آیا واحد مسکونی خالی باید شارژ ساختمان را بپردازد؟

یکی از سوالاتی که وجود دارد این است که واحد خالی از سکنه باید شارژ ساختمان را بپردازد یا از پرداخت آن معاف است.

به گزارش مشرق، با توسعه شهرها و افزایش میزان شهرنشینی و همچنین گسترده شدن تعداد آپارتمان های درونش رفته‌رفته قانون آپارتمان نشینی و به تناسب آن فرهنگ آن در دستور کار قرار گرفت.

به دنبال مشکلات متعددی که میان اهالی یک آپارتمان وجود داشت قانون گذار اقدام به تدوین قانون آپارتمان نشینی کرد.

یکی از متداول ترین سوالات و مشکلاتی که در آپارتمان نشینی مطرح می‌شود این است که آیا واحد مسکونی که مدتی تخلیه بوده یا به ندرت از آن استفاده می شده باید شارژ را پرداخت کند یا خیر.

در پاسخ به این سوال باید گفت که در ماده ۴ قانون تملک آپارتمان ها گفته شده حق شارژ ساختمان باید به صورت ماهیانه پرداخت شود و اینکه فرد در خانه حضور داشته باشد یا خانه به صورت خالی باشد تاثیری در پرداخت شارژ ندارد.

همچنین باید توجه داشت که حق شارژ و تعمیرات ساختمان ارتباطی به بودن و یا نبودن افراد در واحد مسکونی خود ندارد.

تنها هزینه‌ای که واحدهای خالی می توانند پرداخت نکنند آب یا گاز است به دلیل آنکه آنها از آب و گاز استفاده نکرده‌اند از پرداخت هزینه مشترک ساختمان این دو مورد معاف هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    0 1
    حق شارژ بله اما در کنتور مشترک بین همسایه ها خیر
    • رضا IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      10 6
      روی چه اساسی واحدی ساکن ندارد با واخدی که فرضا5نفرساکن دارد و مهمان و فامیل و دوست رفیق و.... ازآسانسور و خدمات دیگه ای استفاده میکنند مثل نظافت و.روشنایی عمومی و...باید به اندازه هم شارژپرداخت نمایند؟بنظر این قانون هیچ پشتوانه شرعی و عقلی ندارد و یک زورگویی هست.
    • Yaro IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      0 0
      دوستان این قانون خیلی هم درسته. چون شما مگه موقع فروش یا اجاره دادن واحدتون اونو بالا نمیگیرید . میگید که آسانسور داره. خونه پارکینگ داره خب این یعنی ارزش خونه شما. مثل قضیه عوارض سالانه ماشین حالا شما میخوایی ماشین تکون بده میخوایی نده باید عوارض جاده های خراب پر چاله چوله رو بدی
  • مهدی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    0 0
    سلام، عید نوروزمبارک انشالله، حق شارژ واحدی محاسبه میشود یا برمبنای نفرات هرخانواده، چون تعدادبیشتر اصطهلاک بیشتر ایجادمیکنند.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    5 2
    من پرداخت نمیکنم و به مدیر ساختمان هم گفته ام برو شکایت کن
    • NL ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      1 0
      شما نیروی خودی هستی؟؟
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      1 0
      عزا چه عزایی است که فرانسوی های دزد هم نظر حقوقی می دهند.
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      0 0
      فرانسوی نیست فیلتر شکن استفاده کرده
    • م.س IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      0 0
      برو خدارا شکر کن که من نیستم.چون در جا واحدم را به معتادهای تزریقی کرایه میدادم تا بفهمی یک من ماست چقدر کره داره.ان موقع تو برو شکایت کن.البته بنده این کار را کردم والان ان همسایه محترم اولین نفری است که شارزرا پرداخت میکند.ببم جان
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    2 1
    من که اطلاعات حقوقی چندانی ندارم اما متوجه می شوم که این قانون خیلی معقول نیست و روی ان باید بیشتر کار و فکر بشه تا عادلانه باشه برای محاسبه حق شارژ باید چندین فاکتور از جمله زیر بنای اپارتمان و تعداد ساکنین اپارتمان طبقه اول دوم ....یا اخر خالی بودن یا ساکن بودن اپارتمان در نظر گرفته شود
  • Deniz CA ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    3 1
    وقتی خونه خاله باید مالیات شهرداری بدهد پس شارژ ساختمان هم باید بدهد درسته ساکن نیست ولی وقتی میخواد کرایه بده یا بفروشه دنبال راه پله و جای تمیز هست که بتونه کارش راه بیافته و
  • رنجبر IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    3 0
    شارژ برای مخارج مشاعات ساختمان جمع آوری و مصرف میشه و تا پشت درب واحد برای همه یکسان است دلیلی نداره کسی که ساکن نیست پرداخت نکنه مگر اینکهخیلی جاهای دیگه زندکیش هم از این بی ادراکی ها داشته باشه.
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    1 0
    هر کس به نفع خودش نظر می دهد. از عقل و منطق هم حرف می زنند. همین‌ها که خانه خالی دارند و هزینه شارژ نیم بها را نمی پردازند؛ اگر مدیر ساختمان شوند و هزینه های نظافت و آسانسور را بپردازند از خانه های خالی هم شارژ را کامل می گیرند. یا خانه را اجاره دهید یا باید در اداره ساختمان مشارکت نمایید. چرا باید سکنه ساختمان هزینه های واحدهای خالی را بپردازند.
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      0 0
      شما خودتم خیلی همچین رو عقل و منطق حرف نزدی آخرش به نفع خودت حرف زدی، منطق شمام مثل هموناس که در جواب میگن خب تو هم استفاده کن به نظرت کسی که ماهی یه هفته تو خونه س با کسی که مدام صبح تا شب از آسانسور استفاده میکنه، از روشنایی و پارکینگ و آب جهت شستن خودرو استفاده میکنه؟ باید شارژ یکسان پرداخت کنه؟
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    0 0
    من خودم مدیر ساختمان هستم و شارژ رو از واحد های خالی نصف میگیرم ، در واقع شارژ مربوط به نظافت و هزینه قبض برق آسانسور رو دریافت نمیکنم اما بحث سرویس و نگهداری آسانسور رو از واحدهای خالی دریافت میکنم و همینطور در بحث تعمیرات که آنچه مربوط به رفت و آمد افراد هست ، تنها از ساکنین دریافت میشه اما هزینه هایی مثل تعمیر ایزوگام و از این قبیل از همه دریافت میشه.
  • ح ر IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    0 0
    در مجموعه های آپارتمانی مصرف آب و گاز و برق عمومی اجباراً برای استفاده کلیه واحدها اعم از خالی و دارای سکنه می باشد . از این رو واحد خالی باید بهای آب و گاز و برق عمومی را نسبت به مشترکات پرداخت کند.
