کد خبر 1195008
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
کشف موجودات دریایی که 50 سال زیر یخ پنهان بودند - کراپ‌شده

حدود دو هفته‌ی پیش کوه یخی عظیم‌الجثه‌ای از یخسار قطب جنوب جدا شد و به آرامی در دریای ودل شناور (Weddell Sea) شد. اکنون محققان توانستند نگاهی به حیات موجود در زیر این کوه یخ بیاندازند که بعد از ۵۰ سال در معرض دید است.

به گزارش مشرق، به گزارش لایوساینس، کشتی تحقیقاتی آلمانی به نام پولاراسترن (Polarstern) با گذر از مسیر باریک بین کوه‌یخ به تازگی آزاد شده به نام "A-۷۴" و فلات یخ برانت (Brunt) در شمال قطب جنوب ساعت‌ها فیلم و هزاران تصویر از موجوداتی که ۱۸ مایل (۳۰ کیلومتر) زیر سطح آب زندگی می‌کردند ثبت کرد. محققان گزارش دادند که توانستند جامعه‌ی پرجنب و جوشی از نرم‌تنان، پالیده‌خواران، ستاره‌های دریایی، خیار دریایی و حداقل پنج گونه ماهی و دو گونه‌ی ماهی مرکب کشف کنند.

محققان موسسه‌ی تحقیقات قطبی و اقیانوسی آلفرد وینگر(AWI) در آلمان که مسئول ماموریت پولاراسترن بودند در بیانیه‌ای گفتند: اولین تصاویر از کف اقیانوس سطح شگفت‌انگیزی از تنوع زیستی را در منطقه‌ای که با یخ قطور برای دهه‌ها پوشیده شده بود نشان داد.

یافتن حیات دریایی در نزدیکی کف اقیانوس قطب‌جنوب موضوع عجیبی نیست. صدها گونه‌ی دریایی در آب‌های یخ زده زندگی می‌کنند و گاهی در مکان‌هایی واقعا غیرمنتظره می‌توان آن‌ها را دید.

ماه گذشته محققان گروهی از اسفنج‌های دریایی و پالیده‌خواران را یافتند که بر روی سنگی ۹۰۰ متر پایین‌تر از یخ‌های فلیچنر رون(Filchner-Ronn) به یک تخته سنگ چسبیده بودند. این کشف مانند کشف جدید پولاراسترن کمی دانشمندان را گیج کرد،   علت اصلی آن وجود پالیده‌خواران بود. این حیوانات که شامل اسفنج‌ها و مرجان‌ها است در یک مکان مستقر می‌شوند و منتظر می‌مانند تا مواد غذایی که معمولا نوعی فیتوپلانکتون هستند (نوعی جلبک دریایی میکروسکوپی) به سمتشان بیایند.

طبق اعلام اداره ملی اقیانوسی و جوی، فیتوپلانکتون‌ها برای فتوسنتز به نور خورشید وابسته هستند و در بخش‌های بالاتر اقیانوس شناور می‌شوند جایی که نور خورشید بیشتر است بنابراین یافتن این موجودات فیتوپلانکتون‌خوار در تاریک‌ترین نقطه‌ در زیر یخ‌های قطب جنوب قابل درک نیست.

طبق گفته‌ی محققان موسسه‌ی آلفرد ونگر، مواد غذایی به صورت فیتوپلانکتون یا مواد آلی هزاران متر پایین‌تر از یخ‌های قطب جنوب کشیده می‌شوند تا موجودات کف اقیانوس را تغذیه کنند. برای افزایش دانسته‌ها درمورد اکوسیستم این مناطق محققان نمونه‌هایی از رسوبات کف اقیانوس را جمع‌آوری کردند که به کشف محتوای مغذی آب‌ها کمک می‌کند.

محققان چندین "بویه" buoys نیز در مکان قرار دادند تا اطلاعاتی درباره‌ی دما وشوری آب و همچنین سرعت جریان آب دریای ودل به دست آورند. این داده‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا مدل‌های جوی دقیق‌تری برای این مناطق بسازند. قطب جنوب یکی از مناطقی است که با بیشترین سرعت در حال گرم شدن است و اگر جلوی انتشار گازهای گلخانه‌ای گرفته نشود بیشتر یخ‌هایش را به طور دائمی از دست خواهد داد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    2 1
    گودترین نقطه دنیا ماریان در فیلیپین است با حدود 11 کیلومتر عمق . چطور در قطب جنوب جاندارانی پیدا شده اند که در عمق 30 کیلومتری زندگی می کنند ؟
    • GB ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
      0 2
      فکر کنم اون 11000کیلومتر عزیز
    • GB ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
      0 0
      ببخشید اشتباه شد 11کیلومتره
    • رها IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
      0 0
      عزیزم گودترین نقطه جهان درازگودال ماریانا هستش
    • Seyyed DE ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
      0 1
      نمیدونم ولی ی چیز جالب اینکه که هنوز ملت نمیدونن در( اصل) عمیق ترین جا توی اقیانوس ها کجاست چون هنوز تجهیزاتی ندارن که بتونن خوب بگردن چون هرچی میرن پایین تر فشار اب خیلی بیشتر میشه واسه همین تجهیزاتشو ندارن پس امکان داره که عمق بعضی از جاهای اقیاتوس ها بیشتر از این چیزی که فکر میکنی باشه،، میدونم گفتن یک جایی از اقیانوس عمیق ترین جاع ولی خیلی امکانش هست که عمیق تر از اون جا هم باشه
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      0 0
      منظورش از 30 کیلیومتر قطر یخهایی هست که جدا شده و خود عمق اب نوشته که 900 متری به سنگ رسیدن..
  • CA ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 0
    هیچ ارتباطی بین گازهای گلخانه ای و گرمایش زمین تاکنون ثابت نشده. گرمایش زمین از سال 1880 میلادی شروع شده زمانی که میزان تولید مصنوعی گازهای گلخانه ای چندان زیاد نبوده و تاکنون حداکثر دمای یک و نیم درجه ای ثبت شده.بین جابجایی قطب مغناطیسی زمین و میزان گرمایش زمین ارتباط مستقیمی وجود دارد این خبر کاملا غیرعلمی می‌باشد و نبایستی اجازه نشر آن داده شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس