسانی هستند که سالم هستند ومستقیما به ویلای خود می روند واز آن خارج نمی شوند مشکلی وجود ندارد اما معمولا این امر امکانپذیر نیست چون بالاخره به کنار دریا و بیرون برای خرید خواهیم رفت و با افراد مختلف مواجه خواهیم شد. فاصله گذاری اجتماعی باید رعایت شود و از شهری به شهر دیگر و از استانی به استان دیگر نباید سفر کرد. ضمن اینکه وقتی بیماری زیاد شد؛ در تمام جهان راه ها بسته شد.
 
کرونا با خوردن غذا و لمس سطوح انتقال پیدا نمی کند
مینو محرز در پایان این گفتگو باز هم تاکید کرد: لمس سطوح و غذا خوردن، بیماری را انتقال نمی دهند ولی قبل از آنکه دست ها را به سمت چشم و دهان ببریم باید دستهایمان را بشوییم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    4 1
    پس اول خودت و مردانی بزنید حجت بر مردم تمام کنید.
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
      3 3
      تو فایزرت رو بزن،حیف واکسن ایرانی است برا امسال تو
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
      1 2
      اگه علمشو داشته باشی میفهمی که چرا میگن واکسن ایرانی عوارض کمی داره
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    3 0
    زودتر و سریع تر بسازیدلطفا
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    2 0
    لطفا یکم سریع تر چون کل جهان واکسیناسیون رو تا وسط هاش پیشبردن.خیلی ممنون از دانشمندان ایران
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    خانم محرز مگر قراره مورد اعتماد نباشه این چه حرفیه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس