به گزارش مشرق به نقل از مهر، حضرت امام(ره) دریک آسیب شناسی عمده مهمترین مشکل علوم موجود را در تحویلی نگری در علم میداند. از نظر ایشان بسیاری از مشکلات جوامع امروز از یکسونگری در علم و دانش برخاسته است. تحویلی نگری از عمدهترین خطاهای روششناختی در پژوهش و به طور کلی در اندیشه است، چرا که مانع دستیابی به دیدگاه فراگیر درباره مسئله مورد پژوهش میشود. کاهش دادن یک پدیدار دارای اضلاع گوناگون به ضلع خاص آن و حصر توجه به یک بعد از هر پدیده و نادیده گرفتن ابعاد دیگر به ارجاع کلیت پدیده به مجموعه عناصر آن است. در دیدگاه امام(ره) این خطای معرفتشناسی و روششناسی هم بر علوم جدید غرب وارد است و هم بر برخی اسلامشناسیهای تک رشتهای.
شناخت ناکافی از اسلام
امام خمینی(ره) عدم فهم و تدبر درست در علوم انبیا و اولیای الهی (ع) و عدم توجه به رسالت اصلی دین مبین اسلام را موجب آن دانسته که هر طایفهای اسلام را به سبک دانش خود تفسیر میکند و از سایر دانشها خود را بینیاز بداند. در حالی که اسلام، به تمام شئون انسان از آن مرتبه پایین، تا هر درجهای که بالا برود، توجه دارد؛ لذا هم احکام سیاسی و هم احکام معنوی در جهت رشد معنوی انسان و هم احکام اخلاقی، برای تربیت اخلاقی، خلاصه از قبل از اینکه اصلا تولدی در کار باشد تا مردن و در قبر و مابعدالقبر، اسلام یک حقیقتی است که انسان را در تمام ابعادی که دارد، چه از بعد مادی و چه معنوی تا برسد به آنجا که آنچه در وهم تو ناید آن شود در همه ابعاد نظر دارد.
بنابراین معارف در آن نیز چند بعدی و چند رهیافتی است چون:" اسلام برای این انسانی که همه چیز است، یعنی از طبیعت تا ماورای طبیعت تا عالم الهیات مراتب دارد، اسلام تز دارد. اسلام میخواهد انسان را یک انسانی بسازد جامع، یعنی رشد به آنطور که هست بدهد.حظ طبیعت دارد رشد طبیعی به او بدهد، حظ روحانیت دارد، حظ روحانیت به او بدهد حظ عقلانیت دارد، رشد عقلانیت به او بدهد، حظ الهیات دارد، رشد الهیت به او بدهد."
بنابراین نباید را نباید به یک رشته دانشی خاص محصور کرد. به عبارت دیگر شناخت این جامعیت دین نسبت همه ابعاد و شئون انسان، کار یک رشته خاص نیست، ایشان با رد اطلاق اسلام شناسی به یک رشته دانشی خاص معتقدند: "اسلام شناس کسی است که این دومطلب را این دو جبهه را هم جبهه معنوی را بشناسد؛ هم جبهه ظاهری را، یعنی هم اسلام را بشناسد به آن جهات معنوی که دارد، کسی که این دو جنبه را شناخت به اندازهای که انسان میتواند بفهمد، اسلام را شناخته است."
عدم شناخت صحیح اسلام
به نظر امام خمینی(ره) در یک نگرش عمیق روشن میشود که مشکل اصلی علوم غربی و حتی علوم اسلامی، عدم مواجهه صحیح انسان و عدم فهم ابعاد وجودی و شئون اوست. امام (ره) در این باره مینویسد: "اینهایی که ادعا میکنند که ما عالم را شناختهایم و اعیان عالم را شناختیم اینها یک ورق نازل کوچکی از عالم را دیدند و اقناع شدند به همان، آنهایی که میگویند که ما انسان را شناختیم، اینها یک شبحی از انسان -آن هم نه انسان، شبحی از حیوانیت انسان- را شناختند و گمان کردند که انسان همین هست. آنهایی که ادعا میکنند که ما اسلام شناس هستیم اینها هم یک چیزی از این مرتبه نازل اسلام را دیدند و به همین قناعت کردند و گمان کردند که اسلام را شناختند. انسان به مراتبی که دارد مرتبه طبیعتش از همه مراتبش نازلتراست منتها محسوس ماست. ما که طبیعی هستیم و الان در عالم طبیعت هستیم این محسوس ما را گاهی اشباع میکند. معنویت نیست الان، محسوسات هست."
بنابراین برای پیریزی علوم انسانی اسلامی، میبایست به انسانشناسی جامع و متقن رسید که به همه ابعاد و شئون آن توجه داشت چرا که ریشه مباحث اسلامشناسی و علم شناسی حضرت امام(ره) را باید در انسان شناسی ایشان جستجو کرد.
بر اساس اندیشه امام خمینی(ره) مشکل عمده علوم انسانی غربی، در تحویلینگری و فروکاستن هستی انسان به مرتبه حیوانی و مادون آن است که این انحصارگرایی روش حسی، عدم شناخت انسان و بیگانگی با معارف انبیاءالهی(ع) ناشی میشود.
بنابراین برای تولید علوم انسانی که حقیقتا انسانی باشد، میبایست نگاهی دیگر به "انسان" کرد و با بهره گیری از معارف جامع انبیا الهی در راس همه دین مبین اسلام، به ابعاد ومراتب مختلف انسان پی برد و بر اساس ملاک "انسان سازی" و"نافع بودن علم برای سعادت انسان" علوم را از نو طبقه بندی کرد، طبقه بندیای که به مراتب هستیشناسی انسان و وادیهای سلوک سعادتمندانه زندگی دنیوی و معنوی انسان استوارباشد.
از اینرو همه علوم، اعم از طبیعی و غیر طبیعی، رنگ استقلال از خود میزدایند و باید با جهتگیری توحیدی خود، شناختی جامع و نافع به انسان عرضه نمایند و از همین طریق، دانشگاهها اسلامی خواهند شد و انسان تربیت شده و سعادتمند را برای تعالی مادی و معنوی ملت و جامعه تحویل خواهند داد.
کد خبر 119500
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۵
- ۰ نظر
- چاپ
در منظر امام خمینی(ره) همه علوم، اعم از طبیعی و غیر طبیعی، باید با جهتگیری توحیدی خود، شناختی جامع و نافع به انسان عرضه نمایند، زیرا از این طریق، دانشگاهها اسلامی خواهند شد و انسان تربیت شده و سعادتمند را برای تعالی مادی و معنوی ملت و جامعه، تحویل خواهد داد.