  • اردشير شيخ زواره US ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    0 0
    به عقيده من بهتر است جهت هزينه شارژ قانونگذار قانون تملك آپارتمانها الگو بگيرد مثل قبوض شهرداريها كه چند ساليست تفكيك شده به عوارض و پسماند پسنديده است جهت جلوگيرى از پيامدهاى ناشايست و كشمكشهاى واحدهاى همجوار كه حكم اعضاى يك خانواده را دارند مبلغ شارژ ساختمان به دو صندوق تفكيك شود كه در اولى تعداد نفرات و حتى تعدد پاركينگها و در ديگرى مساحت بنا تأثير گذار باشد اولى شامل هزينه آب و برق مشاعى نظافت معابر و ديگرى شامل هزينه هايى كه مصروف تغييراتى كه در بنا با تصويب هيئت مديره ايجاد ميشود يا صرف نگهدارى مرمت يا بازسازى اجزاء ساختمان ميگردد باشد در اينصورت كمى واقع بينانه تر ميتوان در خصوص پرداخت هزينه شارژ واحدهاى خالى به هر يك از صندوقها اظهار نظر كرد.
  • حمید IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    0 0
    کسیکه خانه می خرد یا به قصد استفاده شخصی است یا می خواهد اجاره دهد پس در دو حالت باید شارژ را پرداخت کند اما اگر کسی خانه می خرد و آن را رها می کند پس به قصد سرمایه گذاری خانه خریده و می خواهد سود ببرد پس باید شارژ بدهد شارژ روی خانه است چه استفاده بکنی چه استفاده نکنی مثل کسی که ماشین می خرد و اصلا استفاده نمی کند دولت سر سال مالیات را از او میگیرد یا هزینه پسماند که حتی اگر از خانه استفاده نکنی در قبض آخر سال نوسازی شهرداری می گیرد
  • علی IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    2 0
    منطقیش اینه که واحد خالی فقط باید هزینه نظافت رو بده نه باقی چیزها رو در مورد هزینه شارژ هم به نظرم باید طبق نفرات باشه ما دو نفر هستیم و رفت و آمد چندانی هم نداریم ولی چند تا از واحد ها بین ۴ تا ۵ نفرن و هر هفته کلی مهمون دارن ولی موقع پول شارژ دادن جون به خدا میدن و پول شارژ نفراتی که نه همون به تعداد واحد رو بعد از ۷ یا ۸ ماه میدن
  • جبارزاده PL ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    0 0
    با سلام تبریک سال نو ولی این قانون اصولی نیست چون سایرین که ازخدمات ساختمان استفاده میکنند واحدخالی ازاین خدمات که هزینه براست مالک واحد خالی ازان خدمات استفاده نمیکند لذا پیشنهادمن این است واحد خالی نصف واحدی که خالی نیست شارژ پرداخت کندعادلانه است بااحترام جبارزاده
  • ابراهیم بابایی IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    0 0
    در صورت امکان در مورد مشاعات هم مطلب بزارید .در ساختمانی که من زندگی میکنم ،جنوبی هست .طبقه اول کلا راه ورود به حیاط را که از پارکینگ هست قفل کرده و از پنجره واحد خودش پله برا حیاط گذاشته و کاملا حیاط شده خصوصی ،آیا این حق را دارد .متاسفانه حل اختلاف هم کاری نکرد و گفت کدخدامتشی کنار بیایید و گفت معمولا اینجوریه .بنده تمام هزینه ها را مثل بقیه پرداخت میکنم.
  • قادری US ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    0 0
    سلام ایادراپارتمانهای پانزده طبقه وشصت واحدی که طبقه هم کف چهارواحدساکن هستندومجبورندسرصدای رفت امدوکثیف کاری ناشیی ازرفت امدطبقات بالاوبودی ژانراتور و...راتحمل کنن وازطرفی ازاسانسوروبرق ژنراتورکه برای اسانسوروپمپ اب استفاده میشه استفاده نمیکنن ایابایدشارژکامل مثل طبقات بالابدهند؟
  • امیر IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    0 0
    نه هزینه اسانسور هم نباید پرداخت شود
  • رضا IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    1 1
    وقتی قانون اساسی بعضی جاهاش اشکال دارد بعد میخاین این اشکال نداشته باشد،شاید طرف پول کابینت ولوازم ضروری خانه را ندارد و دنبال پول است بعد بی جهت که ساکن نیست پول شارژ بدهد،وقتی حداقل اثاث گذاشت پول شارژ بدهد
  • واسعی IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    3 1
    این قانون عادلانه ومنطقی وقابل قبول نیست درمجموعه ای که ساکنین از امکانات مشترک که باهزینه همه تهیه شده استفاده می کنند ازجمله آسانسورو...افرادی که ساکن نيستندوهیچگونه انتفاعی ازاين موارد نمیبرند عادلانه نیست که هزینه سایرین (استفاده کنندگان) را بدهند
  • عزیزی IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    1 0
    اگر تا بحال نفروخته تا اصلا کسی تو ساختمان ننشسته باشه و هنوز صفر کیلومتر و نوساز و دست نخورده است بازم باید سازنده با واحدهایی که در آن سکونت دارن شارژ پرداخت نماید مثلا سازنده 8 واحد ساخته 5 واحد فروخته و 5 ماه دارن سکونت می‌کنند ولی واحدهای دیگر را نفروخته و نوساز و صفر کیلومتر هستن آیا سازنده باید شارژ دهد
  • ناشناس IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    0 1
    بنده در طبقه اخر هستم و واحدم بنابه مشکلاتی که دارم بالاجبار خالی است. هیچ رفت و امدی هم ندارم از اسانسور استفاده نمی کنم. تکلیف من چیست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس